Meest efficiente PSU/voeding voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01
Wij hebben al enige jaren een flinke server met unraid erop draaien.
Sinds kort ben ik gaan meten wat 'ie verbruikt op de net-aansluiting. Dat blijkt 'maar' 130 Watt te zijn, wat soms piekt naar 180W, en soms zakt naar ongeveer 110W. Voor wat we ermee doen is dat schappelijk, maar nu de vraag;

Voor dat vermogen zit er een nogal overkill voeding in (Silverstone SST-ST70F-TI, 80Plus Titanium rated, 700W). Dit heb ik destijds gedaan omdat ik die nog had liggen, en omdat die een 20 pins moederbord plug, een 4-pins sense en 4 x 6-pins SATA connector-plekken bevat. De server/NAS is headless, dus ik gebruik alleen de onderste rij (en de 4 pins sense en de rechterboven CPU connector natuurlijk) van deze aansluitingen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PbZnECiD6xJRWLSpwmcN1vyX0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j1dhEa9yT8Zg5Mz74XBG4vtr.jpg?f=user_large
Volgens Silverstone is deze PSU op 350W load het meest efficient. Dat is voor deze NAS dus niet echt ideaal.

Kan iemand mij een PSU aanbevelen die ik hier beter in de plaats van in kan zetten voor deze NAS?
Dus zo efficient mogelijk bij ~120W load en met dezelfde aansluitmogelijkheden ?
Het is wat lastig om de hele bekabeling opnieuw te moeten doen namelijk, maar de voeding kan ik wel makkelijk verwisselen.

Ik heb al flink gezocht, maar kom steeds op oude types PSUs die ofwel geen sense-plug, te weinig SATA aansluitingen, of een andere moederbord plug hebben. Iemand met een zelfbouw NAS/server met een gelijksoortig verbruik die hier tips over heeft? Alle goede info is welkom.

Het mb in de NAS is overigens een ASRockRack E3C246D4U.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:51
De Silverstone is inderdaad het meest efficient bij 50% load.

Met een 120W load is de belasting ongeveer 120 / 700 = 17%.
Het rendement daalt dan tot ongeveer 93.5%, dat is nauwelijks lager dan de 95% bij 50% load.

Voedingen die voldoen aan de 80 Plus Titanium certificatie zijn er op gemaakt ook bij lagere
belasting efficient te werken.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Ik zie dan ook niet in hoe je veel kunt besparen op energieverbruik met een andere voeding.

Stel dat je een betere voeding vindt met een rendement dat 2% hoger ligt bij deze belasting,
dan daalt je energieverbruik slechts zo'n 2.5 Watt. Op jaarbasis is dat zo'n 5 Euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:30
jubeth schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:15:

Dus zo efficient mogelijk bij ~120W load en met dezelfde aansluitmogelijkheden ?
Het is wat lastig om de hele bekabeling opnieuw te moeten doen namelijk
Dan moet je eentje uit dezelfde serie nemen echter schiet dan niet op want de lichtste is 600w. Andere Silverstone voedingen waarbij de kabels herbruikbaar zijn, zijn minder efficiënt en daarom ook geen verbetering.
Ander merken voedingen hebben een andere pinout aan de voedingzijde waardoor de huidige kabels niet bruikbaar zijn.
Houdt het bij je huidige voeding. Een andere voeding is het geld en de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJGtIRK1BVemGQ75h0fpQWTYYvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EAIr224w5xNTMI4vPodlUC7M.jpg?f=user_large

Op 20% is de huidige voeding nogsteeds vrij efficiënt met 94%. Ik denk dat je de besparing beter aan de gebruikerskant kan doen ipv aan de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01
ReneK schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:50:
Stel dat je een betere voeding vindt met een rendement dat 2% hoger ligt bij deze belasting,
dan daalt je energieverbruik slechts zo'n 2.5 Watt. Op jaarbasis is dat zo'n 5 Euro.
Ik had al zo'n vermoeden, maar als je het zo voorrekent is het inderdaad nodeloos veel gedoe 'm te verwisselen. Ik kwam hiermee, omdat ik een potentieel nieuw huis voor deze 700W PSU zou hebben. Ik laat het idee varen, en koop gewoon een nieuwe voor dat nieuwe huis ;)
Het mooie van deze Silverstone is ook dat de specs eigenlijk ideaal zijn voor een NAS. Het ding is op alle fronten beveiligd, beter vind ik bijna niet.
Dank, René!

Ik heb uiteindelijk het aantal harddisks en SSDs in deze NAS geminimaliseerd tot het aantal dat voldoende redundancy biedt, en daarmee veel meer sluipverbruik weg gekregen dan wanneer ik een voeding zou hebben vervangen!

[ Voor 13% gewijzigd door jubeth op 22-10-2021 17:23 ]