Toon posts:

NTP is geblokkeerd door ofwel mijn routers ofwel mijn ISP

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-10 10:11
Hallo,

Reeds meerdere maanden / jaren (weet het niet exact) werkt NTP niet meer op mijn computers. Eerst dacht ik dat het Windows was, omdat het enkel opviel op mijn vrouw haar laptop, die vrij snel vele minuten out-of-sync gaat. Maar nadat ik vele uren heb geprobeerd dit op te lossen (inclusief enkele uren met meerdere Microsoft helpdesk medewerkers), ontdekte ik dat eigenlijk al mijn computers dit probleem hebben. Mijn vrouw haar laptop is intussen ook geformatteerd en zelfs op een verse Windows 10 installatie (laatste versie), komt het voor. Op mijn eigen desktop ontdekte ik ook dat op mijn Virtual Machine, die via VPN op het internet gaat, het probleem niet voor komt.

Al dit wijst volgens mij dan ook op een probleem in mijn network of bij de ISP. Ik zou echter niet weten hoe ik dit moet troubleshooten, aangezien NTP gebruikt van UDP en je dus niet, zoals bij TCP, gewoon een telnet kan doen naar een bepaalde poort.

Mijn netwerk is als volgt:
Internet komt binnen in de garage via een telefoonkabel (VDSL2) naar een FRITZ!Box 7530.
Op de FRITZ!Box staat alles van WIFI uit en de enige netwerkkabel gaat naar mijn eerste Asus ZenWiFi AX (Mesh systeem).
Vandaar gaat er een "wired backhaul" naar mijn tweede Asus ZenWiFi AX in mijn bureau.
De tweede Asus ZenWiFi heeft enkele apparaten direct aangesloten, maar heeft ook een kabel naar een Cisco SG100D-08 V2. Dit is gewoon een domme 8 poorts gbit switch (valt volgens mij ook niets aan te configureren).

Mijn ISP is EDPnet (VDSL2 in België)

Heeft iemand een idee hoe ik dit verder kan troubleshooten? Kan ik bv op de FRITZ!Box iets uitvoeren waarmee ik kan testen of de FRITZ!Box wel NTP access heeft?
Ik heb trouwens ook al verschillende NTP servers geprobeerd, wat dus ook niet helpt...

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-10 23:20

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je met bij voorbeeld WireShark al eens een capture gedaan van je netwerkverkeer en gefilterd op NTP?

*zucht*

• nescafe
  • Laatst online: 11:49
Je kunt op de FRITZ!Box een packet capture maken door naar http://fritz.box/html/capture.lua te gaan (of via de webinterface: Contents (linksonder), FRITZ!Box Support, Packet traces).

Maar waarschijnlijk kun je betere voortgang boeken door je Asus in Access Point mode (AiMesh Router in AP mode) te schakelen. Zie https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/

Let op - bij het omzetten van router mode naar AP mode zullen clients een ander IP krijgen (rechtstreeks van de FRITZ!Box) - de verbinding valt dan tijdelijk uit op de betreffende apparaten, soms moet je dat even forceren door deze te herstarten of tijdelijk de netwerkkabel te unpluggen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je op die AVM Fritzbox ook aangegeven staan dat 't ding als NTP server voor je eigen LAN mag werken?

Inloggen op de Fritz!

Thuisnetwerk -> Netwerk -> Netwerkinstellingen -> Tijdsychronisatie -> Vinkje bij 'De FRITZ!Box kan als tijdserver in het thuisnetwerk worden gebruikt.'

Tijdserver van de Fritzbox zelf instellen op 1.europe.pool.ntp.org ... Of 2 , 3 , 4 .....

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:34
nescafe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:11:
Je kunt op de FRITZ!Box een packet capture maken door naar http://fritz.box/html/capture.lua te gaan (of via de webinterface: Contents (linksonder), FRITZ!Box Support, Packet traces).
Bedankt voor het noemen van deze functie, ik had deze ook al een keertje gebruikt maar wist niet meer hoe. De 'FRITZ!Box Support' staat linksonder de Contents pagina (het oog neigt eerst naar al die functies die onder Fritz!Box Content genoemd staan).

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:33
Als je twee routers gebruikt (double NAT) dan moet je zorgen dat UDP port 123 op de fritzbox geforward wordt naar die Asus router.

Of beter.
Gebruik de Asus router als NTP server voor je Lan devices en gebruik de Fritzbox als NTP server voor de ASUS en stel een NTP server op het internet in als NTP server voor de Fritzbox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Mastakilla
Bedankt voor de antwoorden!

[Voor 157% gewijzigd door Mastakilla op 12-10-2021 14:31]

• Mastakilla
Ik heb mijn antwoorden in mijn laatste reply hieronder proberen te bundelen

[Voor 129% gewijzigd door Mastakilla op 12-10-2021 14:31]

• Mr Magic
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:38
Je kunt het ook testen vanaf een Windows Admin command prompt:
code:
1
w32tm /stripchart /computer:0.nl.pool.ntp.org /dataonly /samples:5

Je zou dan iets moeten zien als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Tracking 0.nl.pool.ntp.org [162.159.200.1:123].
Collecting 5 samples.
The current time is 08/10/2021 11:51:48.
11:51:48, -00.6908464s
11:51:50, -00.6906810s
11:51:52, -00.6907713s
11:51:54, -00.6904804s
11:51:56, -00.6908736s

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben(V) schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:03:
Als je twee routers gebruikt (double NAT) dan moet je zorgen dat UDP port 123 op de fritzbox geforward wordt naar die Asus router.
Hoe dat zo ? NTP (UDP) request kan vanaf iedere willekeurige poort boven de 1023 geïnitieerd worden en komt daar ook op terug.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:33
https://support.ntp.org/bin/view/Support/TroubleshootingNTP
ntpd requires full bidirectional access to the privileged UDP port 123.
Een en ander is afhankelijk hoe je de boel configureert, maar als hij die Asus router als NTP server geconfigureerd heeft dan is het verstandig om in die Asus in te stellen dat hij zijn tijd weer van die Friztbox haalt en die op zijn beurt weer van een publieke ntp server.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:39
...
:? ik heb NTP vaak genoeg met dubbelnat gebruikt, nog nooit een forward voor ingesteld,
UDP kan gewoon gerouteerd en genat worden. Dubbel NAT maakt eigenlijk nooit uit (Al heeft het ook zeker nadelen).

[Voor 14% gewijzigd door ewoutw op 08-10-2021 13:52]

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben(V) schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:11:

[...]

Een en ander is afhankelijk hoe je de boel configureert, maar als hij die Asus router als NTP server geconfigureerd heeft dan is het verstandig om in die Asus in te stellen dat hij zijn tijd weer van die Friztbox haalt en die op zijn beurt weer van een publieke ntp server.
"ntpd requires full bidirectional access to the privileged UDP port 123."

Dat is niet helemaal waar, ben ik ook al eens ingestonken. Als het gaat om verkeer tussen twee NTP servers (bijv. pool.ntp.org en je router), dan inderdaad udp poort 123 in beide richtingen toestaan.

In het geval van client->server verkeer, moet de combinatie clientbronpoort udp >1023 en bestemmingspoort 123 toegestaan worden.

Op mijn router-pc leverde dat de volgende regels op:
code:
1
2
add rule ip filter input udp sport { 123 , 1024-65535 } udp dport 123 counter accept
add rule ip filter output udp sport 123 udp dport { 123 , 1024-65535 } counter accept

[Voor 13% gewijzigd door Raven op 08-10-2021 15:00]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mastakilla
Mr Magic schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:54:
Je kunt het ook testen vanaf een Windows Admin command prompt:
code:
1
w32tm /stripchart /computer:0.nl.pool.ntp.org /dataonly /samples:5

Je zou dan iets moeten zien als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Tracking 0.nl.pool.ntp.org [162.159.200.1:123].
Collecting 5 samples.
The current time is 08/10/2021 11:51:48.
11:51:48, -00.6908464s
11:51:50, -00.6906810s
11:51:52, -00.6907713s
11:51:54, -00.6904804s
11:51:56, -00.6908736s

Command line lijkt te werken, maar dezelfde NTP server in the Windows configuratie werkt niet blijkbaar...

• Mastakilla
Heb ik geprobeerd en hielp jammer genoeg niet...

[Voor 115% gewijzigd door Mastakilla op 12-10-2021 15:03]

• Mastakilla
Will_M schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:13:
Heb je op die AVM Fritzbox ook aangegeven staan dat 't ding als NTP server voor je eigen LAN mag werken?

Inloggen op de Fritz!

Thuisnetwerk -> Netwerk -> Netwerkinstellingen -> Tijdsychronisatie -> Vinkje bij 'De FRITZ!Box kan als tijdserver in het thuisnetwerk worden gebruikt.'

Tijdserver van de Fritzbox zelf instellen op 1.europe.pool.ntp.org ... Of 2 , 3 , 4 .....
Of beter.
Gebruik de Asus router als NTP server voor je Lan devices en gebruik de Fritzbox als NTP server voor de ASUS en stel een NTP server op het internet in als NTP server voor de Fritzbox.
Ben(V) schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:11:

[...]

Windows using my Asus ZenWiFi AX as NTP server:

My Asus ZenWiFi AX using my FRITZ!Box as NTP server

My FRITZ!Box using a public internet NTP server

werkt maw jammer genoeg niet :'(

[Voor 13% gewijzigd door Mastakilla op 12-10-2021 14:35]

• Mastakilla
Glewellyn schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:01:
Heb je met bij voorbeeld WireShark al eens een capture gedaan van je netwerkverkeer en gefilterd op NTP?

• Mastakilla
Bedankt!
Ik heb de pagina gevonden, maar hoe kan ik dan een packet capture maken specifiek voor NTP?
Maar waarschijnlijk kun je betere voortgang boeken door je Asus in Access Point mode (AiMesh Router in AP mode) te schakelen. Zie https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/

Let op - bij het omzetten van router mode naar AP mode zullen clients een ander IP krijgen (rechtstreeks van de FRITZ!Box) - de verbinding valt dan tijdelijk uit op de betreffende apparaten, soms moet je dat even forceren door deze te herstarten of tijdelijk de netwerkkabel te unpluggen.
Momenteel staat mijn router op "Wireless router mode / AiMesh Router mode (Default)". Als ik het goed begrijp, maak ik, door de Asus in AP mode te zetten, van de Asus een soort van slave van de FRITZ!Box, waarbij de FRITZ!Box alles regelt van DHCP, port forwarding naar de clients, etc. En dan heb ik maar 1 lokaal subnet ipv 2, zoals ik nu heb met dubbel NAT...

Misschien dat dit het idd wel wat eenvoudiger maakt, maar ik vraag me wel af of me dit ook niet gaat beperken, aangezien de FRITZ!Box eigenlijk het minderwaardige netwerkdevice is dat ik enkel en alleen behoudt omdat mijn provider me hiertoe verplicht...

Kan iemand me een volledige lijst geven van welke services allemaal worden "uitgezet" / "overgedragen worden aan de FRITZ!Box" door de Asus in AP mode te zetten? Dan kan ik een goede inschatting maken van wat ik hierdoor "misloop"...

Ik denk dan bv aan:
  • DHCP
  • Port forwarding
  • NTP (optioneel)
  • ...?
Hoe zit het bv met QoS? Dat is bv veel uitgebreider op mijn Asus dan op mijn FRITZ!Box...

[Voor 94% gewijzigd door Mastakilla op 12-10-2021 15:07]

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat is voor 2-way synchronization voor o.a. tussen stratum 1 servers. Niet voor client synchronisatie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mastakilla

Zou deze setting misschien een oplossing kunnen zijn om wel maar 1 lokaal netwerk te hebben met mijn Asus als "master"? Of kan de FRITZ!Box, als ik hem zo instel, niet meer functioneren als router met het internet?

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mastakilla schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:10:
[Afbeelding]
Zou deze setting misschien een oplossing kunnen zijn om wel maar 1 lokaal netwerk te hebben met mijn Asus als "master"? Of kan de FRITZ!Box, als ik hem zo instel, niet meer functioneren als router met het internet?
Daarmee schakel je inderdaad de routering naar/van het internet uit op je Fritzbox! 8)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Mastakilla
Will_M schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:16:
[...]

Daarmee schakel je inderdaad de routering naar/van het internet uit op je Fritzbox! 8)
Ok bedankt! Dan is dat dus geen oplossing voor mijn probleem.

Dan hoop ik dat iemand nog kan antwoorden op mijn vragen die ik in de reply daarvoor heb gesteld...

• nescafe
  • Laatst online: 11:49
Mastakilla schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:33:
[...]
Ik heb de pagina gevonden, maar hoe kan ik dan een packet capture maken specifiek voor NTP?
Dat is niet mogelijk, je zult dus de capture moeten starten, ntp resync forceren en capture stoppen. Vervolgens kun je in Wiresharp het verkeer analyseren en de juiste filters toepassen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• FreakNL
  • Laatst online: 16:53

FreakNL

Well do ya punk?

Mastakilla schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]
Command line lijkt te werken, maar dezelfde NTP server in the Windows configuratie werkt niet blijkbaar...
Als je in dat windows vensterje nu gewoon een IP adres gebruikt?

194.109.6.2

Krijg je dan nog steeds een foutmelding?

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-10 12:30
Nectar kan helaas niet controleren of je een UDP verbinding kan openen. Je zou wel met wireshark of tcpdump kunnen kijken of je een ICMP close terug krijgt: https://en.wikipedia.org/...l#Destination_unreachable

• m2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:17
Mastakilla schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:59:
Hallo,

Reeds meerdere maanden / jaren (weet het niet exact) werkt NTP niet meer op mijn computers.
Als je niet meer weet welke maand of jaar het is, dan heb je jezelf echt te afhankelijk gemaakt van NTP 8)

• nihilissimis
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 16:50
[...]

[Afbeelding]
Als t vanaf de command-line werkt, kan je ervan uitgaan dat t op protocol niveau werkt en zou ik het probleem eerder bij Windows zoeken dan in het netwerk.

• pOZORjED
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:35
Pak een raspberry pi met een gps chip en maak je eigen NTP server ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

[Afbeelding]
Dit betekent dus dat er geen blokkade is op ISP-niveau. Of op router niveau, for that matter.

Kijk voor de lol eens in Event Viewer | Application and Services Logs | Microsoft | Windows | Time Service
Staan daar misschien Errors of Warnings die iets verduidelijken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mastakilla
Nogmaals: het probleem is niet op windows niveau. Ik heb het op meerdere desktops en laptops, zelfs na een verse installatie van de laatste windows 10. Dit terwijl dat een VM die via de VPN gaat, het probleem niet heeft...

[Voor 6% gewijzigd door Mastakilla op 14-10-2021 15:55]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mastakilla schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:44:
Nogmaals: het probleem is niet op windows niveau. Ik heb het op meerdere desktops en laptops, zelfs na een verse installatie van de laatste windows 10. Ook een VM die via de VPN gaat, heeft het probleem niet...
Dus je gaat gewoon niet in Event Viewer kijken? Succes dan...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mastakilla
Brahiewahiewa schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Dus je gaat gewoon niet in Event Viewer kijken? Succes dan...
Geen errors of warnings, enkel information
Als ik manuele sync doe, verschijnt volgend information event (een aantal keer - met verschillende TimeCreated / tickercount):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Time-Service" Guid="{06edcfeb-0fd0-4e53-acca-a6f8bbf81bcb}" /> 
  <EventID>266</EventID> 
  <Version>0</Version> 
  <Level>4</Level> 
  <Task>0</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x4000000000000000</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2021-10-14T12:13:51.5673459Z" /> 
  <EventRecordID>3210</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="12724" ThreadID="7252" /> 
  <Channel>Microsoft-Windows-Time-Service/Operational</Channel> 
  <Computer>HTPC</Computer> 
  <Security UserID="S-1-5-19" /> 
  </System>
- <EventData Name="TMP_OPS_TIME_RESYNC_EVENT">
  <Data Name="ReasonCode">0</Data> 
  <Data Name="TickCount">124362203</Data> 
  </EventData>
  </Event>

[Voor 8% gewijzigd door Mastakilla op 14-10-2021 14:32]

• Mastakilla
FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 04:39:
[...]

Als je in dat windows vensterje nu gewoon een IP adres gebruikt?

194.109.6.2

Krijg je dan nog steeds een foutmelding?

[Voor 17% gewijzigd door Mastakilla op 14-10-2021 14:26]

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:55
Ik heb eenzelfde probleem gehad in een zakelijke omgeving. Daar zat een HPE switch tussen met daarin de "auto DOS" protectie aan (zie voor meer uitleg: https://louwrentius.com/h...ing-network-problems.html).

Ik zou om te beginnen eens kijken wat er gebeurd als je een andere internetverbinding gebruikt. Even hotspotje met je telefoon bijvoorbeeld. Als het probleem dan niet optreedt dan ligt het zeker in je infrastructuur. Als het probleem dan wel optreedt dan moet je het binnen Windows zoeken. Je geeft aan dat het op diverse machines zo is, maar is er buiten de infrastructuur nog een andere gemeenschappelijke deler? Bijvoorbeeld antivirus software?

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:48
En waar is je terug kerende trafiek ?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee