Advies/Review - Work/Gaming 49" - 1440 - 120Hz - RGB build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-07 13:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal ik voornamelijk gebruiken voor:
  • Thuis werken - Veel schermen en applicaties, Development (Application development, 3D, Unity, Unreal, Matlab)
  • Gaming - Next gen games, shooters (CoD, BF) , RTS(Total War), Simulators (Star Citizen), etc.
  • Editing/modelling - Videos (GoPro, Blender, Unreal) - Solidworks - Adobe
  • Eigenlijk bijna alles
Wat mag het systeem gaan kosten?
Flexibel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • GPU: Gainward GTX 1070
  • Voeding: CoolerMaster V550 (Nieuw in doos)
  • Storage: Meerdere oudere HDDs, SSDs en 970 Evo M2
  • Scherm: Samsung C49RG90, 5120x1440 - 120Hz
  • Razer Huntsman Elite, Logitech MX Master 3
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem die hopelijk de komende 2-3 jaar zou mee kunnen waarbij ik er ook van uit ga dat ik de GPU met de tijd (hopelijke prijsdaling) zal vervangen.
Verder heb ik een aantal oude HDD's (totaal 2TB VOL) die ik wil vervangen voor nieuw exemplaar en voor applicaties SDD's.
Mijn huidige systeem is vrijgroot Thermaltake overseer RX-I en wil graag een kleiner slanker design die op het bureau geplaatst kan worden. Gezamelijk met de Screen+Desk RGB Backlighting/Razer/Hue playbars + RGB (PC) een mooie setup kan vormen.

Mijn selectie tot nu toe
#CategoryProductPrijsSubtotaalComment
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 415,23€ 415,23
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 219,-€ 219,-In het topic van afgelopen week kwam deze als beste keuze of the elite V2
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 PRO V2€ 159,90€ 159,90Dit moederbord leek mij het beste
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 149,-€ 149,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 99,90€ 99,90Corsair Corsair 4000D was ook een optie maar deze lijkt toch net wat beter geluid/koeling/afwerking
1WaterkoelingNZXT Kraken X53 RGB€ 129,-€ 129,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63 RGB€ 139,-€ 139,-Indien voorzijde geplaatst
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 89,90€ 89,90
1VentilatorenNZXT Aer RGB 2 Single Zwart, 140mm€ 23,99€ 23,99Wellicht 1 van 140 en 2 van 120 voor aan de achterzijde ?
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M4D3600C16€ 226,48€ 226,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.651,40

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een merk heeft niet persee de voorkeur het gaat mij meer om kwaliteit zowel van de software, producten of garantie. Liefst grote afwijkende kleuren of verschillende software pakketen nodig

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien het systeem veelal hele dagen aanstaat zou een beetje dynamisch verbruik nice zijn. Hoog performance maar idle processing.
Verder staat het systeem op het bureau en daarom zou geluidarm/loos een grote pre zijn. Balans tussen geluid en koelprestatie.
RGB voor de effecten of indien mogelijk met films of gaming voor emersive experience.

Ga je overklokken?
Meestal OC ik de CPU als ik het idee geeft dat het nodig is.
Mijn huidige 4760K stamt uit 2013 en heeft de laatste 2 jaar op 4.5 GHz prima zijn dienst nog gedaan maar geeft nu de geest. Hierom is overclocking geheugen + CPU nu of in de toekomst een optie en wil daarom ook zorgen dat het koel systeem hierop voorbereid is.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al aardig wat onderzoek gedaan en bekeken, andere BBG gelezen en gevolgd maar op een aantal fronten heb ik nog steeds vragen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
  • Graag zou ik advies krijgen over RGB Fans in deze opstelling krijgen (ik dacht zelf aan 3 stuks erbij 1 achter 2 boven) welke fans en welke afmetingen. Er zitten Aer 2 RGB fans op de AIO maar hoor dat deze wellicht niet genoeg constante druk leveren maar erg goede air flow. Corsair ICUE LL dan zouden de AIO fans vervangen moeten worden, Zelf denk ik dat het estetisch beste is dan alle fans het zelfde te houden.
  • AIO Keuze, de CPU blok vind ik erg gaaf, maar wellicht niet de beste keuze? Nu altijd mugen pcgh gehad
  • Moederbord keuze, wellicht verschil zie geen grote verschillen (behalve wifi), mis ik iets?
  • Een data storage (4TB oid), advies?
  • Geheugen combi met CPU, ik dacht gelezen te hebben dat Ryzen baat heeft bij <10 reactie tijd C16 en dit geheugen prima te overclocken is + kwaliteit?
  • M2 heb op dit moment al een PCI-e 3.0 970 EVO 1TB, waard om een extra PCI-e 4 M2 erbij aan te schaffen
  • Ik ga nog kijken naar braided wires en indirect RGB maar dit hang af van de componenten en kleurstelling
  • Voeding voldoende voor nu?
Alle input is welkom, Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Wakez op 07-10-2021 21:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Wat betreft keuze tussen Corsair en NZXT RGB. Beide prima spul. Corsair heeft net wat stillere fans. Ook AIO’s van Corsair en NZXT zijn intern hetzelfde, want de OEM leverancier (Asetek) levert aan beide merken. Je kunt dus ook prima een Corsair AIO selecteren ipv een NZXT aio met Corsair fans…

Wat betreft RAM. De gekozen set is vrij dramatisch met Ryzen vanwege de verschillende versies. Zie Corsair forum

Wat betreft de moederborden. Allemaal prima borden. Alleen de X570 Elite vind ik wat minder qua features voor de prijs. De B550 Pro v2 heeft een USB-C header maar is fors duurder dan de gelijkwaardige pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro AC die weer wifi en bluetooth tot zijn beschikking heeft.

Wat betreft opslag. De pricewatch: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB is de stilste HDD die ik ben tegengekomen. Wel SMR (voor de kenners), maar dat maakt niet uit in een non-RAID setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Djarune schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:28:
Wat betreft keuze tussen Corsair en NZXT RGB. Beide prima spul. Corsair heeft net wat stillere fans. Ook AIO’s van Corsair en NZXT zijn intern hetzelfde, want de OEM leverancier (Asetek) levert aan beide merken. Je kunt dus ook prima een Corsair AIO selecteren ipv een NZXT aio met Corsair fans…

Wat betreft RAM. De gekozen set is vrij dramatisch met Ryzen vanwege de verschillende versies. Zie Corsair forum

Wat betreft de moederborden. Allemaal prima borden. Alleen de X570 Elite vind ik wat minder qua features voor de prijs. De B550 Pro v2 heeft een USB-C header maar is fors duurder dan de gelijkwaardige pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro AC die weer wifi en bluetooth tot zijn beschikking heeft.

Wat betreft opslag. De pricewatch: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB is de stilste HDD die ik ben tegengekomen. Wel SMR (voor de kenners), maar dat maakt niet uit in een non-RAID setup.
Ja het geheugen vind ik nog wel een uitdaging aangezien ik had gelezen dat ryzen het erg goed doet op quad channel en C16 of lager. Hierin is niet heelveel keuze of beschikbaarheid.
Zou het probleem wellicht opgelost kunnen zijn met bios ?
In hoeverre zou twee aparte sets kopen een goed idee kunnen zijn?

bijvoorbeeld:De behuizing heeft wel USB C Front dus dacht opzich wel netjes, Ik zie dat het moederbord wifi 4-5- en BL 4.0 ondersteund Bluetooth 5.0 en wifi 6 heb ik dan liever direct ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door Wakez op 08-10-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Wakez schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:08:
[...]
Ja het geheugen vind ik nog wel een uitdaging aangezien ik had gelezen dat ryzen het erg goed doet op quad channel en C16 of lager. Hierin is niet heelveel keuze of beschikbaarheid.
Ryzen ondersteunt geen quad channel. Ryzen platform is dual channel. Threadripper platform is quad channel.
Zou het probleem wellicht opgelost kunnen zijn met bios ?
Nee, voor nieuwe geheugen IC’s komt vaak nog ondersteuning via een nieuwe BIOS. Hier gaat het om oudere IC’s die nog steeds niet stabiel werken.
In hoeverre zou twee aparte sets kopen een goed idee kunnen zijn?
Niet doen. Verschillende combinaties leiden tot instabiliteit.

De Kingston Fury Renegade is prima. De G.Skill moet eerst worden worden opgezocht of die werkt met Ryzen. De Corsair set is geen goed idee. Enkel sets met een Z in het type nummer werken altijd stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
Djarune schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Ryzen ondersteunt geen quad channel. Ryzen platform is dual channel. Threadripper platform is quad channel.

[...]

Nee, voor nieuwe geheugen IC’s komt vaak nog ondersteuning via een nieuwe BIOS. Hier gaat het om oudere IC’s die nog steeds niet stabiel werken.

[...]

Niet doen. Verschillende combinaties leiden tot instabiliteit.

De Kingston Fury Renegade is prima. De G.Skill moet eerst worden worden opgezocht of die werkt met Ryzen. De Corsair set is geen goed idee. Enkel sets met een Z in het type nummer werken altijd stabiel.
Dus als ik het goed begrijp heeft 4 bankjes 8gb niet een voordeel over 2 bankjes 16gb.
Welk geheugen zouden jullie adviseren? liefst totaal 32GB totaal. Dacht zelf dat C16>C18 en 3600>3200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 14:40

belgianmadcow

enthousiast

Wakez schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heeft 4 bankjes 8gb niet een voordeel over 2 bankjes 16gb.
Welk geheugen zouden jullie adviseren? liefst totaal 32GB totaal. Dacht zelf dat C16>C18 en 3600>3200
Wel, er is wel een grond achter waarom jij met 4 RAM-sticks in je hoofd zit:

Dual rank geheugen levert een prestatieverbetering op. Het is echter wel moeilijk om zeker te zijn dat een bepaalde kit dual rank is. Als je echter 4 RAM sticks neemt, gedragen die zich alsof ze dual rank zijn, zélfs als ze single rank zijn. Hier een goeie uitleg over dual rank, met benchmarks die prestatiewinst tonen.

Dual rank heb ik voor mezelf begrepen als "de geheugen-controller kan de RAM-module langs twee kanalen ipv één aanspreken en dat levert tijdswinst: terwijl de controller wacht op antwoord van rank 1 kan ie een vraag stellen aan rank 2" :D

Dus kan je twee dingen doen: 32 Gb via een kit van 4x8, of via een kit van 2x16 die dual rank is (of je die beperkte prestatiewinst niet aantrekken).

pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 is een kit die a) goed werkt met Ryzen * b) dual rank is c) 32 Gb d) 3600c16, wat als de sweet spot gezien wordt e) niet gek duur...

* Ik vond die kit niet terug in de QVL van het ASUS-mobo en de Gigabyte Pro, en ook geen extra info richting geschikt mobo op de site van Kingston, maar die lijsten zijn vaak niet up to date; in deze ga ik verder op wat anderen (met tonnen ervaring) hier al zeiden over die kit, zoals @Djarune hier.

Moest je graag RGB hebben, pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32 heeft dezelfde specs en gebruikt ook Hynix D-die-modules vond ik hier.

[ Voor 11% gewijzigd door belgianmadcow op 10-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakez
belgianmadcow schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

Wel, er is wel een grond achter waarom jij met 4 RAM-sticks in je hoofd zit:

Dual rank geheugen levert een prestatieverbetering op. Het is echter wel moeilijk om zeker te zijn dat een bepaalde kit dual rank is. Als je echter 4 RAM sticks neemt, gedragen die zich alsof ze dual rank zijn, zélfs als ze single rank zijn. Hier een goeie uitleg over dual rank, met benchmarks die prestatiewinst tonen.

Dual rank heb ik voor mezelf begrepen als "de geheugen-controller kan de RAM-module langs twee kanalen ipv één aanspreken en dat levert tijdswinst: terwijl de controller wacht op antwoord van rank 1 kan ie een vraag stellen aan rank 2" :D

Dus kan je twee dingen doen: 32 Gb via een kit van 4x8, of via een kit van 2x16 die dual rank is (of je die beperkte prestatiewinst niet aantrekken).

pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 is een kit die a) goed werkt met Ryzen * b) dual rank is c) 32 Gb d) 3600c16, wat als de sweet spot gezien wordt e) niet gek duur...

* Ik vond die kit niet terug in de QVL van het ASUS-mobo en de Gigabyte Pro, en ook geen extra info richting geschikt mobo op de site van Kingston, maar die lijsten zijn vaak niet up to date; in deze ga ik verder op wat anderen (met tonnen ervaring) hier al zeiden over die kit, zoals @Djarune hier.

Moest je graag RGB hebben, pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32 heeft dezelfde specs en gebruikt ook Hynix D-die-modules vond ik hier.
Bedankt voor je uitleg, Dus als ik het goed begrijp is met dual rank en bijvoorbeeld op de aorus pro V2 met ram daisy chain een kleine performance winst te halen.
Heeft dual rank met alleen 2 modules andere voordelen?

Volgens mij is dit de zelfde als die jij linked alleen dan 8x4 ? pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RBAK4/32

Op dit moment heb ik de volgende opstelling ingedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 391,45€ 391,45
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 PRO V2€ 159,90€ 159,90
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 85,94€ 85,94
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 99,90€ 99,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X63 RGB€ 153,-€ 153,-
3VentilatorenNZXT Aer RGB 2 Single Zwart, 140mm€ 23,99€ 71,97
1Geheugen internKingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32€ 163,90€ 163,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.126,06

Verder gaat mijn voorkeur naar de AIO van NZXT omdat ik het CPU block erg gaaf vind anders was de pricewatch: EK Water Blocks EK-AIO 360 D-RGB een goed alternatief geweest. Dus alleen keuze maken ivm Fans.

Verder zou mijn Coolermaster V550 voor nu nog voldoende zijn om dit systeem van stroom te voorzien ?

Verder zag ik vandaag dat er leaks/sneakpreviews van alder lake online verschijnen is het interessant / waard om hier op te wachten?

[ Voor 11% gewijzigd door Wakez op 12-10-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 14:40

belgianmadcow

enthousiast

Wakez schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:55:
[...]
Bedankt voor je uitleg, Dus als ik het goed begrijp is met dual rank en bijvoorbeeld op de aorus pro V2 met ram daisy chain een kleine performance winst te halen.
Heeft dual rank met alleen 2 modules andere voordelen?
RAM daisy chain zou ik het nu niet noemen maar maakt niet uit :-). Ja op de de kleine prestatiewinst. Ander klein voordeel van dual rank via twee modules ipv via 4 is dat je de RAM-sticks in je mobo kan prikken op een zodanige manier dat je geen last hebt met een evt koeler in de weg. Maar dat probleem heb je niet met AIO.
Verder zou mijn Coolermaster V550 voor nu nog voldoende zijn om dit systeem van stroom te voorzien ?
Ja, met overschot. Een niet al te heftige upgrade van de GPU zit er later ook nog in, pakweg naar een 3060. Natuurlijk, op 1440p spring je daarmee ook niet reuze ver, laat staan op dat grote scherm en 120 Hz.
Verder zag ik vandaag dat er leaks/sneakpreviews van alder lake online verschijnen is het interessant / waard om hier op te wachten?
Launchdatum is nog niet zeker, (dure) topmodellen komen eerst, maar misschien prijsdruk op vorige gen en op AMD. Moeilijke keuze, je kan altijd blijven wachten.
Pagina: 1