Thermostaat defect binnen garantie, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Hallo allen,

Mijn Remeha E-Twist van nog geen jaar uit is uitgevallen en start niet meer verder dan het welkom scherm. Een bekend probleem, zo lijkt het, want daarover heb ik hier op GoT al meer gelezen dat ze dit zo nu en dan doen.
Eergister voor het eerst problemen ontdekt, toen stond ie van tijd af. Terug op tijd gezet en gisterochtend was ie aan het opstarten. Ik moest naar mijn werk, dus verder geen aandacht aan geschonken. Gisteravond uit werk hetzelfde verhaal. Uit en aan gezet, geen soelaas. Kastje losgenomen en weer geplaatst, idem. Klemspanning is gewoon aanwezig, ik meet 23,8V, klemmen zitten gewoon goed vast. Zou voldoende moeten zijn. Meer kunnen we niet doen. Alles is vorig jaar nieuw geplaatst: Gasleiding vanaf de meter, CV systeem, CV ketel, thermostaatkabel en dus de thermostaat, want dit huis had nog geen CV.

Gisteravond bij de installateur melding gemaakt, die heeft het doorgezet naar Remeha en dat aan mij doorgestuurd. So far, so good. Vandaag niks gehoord, dus zelf einde van de dag nagevraagd. Hij had ook nog niets gehoord. Storingsnummer van Remeha gekregen: 055 5496969, maar die weigeren je te helpen als je particulier bent. Mijn installateur claimt dat ie niet kan komen, want het is druk en hij heeft het al ingeschoten. In die mail zag ik trouwens ook dat bij installatie ook al problemen waren met deze thermostaat.

Afgelopen nacht de ketel maar uitgezet, want die bleef gezellig doorstoken en als ik niet in de woonkamer zit, hoeft die geen 21,5 graad te worden... Als ik er wel zit ook niet trouwens, maar dat terzijde.

Lang verhaal kort: Morgen is het vrijdag, daarna weekend. Ik voel er eigenlijk weinig voor om het hele weekend met een niet werkend CV systeem te zitten. Wat zijn mijn rechten? Wat kan ik eisen en wat niet?

Bvd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:05
- Zelf een termostaat halen en deze tijdelijk monteren.
- De monteur een tijdelijke laten installeren en als die dat niet wilt opzoek gaan naar een andere installateur die wel komt bij issues.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:10
Mja, rechten en eisen, dat is niet heel zwart-wit. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina:
https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren
"Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie. Dit moet binnen een redelijke tijd gebeuren. En zonder dat u er veel overlast van hebt."
Veel overlast, dat is het grijze gebied hier. In de zomer is drie weken voor een thermostaat geen overlast, hartje strenge winter is twee dagen dat al wel. En in de herfst... eh, twijfelgeval.

Ik zou inderdaad de monteur om een tijdelijke vervanging vragen. En bij weigering misschien wijzen op je rechten, reparatie zonder veel overlast. En bij weer een weigering - zelf een thermostaat halen en monteren. En negatieve reviews achterlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-10 02:47
ik zou even een moduolerendt roundje halen voor 60 euro bij de warmteservice.
of bij een bouwmakrt. en na het wekeinde even verder kijken. met de betreffende monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HKLM_ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:16:
- Zelf een termostaat halen en deze tijdelijk monteren.
- De monteur een tijdelijke laten installeren en als die dat niet wilt opzoek gaan naar een andere installateur die wel komt bij issues.
Een thermostaat kun je zelf ook nog wel monteren. Dat kan ik zelfs, het is niet moeilijker dan een lamp ophangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Op Marktplaats of de kringloop heb je veelal wel voor <10 euro een simpel thermostaatje (ook wel modulerend) om even door te kunnen. Sowieso niet zo gek om in huis te hebben.

Je vorige thermostaat heb je niet nog ergens liggen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:10
Marzman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Een thermostaat kun je zelf ook nog wel monteren. Dat kan ik zelfs, het is niet moeilijker dan een lamp ophangen.
Dat noemt @HKLM_ ook als eerste optie. Maar juridisch gezien mag je de installateur vragen om een vervanger, zodat er niet teveel overlast is door de duur van het reparatietraject. En dan laat je die bij voorkeur ook door de installateur monteren, om te voorkomen dat je achteraf te horen krijgt dat de tijdelijke vervangende thermostaat door jouw montage beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Voor (garantie)rechten en plichten hebben we het Shopping Forum, tikje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
miciel schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:07:
ik zou even een moduolerendt roundje halen voor 60 euro bij de warmteservice.
of bij een bouwmakrt. en na het wekeinde even verder kijken. met de betreffende monteur.
En dan kom je erachter dat de etwist Rbus gebruikt ipv opentherm.

Maargoed, dat kunnen ze je bij Warmteservice ook wel uitleggen hoe dat zit en welke round er op je ketel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
vanaalten schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:40:
Dat noemt @HKLM_ ook als eerste optie. Maar juridisch gezien mag je de installateur vragen om een vervanger, zodat er niet teveel overlast is door de duur van het reparatietraject. En dan laat je die bij voorkeur ook door de installateur monteren, om te voorkomen dat je achteraf te horen krijgt dat de tijdelijke vervangende thermostaat door jouw montage beschadigd is.
Daar ging het mij dus een beetje op. Net als dit:
vanaalten schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:42:
Mja, rechten en eisen, dat is niet heel zwart-wit. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina:
https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren
"Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie. Dit moet binnen een redelijke tijd gebeuren. En zonder dat u er veel overlast van hebt."
Veel overlast, dat is het grijze gebied hier. In de zomer is drie weken voor een thermostaat geen overlast, hartje strenge winter is twee dagen dat al wel. En in de herfst... eh, twijfelgeval.
Nu is het redelijk weer en blijft mijn huis zonder wind wel wat warm, maar het wordt weer kouder.

Inmiddels had Remeha ook op de storingsmelding gereageerd met een stappenplan. Wat zij beschrijven had ik (zoals een echte Tweaker betaamt) zelf al gedaan: Uit en aan, klemspanning meten, etc. Dus hun consumententelefoonnummer gebeld en het verteld. Die geven aan dat er een ander moet komen, maar dat blijkt de installateur dus vanmorgen ook al bij Remeha aangevraagd te hebben. Aandringen helpt in ieder geval.
Marzman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Het gaat mij er niet zo zeer om dat het moeilijk is. Ik had alles zelf kunnen aanleggen. De thermostaatkabel heb ik zelf getrokken. Het gaat mij erom dat dat ding binnen garantie zit en er gewoon snel een oplossing moet zijn en wat ik eventueel rechtens kan afdwingen als mensen niet meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

En dan kom je erachter dat de etwist Rbus gebruikt ipv opentherm.
Dat geeft niet. Je hebt ofwel een opentherm -> Rbus bridge ergens zitten, of een Ace-model Remeha ketel die dat niet nodig heeft. In dat eerste geval knikker je die bridge er tussenuit, in het tweede geval kun je gewoon een opentherm-thermostaat aansluiten. Ketel wel even powercyclen zodat 'ie dat herkent.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
[...]
Het gaat mij er niet zo zeer om dat het moeilijk is. Ik had alles zelf kunnen aanleggen. De thermostaatkabel heb ik zelf getrokken. Het gaat mij erom dat dat ding binnen garantie zit en er gewoon snel een oplossing moet zijn en wat ik eventueel rechtens kan afdwingen als mensen niet meewerken.
Dat is het snelste :)

Je rechten zijn dat je kunt eisen dat de installateur dit doet maar of je dat voor het weekend gaat lukken. Een andere installateur moet je betalen omdat je garantie niet via hem loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 08-10-2021 14:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 15:10
Pizza_Boom schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:01:

Gisteravond bij de installateur melding gemaakt, die heeft het doorgezet naar Remeha en dat aan mij doorgestuurd. So far, so good. Vandaag niks gehoord, dus zelf einde van de dag nagevraagd. Hij had ook nog niets gehoord. Storingsnummer van Remeha gekregen: 055 5496969, maar die weigeren je te helpen als je particulier bent. Mijn installateur claimt dat ie niet kan komen, want het is druk en hij heeft het al ingeschoten.
Aha u gaat er dus van uit de de installateur heel de dag thuis zit omdat u als enigste klant kan bellen voor een storing?
Als u een 24/7 service contract heeft kan ik me voorstellen dat een monteur binnen paar uur op de stoep zal staan,
Maar als het dus gewoon een storing is waarbij er nog steeds warmte en warm water beschikbaar zijn ga ik er eigenlijk van uit dat de monteur pas gaat komen als hij de onderdelen beschikbaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
madbwr schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:05:
Aha u gaat er dus van uit de de installateur heel de dag thuis zit omdat u als enigste klant kan bellen voor een storing?
Volgens mij zeg ik dat nergens, dus gelieve geen woorden in mijn mond te leggen. Wat ik wel zeg is dat de installateur naar zijn leverancier wijst, waar ik strikt genomen geen fluit mee te maken heb en die niet snel genoeg reageert. Ik heb er alle begrip voor dat een ZZPer niet permanent kan klaarstaan, ik heb zelf de bewuste keuze gemaakt deze ZZPer mijn gehele loodgieterswerk te laten doen. Inclusief badkamer.
Als u een 24/7 service contract heeft kan ik me voorstellen dat een monteur binnen paar uur op de stoep zal staan,
Maar als het dus gewoon een storing is waarbij er nog steeds warmte en warm water beschikbaar zijn ga ik er eigenlijk van uit dat de monteur pas gaat komen als hij de onderdelen beschikbaar heeft.
Dat was het dus niet. De thermostaat doet het niet meer, de ketel stond gezellig te stoken waardoor ik hem uit heb moeten zetten. Dus tenzij ik om de haverklap de stekker erin of eruit doe, is er geen warm water en warmte beschikbaar zoals dat hoort.

En mijn installateur kan roepen dat ie niet kan komen, Remeha eist dat de installateur dit regelt. Die heb ik zelf al aan de lijn gehad en die zeggen letterlijk dat ze je als particulier niet helpen. Inmiddels heb ik ook een ander storingsnummer aan de lijn gehad die wel aangeven dat de thermostaat vernieuwd moet worden, maar wederom hiervoor naar de installateur verwijzen.

Verder, dit is geen kwestie van een 24/7 servicecontract, dit is simpelweg garantie. De hele zooi is nog geen jaar oud. Als ik een nieuwe auto heb met een probleem waardoor ik geen normaal gebruik van mijn auto kan maken en dat op woensdagavond inschiet, verwacht ik ook op vrijdag wel iets van een oplossing, het is immers garantie. Ofwel tijdelijk vervangend vervoer ofwel garantieprobleem opgelost. Bij een radio ofzo zal je eerder moeten accepteren dat ie 2 weken weg is dan bij je thermostaat. En wat daarin redelijk was, wilde ik dus navragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 03-10 15:10
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 08-10-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Staat er niet iets in de handleiding over hoe je de thermostaatfunctie kunt uitschakelen en toch warm water hebt? Ik weet niet hoe het bij jouw ketel zit, maar in de meeste gevallen zijn dat twee gescheiden systemen. Dan hoef je niet met die stekker te klooien steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 20:06
Je kan inderdaad alleen de CV functie uitzetten. Moet wel via het gebruikers menu op de ketel... de functie in de app hadden ze verwijderd en komt pas halverwege oktober terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-10 23:09

thof

FP ProMod
Frieda schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:08:
Staat er niet iets in de handleiding over hoe je de thermostaatfunctie kunt uitschakelen en toch warm water hebt? Ik weet niet hoe het bij jouw ketel zit, maar in de meeste gevallen zijn dat twee gescheiden systemen. Dan hoef je niet met die stekker te klooien steeds.
Bij mijn oude Remeha is dat inderdaad het geval, misschien kan TS vergelijkbare knopjes vinden op zijn nieuwere model.

Dit is een foto van een Remeha Quinta:
Afbeeldingslocatie: https://www.onlineauctionmaster.com/images/800x600/3487/1617975162971761.jpg
Als je knop 2 lang ingedrukt houd, gaat de CV voorziening uit. Knop 3 is voor warmwatervoorziening, knop 4 voor pomp, 5 handbediening.

Check dus even wat je opties zijn volgens je handleiding, dan valt het weekend wellicht te overbruggen zonder al te veel hinder. Even los van wat je rechten zijn.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 21:41
Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Volgens mij zeg ik dat nergens, dus gelieve geen woorden in mijn mond te leggen. Wat ik wel zeg is dat de installateur naar zijn leverancier wijst, waar ik strikt genomen geen fluit mee te maken heb en die niet snel genoeg reageert. Ik heb er alle begrip voor dat een ZZPer niet permanent kan klaarstaan, ik heb zelf de bewuste keuze gemaakt deze ZZPer mijn gehele loodgieterswerk te laten doen. Inclusief badkamer.

[...]
Dat was het dus niet. De thermostaat doet het niet meer, de ketel stond gezellig te stoken waardoor ik hem uit heb moeten zetten. Dus tenzij ik om de haverklap de stekker erin of eruit doe, is er geen warm water en warmte beschikbaar zoals dat hoort.

En mijn installateur kan roepen dat ie niet kan komen, Remeha eist dat de installateur dit regelt. Die heb ik zelf al aan de lijn gehad en die zeggen letterlijk dat ze je als particulier niet helpen. Inmiddels heb ik ook een ander storingsnummer aan de lijn gehad die wel aangeven dat de thermostaat vernieuwd moet worden, maar wederom hiervoor naar de installateur verwijzen.

Verder, dit is geen kwestie van een 24/7 servicecontract, dit is simpelweg garantie. De hele zooi is nog geen jaar oud. Als ik een nieuwe auto heb met een probleem waardoor ik geen normaal gebruik van mijn auto kan maken en dat op woensdagavond inschiet, verwacht ik ook op vrijdag wel iets van een oplossing, het is immers garantie. Ofwel tijdelijk vervangend vervoer ofwel garantieprobleem opgelost. Bij een radio ofzo zal je eerder moeten accepteren dat ie 2 weken weg is dan bij je thermostaat. En wat daarin redelijk was, wilde ik dus navragen hier.
Ik snap dat je in een vervelende situatie zit maar je mist toch echt het punt van een servicecontract, die je niet hebt begrijp ik.

Je hebt inderdaad recht op garantie, nergens is er een overeenkomst gesloten dat dit binnen een x aantal uur dient te gebeuren. Ook al heb jij er erg veel last van. Als je dit wel wilt dan dien je (kost vrij weinig) een servicecontract af te sluiten voor je ketel en komt er iemand binnen een x aantal uur. Dan moet ik er wel even bij zeggen dat ik geen idee heb of een thermostaat hier dan ook bij inbegrepen zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij ZZP'ER denk ik eerder iets als "ik heb nog wel een oude thermostaat in de bak liggen die je tijdelijk kan gebruiken, rijd vanavond maar even langs".

Tenminste, zo doe ik dat met klanten die snel snel tussendoor iets gehotfixt moeten hebben en de definitieve oplossing nog even op zich laat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
Nopheros schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Ik snap dat je in een vervelende situatie zit maar je mist toch echt het punt van een servicecontract, die je niet hebt begrijp ik.

Je hebt inderdaad recht op garantie, nergens is er een overeenkomst gesloten dat dit binnen een x aantal uur dient te gebeuren. Ook al heb jij er erg veel last van. Als je dit wel wilt dan dien je (kost vrij weinig) een servicecontract af te sluiten voor je ketel en komt er iemand binnen een x aantal uur. Dan moet ik er wel even bij zeggen dat ik geen idee heb of een thermostaat hier dan ook bij inbegrepen zit :+
Maar in de wet(en dus ook je koopovereenkomst). Staat dat de verkoper(ik ga er even vanuit de installateur). Dat het zonder al te veel overlast moet gebeuren. En overlast kan je verlagen door bv een leen product te geven. Nu weet Ik niet of een simpele thermostaat werkt. Maar mag hopen dat een installateur die nog wel ergens een in een bak heeft liggen. Zodat TS tijdelijk geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Frieda schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:08:
Dat heeft mijn installateur inmiddels doorgegeven. Simpelweg de E Twist van zijn steun afnemen, dan gaat de ketel alleen warmte leveren als dat gevraagd wordt en niet meer voor de CV.
_JGC_ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:39:
Bij ZZP'ER denk ik eerder iets als "ik heb nog wel een oude thermostaat in de bak liggen die je tijdelijk kan gebruiken, rijd vanavond maar even langs".

Tenminste, zo doe ik dat met klanten die snel snel tussendoor iets gehotfixt moeten hebben en de definitieve oplossing nog even op zich laat wachten.
Die heeft ie ook. Maar op dit moment is voor mij de noodzaak opgelost omdat ik wel gewoon warm water heb en komende week komt de nieuwe thermostaat.
loki504 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:42:
Maar in de wet(en dus ook je koopovereenkomst). Staat dat de verkoper(ik ga er even vanuit de installateur). Dat het zonder al te veel overlast moet gebeuren. En overlast kan je verlagen door bv een leen product te geven. Nu weet Ik niet of een simpele thermostaat werkt. Maar mag hopen dat een installateur die nog wel ergens een in een bak heeft liggen. Zodat TS tijdelijk geholpen.
Precies. Het ging mij erom dat ik wist waar ik wettelijk gezien aan toe zou zijn.
Pagina: 1