@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Vraag
Alle reacties
Het is wat opbrengst betreft niet interessant om een zuid opstelling naast oost/west te doen, ondanks dat dit wel wordt gedacht.
Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken over de schaduw, in de zomer zul je daar geen last van hebben vermoed ik en voor de winter, panelen zijn opgedeeld in 2 delen, dus als de onderste helft van het paneel wat schaduw krijgt heeft dit weinig effect voor de rest van het paneel. Bovendien hebben panelen tegenwoordig bypass diodes waar de stroom zijn flow kan houden mocht de schaduw te veel worden
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Kun je je favoriete legplan eens tekenen?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zelf dacht ik aan 12 (of misschien met goed passen en meten 16) panelen in oost/west op het lage dak.
Dit omdat ik op zuid hooguit 8 panelen kwijt kan als ik niet in de schaduw van het hoge dak wil komen.
Op het hoge dak dacht ik aan 6 panelen op zuid, maar die kunnen natuurlijk net zo goed ook in oost/west, als ik die samen met het lage dak op 1 omvormer aan kan sluiten.
Dit is mijn eerste idee:
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Als je die grote jongens ook op je hoge dak legt dan zal het niet zoveel schelen in totaal geïnstalleerd vermogen.
Hoe hoog zijn airco en de dak doorvoeren? Pal zuid geeft misschien op het hoge dakvlak wat minder schaduw? Die zou je dan ook weer om een micro omvormer kunnen gooien, of voor die panelen een kleine string omvormer met schaduw management?
[ Voor 21% gewijzigd door lithoijen op 08-10-2021 20:36 ]
Met kleine hellingen levert dat op jaarbasis evenveel op als oostwest.
Het grootste voordeel is dat de schaduw dan van de lange kant komt. Dan werkt schaduw management veel beter. Diodes schakelen dan per stuk van 20 cm diep af, als het goed is, zonder effect op andere panelen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Met hetzelfde aantal panelen verder van het hoge dak af, dat klinkt goed.
En op het hoge dak kan hetzelfde natuurlijk, dan komt het er ongeveer zo uit te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PWsKC1siQBjLJ9o4wYzDQgX1.png?f=user_large)
/f/image/ILhy9kF7eD8PYjUF3tNZ6ijq.png?f=fotoalbum_large)