Mac adres van iPhone X is veranderd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 20:33
Mijn vrouw heeft sinds geruime tijd een iPhone X. iOS 14.8 (geen ruimte voor iOS 15).

Vandaag kreeg ik van mijn Fritz box een automatische email dat er een nieuw apparaat is toegevoegd. Het Mac adres komt echter overeen met de Mac van de iPhone van mijn vrouw. Is dat normaal? Verandert een iPhone soms zelf van Mac adres??? De oude Mac staat nu offline in de lijst ...

Wat mogelijk van belang kan zijn:
De iPhone is een keer ingewisseld (scherm kapot gevallen) via de verzekering die ze had afgesloten via T-Mobile bij chubb. Backup teruggezet, opnieuw in ons wifi netwerk opgenomen en het werkte weer.

Recent heeft ze een smartwatch gekocht en gekoppeld. Daarna kreeg ze ineens een probleem met haar Bluetooth van de auto. Die moest ze opnieuw pairen...

Beste antwoord (via Cageman1984 op 07-10-2021 19:51)

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 20:42
Jazeker kan dat, lees maar hier.
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 20:42
Jazeker kan dat, lees maar hier.
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Dus ... Het is een privacy feature? Ik maak er echter uit op dat het gebeurd bij een nieuw netwerk o.i.d. de enige verandering op korte termijn die ik kan bedenken is die smartwatch. Maar dat zou van invloed moeten zijn op de Mac van de bluetooth...

Nou goed. Bedankt voor je link. Ik ben een beetje gerust gesteld. Ik dacht even dat er iets serieus mis was met dat ding. Dat ie was overgenomen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:22
Dat is leuk, wist ik niet. Het idee van een MAC adres was toch juist dat het altijd statisch is en niet veranderd?
Ik kende alleen het Linux trucje om het te veranderen, wist niet dat iPhones dat op deze simpele manier kunnen. Zou leuk zijn als ze soortgelijks ook in macOS bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
PrimusIP schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:02:
Dat is leuk, wist ik niet. Het idee van een MAC adres was toch juist dat het altijd statisch is en niet veranderd?
Ik was ook in die veronderstelling.
Ik kende alleen het Linux trucje om het te veranderen, wist niet dat iPhones dat op deze simpele manier kunnen. Zou leuk zijn als ze soortgelijks ook in macOS bouwen.
Is er niet een overeenkomst tussen macOS en Linux? Ik ben niet thuis in macOS, maar de keren dat ik er iemand mee bezig heb gezien, zag ik gewoon een Linux achtig terminal venstertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:22
Een MAC adres veranderen kan al sinds de introductie van MAC adressen. Daarom is het ook nooit een veilige methode geweest om deze te gebruiken voor enige beveiliging.

Dat Apple dit deed wist ik overigens ook niet, wel een leuk truukje. Het maakt het lastiger om gegevens aan elkaar te knopen als er verschillende bronnen zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:22
[b]Cageman1984 in "Mac adres van iPhone X is veranderd?"
Is er niet een overeenkomst tussen macOS en Linux? Ik ben niet thuis in macOS, maar de keren dat ik er iemand mee bezig heb gezien, zag ik gewoon een Linux achtig terminal venstertje...
Klopt. Beide zijn UNIX gebaseerd/geïnspireerd. (en MacOS is in zekere zin zelfs UNIX, deels uit BSD ontwikkeld en ook UNIX gecertificeerd. Zonder om daar nou een discussie over te willen starten trouwens..).
In de praktijk merk je dit dat ze Linux en MacOS dezelfde directory structuur hebben en dat de basis terminal commands het zelfde zijn, dat in tegenstelling tot Windows. Er zit ook diverse zelfde standaard text-interface software ingebouwd die het zelfde is, zoals de text editor Nano. En hoop 3rd party Linux command line software is naar de macOS geport. Dingen die grafische interface nodig hebben is wat ingewikkelder begreep ik, maar nog steeds makkelijker onderling te porten dan zeg maar Windows met één van de twee.
(Overigens op hun beurt is IOS is op macOS gebaseerd en en Android op Linux, alleen dan met een hoop features er uit gesloopt.)

[ Voor 3% gewijzigd door PrimusIP op 08-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cageman1984 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:42:
Mijn vrouw heeft sinds geruime tijd een iPhone X. iOS 14.8 (geen ruimte voor iOS 15).

Vandaag kreeg ik van mijn Fritz box een automatische email dat er een nieuw apparaat is toegevoegd. Het Mac adres komt echter overeen met de Mac van de iPhone van mijn vrouw. Is dat normaal? Verandert een iPhone soms zelf van Mac adres??? De oude Mac staat nu offline in de lijst ...

Wat mogelijk van belang kan zijn:
De iPhone is een keer ingewisseld (scherm kapot gevallen) via de verzekering die ze had afgesloten via T-Mobile bij chubb. Backup teruggezet, opnieuw in ons wifi netwerk opgenomen en het werkte weer.

Recent heeft ze een smartwatch gekocht en gekoppeld. Daarna kreeg ze ineens een probleem met haar Bluetooth van de auto. Die moest ze opnieuw pairen...
Bij de te weinig vrije opslag voor iOS15, kun je een aantal apps verwijderen of opruimen, voor meer vrije ruimte. na update kun je die zo weer terugzetten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Cageman1984 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Dus ... Het is een privacy feature? Ik maak er echter uit op dat het gebeurd bij een nieuw netwerk o.i.d. de enige verandering op korte termijn die ik kan bedenken is die smartwatch. Maar dat zou van invloed moeten zijn op de Mac van de bluetooth...

Nou goed. Bedankt voor je link. Ik ben een beetje gerust gesteld. Ik dacht even dat er iets serieus mis was met dat ding. Dat ie was overgenomen ofzo.
Nee, hij wisselt periodiek van Mac-adres. Dus het kan weer gebeuren. Als je dat niet wilt, kun je dit uitzetten per netwerk en wordt het statisch z’n “werkelijke” MAC-adres.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
WhatsappHack schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:59:
[...] Als je dat niet wilt, kun je dit uitzetten per netwerk en wordt het statisch z’n “werkelijke” MAC-adres.
Uitzetten in je router? Of in je telefoon? In de router kan ik denk ik alleen een IP toewijzen.

En misschien heeft het qua privacy nog nut ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Cageman1984 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Uitzetten in je router? Of in je telefoon? In de router kan ik denk ik alleen een IP toewijzen.

En misschien heeft het qua privacy nog nut ook.
Nee in je telefoon uiteraard, die past immers z’n MAC aan :) Als je t bijvoorbeeld enkel op je thuis-WiFi uitzet heb je daar gewoon statische MAC, maar op andere netwerken dynamisch.

[ Voor 15% gewijzigd door WhatsappHack op 10-10-2021 03:48 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het op mijn iPhone ook zo ingesteld dat hij mijn thuisnetwerk niet het MAC periodiek wijzigt.

Het is ook best een handige feature, bij KLM krijg je bijvoorbeeld 1 uur gratis messaging aan boord, met deze knop maak je daar dus 2 uur van :) Op Android wellicht nog meer, denk dat je daar het MAC sowieso kan wijzigen?

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Dit is ooit ingevoerd om tracking van smartphones tegen te gaan. Het was vrij simpel om Jantje op basis van zijn statische MAC-adres bij de Starbucks of lokale sekswinkel te vinden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Pagina: 1