Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hub's, bridge's en de rest voorzien van stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-11 15:08
Mijn vraag

Door een beetje te klooien met Home Assistant hangt je meterkast al snel vol met Bridges, Hubs, ESP32 boardjes en andere apparaten. Ze hebben allemaal voeding nodig en dat kost aardig wat stopcontacten en adapters. Lopen meer mensen hier tegenaan en heeft iemand een mooie oplossing?

Ik kwam het volgende tegen;

https://www.bol.com/nl/nl...KWR7yFZfyr4RoCWBwQAvD_BwE

Totaal vermogen per poort: 6W lees ik in de omschrijving.

Kan ik daarmee 6 a 7 apparaten voeden? (o.a. Slimmelezer, Zigbee bridge, hubje, ESP32 board enz)
Het gaat me voornamelijk om veiligheid en dat de apparaten gewoon voldoende stroom krijgen.

Heeft iemand wellicht nog een andere suggestie?

Beste antwoord (via DCB87 op 07-10-2021 18:57)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich heeft het meeste weinig nodig. Ding zou dus prima moeten werken. Maar waarschijnlijk werkt het ook al prima met een 2A adapter waar je een USB-hub in drukt.

Alleen een Pi (of dergelijke) zou ik altijd met een eigen voeding doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Op zich heeft het meeste weinig nodig. Ding zou dus prima moeten werken. Maar waarschijnlijk werkt het ook al prima met een 2A adapter waar je een USB-hub in drukt.

Alleen een Pi (of dergelijke) zou ik altijd met een eigen voeding doen.

• DCB87
Ik ga het dan eerst even proberen met een 2A adapter en een hub, dank!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik een aantal van dit soort PoE splitters: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1XP67je2A6YdS09i4E_byfwkVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23M56iBSLPgrMBYUbmwdtOhM.jpg?f=fotoalbum_large
(heb je natuurlijk wel een PoE switch nodig...)

Wat ook kan is wat dingen combineren, bijvoorbeeld de slimme lezer vanuit een Raspberry Pi voeden. (Op zich redt zo'n ESP het ook met de 250mA uit de P1 poort, dus dan is een aparte adapter eigenlijk wel wat overdreven, een USB-poort moet 500mA kunnen leveren).
Als je een modem van je provider hebt met USB-poorten kun je die ook gebruiken om wat apparaten te voeden.
Doe dit per apparaat, werkt het dan niet meer naar behoren: dan heb je wellicht toch te weinig stroom.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Verwijderd

Ja super irritant ja, ik zit daar ook mee. Het eindigt met lange stekker blokken vol met afwijkende adapters en andere bullshit.

Het wattage per product staat meestal achterop dus je moet een heel eind komen. Voor deze use case ben ik nog niet echt mooie producten gezien.

• DCB87
Aiolos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:00:
Ik gebruik een aantal van dit soort PoE splitters: [Afbeelding]
(heb je natuurlijk wel een PoE switch nodig...)

Wat ook kan is wat dingen combineren, bijvoorbeeld de slimme lezer vanuit een Raspberry Pi voeden. (Op zich redt zo'n ESP het ook met de 250mA uit de P1 poort, dus dan is een aparte adapter eigenlijk wel wat overdreven, een USB-poort moet 500mA kunnen leveren).
Als je een modem van je provider hebt met USB-poorten kun je die ook gebruiken om wat apparaten te voeden.
Doe dit per apparaat, werkt het dan niet meer naar behoren: dan heb je wellicht toch te weinig stroom.
Ook wel een mooie optie. Ik ga me er even in verdiepen.

• DCB87
Verwijderd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:00:
Ja super irritant ja, ik zit daar ook mee. Het eindigt met lange stekker blokken vol met afwijkende adapters en andere bullshit.

Het wattage per product staat meestal achterop dus je moet een heel eind komen. Voor deze use case ben ik nog niet echt mooie producten gezien.
Zodra ik een werkbare optie heb gevonden zal ik het nog even delen.

• Septillion

Septillion

Aiolos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:00:
(Op zich redt zo'n ESP het ook met de 250mA uit de P1 poort, dus dan is een aparte adapter eigenlijk wel wat overdreven
Dat gaat alleen voor een DSMR 5.x meter op. Daarvoor was het minder of niets.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Dat gaat alleen voor een DSMR 5.x meter op. Daarvoor was het minder of niets.
Klopt, dsmr4 is 100mA.

Ik wilde er vooral mee zeggen dat een aparte voeding voor een ESP niet altijd nodig is

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1