Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Mijn vraag
Op mijn toetsenbord zit geen SysRq toets. Zo nu en dan met teveel applicaties open wil mijn systeem wel eens bevriezen, voorheen kon ik dan met Alt + SysRq + F de boel weer laten ontdooien (meest zware process wordt dan gekilld). Maar zonder die SysRq toets lukt dat dus niet.
De vraag is dus hoe ik toch dat commando kan gebruiken

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Microsoft Bluetooth Keyboard (Qwerty US)
Ubuntu 18.04 LTS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Half DuckDuckGo afgezocht :P
En via Settings ->Toetsenbord geprobeerd een aangepaste sneltoets te maken en zo
code:
1
echo f > /proc/sysrq-trigger
te binden aan een andere toetsencombo, maar dat heeft totaal geen effect. Ik zie het ook niet weggeschreven worden in dat bestand dus blijkbaar is dit sowieso een slecht plan.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen mogelijkheid is om hier toch wat voor elkaar te boksen, iemand een idee?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Beste antwoord (via Tjolk op 11-10-2021 17:09)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tjolk schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Ehm, omdat ik dat niet ken. ;)
Hoe werkt dat?
Vergelijkbaar hoe je probeerde 'echo f > /proc/sysrq-trigger', alleen dan iets dat wel gaat werken. Iets als killall teams of wat het procesnaam ook is van MS Teams.

Die echo zou trouwens nooit werken, want je hebt root rechten nodig om daarheen te kunnen schrijven en ik mag toch echt hopen dat je niet standaard als root bent ingelogd. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De toetscombinatie werkt op kernel niveau. Als je systeem bevriest, komen er heel weinig userland zaken naar de kernel toe, dus sneltoetsen of aparte keybindings in je GUI gaan dus niet werken. Je zal een 'beter' toetsenbord moeten zoeken.

Sowieso, met een Microsoft toetsenbord vraag je wel een beetje om problemen in Linux. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Och, ik ben geen evangelist hoor. MS hardware is doorgaans prima (over software heb ik een andere mening). Maar eerlijk is eerlijk, ik had niet gelet op de aanwezigheid van de SysRq toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
Zelf een kernel bakken, Zie hier wat je aan zou moeten passen.

Zou zelf eerder op zoek gaan naar waarom het systeem crasht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Mja, ik verdenk zo'n ander MS product, Teams. Meestal blijkt dat beserk te zijn gaan. Maar ik kan niet zonder aangezien ik continu met collega's werk en de helft van het contact via Teams loopt.

Het is ook niet vaak hoor, maar als het gebeurt is het wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kun je nog met ssh, bijvoorbeeld vanaf je telefoon, inloggen als hij hangt? Dan kun je gericht zoeken waar we aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je met grote zekerheid weet dat het Teams is, waarom dan niet een sneltoets maken om te proberen die af te schieten met kill -9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:28:
Als je met grote zekerheid weet dat het Teams is, waarom dan niet een sneltoets maken om te proberen die af te schieten met kill -9?
Hoe werkt dat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tjolk schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Hoe werkt dat?
Vergelijkbaar hoe je probeerde 'echo f > /proc/sysrq-trigger', alleen dan iets dat wel gaat werken. Iets als killall teams of wat het procesnaam ook is van MS Teams.

Die echo zou trouwens nooit werken, want je hebt root rechten nodig om daarheen te kunnen schrijven en ik mag toch echt hopen dat je niet standaard als root bent ingelogd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Toevallig was ik net weer even aan het klooien op basis van je eerdere hint gisteren. Ik heb nu inderdaad een sneltoets toegevoegd die
code:
1
killall -e -s SIGKILL teams

doet en dat sluit in ieder geval Teams af. Nu maar hopen dat-ie dat ook doet als er echt iets hangt.

Pagina: 1