BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vraag
Alle reacties
Kan je geen deur onderaan de trap maken? Of misschien kan je een vouwdeur maken.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik vraag me af of dat echt zo erg is. Je zou ook nog de muur onderaf kunnen laten beginnen (vanaf je plattegrondje) en de deur daarin maken. Dan kun je de precieze positie ook makkelijk aanpassen. En je zou je badkamer wat groter kunnen maken.De muur in de ruimte verder doortrekken, muurtje op kopse kant, deur de kamer in kan, maar lijkt me optisch een hoop ruimte uit de kamer te nemen.
- Deur washok aan rechterzijde naar binnen laten draaien
- Slaapkamerdeur bij trap links de kamer in laten draaien
Ik zou zelf meer voelen voor oplossing die @O88088 hierboven noemt: een soort overloop creëren met links deur naar washok, rechtdoor naar opslag en rechts naar de slaapkamer. Je hebt dan ook maar 1 deur in je slaapkamer, ipv 2 of 3. Is iets minder ruimte, maar oogt stuk rustiger en die ruimte voor de deuren kun je verder toch niet benutten. Je hebt dan geen gedoe met deuren als je met een wasmand vol was de trap op komt.
Het moet een goed sluitende deur zijn, een slaapkamerdeur. Redelijk geluidsdichtG7B schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:47:
Je zou ook 2 halve deuren kunnen maken met saloonscharnieren. Dan kun je er door lopen en sluiten ze als je erdoor bent. Heb je er ook geen last van.

Dat klopt, ik verwacht dat hij 90% van de tijd nu open zal zijn.O88088 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:12:
Maar waarom wil je dit? Voor gewoon naar binnen/buitenlopen ga je de deur niet wegschuiven en als het voor veiligheid oid is moet je hem eigenlijk niet kunnen/ wegschuiven. Ik denk inderdaad dat je in praktijk óf de wegschuif-functie niet gebruikt, óf dat je de deur altijd weggeschoven laat.
[...]
Ik vraag me af of dat echt zo erg is. Je zou ook nog de muur onderaf kunnen laten beginnen (vanaf je plattegrondje) en de deur daarin maken. Dan kun je de precieze positie ook makkelijk aanpassen. En je zou je badkamer wat groter kunnen maken.
Maar dus dicht voor logees en wanneer een van ons van thuis werkt en gillende kinderen rondrennen tijdens een online meeting enzo.
De optie van een overloop maakt de ruimte een stuk kleiner.
De badkamer is al 2x3m groot, meer dan genoeg voor een en suite 2e badkamertje.
Is een optie,maar de deur is behoorlijk breed (want breedte trappenhuis) en komt dan tegen het bed aan vrees ik.jack zomer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:01:
Is een 270 graden deurscharnier een optie?
Vouwdeuren vind ik inferieur en vaak cheap ogen. Deur onderaan de trap kan niet ivm een raam half in de trap half overloop.Waaj schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:56:
Zo'n draai/schuifdeur lijkt mij in de praktijk ook niet werken, dat zijn 2 handelingen die je zou moeten verrichten. Ik verwacht dat je heel snel de deur niet meer wegschuift en alleen nog maar opendraait.
Kan je geen deur onderaan de trap maken? Of misschien kan je een vouwdeur maken.
Dan moet je zo vreemd om de deur heen lopen om de ruimte te betreden, is mijn gevoel. En je de deur makkelijk te ver open "gooit" dan wat de scharnieren kunnen, of tegen het bed aanToke_gt schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:39:
Ik snap ook niet zo goed waarom je dit zo wilt, maar een makkelijkere oplossing lijkt mij:
- Deur washok aan rechterzijde naar binnen laten draaien
- Slaapkamerdeur bij trap links de kamer in laten draaien
Ik zou zelf meer voelen voor oplossing die @O88088 hierboven noemt: een soort overloop creëren met links deur naar washok, rechtdoor naar opslag en rechts naar de slaapkamer. Je hebt dan ook maar 1 deur in je slaapkamer, ipv 2 of 3. Is iets minder ruimte, maar oogt stuk rustiger en die ruimte voor de deuren kun je verder toch niet benutten. Je hebt dan geen gedoe met deuren als je met een wasmand vol was de trap op komt.
Voor nu wil ik de ruimte zo open mogelijk hebben, het is in geval van een overloop maar 20m2 met 1 of 2 bureaus en een 2p bed, plus een paar (lage) kasten enzo. Voor het ruimtelijke gevoel wil ik die 3m2 er bij hebben , ook al is het loze ruimte
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Maar je wilt dus én makkelijk van trap naar links de wasruimte in kunnen én naar rechts de slaapkamer in. In beide gevallen zonder om de deur heen te moeten lopen. Ik denk dat daar de blokkade zit, want dat kan niet allebei. In jouw startvraag ging de deur ook naar rechts, wat maakt het daar niet bezwaarlijk?DropjesLover schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:00:
Dan moet je zo vreemd om de deur heen lopen om de ruimte te betreden, is mijn gevoel. En je de deur makkelijk te ver open "gooit" dan wat de scharnieren kunnen, of tegen het bed aan
Wat je zou kunnen doen is in de wasruimte een schuifdeur die parallel aan de trap schuift. Of die ingang dichtmaken en een toegang tot wasruimte maken vanuit opslag/badkamer. Dan kan de deur naar de slaapkamer naar links openen.
(Overigens kun je het te ver openen natuurlijk makkelijk voorkomen met een stopper net achter de deur)
[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 08-10-2021 08:38 ]
Dan komt om de boiler een behoorlijk lange muur te staan, ook niet ideaal. Plus dat de warmtepomp en wasmachine redelijk geluid maakt en ik zo min mogelijk spleet naar de werk/slaapkamer wil hebben of naar beneden toe.eLScha schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:44:
Kun je er geen schuifdeur van maken die je voor de boiler langs de technische ruimte in schuift?
Met een wasruimte-deur als schuifdeur blokkeert een linksdraaiende deur bovenaan de trap nog steeds de entree / makkelijk loop de wasruimte in.Toke_gt schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Maar je wilt dus én makkelijk van trap naar links de wasruimte in kunnen én naar rechts de slaapkamer in. In beide gevallen zonder om de deur heen te moeten lopen. Ik denk dat daar de blokkade zit, want dat kan niet allebei. In jouw startvraag ging de deur ook naar rechts, wat maakt het daar niet bezwaarlijk?
Wat je zou kunnen doen is in de wasruimte een schuifdeur die parallel aan de trap schuift. Of die ingang dichtmaken en een toegang tot wasruimte maken vanuit opslag/badkamer. Dan kan de deur naar de slaapkamer naar links openen.
(Overigens kun je het te ver openen natuurlijk makkelijk voorkomen met een stopper net achter de deur)
Een rechtsdraaiende deur met stopper kan inderdaad.
Wel even kijken hoe we die stopper doen, er gaat vloerverwarming ingefreesd worden (en daarna vloer overheen, dus waar dan die stopper kan zonder leiding lek te prikken...).
Ik wil gewoon iets passends, in plaats van de simpelste oplossing.
De schuif/vouwdeur ga ik even naar kijken
[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 08-10-2021 09:45 ]
BThGvNeOA
https://www.hornbach.nl/s...rame/6154011/artikel.html
Nog een reden om toch een overloop te maken, dan heb je twee deuren tussen werk/slaapkamer en technische ruimte, dus meer geluidsdemping.DropjesLover schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:44:
Plus dat de warmtepomp en wasmachine redelijk geluid maakt en ik zo min mogelijk spleet naar de werk/slaapkamer wil hebben of naar beneden toe.
Direct naast de deurpost, beetje naar binnen, zodat de deur ca 170 graden open kan. Daar komt de vloerverwarming niet.DropjesLover schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:44:
Een rechtsdraaiende deur met stopper kan inderdaad.
Wel even kijken hoe we die stopper doen, er gaat vloerverwarming ingefreesd worden (en daarna vloer overheen, dus waar dan die stopper kan zonder leiding lek te prikken...).
Klinkt zo simpel, maar jouw criteria maken het eh, wat minder gewoonIk wil gewoon iets passends, in plaats van de simpelste oplossing.
Zeker gezien ook de behoefte aan stilte, zou ik de optie van twee deuren overwegen. Bijvoorbeeld zo:
:strip_exif()/f/image/d6A2wyNSeYovtBHrSlXBOBfC.jpg?f=fotoalbum_large)
Je houdt de vrije ruimte bij de badkamer, maar hebt geen gedoe meer met deuren. En er kan zelfs iemand gebruik maken van de wasruimte terwijl jij aan het werk bent. Lijkt me ook relevant om mee te nemen in je overwegingen.
Ik denk dat dat hem wordt.
Het mooiste is om echt de kamer in te stappen ("in" de dakkapel) in plaats van tegen een muur aan.
:strip_exif()/f/image/82knQFRZWQcypslEgfr1jicx.jpg?f=fotoalbum_large)
BThGvNeOA
Ja, dat denk ik ook.O88088 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:36:
Ik zou dan nog kijken of je de deur naar het washok vanaf de andere kant kan laten scharnieren. Dat is misschien makkelijker als je bijv. met een wasmand loopt.
Maar de opzet voor de deur naar de kamer toe is zo dan misschien toch de beste.
En niet te vergeten, dit heeft de WAF
BThGvNeOA
Zeker ook een optie. Ik zou alleen nog goed kijken hoe het uitkomt als je bovenaan de trap bent en je moet dan de slaapkamerdeur naar je toe openen. Daar zit ook een risico dat je iemand van de trap duwt als je vanuit de slaapkamer de deur opent en de ander staat bovenaan de trap. Daar zou ik voorkeur geven aan deur rechtdoor die de slaapkamer in draait. Maar ik weet niet hoe je dan uitkomt tov dakkapel.DropjesLover schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:18:
Mijn vrouw komt nu met deze suggestie.
Ik denk dat dat hem wordt.
Het mooiste is om echt de kamer in te stappen ("in" de dakkapel) in plaats van tegen een muur aan.
[Afbeelding]
Dat en ook als je zelf terwijl je bovenaan de trap staat die deur open moet trekken is dat alles behalve makkelijk (zeker als je eens wat in je handen hebt of zo).Toke_gt schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:08:
[...]
Zeker ook een optie. Ik zou alleen nog goed kijken hoe het uitkomt als je bovenaan de trap bent en je moet dan de slaapkamerdeur naar je toe openen. Daar zit ook een risico dat je iemand van de trap duwt als je vanuit de slaapkamer de deur opent en de ander staat bovenaan de trap. Daar zou ik voorkeur geven aan deur rechtdoor die de slaapkamer in draait. Maar ik weet niet hoe je dan uitkomt tov dakkapel.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr