Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste,

Veel hypothekers en banken vragen aan hun nieuwe klanten om hun salaristroken, info van Mijn.Overheid, UWV en je pensioenverzicht per Ockto-app te versturen.
Daarmee heeft Ockto dus heel veel van jouw info in handen gekregen.

Dus
Waar je hebt gewoond. Ook war je als kind gewoond hebt..
Ook welke studies jij gevolgd hebt.
Waarom zouden ze dit mogen weten?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee.
Zou het anders kunnen? Waarom vraagt Ockto app meer dan nodig?

https://www.ockto.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vG3yk4cFDxF7UGIY_ConDda31w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SThPXjKJbLEae1Acbm6wNvyM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door MedionAkoya op 07-10-2021 20:00 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, hypotheekverstrekkers willen graag bakken data over je, om zo goed mogelijk een risico-inschatting te kunnen maken. Als ze ontdekken dat mensen van basisschool De Blinde Vink uit Luttelgeest veel vaker niet betalen, dan is dat natuurlijk een goeie reden om ze (op basis van iets anders) te weigeren.

Als ik zo de grote sponsors van Ockto zie, dan zijn dat banken, hypotheekverstrekkers en andere financiele partijen, die sowieso al alles van je mogen weten (om belastingontduiking enzo te bestrijden), dus wat dat betreft weinig nieuws. Dit maakt het voor mensen makkelijker om te voldoen aan de vraag om heeeel veel info (hypotheekverstrekkers zijn notoire pietlutten, vandaar dat er een duurbetaalde adviseur nodig is om dat in goede banen te leiden), dus wat dat betreft goed nieuws. Het nadeel is uiteraard dat er nog een partij al je gegevens heeft, ongeacht hoe goed ze ermee omgaan.

Moet zeggen dat Achmea er nog niet mee lijkt te werken, dus je kunt er nog omheen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag mij af of altijd alle data die Ockto kan verzamelen ook verzameld wordt. Er zijn meerdere use cases voor de tool als ik het zo zie.
FreezeXJ schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:39:
Tja, hypotheekverstrekkers willen graag bakken data over je, om zo goed mogelijk een risico-inschatting te kunnen maken. Als ze ontdekken dat mensen van basisschool De Blinde Vink uit Luttelgeest veel vaker niet betalen, dan is dat natuurlijk een goeie reden om ze (op basis van iets anders) te weigeren.
Ik denk dat het dan eerder gaat om je hoogst genoten opleiding en daarmee je eventuele verdien potentieel in de toekomst. Als daar daadwerkelijk omgevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1indApaOZSrKCsMAANiLUjQMc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3FxA6PnZpT6z2d879YL8z7X.jpg?f=fotoalbum_large

Neem aan dat je dat ook gezien hebt.
Na uiterlijk 90 dagen hebben ze dus niks meer als t goed is.
Is het waar? Tja. Dat weet je nooit helemaal zeker denk ik.

Zo kreeg ik vandaag een melding datalek van de HAN waar ik 10 jaar terug een open dag bezocht heb en verder nooit ben geweest.
Waarom was dat nog niet verwijderd?
Als je dus over paar jaar een datalek van Ockto krijgt weet je dat ze gejokt hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menmstains
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb begrepen dat men verplicht is alle gegevens in de app Ockto na 3 maanden te vernietigen. dat is wettelijk verplicht.
Wordt nergens vermeld als je gebruik maakt van Ockto in de privé regels informatie tijden installatie.
Sterker nog als je belt met informatie service, b.v. Heimstaden privé voorwaarden, wel dat ze delen met EDR
creditservice, onder punt 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

menmstains schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:39:
Ik heb begrepen dat men verplicht is alle gegevens in de app Ockto na 3 maanden te vernietigen. dat is wettelijk verplicht.
Wordt nergens vermeld als je gebruik maakt van Ockto in de privé regels informatie tijden installatie.
Sterker nog als je belt met informatie service, b.v. Heimstaden privé voorwaarden, wel dat ze delen met EDR
creditservice, onder punt 4.
Zie mijn screenshot boven jouw post. Ockto is prima transparant over die 90 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Zie mijn screenshot boven jouw post. Ockto is prima transparant over die 90 dagen.
In je screenshot staat iets over de beschikbaarheid van je gegevens richting de hypotheekverstrekker, niet over wat Ockto zelf met je gegevens doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Aikon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:40:
[...]

In je screenshot staat iets over de beschikbaarheid van je gegevens richting de hypotheekverstrekker, niet over wat Ockto zelf met je gegevens doet.
Dat is best een goed punt ja. Straks eens zoeken of ik verder wat kan vinden.

Scherp van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een oude koe uit de sloot halen.

Zonet was ik wat financiële apps aan het herschikken op mijn telefoon. Recentelijk Ockto moeten gebruiken voor een hypotheekoversluiting. Nu zie ik tot mijn verbazing dat Binance (bekend van de crypto's) gegevens heeft opgevraagd. Laat ik heel duidelijk zijn: ik doe geen enkele zaak met Binance, sterker nog ik heb geen crypto's meer. Deze zijn al meer dan 4 jaar geleden allemaal verkocht en gingen ook niet via Binance maar via Litebit.

Nu zie ik op hetzelfde scherm dat toestemming is ingetrokken op 12-11-2022 en dat Binance op 14-11-2022 gegevens heeft opgevraagd. Stel je voor dat de toestemming niet was ingetrokken... Dan had Binance mogelijk mijn gegevens gekregen, of dat nu ook gebeurd is kan ik niet controleren. Je hebt als consument geen enkele invloed op de documenten die elders staan en wel of niet goed beveiligd worden en/of gedeeld worden met derden. Ook al zegt een app dat de toestemming is ingetrokken.

Dit is wel een zorgelijke ontwikkeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmYFGeRGaQKN4vCzARaaMphYXao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kJOXX4lls3riO78b93ZLVj5M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ockto
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
sypie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:40:
Even een oude koe uit de sloot halen.

Zonet was ik wat financiële apps aan het herschikken op mijn telefoon. Recentelijk Ockto moeten gebruiken voor een hypotheekoversluiting. Nu zie ik tot mijn verbazing dat Binance (bekend van de crypto's) gegevens heeft opgevraagd. Laat ik heel duidelijk zijn: ik doe geen enkele zaak met Binance, sterker nog ik heb geen crypto's meer. Deze zijn al meer dan 4 jaar geleden allemaal verkocht en gingen ook niet via Binance maar via Litebit.

Nu zie ik op hetzelfde scherm dat toestemming is ingetrokken op 12-11-2022 en dat Binance op 14-11-2022 gegevens heeft opgevraagd. Stel je voor dat de toestemming niet was ingetrokken... Dan had Binance mogelijk mijn gegevens gekregen, of dat nu ook gebeurd is kan ik niet controleren. Je hebt als consument geen enkele invloed op de documenten die elders staan en wel of niet goed beveiligd worden en/of gedeeld worden met derden. Ook al zegt een app dat de toestemming is ingetrokken.

Dit is wel een zorgelijke ontwikkeling.
[Afbeelding]
Goedemorgen,

Naast de persoonlijke mail die we je vanmorgen gestuurd hebben willen we hier ook nog even reageren.

Om direct met de deur in huis te vallen: we kunnen je verzekeren dat Binance niet bij jouw data kan of heeft gekund. We kunnen garanderen dat er sprake is van een onterecht bericht, en niet van onterechte toegang tot gegevens. Het issue is met de hoogste prio opgepakt en direct opgelost.

Bij Ockto hechten we een zeer hoog belang aan privacy en veilig gegevens delen. We werken altijd vanuit de uitgangspunten dat jij je gegevens zelf ophaalt, en ze pas gedeeld worden nadat jij daar zelf toestemming voor geeft.

Graag komen we ook gelijk terug op eerdere posts hierboven: we halen alleen gegevens op en delen deze met organisaties als jij daar toestemming voor hebt gegeven. Zelf doen en kunnen we niks met deze gegevens.

Ockto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Ockto schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:40:
[...]
We kunnen garanderen dat er sprake is van een onterecht bericht, en niet van onterechte toegang tot gegevens. Het issue is met de hoogste prio opgepakt en direct opgelost.
Deze ‘niets aan de hand, zal niet meer voorkomen’ opmerking herstelt bij mij nu niet direct het vertrouwen. Wat is er precies fout gegaan?
Pagina: 1