Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsirnon
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil op de PC kunnen gamen op hoge resolutie (games zoals Battlefield 2042, Cyberpunk, etc), denk aan 1080p en dat de PC minimal 5 jaar goed meegaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de 1.500,00 euro ex. Btw inclusief assemblage en verzendkosten uitgeven aan de PC. Uiteraard het liefst niet te veel uitgeven voor dingen waarvoor ik de PC toch niet ga gebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand voor mijn samenstelling.
- Ik vraag me af of de CPU niet te goed is waarvoor ik het ga gebruiken.
- Ik begrijp niet goed alle verschillen in moederbords of welke ik zou moeten kiezen, graag zou ik hier ook advies over willen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken, maar ik wil wel graag dat de componenten van goede kwaliteit zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil bij mijn PC 3 schermen gaan gebruiken en deze uit kunnen breiden tot 5 schermen. Op het middelste scherm moet ik op hoge resolutie kunnen gamen en de twee schermen aan de zijkant zal ik voornamelijk voor werk gebruiken.
Ik vind het ook leuk als er veel LED lichtjes op zitten, die je kan zien.

Wat verwacht je van ons?[i]
In eerste instantie was ik op zoek naar een PC om thuis op te kunnen werken. Wij werken voornamelijk via de cloud en gebruiken standaard Office programma’s. Ik vind het ook leuk om te gamen, daarom ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor een PC waar ik ook op kan gamen op hoge resolutie en die niet games zoals Battlefield 2042, Cyberpunk, etc. makkelijk kan draaien. Ik ben bezig met het samenstellen van een PC op Alternate, maar ik heb slechts wat basiskennis over PC, dus ik zou graag van jullie willen weten wat overbodig is en waar ik meer of minder aan zou moeten uitgeven.

Welke schermen adviseren jullie?

Welk toetsenbord? Ik had de twee onderstaande gezien of is dit overbodig?
- Roccat Vulcan Pro gaming toetsenbord
- Corsair – K95

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4€ 99,90€ 99,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 679,-€ 679,-
1BehuizingenAzza Thor 320€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB€ 69,59€ 69,59
1VoedingenCorsair CX650F RGB Zwart€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 114,55€ 114,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.401,84

[ Voor 35% gewijzigd door Bsirnon op 08-10-2021 12:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:54
Maak even een lijstje met behulp van Handleiding Pricewatch.

Ik zou als CPU geen 'G' nemen - die is vooral fijn voor mensen die geen videokaart nodig hebben - maar de AMD Ryzen 5 5600X of de Ryzen 7 5800X, de laatste verslaat de 5700G ruimschoots, de eerste is voldoende voor hedendaagse top games.

Neem liever de iets duurdere maar veel betere Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G (rev. 2.0, LHR) met de goedkopere Ryzen 5 5600X CPU dan de RTX 3060 met de Ryzen 7 5800X, dan heb je meer game plezier

Zoek als voeding met de 5600X een 550 Watt - bv. Corsair TX550M, als je voor de 5800X gaat zou ik een iets zwaardere nemen, bv. MSI MPG A650GF.

Als koeler - wil je een luchtkoeler, of een waterkoeler? Een luchtkoeler kan stiller en goedkoper zijn en is voldoende. Op de 5800 zou ik iets als de be quiet! Dark Rock Pro 4 nemen, op de 5600X volstaat een wat goedkopere Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

[ Voor 46% gewijzigd door martyw op 07-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsirnon
@martyw
Bedankt! Ik heb een wenslijst toegevoegd aan mijn post.

Ik heb nu de AMD Ryzen 5 5600X en RTX 3060 Ti toegevoegd.

Op Alternate kan ik geen voeding van Corsair met 550 Watt vinden. Ik heb nu de 'Corsair CX650F RGB Zwart' toegevoegd. Is deze ook prima?

De luchtkoelers die je aanraadde kan ik ook niet vinden op Alternate. Zijn er andere die je adviseert? En heb ik maar één luchtkoeler nodig?

Is het moederboard ook goed waar ik de PC voor wil gebruiken? Ik begrijp niet echt de vele verschillen in moederboards.

[ Voor 12% gewijzigd door Bsirnon op 08-10-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 09:27
Bsirnon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:34:
@martyw

Op Alternate kan ik geen voeding van Corsair met 550 Watt vinden. Ik heb nu de 'Corsair CX650F RGB Zwart' toegevoegd. Is deze ook prima?
Dan kan je net zo goed deze pakken https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1334585. De RGB van de voeding ga je toch niet zien in de case volgens mij

Edit: Ik zal in het vervolg beter lezen, ik zie dat Marty deze ook al benoemd heeft :+

[ Voor 8% gewijzigd door xK0etj3 op 08-10-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 22:35

belgianmadcow

enthousiast

Geen idee of je gevoelig bent aan geluid, maar ik heb geen goeie ervaring met de stock AMD-koelers. De wraith spire in de case van m'n oudste zoon is voor mij te irritant (maar de case heeft ook suboptimale airflow). Ik zie dat daar nog over geklaagd wordt, maar ook dat hij voor een stock cooler wel doet wat ie moet.

Dus je zou naar een andere processorkoeler kunnen kijken, en dan minder geluid hebben en alles uit je CPU halen, want
We can see that topping the 5600X with the Wraith Stealth cooler results in all-core frequencies that drop as low as 4.15 GHz, which is 300 MHz slower than the results with the H115i liquid cooler (but still well over the official 3.7 GHz base clock).
De case die je kiest was nieuw voor me, dus even gekeken naar max hoogte koeler: 155 mm. Dat maakt trouwens dat de pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) die @martyw aanbracht 2 mm te hoog is,en de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition die ik anders zou aanraden gezien je RGB-wens (zelf gebruikt in PC jongste zoon, kleur laat ik meelopen met temp van de CPU :-)) past dus ook niet.

Je kan van deze pricewatch-lijst vertrekken voor passende RGB CPU-koelers.

On edit: ik zou voor mezelf niet voor RGB gaan maar voor echt goeie koeling. Andere kansen op RGB genoeg. Passend in je kast bv de pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim

On edit 2: zo'n andere kans op RGB is natuurlijk RAM, bijvoorbeeld pricewatch: Kingston Fury Beast RGB KF436C17BBAK2/16 maar dat is geen dual rank en evenmin de beste latency. Iemand een geschikte RGB-set voor 5600X die wél dual rank is in het zicht? Is wel een beetje kommaneuken dit maar ja, dat is nu net leuk. :P

[ Voor 15% gewijzigd door belgianmadcow op 08-10-2021 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
belgianmadcow schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:47:
De case die je kiest was nieuw voor me, dus even gekeken naar max hoogte koeler: 155 mm. Dat maakt trouwens dat de pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) die @martyw aanbracht 2 mm te hoog is,en de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition die ik anders zou aanraden gezien je RGB-wens (zelf gebruikt in PC jongste zoon, kleur laat ik meelopen met temp van de CPU :-)) past dus ook niet.

Je kan van deze pricewatch-lijst vertrekken voor passende RGB CPU-koelers.
Goed punt, daar had ik overheengekeken. Alternatief is natuurlijk een iets ruimere kast, bv. Lian Li Lancool 215 komt met twee RGB inlaat fans aan de voorkant, en nog een uitlaat ventilator aan de achterkant

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 08-10-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

martyw schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:08:
[...]
Alternatief is natuurlijk een iets ruimere kast, bv. Lian Li Lancool 215 komt met twee RGB inlaat fans aan de voorkant, en nog een uitlaat ventilator aan de achterkant
Whoa knappe (smaak natuurlijk) en niet te dure kast. Mesh ook. Drie fans, vond de twee in de gekozen case al karig.
Las wel tussen de reviews dat iemand de argb niet aangestuurd kreeg, maar zoektochtje levert dit, dus met de ingebouwde fanhub moet je wel even aandachtig blijven bij het aansluiten me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsirnon
@belgianmadcow @martyw @xK0etj3

Bedankt allen! Ik heb de aanpassingen gemaakt. Zouden jullie alleen nog jullie advies over het onderstaande kunnen geven?

Moederbord: Is het moederbord dat ik nu heb gekozen goed, of zijn er andere die beter zijn? Of wellicht goedkoper dan degene die ik gekozen heb.

Werkgeheugen: Hierover eigenlijk dezelfde vraag. Is deze goed of zijn er betere voor hetzelfde geld of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Ik zou zelf net iets meer in je bord steken, en de gigabyte V2 pakken.

Geheugen, pak 3600c16 of 3200c16 (goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Neem deze: https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1334585, of de iets mindere https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1668939 als je RGB wilt.
Is het moederboard ook goed waar ik de PC voor wil gebruiken? Ik begrijp niet echt de vele verschillen in moederboards.
Dat Asus moederbord heeft geen Displayport aansluiting en maar 1Gbps netwerk, als je Displayport en 2,5Gbps netwerk wilt is er de Gigabyte Aorus B550 ELITE V2
De luchtkoelers die je aanraadde kan ik ook niet vinden op Alternate. Zijn er andere die je adviseert? En heb ik maar één luchtkoeler nodig?
Je hebt er maar 1 nodig, je plakt de voet met thermische pasta op de CPU.
Van de lijst van @belgianmadcow zie ik bij Alternate bv. https://www.alternate.nl/...eler/html/product/1622131 en een iets nieuwere verise van een andere: https://www.alternate.nl/...eler/html/product/1775272

@Bsirnon - zoek je soms vanuit de Alternate PC builder? Dan krijg je alleen te zien wat ze graag aan je kwijt willen, niet hun hele selectie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 08-10-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsirnon
@martyw

Klopt het dat de 'Gigabyte Aorus B550 ELITE V2' maar 1 displayport en 1 hdmi aansluiting heeft? Dan kan ik dus geen 3 schermen aansluiten, ook niet eventueel upgraden naar 4 of 5 schermen.

Ik zoek inderdaad vanuit de Alternate PC builder. Nu kan ik wel alle producten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Bsirnon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:55:
@martyw

Klopt het dat de 'Gigabyte Aorus B550 ELITE V2' maar 1 displayport en 1 hdmi aansluiting heeft? Dan kan ik dus geen 3 schermen aansluiten, ook niet eventueel upgraden naar 4 of 5 schermen.
Uit de aansluitingen van het moederbord komt geen beeld! De Ryzen 5600X heeft namelijk geen interne gpu. Beeld krijg je uit de videokaart. Als je ook beeld uit het moederbord wilt dan moet je een Ryzen 5600G of Intel i5-11600 nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 08-10-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Uszka schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Uit de aansluitingen van het moederbord komt geen beeld! De Ryzen 5600X heeft namelijk geen interne gpu. Beeld krijg je uit de videokaart. Als je ook beeld uit het moederbord wilt dan moet je een Ryzen 5600G of Intel i5-11600 nemen.
..voor de volledigheid & ter geruststelling zeggen dat er uit de gekozen videokaart via 2x DisplayPort en 2x HDMI wél beeld komt, daar kom je dus wel 4 schermen ver mee :-).

Maar niet aan 5 schermen, als dat echt je doel is toch maar voor de 5600g met ingebouwde iGPU gaan, dan kan je dus tot 6 schermen, waarvan er dan twee via de moederbord-uitgangen aangestuurd worden en dus niet dezelfde kwaliteit van output hebben: 1080p zonder probleem, maar uiteraard niet even straf als uit de 3060ti.

Als ik je startpost goed lees
Op het middelste scherm moet ik op hoge resolutie kunnen gamen en de twee schermen aan de zijkant zal ik voornamelijk voor werk gebruiken.
vraag ik me wel af wat je met de schermen boven de 3 gaat doen ;)
Pagina: 1