Keuze offertes zonnepanelen Dubbeldooier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:10
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPp7g9ipHMru6-mrhZ5obZDgwyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XXULQ5n0Ace6VvbxUzp79hnc.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens Google maps zou het zo`n 4,5 meter breed moeten zijn en ongeveer 3,5 meter hoog.

Daar gaat nog een schoorsteen en een dakraam van af, zie ook bovenstaande foto.
Schaduw
Alleen van de schoorsteen. Dak ligt Z-ZO, zon draait dus achter de schoorsteen langs wat voor schaduw op het dak zorgt.
Jaarverbruik
Pas woonachtig sinds juni dus slecht inzicht. Jaarverbruik nu geschat op 2000.kwh. Voornemens om binnen een jaar een airco te nemen. Op de iets langere termijn (3/5 jaar) een inductiekookplaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Doel is in ieder geval het eigen verbruik en de toekomstige toename van het verbruik af te dekken. Daarnaast zie ik het ook als een investering die geld op moet leveren.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.
Bijhouden van data
Standaard app is prima
Reeds verkregen offertes
Van 3 partijen een offerte gekregen:

1. Zonneplan

8x zonnepanelen van Zonneplan 370 Wp
1x Zonneplan One omvormer
1x montage / installatie etc.

Netto €3189,- voor 2960 Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7sycxRSYPx0qq9rja7dw7zLsLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DatxEXGF5BZ3wAgooPEXOiTa.png?f=user_large

2. Anderz Energie

8x Hyundai HiE-S395VG 395 Wp
1x W3000-D-NS Omvormer
1x montage / installatie etc.

Netto €3230,75 voor 3160 Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ9vRpe8wc9lZgVnn-Ep_puL3w0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xGdlE77g9tr2DetauVsbpz85.png?f=user_large

3. Episolar

10x Jinco Cheetah 325 Wp
1x Goodwe 2500 XS Omvormer
1x montage / installatie

Netto €4120,51 voor 3250 Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VruNDtSmTu_im-AQluWCALrKCSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O9wg9DtwaLA3XwDRfZocgGo5.png?f=user_large
Regio
Oost-Nederland
Vragen
Ik heb bovenstaande 3 offertes ontvangen en vind het lastig om een wel overwogen afweging te maken, vragen waar ik nog mee zit:

1. Zit er een verschil in kwaliteit qua zonnepanelen, en wat is het effect op het te verwachten rendement?

Ze schermen alle drie met een terugverdientijd van 5/6 jaar.

2. Wat is de invloed van de schaduw van de schoorsteen, en zou die mijn keuze moeten beïnvloeden?

3. Episolar gaf aan dat hun panelen beter zouden zijn omdat ze gebruik maken van een techniek waarbij als 1 cel van een zonnepaneel niet meer functioneert deze niet leidt tot uitschakeling van de hele serie van dat paneel, en ook niet tot oververhitting kan leiden wat bij de andere panelen wel het geval zou zijn.

Klopt deze bewering, en zijn deze inderdaad veiliger en bieden ze langer een gegarandeerd rendement vanwege deze technologie?

4. Zijn er hier ook ervaringen/voorkeuren voor wat betreft de drie genoemde partijen?

5. Zou ik nog andere zaken moeten vragen / overwegen volgens jullie?

Alvast hartelijk bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dubbeldooier op 11-10-2021 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchHD
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-01 14:02
Ik zou sowieso Zonneplan kiezen, maar ik werk er dan ook ;-). Leuke video van Bright ging gisteren live, wellicht helpt dit je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
@TouchHD wij van WC eend adviseren... WC eend...
Zonneplan doet over het algemeen netjes werk leveren, maar ik heb ook een enorme misser in offerte langs zien komen.

Gelukkig is het in dit geval okay... Alleen jammer dat ze niet vertellen wat ze verkopen... Ze maken en geen omvormers en geen panelen... Ze hangen hun naam er maar aan in de offertes...

Offerte van Anderz is in principe iets beter. Hyundai is een net paneel, maar heeft een andere bouw dan de meeste panelen, en ik kan niet vinden hoe shingled panelen werken met traditioneel schaduwbeheer.

Episolar praat marketing onzin en te duur.

De schaduw van de schoorsteen heeft invloed, maar beperkt, de meerkosten van dure omvormer/systemen als Solaredge/micro omvormers niet waard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
Ronald schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:33:
@TouchHD wij van WC eend adviseren... WC eend...
Zonneplan doet over het algemeen netjes werk leveren, maar ik heb ook een enorme misser in offerte langs zien komen.

Gelukkig is het in dit geval okay... Alleen jammer dat ze niet vertellen wat ze verkopen... Ze maken en geen omvormers en geen panelen... Ze hangen hun naam er maar aan in de offertes...

Offerte van Anderz is in principe iets beter. Hyundai is een net paneel, maar heeft een andere bouw dan de meeste panelen, en ik kan niet vinden hoe shingled panelen werken met traditioneel schaduwbeheer.

Episolar praat marketing onzin en te duur.

De schaduw van de schoorsteen heeft invloed, maar beperkt, de meerkosten van dure omvormer/systemen als Solaredge/micro omvormers niet waard.
Thnx voor je reactie.

Ik kreeg bij Episolar idd licht het gevoel dat mij iets verkocht/aangepraat werd.

Wat Zonneplan betreft, de panelen staan wel gespecificeerd in een datasheet in de download van de offerte, het zou gaan om: DMECG DM375M6-60HBB.

Valt daar wat over te zeggen in relatie tot die Hyundai panelen?

Ik heb geen specificatie van de omvormer kunnen vinden.

Neig naar Zonneplan, omdat daar veel meer ervaringen van te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dmecg is prima. 'traditioneel' gebouwd paneel waar string omvormers goed mee omgaan als er wat schaduw op valt.

Prijstechnisch is Zonneplan redelijk okay. Voor een klein systeem is het lastig onder de €/Wp te komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Die lui van Episolar hebben inderdaad veel prietpraat, alle merken leveren tegenwoordig panelen met bypass diodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Nog sterker.... Alles met meer dan 24 cellen in serie MOET je met bypass uitvoeren, anders sloopt schaduw de cellen door teveel spanning in de verkeerde richting... Dus dat gebeurd al ongeveer sinds jaar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Subtotaal excl. btw:€2.457,01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc_RBs_wnk0uqdGx6SALPu2J9JU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PIGjXxf7LWx2L345GxSauweO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
@RobertV70 / @Ronald dank voor de bevestiging. Valt Episolar definitief af.

@lothar dat scheelt nog al. Zal daar ook eens een offerte opvragen. Vergelijkbare specs als Zonneplan zo te zien. Qua kwaliteit ook vergelijkbaar? Wel fors verschil in prijs, mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Het is gericht op doe het zelf, dus zelf een plannetje bedenken. Probeer nog op te meten bijvoorbeeld want je zegt 4,5 meter maar zonneplan tekent 5 naast elkaar van 1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De bouwmarkt wil ook echt wel helpen met systeem ontwerp. Ze zijn fan van enphase micro omvormers. Prima product maar reteduur; vaak niet noodzakelijk voor goed presterende systeem... Maar werkt altijd. Als je aangeeft dat niet te willen, doen ze dat gewoon voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 04:32: Prima product maar reteduur; vaak niet noodzakelijk voor goed presterende systeem... Maar werkt altijd.
Tot iemand inlogt en de boel uitzet of de micro omvormers softwarematig verwijderd.
Is dat veiligheidslek gekoppeld aan serienummer al gedicht?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2021 05:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
lothar schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:30:
Het is gericht op doe het zelf, dus zelf een plannetje bedenken. Probeer nog op te meten bijvoorbeeld want je zegt 4,5 meter maar zonneplan tekent 5 naast elkaar van 1 meter.
Het onderzoeken waard. Ik merk bij mezelf enige aarzeling om die route te nemen omdat het risico op fouten of verkeerde inschattingen toeneemt en de verantwoordelijkheid dan bij mij komt te liggen i.p.v. dat zaken uit handen worden genomen door een partij (wat ook direct hun verdienmodel is uiteraard en in dit voorbeeld minimaal €700,- bedraagt).

De 4,5 meter is op basis van een lijntje trekken in Google Maps. Als ik de plattegrond die ik heb als uitgangspunt neem dan zou het om 5,6 meter moeten gaan.

Ik zal het voor de zekerheid nog even exact na meten a.h.v. de dakpannen.

Ik heb ook Zonneplang nog eens gevraagd of ze kunnen kijken naar een maximalisatie van de opbrengst en ze komen dan met onderstaand voorstel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdiz7JN4sfpRQ9VExmT7_Dg49wk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eu68OzR5XLKhL2Jnl1UBvOF1.png?f=user_large

10 x DMECG DM375M6-60HBB
1x Zonneplan One optimized omvormer
2x Zonneplan One optimizer

Totaal 3700 Wp voor netto €3879,00

Het bevreemd mij een beetje dat ze nu kiezen voor 2 optimizers voor de bovenste twee panelen. Volgens mij worden deze panelen niet harder geraakt door de schaduwval van de schoorsteen dan de andere panelen? Vermoedelijk heeft dat specifiek te maken met de afwijkende legrichting van deze panelen?

Euro / Wp verhouding blijft daardoor ongeveer gelijk.

Ideeën over deze investering t.o.v. de initiële opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Alles 1 pan naar rechts en dan nog een liggend paneel toevoegen met optimizer pal naast de schoorsteen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga nou eerst eens van pan tot pan meten en panen tellen.
Even met een rolmaat langs je dakraam.
En plaats dan hier de foto’s met de maten erin.

Je wilt maximalisatie maar vervolgens blijft noordwest leeg?
Je kan prima zuidoost en noordwest op 1 omvormer kwijt.
En zo geniet je savonds ook nog van gratis stroom.
Ik heb er geen spijt van in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1