Foto's
/f/image/XXULQ5n0Ace6VvbxUzp79hnc.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens Google maps zou het zo`n 4,5 meter breed moeten zijn en ongeveer 3,5 meter hoog.Daar gaat nog een schoorsteen en een dakraam van af, zie ook bovenstaande foto.
Schaduw
Alleen van de schoorsteen. Dak ligt Z-ZO, zon draait dus achter de schoorsteen langs wat voor schaduw op het dak zorgt.Jaarverbruik
Pas woonachtig sinds juni dus slecht inzicht. Jaarverbruik nu geschat op 2000.kwh. Voornemens om binnen een jaar een airco te nemen. Op de iets langere termijn (3/5 jaar) een inductiekookplaat.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Doel is in ieder geval het eigen verbruik en de toekomstige toename van het verbruik af te dekken. Daarnaast zie ik het ook als een investering die geld op moet leveren.Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.Bijhouden van data
Standaard app is primaReeds verkregen offertes
Van 3 partijen een offerte gekregen:1. Zonneplan
8x zonnepanelen van Zonneplan 370 Wp
1x Zonneplan One omvormer
1x montage / installatie etc.
Netto €3189,- voor 2960 Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/DatxEXGF5BZ3wAgooPEXOiTa.png?f=user_large)
2. Anderz Energie
8x Hyundai HiE-S395VG 395 Wp
1x W3000-D-NS Omvormer
1x montage / installatie etc.
Netto €3230,75 voor 3160 Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/xGdlE77g9tr2DetauVsbpz85.png?f=user_large)
3. Episolar
10x Jinco Cheetah 325 Wp
1x Goodwe 2500 XS Omvormer
1x montage / installatie
Netto €4120,51 voor 3250 Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/O9wg9DtwaLA3XwDRfZocgGo5.png?f=user_large)
Regio
Oost-NederlandVragen
Ik heb bovenstaande 3 offertes ontvangen en vind het lastig om een wel overwogen afweging te maken, vragen waar ik nog mee zit:1. Zit er een verschil in kwaliteit qua zonnepanelen, en wat is het effect op het te verwachten rendement?
Ze schermen alle drie met een terugverdientijd van 5/6 jaar.
2. Wat is de invloed van de schaduw van de schoorsteen, en zou die mijn keuze moeten beïnvloeden?
3. Episolar gaf aan dat hun panelen beter zouden zijn omdat ze gebruik maken van een techniek waarbij als 1 cel van een zonnepaneel niet meer functioneert deze niet leidt tot uitschakeling van de hele serie van dat paneel, en ook niet tot oververhitting kan leiden wat bij de andere panelen wel het geval zou zijn.
Klopt deze bewering, en zijn deze inderdaad veiliger en bieden ze langer een gegarandeerd rendement vanwege deze technologie?
4. Zijn er hier ook ervaringen/voorkeuren voor wat betreft de drie genoemde partijen?
5. Zou ik nog andere zaken moeten vragen / overwegen volgens jullie?
Alvast hartelijk bedankt.
[ Voor 15% gewijzigd door Dubbeldooier op 11-10-2021 12:55 ]