Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 22:46
Hi,

Heb een stukje advies nodig over de zonnepanelen die ik wil laten leggen. Heb meerdere offertes gehad, maar laat ik even diegene delen waarbij ik vond dat ze het beste mee dachten en daadwerkelijk op locatie langs zijn geweest.

Ze geven me twee opties:
- Situatie 1 komt tegemoet aan mijn verbruik per jaar, maar is wel qua configuratie uitgebreider vanwege panelen die zowel op het platte dak als op de carport komen. Hierdoor wordt dan met SolarEdge en optimizers gewerkt vanwege mogelijke schaduw op de panelen. Iets duurder, maar net zo betrouwbaar als het 'simpele' systeem uit optie 2?
- Situatie 2: Enkel het platte dak vol leggen. Dan kunnen er naar schatting 8 panelen op, maar haal ik wss het jaarverbruik er niet uit. Hier hoeven dan geen optimizers etc aan te pas te komen. Zie onderstaande voor mijn volledige situatie.

Dank voor jullie advies :)
Reeds verkregen offertes
Situatie 1:
11 x DMEGC 370 WP
1x SolarEdge 4000HD Wave
11x Solaredge P401 Optimizer
Solar Construct montage materiaal

€4400 excl. btw.

Situatie 2:
8 x DMEGC 370 WP
1x GoodWe 3000NS

€3000 excl. btw.
Foto's
Het gaat voor de duidelijkheid om het huis waar de 'zwarte' panelen op getekend zijn. Oriëntatie van het dak gedurende de dag voornamelijk richting het zuiden.

Offerte 1: 11 DMEGC panelen (+ solaredge omvormer en optimizers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ8zcrHObkkvIkFIIcEAP3jm1_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7awrNGOGPCgD9NF4pko0D32C.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2: 8 DMEGC panelen (Goodwe omvormer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXxgmaK1G9NSm2pD8Zpo-YKOEfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSL4IYVvLlI7KIYPawGRFHoj.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak (ruimte voor een paneel of 8) en eventueel carport (ruimte voor zeker 3 panelen). Liefst niet aan de schuine kant van het huis, vanwege dakramen die wellicht in de weg zitten en esthetisch wordt dat niet de mooiste afwerking.
Schaduw
Op plat dak niet, lijkt me. Carport wel, staat een boom praktisch naast de carport van de buren die in de middag schaduw kan vormen op de panelen. De denneboom in mijn eigen tuin is niet meer aanwezig.
Jaarverbruik
Schat 300 kwh per maand.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase meterkast. Voorlopig nog een plannen om dit uit te breiden met een laadpaal of iets dergelijks.
Budget en doel
Budget is om nabij 5k exclusief BTW. Doel is uiteraard zo min mogelijk kwijt zijn aan de energierekening.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Standaard app om gegevens uit te lezen is prima.
Regio
Eindhoven

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Niet slecht denk ik.

De prijs vind ik niet slecht voor een aanbieder die een verkoper langs stuurt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Nog sterker... Een SE systeem met verkoper die langs komt voor 1.1€/Wp; dat is heel goed

Nu we toch met SE opgescheept zitten... Moeten we nadenken over meer dan 3 panelen O-W op die carport?
Hoe groot is die?

Clipping non-issue want 8 panelen bovenop zorgen gegarandeerd voor de string spanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-10-2021 21:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Ja liever meer panelen, dat kan wel op die 4 kW omvormer.
Als je bij 11 panelen blijft zou ik liever de 3680 W versie hebben. Past nog op 16A, en dat is selectief als je later kiest voor een 3x25A aansluiting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 22:46
Oke, dank :)

Dus jullie zouden beide eerder voor de SE-configuratie gaan?

Kan inderdaad nog nadenken over meer panelen, zou ik serieus eens moeten gaan inmeten of er meer op de carport passen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
De SE offerte is bijzonder competitief: 1.08€/Wp. De Goodwe... slechts gemiddeld: 1.01€/Wp

Meer panelen is altijd beter voor jouw; je hebt het budget... maar hebt een wat minder ideale situatie met boomschaduw, en daarmee is SolarEdge gewoon beter... 7%? Zowaar misschien.

Verder zou ik kijken of je een nette landscape lijn kan maken onder en of boven de dakramen... Dat oogt nog wel okay... Als je moet gaan tetrissen... minder ideaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Mag ik vragen welke partij offerte 1 heeft gegeven? Ik wil ze ook graag om een offerte vragen voor mijn woning.
Sheva schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:07:
Hi,

Heb een stukje advies nodig over de zonnepanelen die ik wil laten leggen. Heb meerdere offertes gehad, maar laat ik even diegene delen waarbij ik vond dat ze het beste mee dachten en daadwerkelijk op locatie langs zijn geweest.

Ze geven me twee opties:
- Situatie 1 komt tegemoet aan mijn verbruik per jaar, maar is wel qua configuratie uitgebreider vanwege panelen die zowel op het platte dak als op de carport komen. Hierdoor wordt dan met SolarEdge en optimizers gewerkt vanwege mogelijke schaduw op de panelen. Iets duurder, maar net zo betrouwbaar als het 'simpele' systeem uit optie 2?
- Situatie 2: Enkel het platte dak vol leggen. Dan kunnen er naar schatting 8 panelen op, maar haal ik wss het jaarverbruik er niet uit. Hier hoeven dan geen optimizers etc aan te pas te komen. Zie onderstaande voor mijn volledige situatie.

Dank voor jullie advies :)
Reeds verkregen offertes
Situatie 1:
11 x DMEGC 370 WP
1x SolarEdge 4000HD Wave
11x Solaredge P401 Optimizer

€4400 excl. btw.

Situatie 2:
8 x DMEGC 370 WP
1x GoodWe 3000NS

€3000 excl. btw.
Foto's
Het gaat voor de duidelijkheid om het huis waar de 'zwarte' panelen op getekend zijn. Oriëntatie van het dak gedurende de dag voornamelijk richting het zuiden.

Offerte 1: 11 DMEGC panelen (+ solaredge omvormer en optimizers)
[Afbeelding]

Offerte 2: 8 DMEGC panelen (Goodwe omvormer)

[Afbeelding]
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak (ruimte voor een paneel of 8) en eventueel carport (ruimte voor zeker 3 panelen). Liefst niet aan de schuine kant van het huis, vanwege dakramen die wellicht in de weg zitten en esthetisch wordt dat niet de mooiste afwerking.
Schaduw
Op plat dak niet, lijkt me. Carport wel, staat een boom praktisch naast de carport van de buren die in de middag schaduw kan vormen op de panelen. De denneboom in mijn eigen tuin is niet meer aanwezig.
Jaarverbruik
Schat 300 kwh per maand.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase meterkast. Voorlopig nog een plannen om dit uit te breiden met een laadpaal of iets dergelijks.
Budget en doel
Budget is om nabij 5k exclusief BTW. Doel is uiteraard zo min mogelijk kwijt zijn aan de energierekening.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Standaard app om gegevens uit te lezen is prima.
Regio
Eindhoven

[ Voor 3% gewijzigd door gurbe op 10-02-2022 14:53 ]

Pagina: 1