Mijn Apple plannen als illustrator (overzie ik iets?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Een jaar of 5 geleden ben ik overgestapt van mijn 2011 iMac naar een custom PC. Ik was niet tevreden over de keuzes die ik bij Apple kon maken qua hardware. Een switch waar ik geen spijt van heb en heeft Windows 10 mijn prima geholpen. Ik werk op een 34" wide monitor en een 27" Wacom Cintiq scherm.

Ik gebruik nog steeds een Macbook pro late 2013 en heb ik een iPad pro 12" toegevoegd aan mijn assortiment.

Ik volg de ontwikkelingen van de M1 bij Apple op de voet en is de verwachting dat de M1X een flinke klap sneller is dan de best al snelle M1. En dat allemaal voor een handje vol Watt vergelijken met een PC.

Ik zit een beetje te dagdromen over een setup waarmee ik seamless overal kan werken. Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Dit is het idee:

Mac mini M1(X) 16gb als desktop.
Macbook Pro 16" M1(X) als laptop.
iPad pro 12" als tekentablet.

Via Sidecar zou ik de iPad als tekentablet draadloos kunnen gebruiken op de Mac mini en Macbook pro.

Toch?

In mijn theorie zou ik mijn hele mooie maar best grote Wacom Cintiq kunnen vervangen met mijn iPad. Die zowel op de Mac mini als de Macbook pro kan reageren als een extra monitor, maar de functies blijft behouden van een iPad.

Ik veracht ook interessante updates van Adobe tijdens Adobe MAX op het gebied van native apps op de iPad.

Zie ik iets over het hoofd waar ik geen rekening mee heb gehouden? Is mijn dagdroom wat te mooi? 8)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je schetst is wel hoe veel mensen nu werken, met inderdaad een iPad Pro (met Pencil) als tweede scherm/pen tablet.

Qua performance is zelfs Illustrator tegelijkertijd met Photoshop en Premiere te gebruiken op de huidige M1 Mac Mini, laat staan een M1X MBP.

Deze situatie is nu al een veelgebruikte keuze voor creatieve professionals. Misschien nog geen vaste industriestandaard, maar Wacom is snel marktaandeel aan het verliezen omdat de Cintiqs niet goed werken met (nieuwe) Macs en de iPad Pro nu eigenlijk hetzelfde kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Thanks @Oon voor je snelle reactie!

Het interessante is dat Apple natuurlijk niet bekend staat om betaalbaar. Maar deze setup is zeer betaalbaar. En het verbruik vliegt ook nog eens flink omlaag. Om nog maar te zwijgen over een veel cleanere desktop wat ook iets kan doen tussen de oren.

Ik werk regelmatig aan wat grotere fotobewerkingen voor klanten en voor mezelf. Deze bewerkingen neem ik soms ook nog op dus is het fijn om een beetje kracht achter de toetsen te hebben. Ik ben wel nieuwsgierig wat ze met de X gaan uitbrengen. En als het to much is kan ik altijd nog voor de M1 gaan.

De PC wordt dan een game machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Ik zie nu alleen niet waarom je een Mac Mini zou kopen. Je kunt een MacBook Pro toch gewoon aan een scherm hangen? Qua performance zullen een M1X mini en MacBook Pro weinig verschillen omdat de M1 chips een stuk minder warmte produceren en er dus geen thermal throttling nodig zal zijn in tegenstelling tot de huidige Intel MacBook Pros.

Ik zou dat geld voor de mini dus lekker in je zak houden of eventueel in betere specs voor de MacBook gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Ik ben ook illustrator en vind Sidecar met de Desktop Adobe apps trouwens niet heel goed werken. De interface is klein en het is toch net niet 100% responsive. Ik gebruik liever de native iPad apps en stuur dat dan soms heen en weer naar m'n MacBook als ik daar iets wil doen wat niet op de iPad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat ik niet helemaal begrijp uit je startpost is of een upgrade nu nodig is.. of dat het idee van een nieuwe Mac (en daarbij het ecosysteem) je gewoon aanstaat.

Mij lijkt(!) een iPad via sidecar een vervelende lag geven tegenover een apparaat die met een kabel is verbonden. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan niet oordelen of dat ook echt zo is.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
FeareX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:38:
Wat ik niet helemaal begrijp uit je startpost is of een upgrade nu nodig is.. of dat het idee van een nieuwe Mac (en daarbij het ecosysteem) je gewoon aanstaat.

Mij lijkt(!) een iPad via sidecar een vervelende lag geven tegenover een apparaat die met een kabel is verbonden. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan niet oordelen of dat ook echt zo is.
Nodig is een groot woord. Ik kan nog jaren door als het moet. Het is leuk om weer even fris te zijn nietwaar?

Ik zoek wat meer samenhang. Het gevoel hebben dat ik overal kan werken. Of ik op mijn desktop zit of aan tafel. Het lijkt erop dat Apple dit seamless kan laten gebeuren en dat de iPad hierdoor een soort van Cintiq wordt die ik ook nog als losse computer bij me kan houden.

Ik heb al een boel video's gezien over Sidecar en Duet display. Dat heeft me wel hongerig gemaakt naar de workflow.

Nu is mijn desktop echt mijn hoofdcomputer. De oude Macbook pro een machine die ik bij me heb als ik beneden ben, maar ik kan daar niet mijn iPad aan koppelen via Sidecar. (te oud).

Als de iPad via een kabel verbonden moet worden, is dat ook niet een enorme ramp. Laad hij dan ook tegelijk op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:45
FeareX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:38:
Sidecar via kabel geeft nagenoeg geen lag en werkt stabiel in mijn ervaring. Ik doe dit niet dagelijks en ik ben geen illustrator (al teken ik wel eens wat voor de lol), maar ik kan me voorstellen dat een Cintiq dit niet veel beter doet.

Edit n.a.v. hieronder: ik heb het hier over mijn ervaring met Adobe CC (illustrator / photoshop)

[ Voor 8% gewijzigd door Grote Schurk op 07-10-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien ik zelf niet grafisch aangelegd ben, die werkzaamheden mij dus niet bekend zijn kan ik je niet inhoudelijk helpen met je vraag. Maar aangezien ik best wat Apple apparatuur heb, kan ik je wel mijn idee geven, misschien heb je er wat aan.

Ik heb een MBP (2019) en een iPad (6e gen) met pencil (1e gen) en ik heb even met sidecar geprobeerd om mijn timesheets te tekenen. Ik vond dat echt niet lekker werken en ben maar terug gegaan naar het heen-en-weer sturen via airdrop. Natuurlijk, de applicaties die ik ervoor gebruik zijn er niet voor geoptimaliseerd, dus mogelijk dat het voor grafische toepassingen anders is.

Voor mij komt sidecar een beetje over als: 'erbij geprutst'. Net als een Apple TV. Je kunt daar tegenwoordig van alles mee. Maar zodra je vanuit je iPad een video-stream er naartoe stuurt dan is het precies alsof je TV over schakelt naar een ander kanaal voor de duur van die stream. Je AppleTV doet dan bar weinig meer tot die stream klaar is. Datzelfde gevoel had ik ook met Sidecar, je iPad 'leent zijn scherm even uit'.

Wat betreft jouw laatste vraag, ja, mijn iPad laat op als ik hem op de USB-C poort van de MBP hang. En dat is ongeacht of de MBP zelf aan de lader hangt. Ik heb ergens gelezen dat hij dan 10W mag trekken, maar geen idee of hij dat ook doet.

Overigens is het voor sidecar niet nodig om de kabel aan te sluiten. Wel moeten de beide apparaten op hetzelfde Apple ID met 2FA ingelogd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RiDo78 op 07-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Inderdaad, ik zie sidecar ook meer voor er bij of om een scherm van je desktop te zetten met info, mail of spotify ofzo. Ik ben trouwens wel een fan van de integratie tussen de desktop en mobile apps van Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer stof om over na te denken :D

Zo te lezen zal de Cintiq nog wel even blijven als daily driver haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
RoyK schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Nodig is een groot woord. Ik kan nog jaren door als het moet. Het is leuk om weer even fris te zijn nietwaar?

Ik zoek wat meer samenhang. Het gevoel hebben dat ik overal kan werken. Of ik op mijn desktop zit of aan tafel. Het lijkt erop dat Apple dit seamless kan laten gebeuren en dat de iPad hierdoor een soort van Cintiq wordt die ik ook nog als losse computer bij me kan houden.

Ik heb al een boel video's gezien over Sidecar en Duet display. Dat heeft me wel hongerig gemaakt naar de workflow.

Nu is mijn desktop echt mijn hoofdcomputer. De oude Macbook pro een machine die ik bij me heb als ik beneden ben, maar ik kan daar niet mijn iPad aan koppelen via Sidecar. (te oud).

Als de iPad via een kabel verbonden moet worden, is dat ook niet een enorme ramp. Laad hij dan ook tegelijk op?
Ik snap als geen ander dat het super leuk kan zijn! :D Het uitdenken is vaak al 50% van de lol. Ik heb alweer wat geleerd in dit topic, ik dacht dat sidecar enkel draadloos was.

Voor de fun factor (en als het geld geen probleem is voor je) alvast beginnen met je Macbook en iPad te upgraden zodat je die mobiele set-up uit kan gaan proberen. Je desktop met Cintiq als vertrouwde basis houden (of wellicht nog gebruiken voor specifieke taken).

Enige wat met de M1 Macs nog een dingetje is, is multi-monitor support. Daar kan je je beter even goed op inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RoyK Gebruik zelf al jaren de Wacom Intuos Pro, dat i.c.m. een iMac, Macbook Pro of Mac Mini.

Misschien is dat ook iets wat je kan overwegen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

FeareX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:47:

Enige wat met de M1 Macs nog een dingetje is, is multi-monitor support. Daar kan je je beter even goed op inlezen.
Vandaar dat hij het ook over de volgende generatie heeft.

We gaan er van uit dat die wel genoeg power heeft om meerdere schermen aan te sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 07-10-2021 11:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ben me ervan bewust dat de huidige M1 reeks niet helemaal lekker gaat met multiple schermen. Ook zijn breedbeeld schermen volgens mij een dingetje. Misschien is dat al opgelost met updates. Ik wil sowieso de M1X reeks afwachten want ik zit niet op een schopstoel.

Wat @FeareX zegt is precies wat ik nu heb. De voorpret van het uitzoeken. Ik kan me daar helemaal in verliezen haha. Soms zelfs teveel. Ik zit nu nog in het voor onderzoek.

Misschien is een Macbook pro genoeg. Alleen moet ik die dan wel steeds docken. Kabels erin, eruit. klinkt als "gedoe" haha.. misschien helemaal niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:17

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Voordeel van dock is dat je maar 1 stekker hoeft te prikken (dock < > MBP). Alle randapparatuur zit als het goed is standaard al in de dock zelf geprikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ja als je een sjieke monitor hebt dan zit daar al een mooie USB-C dock ingebouwd.

Dan heb je 1 kabel nodig van je monitor naar je macbook en dan heb je stroom, beeld, USB apparaten van je monitor (toetsenbord en muis bijvoorbeeld).

Dat lijkt me wel een cleane set-up :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
FeareX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:29:
Ja als je een sjieke monitor hebt dan zit daar al een mooie USB-C dock ingebouwd.

Dan heb je 1 kabel nodig van je monitor naar je macbook en dan heb je stroom, beeld, USB apparaten van je monitor (toetsenbord en muis bijvoorbeeld).

Dat lijkt me wel een cleane set-up :D
Ik heb wel een sjieke monitor, maar ik denk niet dat het heeft wat jij bedoel :P

pricewatch: Dell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Zo te zien geen USB-C hub inderdaad. Dat was in 2015 (release in de pricewatch) nog ongekend geloof ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik ben over aan het stappen van een MBP naar een Mac mini. Ik moet zeggen dat de performance met Final Cut Pro hoge ogen werpt.

Qua wacom: mijn consumentenmodel werkt gewoon. Je mag in Rotterdam-Alexanderpolder ff kijken of het werkt op de M1, kan je daarna kijken of het werkt op de M1X.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-05 06:58
kaassouffle schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:33:
Voordeel van dock is dat je maar 1 stekker hoeft te prikken (dock < > MBP). Alle randapparatuur zit als het goed is standaard al in de dock zelf geprikt ;)
Ja precies. Zou moeten kunnen met één kabeltje in de MacBook naar een hub waar alles opzit, van monitor, randapparatuur en zelfs netwerkkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PrimusIP schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Ja precies. Zou moeten kunnen met één kabeltje in de MacBook naar een hub waar alles opzit, van monitor, randapparatuur en zelfs netwerkkabel.
Let er in dat geval wel goed op dat de hub Thunderbolt ondersteund, anders mag je met drivers aan de slag en loop je het risico dat je display niet volledig ondersteund wordt, onder andere HDCP werkt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
RiDo78 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Let er in dat geval wel goed op dat de hub Thunderbolt ondersteund, anders mag je met drivers aan de slag en loop je het risico dat je display niet volledig ondersteund wordt, onder andere HDCP werkt dan niet.
Dit is inderdaad goed om op te letten. Heb zelf eerder geklooid met hubs en kabels en uiteindelijk maar de Caldigit TS3 Plus gekocht. Helaas wel duur maar ik heb daar nu alles aan hangen, netwerk kabel, meerdere schijven, monitor en hij geeft ook nog stroom. Gewoon 1 kabel inpluggen en gaan. Ook een cleane oplossing want ik heb hem onder m'n bureau gemonteerd dus boven het bureau echt maar 1 kabeltje.
Pagina: 1