condensator desolderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Hallo, de condensator van mijn broodbakmachine heeft het begeven. Hoe kan ik deze het best desolderen. Ik heb alleen maar een soldeerbout ter beschikking. Iemand van een ander forum heeft met zijn zelfde broodbakmachine dit ook moeten vervangen maar kreeg het niet losgesoldeerd en heeft daarna aan de achterzijde van de printplaat de aansluitpunten van condensator losgezaagd met een ijzerzaagje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMn26EvzNzNUYh1AymlVIRDIJwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGCl5Npcgw7H1xPc7dqb6yJx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Via de onderkant?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Desoldeerpompje regelen, dan haal je het soldeer weg voordat het weer stolt.
zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...CrONCyHWGtBxoCSdsQAvD_BwE

Die grote blokken waar meerdere aansluitingen tegelijkertijd los moeten laten zijn altijd lastig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1 pootje verhitten, desnoods met wat soldeer erbij voor de flux en contact oppervlakte en dan aan die kant de condensator iets omhoog trekken. Dan hetzelfde op het andere pootje. Zo om en om totdat je het pootje helemaal uit de print kunt trekken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01

lasharor

7 december 2004

memphis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:07:
1 pootje verhitten, desnoods met wat soldeer erbij voor de flux en contact oppervlakte en dan aan die kant de condensator iets omhoog trekken. Dan hetzelfde op het andere pootje. Zo om en om totdat je het pootje helemaal uit de print kunt trekken.
Dit.

Meer soldeertin toevoegen zorgt ervoor dat het langer duurt voordat het tint weer stolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik kan helaas niet wachten tot ik zo'n desoldeerpompje heb :-(
De condensator zit vast met 2 aansluitingen, zie op de foto linksboven die 2 omcirkelde met die pijltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL-ByWGCpfFcRZD7ifJ-h1hzOQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyzyIyp7Nls3bwr1QmcjFhtz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:47

MsG

Forumzwerver

Ik zou met een paperclip en een elastiekje zorgen dat er wat kracht op de condensator komt te staan, dan de pootjes vanuit de onderkant om en om verhitten, totdat hij losschiet. Zonder enige permanente kracht er op kan het soms door de snelle stolling heel snel weer opnieuw vast komen te zitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
lasharor schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Dit.

Meer soldeertin toevoegen zorgt ervoor dat het langer duurt voordat het tint weer stolt.
En toegevoegd loodhoudend tin verlaagt het smeltpunt van het tin op de printplaat.

Als het je echt niet lukt, kan je ook nog de condensator compleet slopen, zolang je maar de pinnetjes over houdt om aan te kunnen trekken. Dan kan je één pootje per keer desolderen. Dat vind ik nog altijd 'veiliger' dan met een zaagje op de printplaat aan de slag gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door marcop23 op 07-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Timmy269 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:10:
Ik kan helaas niet wachten tot ik zo'n desoldeerpompje heb :-(
De condensator zit vast met 2 aansluitingen, zie op de foto linksboven die 2 omcirkelde met die pijltjes.
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de pootjes van de condensator omgebogen zijn. Deze kun je los maken door de tin goed te verhitten en dan met een kleine schroevendraaiertje of iets ander met een scherp randje de pootjes terug te buigen. Het makkelijkste is om met een desoldeer pompje de tin eerst weg te zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beetje tin toevoegen; lekker warm stoken tot jouw tin en het tin van de fabrikant vloeibaar zijn geworden en dan voorzichtig wat aan de condensator trekken om zodoende het pootje in kwestie een beetje door het gat in de print te trekken.
Daarna het zelfde recept bij het andere pootje. Dit moet je een paar keer herhalen en dan is de condensator eruit.
Als je geen desoldeerlint hebt zou ik het tin vloeibaar stoken en dan met een paar goede tikken op tafel (de print met zijn zijkant tegen de tafel aan laten komen) het tin van de print halen.
De nieuwe condensator even checken qua grootte en afstand van de pinnen en dan met een klein beetje tin de pootjes vertinnen, en dan warm houden en door het gat. Halverwege stoppen en het andere pootje zelfde recept. Zo langzaam de condensator laten zakken. Dit is omslachtig maar omdat er waarschijnlijk wat tin vastzit in het gat moet dit zo als je geen desoldeerspullen hebt.

Op zich kun je ook de condensator slopen en dan per pootje verwijderen, zijn er twee. Dan hoef je niet de heen en weer tactiek te gebruiken bij het loshalen. Let wel op dat je de pootjes uit de gaatjes moet treken, als je de condensator strak boven de print afknipt wordt dat lastiger voor een beginner zonder spulletjes. Succes :) !

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 07-10-2021 10:59 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Pak wat koper draad (bv van een stuk flexibel snoer)
En verhit deze op de plek waar het soldeer zit.
In elk geval een deel van het soldeer komt in het koper te zitten, en niet meer op de print zelf.

Zo heb ik in elk geval mijn poort afstandsbediening weer netjes soldeer vrij gekregen op de plekken waar het moest.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
bedankt voor de tips.

Is deze draad goed om terug te solderen
https://www.hubo.be/nl/p/...sief-3mm-100g/883116.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

wat voor solderbout en tip heb je? Je zal dit inderdaad redelijk warm moeten stoken. Met een hele kleine tip zal dat niet snel goed lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
ik denk deze https://www.hubo.be/nl/p/...ldeerbout-30w/902114.html of deze https://www.hubo.be/nl/p/...ldeerbout-60w/909359.html
Ik weet het niet zeker, gebruik dat ook niet dikwijls. denk dat ik dan zeker die van 60w moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:23
Nee, is te veel te dik en heeft geen flux kern.
Je hebt zoiets nodig;
https://www.eleshop.nl/bu...in-60-40-loodhoudend.html
Dit is ook wel handig
https://www.eleshop.nl/desoldeerlint-2-mm-1-5-m.html
En stook je print niet te lang heet want dan gaan de sporen kapot.

Maar eigenlijk zou je als je deze vragen stel er niet aan moeten beginnen want de kans is dan redelijk groot dat het mid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Dus de soldeerdraad mag niet dikker zijn dan 1mm, moet hij dan van tin of lood zijn? Wat is een flux kern?

Zou dat lukken met een 30w soldeerbout om te desolderen en solderen moest ik die hebben? Momenteel ben ik niet thuis en kan ik het niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Timmy269 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:00:
Dus de soldeerdraad mag niet dikker zijn dan 1mm, moet hij dan van tin of lood zijn? Wat is een flux kern?

Zou dat lukken met een 30w soldeerbout om te desolderen en solderen moest ik die hebben? Momenteel ben ik niet thuis en kan ik het niet zien.
30w is genoet. Je hebt bouwvakkersoldeer gevonden voor dakgoten enzo. Niet voor electronica.

Dit zoek je, bij bijvoorbeeld gamma:
https://www.gamma.nl/asso...kern-99-1-0-7mm/p/B607124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De bekende blauwe of doorzichtige buisjes met een soldeer ingewikkeld, bij alle bouwmarkten wel te vinden.

Wat je aangaf is soldeer voor koperleidingen.

En o ja, gebruik geen S39! De fluxkern in het soldeer heeft diezelfde werking en is wel vriendelijk voor je print.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Mijn vrouw heeft bij mijn gereedschap gekeken en ik heb dus de 30W van powerplus.

Ook heb ik deze draad nog liggen, voldoet deze dan niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi992k9b1AYAeVoDTUBPMBhboxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sv7mv7MGdI64gXaUzJuX3RMG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die is geschikt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
toppie, kan ik deze avond aan de slag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:40
Euhm... we hebben het hier over die blauwe rechthoekige condensator op je eerste foto?
(SSE SMP A) ?

Weet je zeker dat die kapot is?
Dat is een film-condensator... die dingen zijn normaal gesproken bijna niet kapot te krijgen, en hebben ook nauwelijks tot geen last van veroudering. En de behuizing ziet er nog prima uit zo te zien.
Gezien je vragen tot nu toe en ervaringen rondom solderen enz... hoe ben je tot de conclusie gekomen dat juist die condensator defect is?

Als ze op een ander forum beginnen over soldeerpunten aan de achterzijde loszagen met een ijzerzaag zou ik alle opmerkingen daarop ook al totaal niet meer serieus nemen.
Een soldeerverbinding op een printplaat kun je niet losmaken door iets met een ijzerzaag door te zagen, zonder daarbij de complete printplaat te vernaggelen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
ik heb dit op een forum opgezocht en heb juist dezelfde problemen en zelfde machine.
Dus ik dacht, zal het maar eens vervangen voor een paar eurotjes, nu is hij ook al defect.
Hij heeft die blauwe vervangen door een ander model met dezelfde eigenschappen
https://bonaciklo.nl/pana...kmachine-gerepareerd#2174

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Timmy269 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:28:
ik heb dit op een forum opgezocht en heb juist dezelfde problemen en zelfde machine.
Dus ik dacht, zal het maar eens vervangen voor een paar eurotjes, nu is hij ook al defect.
Hij heeft die blauwe vervangen door een ander model met dezelfde eigenschappen
https://bonaciklo.nl/pana...kmachine-gerepareerd#2174
Waarom zou je die condensator willen desolderen? Knip 'm er gewoon af en soldeer de aansluitingen van de nieuwe op de goede plaats

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Brahiewahiewa schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Waarom zou je die condensator willen desolderen? Knip 'm er gewoon af en soldeer de aansluitingen van de nieuwe op de goede plaats
Als dat zou lukken, zou ook goed zijn.
Moet dit dan met een zijkniptang of zo?
Ik neem aan dat dit dan stukje voor stukje moet gebeuren, bv eerst plastic omhulsel en dan verder naar binnen.
Iemand dat topic gelezen op dat ander forum of ik de juist condensator heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Timmy269 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Als dat zou lukken, zou ook goed zijn.
Moet dit dan met een zijkniptang of zo?
Ik neem aan dat dit dan stukje voor stukje moet gebeuren, bv eerst plastic omhulsel en dan verder naar binnen.
'k Zou een combinatietang gebruiken om de condensator op z'n kant te leggen. Dan kun je aan de componentzijde met een zijkniptang de draadjes doorknippen
Iemand dat topic gelezen op dat ander forum of ik de juist condensator heb?
Nee die heb je niet. Iemand heeft te veel focus gelegd op die twee getalletjes (capaciteit en AC voltage). Terwijl je er probleemloos een 600V of 1000V expemplaar in had kunnen zetten. En of die capaciteit nu 2,7 μF, 3 μF of 3,15 μF is, maakt ook kein Flauss aus

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Brahiewahiewa schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:13:
[...]
'k Zou een combinatietang gebruiken om de condensator op z'n kant te leggen. Dan kun je aan de componentzijde met een zijkniptang de draadjes doorknippen
[...]
Nee die heb je niet. Iemand heeft te veel focus gelegd op die twee getalletjes (capaciteit en AC voltage). Terwijl je er probleemloos een 600V of 1000V expemplaar in had kunnen zetten. En of die capaciteit nu 2,7 μF, 3 μF of 3,15 μF is, maakt ook kein Flauss aus
Thanks, ik heb volgende besteld en zal ook wel goed zijn zeker
https://www.gotron.be/mot...0x50mm-450vac-5-85-c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik durf die blok condemsator niet naar 1 zijde te plooien, is redelijk stroef omdat hij met doe plastic blauwe kap tegen de printplaat staat. Ben bang dat de printplaat stuk gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmy269
Ik heb de condensator toch los gekregen en de nieuwe gesoldeerd. Broodmachine werkt precies terug beter, brood is terug meer gerezen en beter gekneed. Volgende test is met rozijnenbrood, dat mislukte voordien helemaal.
Pagina: 1