Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb het over mijn hart gekregen. Ik heb gisteren een Godox TT350s flash gekocht. Hoofdzakelijk voor binnen of voor in de zon om harde schaduwen wat weg te werken. In de afgelopen jaren heb ik flash altijd vermeden als de "pest" omdat ik daar echt geen mooie resultaten mee kreeg/krijg. Ik krijg steeds klinische koude harde foto's. Dan ga ik liever voor omgevingslicht om de sfeer van het moment mee te krijgen.

Nu ik me toch weer aan een flash heb gewaagd, wat zijn de beste tips om zoveel mogelijk de "flash" look te vermijden?

Voor zover ik me al wat heb ingelezen eerst en vooral direct flashen vermijden en bounce flash toepassen of een papier op de flash kleven. Al heb ik dat laatste nog niet geprobeerd. Ik heb al wel bounce flash geprobeerd en inderdaad, de harde schaduwen zijn allemaal weg maar nog is het resultaat minder sfeervol dan met het beschikbare licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb wel eens kleurfilters op de flash gebruikt, en vond mijn speedlites al snel te hard flitsen.
Intensiteit sterk omlaag draaien hielp. Als ik de situatie zelf kon beïnvloeden ook wel eens met een identieke slave gewerkt, dan heb je minimaal 2 lichtbronnen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb ondertussen online wat gels gekocht en een mini softbox die over de flash past. Dat gaat waarschijnijk al wel wat helpen.

Op menig youtube filmpje heb ik het idd ook al gehoord: power it down! Moet ik eens mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sowieso gaat flitslicht vrijwel nooit helemaal zo sfeervol worden als 'gouden uur licht dat door je vitrage naar binnen valt'. Maar zelfs dat kan als je het heel graag wil.
De hardheid van je licht wordt bepaald door het relatieve formaat van je lichtbron. De zon is gigantisch, maar vanuit Aarde gezien een puntje in de lucht. Relatief klein dus, en bij onbewolkte hemel een enorm harde lichtbron. Een kleine softbox op een paar meter afstand gaat nog steeds hard licht geven. Die zelfde softbox nét out of frame vlak op je onderwerp is zacht.
Je kan inderdaad ook met de kracht van je flits en je sluitertijd spelen. Dan beïnvloed je de verhouding tussen beschikbaar licht en je flits. Zolang je sluitertijd lang genoeg is om de hele tijd dat je flits licht geeft open te staan (en dat is normaal gezien altijd het geval als je niet met HSS schiet), heeft je sluitertijd geen invloed op de hoeveelheid flitslicht op de foto, maar natuurlijk nog wél op de hoeveelheid natuurlijk licht.
Gels om het beschikbare licht te matchen is ook handig, anders krijg je nogal lastig een zinnige witbalans.

Wat ik zelf meestal doe als ik feestjes enzo schiet, is de flits naar het plafond richten. Dan wordt het plafond een grote softbox en krijg je veel prettiger licht. Wel oppassen met mensen met petjes, want je licht komt dan van boven :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 07-10-2021 08:32 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:04

Garyu

WW

Inderdaad zo veel mogelijk naar boven, of zelfs schuin naar achteren flitsen. Of via een zijwand.

En verder inderdaad niet proberen om met de flits de gehele belichting van je onderwerp over te nemen, maar puur als "fill flash" te gebruiken. Je kan de flitser makkelijk -1 of nog meer naar beneden draaien, dan zorgt hij wel voor mooier licht, zonder dat het uitgebeten wordt.

Kleurfilters, gels en dat soort dingen ben ik nooit aan begonnen, heb je niet echt nodig als het maar om een beetje licht gaat. Ik heb wel altijd zo'n matwitte mini-soft-box op mijn flitser zitten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45
De grootste uitdaging bij het gebruik van een flitser is om het beschikbare licht en je flitser zo te laten matchen dat je bijna niet kan zien dat er geflitst is. Je kan daar heel ver in gaan en filters/gels etc. gaan toepassen maar stap één is nadenken over welke stukken van de foto extra licht nodig hebben, dit licht qua intensiteit zo laag mogelijk houden en zoveel mogelijk verstrooid licht (via een omnibounce, softbox, plafond enzovoorts) toepassen.

Ik kan niet zeggen dat ik zelf de techniek altijd goed in de vingers heb... maar bij mij staat een flitser bijna standaard schuin omhoog gericht met een diffusie filter er op. De STO-FEN Omnibounce was ooit de eerste versie die door iedereen intussen gekopieerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:04:
De grootste uitdaging bij het gebruik van een flitser is om het beschikbare licht en je flitser zo te laten matchen dat je bijna niet kan zien dat er geflitst is. Je kan daar heel ver in gaan en filters/gels etc. gaan toepassen maar stap één is nadenken over welke stukken van de foto extra licht nodig hebben, dit licht qua intensiteit zo laag mogelijk houden en zoveel mogelijk verstrooid licht (via een omnibounce, softbox, plafond enzovoorts) toepassen.

Ik kan niet zeggen dat ik zelf de techniek altijd goed in de vingers heb... maar bij mij staat een flitser bijna standaard schuin omhoog gericht met een diffusie filter er op. De STO-FEN Omnibounce was ooit de eerste versie die door iedereen intussen gekopieerd wordt.
Hou er rekening mee dat een omnibounce alleen maar helpt als er iets is waar het licht vanaf kan bouncen. In vrije lucht doet zo'n ding zo goed als niks, omdat het het formaat van je lichtbron niet significant vergroot. Als je omnibounce zorgt dat je muur of plafond mee gaan werken als 'lichtbron' heb je er pas wat aan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32
Een omnibounce is imho een geldverspiller. Het gooit licht alle kanten uit, maar als het niet binnen een paar meter weerkaatst wordt, heeft het totaal geen nut. Licht wordt pas "zacht" als de bron beduidend groter is.
Daarom werkt het bouncen via een plafond zo goed: je lichtbron is opeens een paar vierkante meter ipv 20cm2.

Een gel werkt vooral prettig om de kleur flitslicht af te stemmen op het omgevingslicht. Je krijgt dan niet zo'n wit gezicht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik merk (hoewel het verschil soms bijna verwaarloosbaar is) dat een omnibounce toch een iets zachtere karakteristiek geeft dan wanneer ik de flitser zonder dit ding naar het plafond richt. Maar dat is mijn ervaring. In de vrije lucht heb je er inderdaad niets aan, maar daar ging ik ook niet van uit aangezien we het al over het gebruik van plafonds en muren hadden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32
Dat kan als je automatische zoom van de flitser hebt aanstaan en de bundel van de flitser wat meer gefocust is. De lichtbundel op het plafond is dan ook wat nauwer. Door het ingebouwde wide-angle klepje voor de flitser schuiven bereik je hetzelfde. De lichtintensiteit van je flitser wat terugzetten helpt ook (laat de lens en camera wat meer doen).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 21:10
Een softbox heb je inmiddels al. De beste resultaten met flitsers krijg je echter door je flitser van je camera af te halen en deze te verplaatsten. "Off camera flash" dus :). Koop een Godox XT2 trigger, zodat je je TT350s op afstand kan bedienen en een lichtstandaard, en ga experimenteren met het licht op verschillende locaties en afstanden tov je onderwerp.

Tip: met behulp van de Godox "S-brackets" kan je een veelvoud aan Bowens-S modifiers, zoals softboxes, reflectors en beautydishes, gebruiken in combinatie met je flitser.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@equationunequal : Ik ga vanavond kijken naar een tweedehands Godox X Pro-S kijken. Idd om off camera flash te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
bucovaina89 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 04:42:
Nu ik me toch weer aan een flash heb gewaagd, wat zijn de beste tips om zoveel mogelijk de "flash" look te vermijden?
De typische flash look ontstaat vaak zodra eigenlijk alleen de flits zorgt voor de belichting van de foto. Zeker als deze direct bij de camera vandaan komt en niet vanuit een hoek op het onderwerp schijnt.

Het lukt me aardig om deze te typische look te vermijden door:
1. De foto zo te maken dat er bijvoorbeeld maximaal 1 of 2 stops door de flits wordt gevuld. Dan laat je de camera dus niet zelf de instellingen kiezen, maar bepaal jij wat je wilt en ga je 1/2 stops onderbelichten, die je door de flits laat invullen. Leuk om mee te experimenteren. Eerder heb ik daarbij ook een Sekonic lichtmeter gebruikt, die daarvoor ideaal is om de juiste belichting te vinden.
2. Zoals al eerder gezegd door de flits te richten op een witte muur of plafond, waardoor het onderwerp egaal verlicht wordt.
3. Door gebruik te maken van een grote softbox naast de camera.

Bijkomende uitdaging:
Het flitslicht heeft vaak een andere kleurtemperatuur als de omgeving waar je de foto's maakt. Dat kan je met gels oplossen, maar je moet dan wel weten wat je doet. Ook bij bouncen via een muur of plafond zal de kleur worden beïnvloed door de kleur van het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15
De vraag lezende vraag ik mij af waarom die moeite. Je wil de harde schaduwen weg flitsen maar een opsteek flitser is juist wat harde schaduwen maakt. Dat is juist niet wat je zoekt.

Daarom worden er allemaal ingrepen gedaan als een tweede flitser, softboxen ect om het licht zo zacht mogelijk te maken. Eigenlijk dus om het effect van de flitser tegen te gaan.
Wat voegt de flitser dan nog toe? Ben je niet beter af met de schaduw ophalen in nabewerking?

Ik zou vooral gebruik maken van het flitslicht, niet proberen te verbergen. Kijk eens naar bijvoorbeeld Bruce Gilden wat mogelijk is met een opsteek flitser en hoe die wat toevoegt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49

RvL

RobertJRB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:22:
De vraag lezende vraag ik mij af waarom die moeite. Je wil de harde schaduwen weg flitsen maar een opsteek flitser is juist wat harde schaduwen maakt. Dat is juist niet wat je zoekt.

Daarom worden er allemaal ingrepen gedaan als een tweede flitser, softboxen ect om het licht zo zacht mogelijk te maken. Eigenlijk dus om het effect van de flitser tegen te gaan.
Wat voegt de flitser dan nog toe? Ben je niet beter af met de schaduw ophalen in nabewerking?

Ik zou vooral gebruik maken van het flitslicht, niet proberen te verbergen. Kijk eens naar bijvoorbeeld Bruce Gilden wat mogelijk is met een opsteek flitser en hoe die wat toevoegt.
Beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarin je wil flitsen, maar niet de harde schaduwen wil hebben. HSS Invulflits bij fel tegenlicht bijvoorbeeld, zodat je niet op f/22 hoeft te schieten.

Of als je ergens binnen/met weinig licht aan het fotograferen bent, zonder dat je meteen naar ISO waardes van 6400+ hoeft. Probeer maar eens handheld foto te maken met een sluitertijd van 0,5s.

Daarnaast hoeft een opsteekflits zeker niet altijd harde schaduwen te geven, mits je hem goed inzet. Recht naar voren vol in het gezicht flitsen is niet (altijd) de goede oplossing en zeker niet de enige.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15
RvL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarin je wil flitsen, maar niet de harde schaduwen wil hebben. HSS Invulflits bij fel tegenlicht bijvoorbeeld, zodat je niet op f/22 hoeft te schieten.

Of als je ergens binnen/met weinig licht aan het fotograferen bent, zonder dat je meteen naar ISO waardes van 6400+ hoeft. Probeer maar eens handheld foto te maken met een sluitertijd van 0,5s.

Daarnaast hoeft een opsteekflits zeker niet altijd harde schaduwen te geven, mits je hem goed inzet. Recht naar voren vol in het gezicht flitsen is niet (altijd) de goede oplossing en zeker niet de enige.
Ik zie uiteraard de toegevoegde waarde van een flitser wel in, vraag me alleen af waarom je een flitser gebruikt als je perse niet wil zien dat er een flitser is gebruikt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

RobertJRB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Ik zie uiteraard de toegevoegde waarde van een flitser wel in, vraag me alleen af waarom je een flitser gebruikt als je perse niet wil zien dat er een flitser is gebruikt.
Dan ligt het aan de definitie van het 'zien'. Direct flitsen geeft harde schaduwen, dus dan zie je overduidelijk dat een flitser gebruikt wordt. Door te bouncen wordt het licht een heel stuk softer en wordt het al moeilijker om te bepalen of er een flits gebruikt is. En dat kan je op allerlei (artistieke) manieren inzetten.

Even een snel voorbeeldje van het dichtsbijzijnde onderwerp, de hond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATEr64sSHUDGD1Nvq2uAucsYKOI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qjbITaCrI4sXfeTJZJ4Red5.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLTCMmTu1QX_HIT5XUjzbDcENAk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nw1emSzG6jSnbhAUVrO6Kfx.jpg?f=fotoalbum_medium

Beide foto's zijn vlak na elkaar genomen, flitslicht gebounced op een muur rechts van de hond als ik me niet vergis. Het verschil is dat de eerste gemaakt is met een sluitertijd van 1/160 en daarmee (vrijwel) al het natuurlijk licht verdringt.

De tweede is genomen met een sluitertijd van 1/20. Je ziet het natuurlijk licht door de ramen achter de hond naar binnen komen. Daarmee creëer je een heel ander beeld en een hele andere sfeer. Waar de eerste goed 's avonds genomen zou kunnen zijn, heb je bij de tweede door het natuurlijk licht ook een natuurlijker beeld. Ter info: beide zijn 's middags gemaakt, op een regenachtige dag.

En dat is ook meteen het mooie aan een externe flitser: je krijgt er een middel bij om het licht naar je hand te zetten. Altijd maar op de automatische stand is niet altijd handig. Met de standaard instellingen in Av, Tv e.d. zal mijn M50 niet lager gaan dan 1/60 sluitertijd. Dus schiet ik ook heel veel handmatig, zowel camera als flitser.

Ik ben hier zelf ook nog lerende in. Ik heb lang geen losse flitser gehad en er voorheen niet zo intensief gebruik van gemaakt. Het is vooral, zoals met alles in fotografie, veel proberen en experminteren.

En dan kan je er vele kanten mee op. Bruce Gilden maakt zeer succesvol gebruik van hard flitslicht. Zijn fotografie moet je liggen, zelf ben ik lang niet van al zijn werk fan. Ik vind het vaak wat confronterend overkomen maar dat is precies wat hij er mee wil bereiken.

In macrofotografie wordt flitslicht dan weer gebruikt om het onderwerp egaal te verlichten. Off body kan je weer met schaduwen spelen. In sommige gevallen is het overduidelijk dat er een flits gebruikt is, in andere gevallen een heel stuk minder.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
RobertJRB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:22:
Cool wat Bruce Gilden doet!

Echter, het hoofdonderwerp van mijn foto's deze jaren is de kleine die nu ~2,5 jaar oud is. Die zo rauw en hard mogelijk in beeld krijgen is niet meteen de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Leuk flitsertje.
Er zijn sterkere maar deze heeft echt een hoop power in een klein doosje.

Je kunt deze makkelijk uitbreiden met een trigger en met meer flitsers van Godox, en alles blijft samenwerken. Op een gegeven moment ga je deze gebruiken als fill- of rim-flitser.

Wat ik wel eens doe (probeer of jouw camera ook zo werkt):
De flitser op TTL. De camera op A; en dan negatieve exposure compensatie instellen. Je foto zou dan te donker worden, maar het leuke is dat de flitser dan automatisch de rest invult.
Erg leuk om je onderwerp goed belicht te krijgen én los van de achtergrond. Omdat je flitser precies invult wat er 'mist' krijg je maar een heel subtiele flitstoevoeging.

Maar voor nu, lees deze website eens. Richt de flitser schuin naar boven over je schouder, en zet hem lekker op TTL.

https://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Thanks voor je toevoeging.

Ondertussen heb ik al een beetje kunnen experimenteren. Ik heb een setje mini softboxen besteld die recht over je flash passen om te zien wat het verschil is. Ondertussen heb ik ook de Godox X Pro S flash trigger tweedehands (met beschermfolie in originele doos) op de kop kunnen tikken en ook een zwart vilten doek. Eergisteren dan een "fotoshoot" gedaan met moeder de vrouw voor wat low key portretten, en ik moet zeggen dat de resultaten plots van een heel ander kaliber zijn :o _/-\o_ . Zo'n foto's heb ik nog nooit kunnen maken. Meteen een poster 1200x800mm besteld (ik wil echt weten hoe de foto's van de A7r op groter formaat eruit zien) en een kleinere op PMMA. Ben erg benieuwd naar de resultaten!

Ik denk als ik nu nog een grotere softbox zou hebben en een deftig statief om die erop te zetten, dat de resultaten nog beter gaan zijn want de mini soft box is maar net groot genoeg voor full face portretten heb ik het gevoel.

Oh en nog los daarvan, met de flash aan, valt me op dat de A7r echt een resolutiemonster is. Het lijkt wel alsof de sensor in resolutie verdubbelt als de flash aan staat 8)7 (waarschijnlijk ook omdat ik dan hard ISO100 heb gezet)

[ Voor 10% gewijzigd door bucovaina89 op 12-10-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ok misschien nog een update. Deze ochtend lag ik weer maar eens wakker om 3:00 en ik kon de slaap niet meer vatten. Dus om kwart voor 5 maar opgestaan en wat op youtube beginnen kijken. Kwam ik deze video tegen: YouTube: Tricks for using FLASH without KILLING Ambient Color . Dit is exact de uitleg die ik nodig had! _/-\o_ .

Wat ik onthoud:
  1. ISO rond 800-1600, vooral niet te laag (hier ging ik al de mist in: ISO100, want natuurlijk, ik heb licht zat nu ... :F )
  2. White Balance op auto
  3. De camera zelf niet laten onder- of overbelichten (die zette ik ook op "Flash W/B" )
  4. De flash op TTL zetten en ~2/3e stop onderbelichten
  5. De flash weg draaien van een muur die vlakbij is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Die eerste stap (en hoe je het voorheen deed) legt het meeste uit: door ISO 100 te gebruiken nam je het omgevingslicht niet mee in je exposure en werd de flits niet aanvullend maar de hoofdbelichting.

Fijn om terugkoppeling te krijgen, nog fijner om te lezen dat het een stuk beter gaat (y)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
't Is misschien stom maar het maakt me wel gelukkig om eindelijk eens goede resultaten te krijgen met een flash. Als ik "flash" denk hoef ik niet meer automatisch "sfeerspons :F " te denken. Gewoon voorzichtig zijn en nadenken en dan komt het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bucovaina89 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:43:
't Is misschien stom maar het maakt me wel gelukkig om eindelijk eens goede resultaten te krijgen met een flash. Als ik "flash" denk hoef ik niet meer automatisch "sfeerspons :F " te denken. Gewoon voorzichtig zijn en nadenken en dan komt het wel goed.
Inflitsen noemen ze dat, puur voor de schaduwen wat extra te belichten. Genoeg technieken met en zonder flits om dat te doen. Maar blij dat je dat ontdekt hebt :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1