Probleem aansluiten Evohome op Nefit topline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:33
Onlangs heb ik een tweedehands Honeywell Evohome systeem aangeschaft om mijn huis met zones te kunnen gaan verwarmen. In plaats van één centrale Nefit Easy thermostaat.

Thermostaatknoppen en thermostaat/evohome controller lijken goed te werken.
De connectie met mijn cv-ketel, een Nefit Topline Compact HRC30/CW5 wil nog niet lukken.

De Nefit Easy heb ik van de oranje aansluiting op mijn ketel gehaald, daar heb ik een EMS-OT converter op aangesloten. Op de groene aansluiting van de converter heb ik dan weer een R8810A ketelmodule voor het Evohome systeem aangesloten. Hier lijkt het te stokken.

De LED van de ketelmodule gaat niet aan/knipperen en lijkt dus niet van spanning voorzien te worden.

Met een (goedkope) multimeter meet ik over de EMS aansluiting van de ketel 14 volt, over de groene aansluiting van de EMS-OT converter meet ik zonder de honeywell ketelmodule 6,5 volt en met ketelmodule 2,5 volt.
Nu kan ik echter niet vinden (of mn google-fu wordt stoffig) wat voor voltages ik daar zou mogen verwachten en is het moeilijk bepalen waar mijn probleem zit: in de converter of de ketelmodule.

Heeft iemand een vergelijkbare setup die wat zou willen meten voor een vergelijk of kennis van wat voor voltages ik aan de opentherm-zijde van de converter mag verwachten?

Hulp is welkom!

Update 7oktober
Inmiddels de R8810A ketelmodule direct op de EMS aansluiting gezet om te testen of deze met de aangeboden spanning wél werkt: en inderdaad die functioneert, uiteraard wordt er aangegeven dat er geen opentherm communicatie is…

Volgende verdachte is nu toch de EMS-OT converter.

Heeft iemand ook zo’n ding die me kan vertellen wat het open circuit voltage is?

[ Voor 12% gewijzigd door boredgeestje op 07-10-2021 21:21 ]

This post was created with 100% recycled electrons

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
Update 8 oktober:
Bij het toepassen van een andere EMS-Opentherm converter blijkt dat het systeem wél werkt. Eerste EMS-OT converter is blijkbaar defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:27

bert pit

asdasd

Wellicht kan deze link nog wat helpen:
https://www.comwo.nl/nl/blog/artikel/nefit-en-opentherm/

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ind0kidisaac
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-01-2023
Werkt nu alles naar behoren? Ik heb exact dezelfde ketel i.c.m. het honeywell systeem. Als ik de lampjes van het ketelrelais bekijk is de communicatie goed en ik zie opentherm staan in het atg3000 display. Echter probeer ik mijn huis op te stoken, alleen komt de temperatuur niet hoger dan 10 graden. De gevraagde temperatuur stond op 19 en nu op 26 graden. Soms gaat het vlam symbool op de ketel branden en op een later moment weer uit. Ik ben vooral benieuwd naar jouw ervaring met deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
ind0kidisaac schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:07:
Werkt nu alles naar behoren? Ik heb exact dezelfde ketel i.c.m. het honeywell systeem. Als ik de lampjes van het ketelrelais bekijk is de communicatie goed en ik zie opentherm staan in het atg3000 display. Echter probeer ik mijn huis op te stoken, alleen komt de temperatuur niet hoger dan 10 graden. De gevraagde temperatuur stond op 19 en nu op 26 graden. Soms gaat het vlam symbool op de ketel branden en op een later moment weer uit. Ik ben vooral benieuwd naar jouw ervaring met deze combinatie.
Na het vervangen van de Opentherm EMS converter werkt bij mij alles naar behoren.
Wellicht moet je even een topic starten met jouw specifieke setup en probleem, zodat de tweakers mee kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ind0kidisaac
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-01-2023
Top, dat was even alles wat ik moest weten. Ik las dat sommigen problemen hadden met de combinatie honeywell en opentherm. Vandaar dat ik deze check wilde doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Make IT Easy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-04-2022
Hoi Boredgeestje!

Ik heb precies hetzelfde!

Evohome met de Honeywell R8810A en EMS-OpenTherm converter op een Nefit HRC30/CW5.

Een paar weken werkte het goed en opeens geen communicatie meer tussen de Evo thermostaat en de Nefit ketel.
EDIT: Ik dacht dat bij mij ook de EMS-OpenTherm converter kapot was maar het blijkt de Honeywell R8810A OpenTherm Bridge te zijn.
EDIT: Ben nog in afwachting van de garantie procedure bij de installatievakwinkel.nl... Wordt vervolgd...

Ik zal die moeten vervangen, hopelijk valt het binnen de garantie. Tot die tijd maar weer even de oude Honeywell BDR91A1000 aangesloten op de AAN/UIT. :-(

Bedankt voor jouw post!

[ Voor 29% gewijzigd door Make IT Easy op 02-02-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Make IT Easy
Ben nog in afwachting van de omruilprocedure bij de installatievakwinkel en heb al contact gehad met Honeywell maar telefonisch is toegezegd dat het garantie betreft. Zou fijn zijn als de Nefit weer modulerend wordt aangestuurd, dan werkt ie toch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Make IT Easy
Nog steeds geen bericht van www.installatievakwinkel.nl over de omruilprocedure. Volgens Honeywell is het garantie maar de installatievakwinkel laat lang op zich wachten. Ondertussen zit ik met een half werkende CV ondanks een duur Evohome systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Make IT Easy
Het is goed gekomen met de garantie procedure via de installatievakwinkel.nl. Alles werkt weer en met de modulerende aansturing van de CV.
Top dat het systeem weer optimaal werkt en zo zuinig mogelijk met de hoge gasprijzen.
Pagina: 1