Windows restarts bij heavy load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandeg
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 23:21
Mijn vraag
Sinds een kleine week heb ik zeer regelmatig last van restarts van windows. De eerste keer was het tijdens het starten van het tutorial level van Overcooked 2, maar sindsdien gebeurt het ook regelmatig bij het starten/spelen van andere programma's/games (bv. Football manager 20, minecraft, chrome). Ook gebeurt zo'n restart bij het overzetten van grotere hoeveelheden data van mijn harde schijf naar een externe hdd voor backup (ik ben snel gaan backuppen voor het geval dat). Vreemd genoeg gebeurt dit niet als ik hetzelfde doe vanaf mijn ssd's.

Het ziet er ongeveer als volgt uit: beeld gaat opeens op zwart en na een aantal seconden krijg ik het POST-screen en start windows opnieuw op. Als ik vervolgens in de event log kijk, krijg ik een critical error met eventID 41 en BugcheckCode 0:
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>8</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2021-10-06T17:28:51.9108426Z" />
<EventRecordID>32809</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Daan-Desktop</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
</EventData>
</Event>
Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9NSIBguLlJagOy6skXa91Y7NQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/So9OeBHkya67IpGGZEfuDsCx.png?f=fotoalbum_large
En mijn voeding is een CoolerMaster V450 Semi-Modular.

Goed om te vermelden: cpu, moederbord, RAM, hdd en 1TB ssd zijn van maart 2020, GPU en PSU zijn van juni 2015.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik wat zoek op EventId 41 met error code 0 wordt vaak PSU falen genoemd, maar ook moederbord, cpu, gpu en geheugen worden als mogelijke defecten genoemd, evenals driverproblemen. Ik heb om een en ander uit te sluiten een aantal dingen gedaan:
- Windows memory check: deze heeft geen problemen aangegeven en voerde goed uit;
- temperature check met openhardwaremonitor en crystaldiskinfo. Alleen mijn SATA M.2 SSD geeft wat hoge temperaturen (60-70 graden), maar deze werkt voor de rest prima;
- Heaven Benchmark en Furmark: beiden zonder problemen
- Herinstallatie van drivers voor zowel GPU als CPU, zonder succes.
- Mersenne prime95 stress test: deze laat de pc restarten na een korte tijd.

Bovenstaande tests doen me vermoeden dat het probleem niet in de PSU zit, anders was restarts tijdens GPU stresstests ook wel gebeurd, zeker ben ik echter niet. Momenteel twijfel ik aan de volgende oorzaken:
- CPU
- Moederbord
- Drivers/ Software

Jullie snappen dat voordat ik Windows naar de fabrieksinstellingen zou gaan zetten, ik eerst wil proberen uit te sluiten of het geen hardwareprobleem is. Kunnen jullie conclusies trekken uit bovenstaand verhaal of me vertellen wat handige vervolgstappen zijn?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via daandeg op 09-10-2021 14:29)

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 12:31
Mijn ervaring is dat vage problemen als dit zeker in de voeding kunnen zitten. Ik had een computer die steeds een beetje meer moeite kreeg om aan te gaan, maar als hij eenmaal aan stond, ging alles prima (ook stresstests). Voeding vervangen, alles weer perfect. Ik weet niet wat er staat voor levensduur van voedingen, maar mijne was zeven jaar oud, dat haalt jouwe ook bijna. Het was een Corsair dus ik had er niet op bespaard :)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Het systeem valt dus uit en start opnieuw op.
Is het moederbord BIOS up to date? (versie 4.60)

Welk merk en type RAM heb je exact? 2666CL20 zoals het nu draait is wel erg traag.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 06-10-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandeg
Uszka schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:53:
Het systeem valt dus uit en start opnieuw op.
Is het moederbord BIOS up to date? (versie 4.60)

Welk merk en type RAM heb je exact? 2666CL20 zoals het nu draait is wel erg traag.
De BIOS versie is 3.60.Zou het kunnen lonen deze up te daten?

Als RAM heb ik 2 sticks Crucial CT2K16G4DFD8266. Deze hebben naar mijn weten nooit problemen opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48

nelizmastr

Goed wies kapot

daandeg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Als RAM heb ik 2 sticks Crucial CT2K16G4DFD8266. Deze hebben naar mijn weten nooit problemen opgeleverd.
Problemen niet nee, maar Ryzen wil vanwege de meerdere CPU chiplets die onderling met elkaar communiceren graag snel geheugen hebben. De infinity fabric die hiertussen ligt en de geheugensnelheid zijn aan elkaar gelinkt. Deze combi laat gerust 10-15% van je prestaties liggen. Soms meer.

Stabiliteit kun je testen met memtest, dan weet je of er een stick kapot is.

Daarnaast is die voeding al wel aan de oude kant. Al een andere voeding geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 07-10-2021 08:18 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 20:46

SilencerNL

No remorse

Ik je screenshot zie ik een CPU temp van 74 graden. Als dat in idle was, lijkt me dat nogal hoog? En verklaard wellicht de reboots bij hoge loads.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
daandeg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Zeker. Met Ryzen sws altijd het BIOS up to date houden.
SilencerNL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:23:
Ik je screenshot zie ik een CPU temp van 74 graden. Als dat in idle was, lijkt me dat nogal hoog? En verklaard wellicht de reboots bij hoge loads.
Speccy leest meestal de temperatuur van Ryzen verkeerd uit. Dubbelcheck met Ryzen Master kan natuurlijk geen kwaad.

[ Voor 43% gewijzigd door Uszka op 07-10-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandeg
Dank voor de suggesties! Ik zal zo snel mogelijk memtest draaien en de BIOS updaten. Ik heb morgen hopelijk de beschikking over een andere psu, dus dan kan ik testen of het daaraan ligt. Ik geef een update zodra ik resultaten heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandeg
Ik heb inmiddels de BIOS kunnen updaten. Verder heb ik een klein kwartier Memtest64 gedraaid, deze draaide zonder errors. Ik zal deze zometeen voor een wat langere periode aanzetten. De BIOS update heeft de problemen niet opgelost: als ik prime95 draai gebeuren de restarts nog steeds. Ik heb met Ryzen master even de temperaturen bijgehouden als dat gebeurt. In idle zit de cpu rond de 50 graden, tijdens prime95 loopt dit op naar 65-70, maar als deze ook maar in de buurt van de 75 komt, valt windows uit.

Volgende stap is psu swap neem ik aan? Of zijn er nog andere suggesties?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 12:31
Mijn ervaring is dat vage problemen als dit zeker in de voeding kunnen zitten. Ik had een computer die steeds een beetje meer moeite kreeg om aan te gaan, maar als hij eenmaal aan stond, ging alles prima (ook stresstests). Voeding vervangen, alles weer perfect. Ik weet niet wat er staat voor levensduur van voedingen, maar mijne was zeven jaar oud, dat haalt jouwe ook bijna. Het was een Corsair dus ik had er niet op bespaard :)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
HJTP schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:21:
Het merk hoeft niet altijd wat te zeggen, ook corsair en cooler master hebben instapmodellen/budget versies. Die hebben vaak een levensduur tot 5 jaar en dan kunnen ze dit soort problemen opleveren (hoeft niet). Daarbij komt ook nog eens het gebruik kijken, maar dat hoeft niet perse, omdat bepaalde zaken ook slijten naarmate ze gewoon ouder worden (condensators/elco's zijn hiervan een voorbeeld dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandeg
Ik heb memtest64 voor ruim 4 uur laten draaien en deze leverde 0 errors op en ook geen crashes. Hier lijkt dus geen probleem te zitten.
HJTP schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:21:
en
ToFast schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Het merk hoeft niet altijd wat te zeggen, ook corsair en cooler master hebben instapmodellen/budget versies. Die hebben vaak een levensduur tot 5 jaar en dan kunnen ze dit soort problemen opleveren (hoeft niet). Daarbij komt ook nog eens het gebruik kijken, maar dat hoeft niet perse, omdat bepaalde zaken ook slijten naarmate ze gewoon ouder worden (condensators/elco's zijn hiervan een voorbeeld dacht ik)
Ik ga morgen de voeding swappen om te kijken of het daar in zou kunnen zitten. Gezien de leeftijd zou dat inderdaad goed kunnen. Maar is het ergens niet raar dat een gpu stresstest wel goed wordt uitgevoerd, maar de cpu stresstest consequent voor een restart zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 16:36

JW1

De cpu temps vind ik zoals eerder door anderen opgemerkt ook behoorlijk hoog. Is het koelblok op de cpu, ventilators schoon?
De voeding is een goede tweede verdachte (ook schoon vanbinnen?). De cpu belast misschien de voeding meer op andere spanningen dan je gpu, wat het crashen op cpu belasting verklaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daandeg
Het probleem lijkt gevonden! Ik heb gisteravond een psu-swap gedaan met welke de problemen niet voorkomen. Ter dubbelcheck nog een paar keer heen en weer geswapt en het probleem lijkt inderdaad in de psu te zitten bij hogere cpu-loads.

De temperaturen van de cpu zijn overigens verder prima als ik zo wat rond google. Het was was wel zo dat ik een vrij kleine case had (een fractal node 304). Deze heb ik nu omgewisseld voor een fractal nano s, welke iets meer ademruimte heeft. Tijdens alles omwisselen alles even stevig afgeblazen met een air duster (ik maak de kast van binnen en buiten +/- maandelijks schoon, maar niet zo grondig als nu).

Ik ga nu dus een nieuwe psu bestellen en daarmee zouden de problemen opgelost moeten zijn! Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1