Mijn vraag
Sinds een kleine week heb ik zeer regelmatig last van restarts van windows. De eerste keer was het tijdens het starten van het tutorial level van Overcooked 2, maar sindsdien gebeurt het ook regelmatig bij het starten/spelen van andere programma's/games (bv. Football manager 20, minecraft, chrome). Ook gebeurt zo'n restart bij het overzetten van grotere hoeveelheden data van mijn harde schijf naar een externe hdd voor backup (ik ben snel gaan backuppen voor het geval dat). Vreemd genoeg gebeurt dit niet als ik hetzelfde doe vanaf mijn ssd's.
Het ziet er ongeveer als volgt uit: beeld gaat opeens op zwart en na een aantal seconden krijg ik het POST-screen en start windows opnieuw op. Als ik vervolgens in de event log kijk, krijg ik een critical error met eventID 41 en BugcheckCode 0:
/f/image/So9OeBHkya67IpGGZEfuDsCx.png?f=fotoalbum_large)
En mijn voeding is een CoolerMaster V450 Semi-Modular.
Goed om te vermelden: cpu, moederbord, RAM, hdd en 1TB ssd zijn van maart 2020, GPU en PSU zijn van juni 2015.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik wat zoek op EventId 41 met error code 0 wordt vaak PSU falen genoemd, maar ook moederbord, cpu, gpu en geheugen worden als mogelijke defecten genoemd, evenals driverproblemen. Ik heb om een en ander uit te sluiten een aantal dingen gedaan:
- Windows memory check: deze heeft geen problemen aangegeven en voerde goed uit;
- temperature check met openhardwaremonitor en crystaldiskinfo. Alleen mijn SATA M.2 SSD geeft wat hoge temperaturen (60-70 graden), maar deze werkt voor de rest prima;
- Heaven Benchmark en Furmark: beiden zonder problemen
- Herinstallatie van drivers voor zowel GPU als CPU, zonder succes.
- Mersenne prime95 stress test: deze laat de pc restarten na een korte tijd.
Bovenstaande tests doen me vermoeden dat het probleem niet in de PSU zit, anders was restarts tijdens GPU stresstests ook wel gebeurd, zeker ben ik echter niet. Momenteel twijfel ik aan de volgende oorzaken:
- CPU
- Moederbord
- Drivers/ Software
Jullie snappen dat voordat ik Windows naar de fabrieksinstellingen zou gaan zetten, ik eerst wil proberen uit te sluiten of het geen hardwareprobleem is. Kunnen jullie conclusies trekken uit bovenstaand verhaal of me vertellen wat handige vervolgstappen zijn?
Alvast bedankt!
Sinds een kleine week heb ik zeer regelmatig last van restarts van windows. De eerste keer was het tijdens het starten van het tutorial level van Overcooked 2, maar sindsdien gebeurt het ook regelmatig bij het starten/spelen van andere programma's/games (bv. Football manager 20, minecraft, chrome). Ook gebeurt zo'n restart bij het overzetten van grotere hoeveelheden data van mijn harde schijf naar een externe hdd voor backup (ik ben snel gaan backuppen voor het geval dat). Vreemd genoeg gebeurt dit niet als ik hetzelfde doe vanaf mijn ssd's.
Het ziet er ongeveer als volgt uit: beeld gaat opeens op zwart en na een aantal seconden krijg ik het POST-screen en start windows opnieuw op. Als ik vervolgens in de event log kijk, krijg ik een critical error met eventID 41 en BugcheckCode 0:
Relevante software en hardware die ik gebruik- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>8</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2021-10-06T17:28:51.9108426Z" />
<EventRecordID>32809</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Daan-Desktop</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
</EventData>
</Event>
/f/image/So9OeBHkya67IpGGZEfuDsCx.png?f=fotoalbum_large)
En mijn voeding is een CoolerMaster V450 Semi-Modular.
Goed om te vermelden: cpu, moederbord, RAM, hdd en 1TB ssd zijn van maart 2020, GPU en PSU zijn van juni 2015.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik wat zoek op EventId 41 met error code 0 wordt vaak PSU falen genoemd, maar ook moederbord, cpu, gpu en geheugen worden als mogelijke defecten genoemd, evenals driverproblemen. Ik heb om een en ander uit te sluiten een aantal dingen gedaan:
- Windows memory check: deze heeft geen problemen aangegeven en voerde goed uit;
- temperature check met openhardwaremonitor en crystaldiskinfo. Alleen mijn SATA M.2 SSD geeft wat hoge temperaturen (60-70 graden), maar deze werkt voor de rest prima;
- Heaven Benchmark en Furmark: beiden zonder problemen
- Herinstallatie van drivers voor zowel GPU als CPU, zonder succes.
- Mersenne prime95 stress test: deze laat de pc restarten na een korte tijd.
Bovenstaande tests doen me vermoeden dat het probleem niet in de PSU zit, anders was restarts tijdens GPU stresstests ook wel gebeurd, zeker ben ik echter niet. Momenteel twijfel ik aan de volgende oorzaken:
- CPU
- Moederbord
- Drivers/ Software
Jullie snappen dat voordat ik Windows naar de fabrieksinstellingen zou gaan zetten, ik eerst wil proberen uit te sluiten of het geen hardwareprobleem is. Kunnen jullie conclusies trekken uit bovenstaand verhaal of me vertellen wat handige vervolgstappen zijn?
Alvast bedankt!