Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 17:14
Vraagje, is het rendabel om over te stappen op inductie ipv gas?

Ik krijg eind dit jaar de sleutel van mijn huis en daar zit een gas toestel in, gas prijzen gaan het dak door dus twijfel om over te gaan op inductie.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zit op een halve kuub per dag voor koken en warm water. Ik gok dat koken dan 0,2 M3 per dag is. In principe maakt het dus niet zoveel uit.

Echter als je alleen maar gas gebruikt voor koken zou ik die gasaansluiting de deur uit doen en lekker electrisch gaan koken

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Hoe bedoel je "rendabel"?

Op gas koken kost 0,1-0,2 m3 gas per dag. Als je het elke dag doet.

Dat is dus gerommel in de marge vergeleken met douchen (orde 0,5 - 1 m3 per dag, met doorsnee huishouden), en verwarmen (orde 5 - 10+ m3 per dag als het vriest).

Dit heeft dus alleen zin als je hierdoor je gasaansluiting kunt laten verwijderen, want dan bespaar je wel een €250 ofzo per jaar aan vaste kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 06-10-2021 18:23 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lexxus93 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:14:
Vraagje, is het rendabel om over te stappen op inductie ipv gas?

Ik krijg eind dit jaar de sleutel van mijn huis en daar zit een gas toestel in, gas prijzen gaan het dak door dus twijfel om over te gaan op inductie.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt!
verwarming/warmwater op Gas ?
Vaak is het voor alleen koken, niet rendabel om van gas af te gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Swetser
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:50
Zoals hierboven al is aangegeven maakt het verbruik niet veel uit op het totaal.

Veranderen van gas naar elektrisch koken is het voordeligst wanneer je zonnepanelen hebt of gaat nemen en ook bij een nieuwe keuken is de stap ook snel gemaakt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een heel jaar koken voor 5 personen koste hier 48 cuub gas, kwa stroom is het bijna niet terug te vinden helaas.
Maar hoe sceptisch mrs rol-co ook was schept ze er nu over op hoe goed dat wel is en niet meer naar gas zou willen :)
Ik zeg doen, is win win op lange termijn en zo'n plaatje kost ook de wereld niet bij ikea die prima werken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• lexxus93
Stroom word dmv zonnenpanelen opgewekt.

Dus als ik het goed begrijp is het niet rendabel om het gas toestel eruit te slopen en een inductie erin te zetten?

Verwarming/douchen dan idd nog wel op gas ja.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Je gastoestel vervangen door inductie doe je imo om 3 redenen:

1. omdat het gewoon veel prettiger kookt
2. omdat je geheel van je gasaansluiting af wilt
3. omdat de afzuigkap vervangen kan door een recirculatiekap (of gewoon wat vaker uit kan blijven), wat scheelt in je stookkosten (uiteraard alleen economisch rendabel als je toch al de complete keuken renoveert)

Voor puur het verschil in gas/elektriciteitsprijs voor het koken hoef je het niet echt te doen, ook niet met de huidige prijzen. Als je een elektriciteitsoverschot hebt scheelt het misschien wel wat, maar geldt ook weer: hooguit rendabel als je toch al je hele keuken renoveert.

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2021 19:16 ]

• lexxus93
Duidelijk, bedankt allemaal!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
mcDavid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:12:

1. omdat het gewoon veel prettiger kookt
2. omdat het gewoon veel makkelijker schoonmaakt.
Pagina: 1