Toon posts:

Opzeggen contract en eindafrekening vakantiedagen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rymo91p
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-10-2021
Beste,

Vandaag heb ik de eindafrekening (specificatie) ontvangen, van het bedrijf waar ik recentelijk ontslag heb genomen.

Hierin staat een verrekening van het aantal vakantiedagen dat ik teveel zou hebben opgenomen dit jaar:, ik kreeg begin van het kalenderjaar 24 te besteden vakantiedagen, deze zijn inmiddels opgenomen. Nu dat ik het kalenderjaar niet geheel werkzaam ben bij dit bedrijf, worden dus 6 vakantiedagen ingetrokken op mijn laatste salaris.

Mag dit zomaar?

Ik ben niet verbonden aan een CAO en in het contract kan ik hier ook niets over terugvinden, alleen een kort stukje dat vakantiedagen na ratio van het dienstverband worden opgebouwd, onder het kopje vakantiedagen.

Naar mijn mening had er dan expliciet iets over verrekenen moeten staan, ergens bij het kopje opzeggen oid.

Wie kan mij hier iets zinnigs over zeggen?

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 15:50

JdM

Gas?Gas!

Ja dat mag, je hebt toch geen recht op die vrije dagen gehad?

N54 powered

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rymo91p schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:31:
alleen een kort stukje dat vakantiedagen na ratio van het dienstverband worden opgebouwd, onder het kopje vakantiedagen.
Dat lijkt me gewoon de relevante uitleg? Je hebt naar rato 24 vakantiedagen per jaar, dus voor driekwart jaar 18 vakantiedagen. Je hebt dus 6 vakantiedagen meer opgenomen dan je hebt.

Als dat niet verrekend mag worden zou je heel januari vrij kunnen nemen om dan per februari op te stappen, waarbij je mooi een maandsalaris meepakt. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

12 maanden, met 2 dagen per maand zijn 24 dagen in 1 jaar. Je hebt er maar 9 maanden gewerkt, dus 18 dagen heb je recht op gehad, en die 6 dagen waar je geen recht op hebt gehad mag je dan nu zelf betalen.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Volgens mij hoeft het niet in de CAO of het contract vermeld te worden omdat het in de wet wordt vermeld. Het is immers geen persoons- of sectorspecifiek issue, maar een algemeen arbeidsrechtelijk onderwerp. Met een beetje "Google" vind je de desbetreffende artikelen en jurispredentie.

Met een beetje gevoel voor de geest van een "overeenkomst" is deze verrekening logisch. Goed dat je het controleert. Prima dat je het navraagt. Mijn tip is niet te blijven zoeken dat het niet mag. Je komt dan vaak bij individuele of hele specifieke gevallen uit. Maar zoek naar dat het wel mag. Dan vind je sneller antwoorden bij bijvoorbeeld vakbonden over de onderliggende wetgeving hiervoor.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

SF -> PFSL

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:13
Ik zou niet zo stellig willen zijn als de mensen hierboven. Het is geen uitgemaakte zaak dat de werkgever dat mag terugvorderen.

https://www.lbv.nl/over-l...l-opgenomen-vakantiedagen

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 23:19
Sovieto schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:12:
Ik zou niet zo stellig willen zijn als de mensen hierboven. Het is geen uitgemaakte zaak dat de werkgever dat mag terugvorderen.

Het is ook een kwestie van goed fatsoen in mijn ogen. Het kan zijn dat een rechter anders oordeelt. Ik zie het zo: Je hebt in principe 6 dagen vakantie moeten "kopen" omdat je daar nu geen recht op had. En dat kost simpelweg geld. Anders zou je inderdaad wat @bwerg hier boven al zei januari vrij kunnen nemen en in februari opzeggen. Dat voelen we allemaal wel, dat klopt niet.

• Sovieto
Houtenklaas schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Het is ook een kwestie van goed fatsoen in mijn ogen. Het kan zijn dat een rechter anders oordeelt. Ik zie het zo: Je hebt in principe 6 dagen vakantie moeten "kopen" omdat je daar nu geen recht op had. En dat kost simpelweg geld. Anders zou je inderdaad wat @bwerg hier boven al zei januari vrij kunnen nemen en in februari opzeggen. Dat voelen we allemaal wel, dat klopt niet.
Als je er echt een plan van maakt zoals in jouw laatste zinnen, dan ben ik het eens. Maar als je gewoon naar eer en geweten je dagen hebt opgenomen dan ben ik het niet met je eens.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:33

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Je krijgt 24 vakantie dagen aan het begin van het kalenderjaar. Dat denkt iedereen. In feite bouw je er per maand dat je er blijft werken gewoon 2 op. Dus dat betekent 3 maanden voor 2022 uitdienst, is feitelijk maar 18 dagen.

Het wordt zo aangenomen omdat iedereen er 'altijd maar vanuit gaat' dat je het hele kalenderjaar voor de zelfde werkgever werkt. Daarom zeggen ze bij vacatures het totaal aantal vakantiedagen per jaar.
Ze hadden ook kunnen schrijven bij aanvang in je overeenkomst: Vakantiedagen 2 per maand, dan was het duidelijker voor je geweest dat je in principe nergens op terug kunt vallen.

discogs

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 23:19
Sovieto schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Als je er echt een plan van maakt zoals in jouw laatste zinnen, dan ben ik het eens. Maar als je gewoon naar eer en geweten je dagen hebt opgenomen dan ben ik het niet met je eens.
Gelukkig mag dat :) De TS heeft vermeld dat in zijn contract staat dat het na rato werd opgebouwd - wat je redelijkerwijs ook mag verwachten. Hij (zij?) had dus recht op 18 dagen en heeft er 24 opgenomen. Waarom zou het redelijk zijn dat de werkgever die betaalt?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26
Zo werkt het eigenlijk overal waar ik gewerkt heb.. Je krijgt 24 dagen per jaar, maar dat is een cumulatieve situatie. Je krijgt er feitelijk 2 per maand, en dus 24 per jaar..

Je mag ze in een jaar wel variërend opnemen (dus wel opnemen terwijl je ze nog niet feitelijk gehad hebt), maar je hebt in de laatste 3 maanden geen dagen opgebouwd, en daar dus ook geen recht op gehad.. Dat wordt nu, logischerwijs, gecorrigeerd..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:10

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoals daar ook in die column staat is het dus vrij kansloos in dit geval, aangezien TS al het volgende vermeld:
alleen een kort stukje dat vakantiedagen na ratio van het dienstverband worden opgebouwd, onder het kopje vakantiedagen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-03 15:39
Wij hadden dat laatst ook bij de hand met een werknemer. Het blijkt dat je dat je dat niet zomaar bij de werknemer neer mag leggen. Een werkgever moet er voor waken dat iemand een negatieve vakantiekaart opbouwt. Ik denk dat het heel redelijk is om die 6 dagen te verrekenen. Immers, doe je dat niet, dan zullen werkgevers strenger gaan worden, en had je die zes dagen sowieso niet bij voorbaat op kunnen nemen. Uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.

Niet gebruikte vakantiedagen wil je toch ook uitbetaald krijgen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

DarkSide

theres no place like ::1

Het kan er volgens mij aan liggen idd.

je bouwt je dagen normaal per maand op.
Sommige bedrijven geven je ook niet alle dagen als je begint met werken.

Dus begin je in Jan. En wil je in maart twee weken weg kan dat niet.
Zo kom je ook niet in de min te staan. Of je moet hiervoor iets anders regelen.

Vaak geven ze het al wel als voorschot. Omdat er vanuit gegaan mag worden dat je het recht op de dagen weer later opbouwt.

Als ik het zo lees was het dus duidelijk van het begin.
Als je maar 18 dagen opgenomen had. En je had recht op 24. Dan wil je ook dat die uitbetaald word.
Andersom geld ook lijkt me.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Sovieto
YakuzA schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Zoals daar ook in die column staat is het dus vrij kansloos in dit geval, aangezien TS al het volgende vermeld:

[...]
Bedoel je hiermee dat de werkgever er door die passage in het contract voor gewaakt heeft dat er een negatief saldo is ontstaan?

Of doel je ergens anders op?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:42
Als je nu bij een nieuwe werkgever gaat werken, wil je neem ik aan ook die 6 dagen voor de rest van het jaar. Of neem je daar afstand van?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:10

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sovieto schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Bedoel je hiermee dat de werkgever er door die passage in het contract voor gewaakt heeft dat er een negatief saldo is ontstaan?

Of doel je ergens anders op?
Ga allereerst na of hierover afspraken zijn gemaakt. Is dit het geval, dan zal je werkgever de vakantiedagen naar alle waarschijnlijkheid mogen verrekenen met de eindafrekening.
De afspraak dat vakantiedagen “naar ratio” zijn staat in het contract.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sovieto schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

En wat is dan de grens?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sissors schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:47:
Als je nu bij een nieuwe werkgever gaat werken, wil je neem ik aan ook die 6 dagen voor de rest van het jaar. Of neem je daar afstand van?
En ook daar weer het geval: als je in het begin van het jaar wisselt van werkgever, verwacht je dan ook dat je bij beide werkgevers vakantiedagen voor een heel jaar ter beschikking hebt? Lijkt mij vrij onredelijk.

En daarnaast is "ervoor waken dat er een negatief saldo ontstaat" in de praktijk natuurlijk ondoenlijk voor gevallen als deze. Bijna iedereen neemt de meeste vakantiedagen op in de zomer. Als je als werknemer niet van je "voorschot" gebruik zou mogen maken zou je geen vakantie van 2 of 3 weken in de zomervakantie kunnen nemen, en kom je altijd bij een lange herfstvakantie of kerstvakantie uit, of je loopt altijd een jaar achter met vakantiedagen. Daar zal een rechter ook een mening over hebben...

En over eer en geweten: het is ook niet alsof je een boete krijgt. Je krijgt gewoon precies de dagen uitbetaald die je dit jaar gewerkt hebt.

[Voor 41% gewijzigd door bwerg op 07-10-2021 09:53]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je halverwege het jaar ergens begint krijg je ook niet opeens 24 dagen. Beetje logisch nadenken...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 16:46

igmar

ISO20022

Dat artikel gaat over vakantiedagen tijdens het dienstverband. Daar is hier geen sprake van : dat gaat over dagen na het dienstverband. En die mag de werkgever terugvorderen als ze ten onrechte zijn opgenomen.

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-03 21:01
@Rymo91p is er verder nog wat uitgekomen?

• Sovieto
igmar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Dat artikel gaat over vakantiedagen tijdens het dienstverband. Daar is hier geen sprake van : dat gaat over dagen na het dienstverband. En die mag de werkgever terugvorderen als ze ten onrechte zijn opgenomen.
Het ging meer over de algemene tendens dat het niet zomaar kan dat je teveel genoten vakantiedagen terug moet betalen. Daar zitten wat haken en ogen aan

Hier een uitgebreid stuk, waar ook nog aangegeven wordt dat er wel een wettelijke grondslag is dat de werkgever de dagen die over zijn moet uitbetalen, maar dat het bij teveel opgenomen dagen geen wettelijke grondslag is.

Sommige rechters vinden dat je alleen mag verrekenen als je dat schriftelijk bent overeengekomen met de werknemer. De advocaat uit het stuk adviseert dit dan ook op te nemen in het contract.

https://www.swdv-advocate...kenen-met-eindafrekening/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee