Alvorens ik het hele zaakje uit elkaar haal en de RMA start wil ik graag even bevestigen dat mijn probleemanalyse tot de juiste conclusie heeft geleid, namelijk dat CPU of MoBo fouten bevat.
Bevindingen tot dusver (dual boot systeem):
- Fedora 34 faalt bij updates door SegFault
- Fedora 34 loopt vast bij opstarten verschillende applicaties, hard reset nodig
- Fedora 34 herstart soms ongevraagd
- Windows 10 kan relevante (.NET) updates niet installeren, loopt vast, herstart en is daarna niet meer te benaderen (meerdere keren deze cyclus gezien)
- Windows 10 veel BSOD / ongevraagde herstart. Type vooral Memory_Management
- Windows 10 NVidia driver faalt zodra deze aan de bak moet (Furmark) binnen 2 seconden
- File system checks op orde, ook 1 bewezen goede SSD uit mijn oude PC levert problemen op
- Vandaag zo'n 10x memtest86+ gedraaid op het RAM, los en samen, in verschillende slots. Telkens fouten bij stap 7 "block moves", telkens op verschillende plekken in het RAM. Reepjes verwisseld en los getest, altijd rond de 10 fouten per pass maar dus niet op dezelfde plek.
- FWIW online CPU load test onder Fedora gaf geen problemen, maar weet niet hoeveel waarde deze heeft.
Kan ik inderdaad concluderen dat CPU of MoBo in bepaalde situaties niet goed reageert?
Is het duidelijk CPU of MoBo of moet ik beide terugsturen? (Ik heb geen extra compatibele CPU/MoBo liggen.)
Alvast bedankt voor jullie tijd.
--
Tenslotte nog even de specifieke componenten voor zover relevant:
Gigabyte Aorus Elite V2 B550 met BIOS versie F12
AMD 5800x
G.Skill Ripjaws 2x16GB 3600MHz CL16 (memtest op 2133MHz gedraaid)
Gigabyte RTX3080
Bevindingen tot dusver (dual boot systeem):
- Fedora 34 faalt bij updates door SegFault
- Fedora 34 loopt vast bij opstarten verschillende applicaties, hard reset nodig
- Fedora 34 herstart soms ongevraagd
- Windows 10 kan relevante (.NET) updates niet installeren, loopt vast, herstart en is daarna niet meer te benaderen (meerdere keren deze cyclus gezien)
- Windows 10 veel BSOD / ongevraagde herstart. Type vooral Memory_Management
- Windows 10 NVidia driver faalt zodra deze aan de bak moet (Furmark) binnen 2 seconden
- File system checks op orde, ook 1 bewezen goede SSD uit mijn oude PC levert problemen op
- Vandaag zo'n 10x memtest86+ gedraaid op het RAM, los en samen, in verschillende slots. Telkens fouten bij stap 7 "block moves", telkens op verschillende plekken in het RAM. Reepjes verwisseld en los getest, altijd rond de 10 fouten per pass maar dus niet op dezelfde plek.
- FWIW online CPU load test onder Fedora gaf geen problemen, maar weet niet hoeveel waarde deze heeft.
Kan ik inderdaad concluderen dat CPU of MoBo in bepaalde situaties niet goed reageert?
Is het duidelijk CPU of MoBo of moet ik beide terugsturen? (Ik heb geen extra compatibele CPU/MoBo liggen.)
Alvast bedankt voor jullie tijd.
--
Tenslotte nog even de specifieke componenten voor zover relevant:
Gigabyte Aorus Elite V2 B550 met BIOS versie F12
AMD 5800x
G.Skill Ripjaws 2x16GB 3600MHz CL16 (memtest op 2133MHz gedraaid)
Gigabyte RTX3080