Vergelijken en aangeven verschillen tussen meerdere tabellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Beste,

Ik wil graag meerdere tabellen met elkaar vergelijken met als doel verschillen inzichtelijk te maken.
De situatie is als volgt: ik ontvang per week een klantprognose met verwachte afnames voor een jaar lang. Dat wordt bijgesteld per week. Het doel is uiteindelijk dat ik de verschillende prognoses met elkaar kan vergelijken.

In week 1 wordt een prognose van 52 weken opgesteld. Die wordt naar ons opgestuurd en aan de hand daarvan gaan wij bestellen. In week 20 blijkt dat we te weinig hebben besteld. Ik wil onderzoeken of de prognose van week 4 bijvoorbeeld veel afwijkt van week 1, dus dat ze meer prognotiseren dan dat wij besteld hebben. Dat moet ik inzichtelijk hebben. Ik heb een voorbeeld van hoe het er ongeveer uitziet in de bijlage gedaan.

Hoe zie ik het voor me: Ik heb een dashboard tabblad en 12 tabbladen van elke maand. In elk tabblad heb ik vier weken staan, voor elke week dus een prognose. Het bestand moet werkbaar worden voor een Excel leek. dus ik dacht eraan om een dropdown menu te maken op het dashboard. 1 is de eerste die je wilt vergelijken, dus bijvoorbeeld maand februari week 3 en de tweede is maand april week 2. Dan moet het dashboard verder opvullen met een duidelijk verschil in hun prognose. Hiermee moet voor ons inzichtelijk worden wat het verschil is.

Waar moet rekening mee gehouden worden: het betreft dezelfde weeknummer (de prognose) alleen dus waarschijnlijk iets andere getallen. Hoe maak ik dat inzichtelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel versie 2106

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat te denken aan de als formule en vert.zoeken. Dus als de maand januari week 3 in de dropdowncel staat, dan de gegevens die erbij horen presenteren. Hetzelfde voor dropdown 2.

daarna moet het verschil automatisch zichtbaar worden met een bepaalde formule (vert. zoeken??)

Ik heb geen idee verder

Alvast bedankt voor een mogelijke oplossing en sorry voor het lange verhaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4bbV2YtgBNpTwzwH-fBfPb4yqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZNhvYeiD0Li9BEFDg4ieQrK.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:12
Ik heb even zitten spelen en denk dat (als ik je goed begrijp) dit wel iets voor je is. (Even downloaden, dan werkt de gegevensvalidatie op maand en week ook goed...)

Wat je jezelf volgens mij wel af moet vragen is of het handig is om data per maand op een los tabblad te zetten. Dat is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid data, maar voor het maken van overzichten zal het in veel gevallen praktischer zijn als de data op één tabblad staat.