Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik verkoop als particulier spullen op Ebay.
Dit verkoop ik op de duitse ebay omdat daar de markt een stuk groter voor is.
Vandeweek kreeg ik een email van ebay dat ze de belasting wetgeving in duitsland hebben aangepast.
Echter word mij nu verplicht om een BTW nummer etc te hebben en BTW plichting ben als ik naar een zakelijk account overstap.

Hierbij het volledige bericht:

vanwege een wijziging in de btw-wetgeving. Vanaf 1 juli 2021 geldt er voor internationale verkopen binnen de EU namelijk een nieuwe jaarlijkse drempel van EUR 10.000.
In verband met deze wijzigingen en wegens onze verplichtingen onder de Duitse btw-wetgeving hebben we je eBay-account gecontroleerd.

Gezien de aard van je handelsactiviteiten en je verkopen aan kopers in Duitsland gaan we ervan uit dat je als zakelijke verkoper handelt. Verkopers die onder de toepasselijke btw-wetgeving als bedrijf worden beschouwd, moeten zich om juridische redenen als zodanig identificeren. Daarom vragen we je om je account binnen de komende vier weken te upgraden naar een zakelijke account.

Als je je eBay-account niet opwaardeert naar een zakelijke account, beperken we je verkoopactiviteiten in Duitsland.
Daarnaast ben je btw-plichtig in de EU-landen waarnaar je objecten verzendt als je aan de volgende criteria voldoet:

Je verkoopt goederen aan particulieren.
Je bedrijf is gevestigd in de EU.
Je verzendt deze goederen vanuit een EU-land.
Je totale internationale omzet via alle verkoopkanalen binnen de EU is meer dan EUR 10.000 per jaar.
Zodra je je account hebt opgewaardeerd naar een zakelijk account, hebben we je hulp nodig om te voldoen aan de btw-regels en moet je een van de volgende gegevens verstrekken:

Je geldige Duitse btw-nummer
Je geldige btw-nummer van een andere EU-lidstaat en, indien van toepassing, de verklaring dat je btw aangeeft en betaalt via One-Stop-Shop (OSS)
Een verklaring dat je totale internationale omzet binnen de EU via al je verkoopkanalen lager is dan EUR 10.000 per kalenderjaar
Je kunt je btw-nummer verstrekken of bijwerken in je eBay-account en hier bevestigen of je OSS gebruikt.

Ik heb geen zin om mij als zakelijke gebruiker te registreren en met allerlei documenten en BTW formulieren bezig te houden.
De producten die ik verkoop zijn als particuliere producten.
Als ik mij niet als zakelijk account omzet word mijn account in Duitsland beperkt/geschorst.

Kan ik dan nog wel in Nederland de producten aanbieden maar kunnen kopers in Duitsland deze dan niet meer kopen?
Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je post is vrij onleesbaar.

Hoeveel verkoop je nu in Duitsland (en überhaupt?). Ebay merkt je aan als zakelijke verkoper. Als je echt in Duitsland meer dan 10.000 euro verkoopt zou het zomaar kunnen zijn dat de fiscus je sowieso als ondernemer voor de omzetbelasting aanmerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Niet om het een of ander, maar hoe ziet de Nederlandse belastingdienst jouw activiteiten? Is dat in de hobby sfeer, of is dat eerder als een onderneming? Ebay (Duitsland) heeft nu een check gedaan en daarbij ziet jouw handelsgeschiedenis er zakelijk uit (dat is niet direct door een wijziging in de wetgeving dat je daar onder valt, de wijziging is dat men strenger en meer gaat controleren om de zwarte handel eerder op te kunnen sporen)

https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 19:48
je kan ook gewoon een verklaring insturen dat je jaaromzet lager dan 10.000 Euro is. Indien je omzet groter dan dat is kan je best eens langs een boekhouder gaan want vermoedlijk zal de Nederlandse/Belgische fiscus je ook als proffesionele handelaar bestempelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 18:15

ThunderNet

Flits!

Gebruik je ebay of ebay-kleinanzeigen? Misschien goed om even toe te voegen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:29:
Je post is vrij onleesbaar.

Hoeveel verkoop je nu in Duitsland (en überhaupt?). Ebay merkt je aan als zakelijke verkoper. Als je echt in Duitsland meer dan 10.000 euro verkoopt zou het zomaar kunnen zijn dat de fiscus je sowieso als ondernemer voor de omzetbelasting aanmerkt
Helaas kan ik geen enkele informatie in mijn dashboard zien wat mijn jaarlijkse verkoop is in Duitsland.
Ik zou al blij zijn als het 2000 euro zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:01:
Niet om het een of ander, maar hoe ziet de Nederlandse belastingdienst jouw activiteiten? Is dat in de hobby sfeer, of is dat eerder als een onderneming? Ebay (Duitsland) heeft nu een check gedaan en daarbij ziet jouw handelsgeschiedenis er zakelijk uit (dat is niet direct door een wijziging in de wetgeving dat je daar onder valt, de wijziging is dat men strenger en meer gaat controleren om de zwarte handel eerder op te kunnen sporen)

https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming
Ik heb dit de belastingadviseur gevraagd, maar heb daar nog geen reactie op gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
dengregg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:06:
je kan ook gewoon een verklaring insturen dat je jaaromzet lager dan 10.000 Euro is. Indien je omzet groter dan dat is kan je best eens langs een boekhouder gaan want vermoedlijk zal de Nederlandse/Belgische fiscus je ook als proffesionele handelaar bestempelen.
Daar was een optie voor om aan te vinken dat mijn jaaromzet lager dan 10.000 euro is.
Dit heb ik dus aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
ThunderNet schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:15:
Gebruik je ebay of ebay-kleinanzeigen? Misschien goed om even toe te voegen :)
Ik gebruik Ebay.de, dus niet kleinanzeigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel dingen per jaar verkoop je want het feit dat je verkoop doet via buitenlandse platformen en kennelijk genoeg om bij ebay op de radar te komen lijkt erop dat je het met grote regelmaat doet.

Je kan dan niet meer zomaar uitgaan van particuliere verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Uit de mail komt naar voren dat ze je >10k omzet via je eBay account genereert.
Je totale internationale omzet via alle verkoopkanalen binnen de EU is meer dan EUR 10.000 per jaar.
Dus je argument dat je maar 2k in Duitsland omzet is irrelevant als je in totaal 10k via eBay verkoopt.

En ik denk dat als dat zo is je ook even bij belastingdienst.nl moet neuzen, dan is dat niet meer ik verkoop me oude stoelen omdat ik nieuwe heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Er staat boven "als je aan de criteria voldoet". Dat is dus geen statement dat hij er aan voldoet. Er staat dus nergens dat hij meer dan 10k omzet binnen Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:35
0108daniel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:39:

De producten die ik verkoop zijn als particuliere producten.
Wat voor producten je verkoopt maakt niet uit voor de classificatie. De frequentie van de transacties en of er al dan niet winst gemaakt wordt met de handel is maatgevend voor de fiscus.

Wanneer je één of twee keer per jaar een oud kastje bij de kringloop vandaan haalt, deze in wat verloren uurtjes in je schuur opknapt en opleukt en vervolgens voor iets meer geld weer verkoopt dan is dat hobby die voor de fiscus als particuliere verkoop geldt.
Ga je elke week een kastje kopen, opknappen en weer verkopen dan gaat het om dezelfde "particuliere" artikelen. Maar dan wordt het voor de fiscus gewoon een bedrijfsmatige activiteit en wordt je waarschijnlijk BTW-plichtig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Waar op Ebay kan ik mijn jaaropgave vinden over hoeveel ik in een jaar verkoop op Ebay?
Ik weet zeker dat dit nooit 10.000 euro of meer kan zijn omdat ik niet veel verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Mythio schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:01:
Er staat boven "als je aan de criteria voldoet". Dat is dus geen statement dat hij er aan voldoet. Er staat dus nergens dat hij meer dan 10k omzet binnen Ebay.
Nogmaals eens gelezen en het is inderdaad een warrige mail, maar TS zal het beste weten of hij meer of minder dan 10k verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

0108daniel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:22:
Waar op Ebay kan ik mijn jaaropgave vinden over hoeveel ik in een jaar verkoop op Ebay?
Ik weet zeker dat dit nooit 10.000 euro of meer kan zijn omdat ik niet veel verkoop.
Je bankrekening + Paypal + cash administratie + alle andere manieren waarop je geld krijgt optellen (edit: qua verkopen, geen salaris meetellen natuurlijk). Niet alleen naar EBay kijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 07-10-2021 11:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Je bankrekening + Paypal + cash administratie + alle andere manieren waarop je geld krijgt optellen (edit: qua verkopen, geen salaris meetellen natuurlijk). Niet alleen naar EBay kijken :)
Er moet op Ebay ergens een optie zijn om je jaaropgave te kunnen bekijken wat je inkomsten van het hele jaar zijn.
Paypal word helaas niet meer ondersteund door Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

0108daniel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Er moet op Ebay ergens een optie zijn om je jaaropgave te kunnen bekijken wat je inkomsten van het hele jaar zijn.
Oh vast (geen idee, ik heb geloof ik twee keer wat gekocht en nooit wat verkocht via Ebay), maar mijn punt was: het gaat om alle inkomsten samen dus ook als je eens wat buiten Ebay om hebt verkocht. En dan is het vast makkelijker naar al je inkomsten opgeteld te kijken. Althans, als je niet ook nog verschillende cryptocurrency etc hebt, dan wordt het vast complexer.

OTOH, hoe minder makkelijker jij het terug kunt vinden, hoe meer het kan lijken (!) op belastingontduiking. En heb je des te meer redenen een goed overzicht te willen hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09 21:46
Waarom vind je dat jij als particulier verkoopt en niet als bedrijf?
Ik denk dat Ebay.de je als bedrijf gaat zien als je boven de 10k zit. Wat voor mij ook logisch zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Oh vast (geen idee, ik heb geloof ik twee keer wat gekocht en nooit wat verkocht via Ebay), maar mijn punt was: het gaat om alle inkomsten samen dus ook als je eens wat buiten Ebay om hebt verkocht. En dan is het vast makkelijker naar al je inkomsten opgeteld te kijken. Althans, als je niet ook nog verschillende cryptocurrency etc hebt, dan wordt het vast complexer.

OTOH, hoe minder makkelijker jij het terug kunt vinden, hoe meer het kan lijken (!) op belastingontduiking. En heb je des te meer redenen een goed overzicht te willen hebben.
Precies.
Een goed overzicht zoek ik dus op Ebay, want daar buiten heb ik niets.
Ik heb Ebay een bericht gestuurd waar ik mijn jaar omzet kan inzien en die eventueel kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
SlqmLqck schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
Waarom vind je dat jij als particulier verkoopt en niet als bedrijf?
Ik denk dat Ebay.de je als bedrijf gaat zien als je boven de 10k zit. Wat voor mij ook logisch zou zijn.
Ik vind dat omdat ik ver onder de 10.000 euro blijft.
Ik ben niet als bedrijf ingeschreven en als bedrijf heb je volgens mij ook een KvK nodig.
Ik verkoop misschien 5 a 6 dingen in een maand van 3 a 4 euro per stuk.
Als ik het overzicht zou zien wat mijn jaaromzet is dan is het makkelijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik aan een document kom waaruit blijkt dat ik onder de 10.000 euro omzet per kalenderjaar zit?
Dit heeft Ebay nodig om te blijven verkopen op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Misschien https://sales-reports.eba...=PageSellerReportsSummary ? Zeg ik puur op de gok, ik heb er geen toegang toe.

Maar nogmaals: als ze moeten weten dat het totaal over alle kanalen onder de 10K blijft dan zullen ze een Ebay-specifiek overzicht misschien onvoldoende vinden. Ze vragen expliciet om de totale internationale omzet via alle verkoopkanalen binnen de EU. (Edit: het gaat er niet alleen om dat het zo is, Ebay wil het aangetoond zien zijn en die zullen je dan misschien niet op je woord mogen geloven dat er nul handel is buiten Ebay om).

Dan is toch een print sturen van je bankafschriften handiger - met alle afschrijvingen en alle salarisinkomsten zwartgemaakt natuurlijk, dat gaat ze niets aan. En de gegevens van de andere partij trouwens ook zwart maken, althans voor zover niet nodig om aan te tonen dat het geen NL handel is: de eerste twee letters van de IBAN laten staan.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 18-10-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bird0318
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-11-2021
Hoi,

Ik loop tegen hetzelfde aan.

Je kan inloggen op je Nederlandse eBay.

Vervolgens naar 'Mijn eBay' -> Overzicht.

-> Kies dan voor 'Account'.

Op 'Account' kan je in de linkerkolom kiezen voor 'Verkopen' / 'Verkoperprestaties'.

Je ziet dan 'Je verkopersniveau'. In de kolom kom je dan 'Transacties en omzet' tegen. Ook kan je dan een maandelijkse specificatie inzien.

Mijn omzet is ook bij lange na geen 10.000 euro. Misschien heeft het ook met het aantal transacties te maken?

Ik hoop dat je hier al iets mee kunt.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiokit_nl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01-2022
Ik had hetzelfde, ook het totaal was veel minder dan 10000, vinkje bij minder verkopen dan 10000 per jaar gezet en sinds enkele maanden verbannen van de Duitse Ebay site. Gelukkig moet ik er niet van leven.

Totaal op te roepen door via verkopersportaal -> alles voor verkopen -> Prestaties -> en dan een tijdsvak aangeven : vorig jaar (je kunt zelfs verder terug kijken)

Je krijgt dan een jaaroverzicht. Je kunt niet specifiek op land selecteren maar als je op meerdere ebay sites aanbiedt (bijv NL en USA) dan kun je deze wel afzonderlijk bekijken door je geselecteerde aanbiedings sites op de juiste site te zetten.

Ik heb enkele keren vragen gesteld bij ebay, waarom zij mij dwingen om professioneel verkoper te worden en waarom ik een Duits belastingnr moet aanvragen. Ik krijg enkel het antwoord dat dit past bij mijn profiel. Het lijkt of ik antwoord krijg van een robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Bird0318 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:20:
Hoi,

Ik loop tegen hetzelfde aan.

Je kan inloggen op je Nederlandse eBay.

Vervolgens naar 'Mijn eBay' -> Overzicht.

-> Kies dan voor 'Account'.

Op 'Account' kan je in de linkerkolom kiezen voor 'Verkopen' / 'Verkoperprestaties'.

Je ziet dan 'Je verkopersniveau'. In de kolom kom je dan 'Transacties en omzet' tegen. Ook kan je dan een maandelijkse specificatie inzien.

Mijn omzet is ook bij lange na geen 10.000 euro. Misschien heeft het ook met het aantal transacties te maken?

Ik hoop dat je hier al iets mee kunt.

Groetjes.
Dankje.
Ik heb maar 86 transacties met maar 672 euro.
Ebay weet volgens mij zelf ook niet hoe het zit.
Ben namelijk nog steeds in contact met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik heb de topicstart nog eens gelezen en denk twee dingen te lezen:

A) je bent wat hen betreft zakelijk verkoper. Punt.

B ) of BTW betalen etc, of verklaren dat je omzet minder is dan 10k per jaar.

A klinkt logisch, 86 transacties lijkt dat ook wel te ondersteunen. Dat is niet hobbymatig.

B, zoals ik het lees simpelweg een A4-tje schrijven, waarin je verklaart (met natte handtekening er bij) dat je jaaromzet over alle verkopen via alle kanalen en alle verkoopmethoden over alle Europese landen ruim minder is dan 10.000 per jaar. Zonder details. Moet het wel zo zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:52:
Ik heb de topicstart nog eens gelezen en denk twee dingen te lezen:

A) je bent wat hen betreft zakelijk verkoper. Punt.

B ) of BTW betalen etc, of verklaren dat je omzet minder is dan 10k per jaar.

A klinkt logisch, 86 transacties lijkt dat ook wel te ondersteunen. Dat is niet hobbymatig.

B, zoals ik het lees simpelweg een A4-tje schrijven, waarin je verklaart (met natte handtekening er bij) dat je jaaromzet over alle verkopen via alle kanalen en alle verkoopmethoden over alle Europese landen ruim minder is dan 10.000 per jaar. Zonder details. Moet het wel zo zijn natuurlijk.
Waaruit maak je op dat 86 transacties in een kalenderjaar bedrijfsmatig is?
Stel je bent voor het eerst op Ebay en plaats elke maand 7 advertenties dan ben je niet gelijk een bedrijf.
7 a 8 advertenties per maand maakt mij niet perse een zakelijke verkoper.
Ik vraag mij ook af waarom ik over mijn spullen die ik verkoop (tweedehands) BTW zou moeten rekenen.
De reden dat ik een particulier ben is dat ik dus geen bedrijf heb en particulier af en toe spullen aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:13
0108daniel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:14:
[...]

Waaruit maak je op dat 86 transacties in een kalenderjaar bedrijfsmatig is?
Stel je bent voor het eerst op Ebay en plaats elke maand 7 advertenties dan ben je niet gelijk een bedrijf.
7 a 8 advertenties per maand maakt mij niet perse een zakelijke verkoper.
Ik vraag mij ook af waarom ik over mijn spullen die ik verkoop (tweedehands) BTW zou moeten rekenen.
De reden dat ik een particulier ben is dat ik dus geen bedrijf heb en particulier af en toe spullen aanbied.
Ja, hallo, beste Daniël, zo werkt het niet. Ik schrijf ook 100 facturen per jaar uit, maar dat maakt mij geen particulier. Jij bent geen gebruiker die zo nu en dan wat spulletjes verkoopt en waar hij van af moet. Je bent iemand die zeer regelmatig spullen aanbiedt en daarop wil verdienen. Dan drijf je handel. En handel is ondernemen.

Dus is het het niet meer dan redelijk dat je daar belasting over gaat betalen. Ik kan niet controleren of het echt alleen maar tweedehands spullen zijn. Dat zou je bij eBay aan kunnen vullen. Maar gezien je gebruikspatroon zou ik als ik eBay was ook ervan uitgaan dat je ondernemer bent. Sterker nog, ik denk dat je al die tijd eigenlijk zwart geld verdiend hebt.

Mijn advies: toch voorleeggen bij de Belastingdienst of belastingadviseur. Bij de Kamer van Koophandel navragen kan ook. Maar ik denk dat je formeel ondernemer (en dan ook nog voor de omzetbelasting) bent. En ik ben er zelf één. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 13-01-2022 03:12 ]

Pagina: 1