Elektrische boiler uitzetten om energie te besparen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-05 21:44
Ik woon in een huurhuis en heb een oudere elektrische boiler van 80 liter met energieklasse C. De boiler zit verborgen in een ruimte boven mijn plafond. Toen ik hier net kwam wonen, ontdekte ik dat de boiler al snel 5 kwh per dag verbruikt, ook al douche ik 1 keer per dag 5-10 minuten en gebruik ik verder nauwelijks warm water.

Ik kwam erachter dat hij op de hoogste stand stond en heb hem ingesteld op de laagste stand. Het dagelijks verbruik van de boiler is nu teruggegaan naar ongeveer 3 tot 4 kwh. (Dit is een schatting op basis van mijn verbruik als ik een dag niet thuis ben)

Met de huidige energieprijzen vind ik dit nog aan de hoge kant. De boiler handmatig uitzetten is niet handig omdat er een ladder en wat gekruip voor nodig is om erbij te komen. De boiler vervangen is ook niet handig omdat het een huurhuis is. De verhuurder wil de kosten hiervoor ook niet op zich nemen.

Nu zit ik eraan te denken om de boiler voor het douchen in te schakelen en na het douchen weer uit te schakelen.

Ik vraag mij alleen af hoeveel dit effectief zal besparen aangezien het natuurlijk ook weer veel extra energie kost om het water vanaf koude toestand op te warmen. Ook weet ik niet hoelang het duurt voordat de boiler weer op temperatuur is, maar in principe heb ik geen haast 's ochtends.

Ook vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb in de meterkast een aparte groep zitten voor de boiler die ik zo zou kunnen uit- en weer inschakelen als ik wil. Ik zou de boiler ook in een smart plug met wifi kunnen stoppen zodat ik hem via een app kan bedienen, of via een timer zodat hij altijd 's ochtends om 6 uur gaat verwarmen bijv. (wat ook nog eens daltarief is). Ik sta namelijk niet altijd voor 7 uur op ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

HarryHaver schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:50:

Ik kwam erachter dat hij op de hoogste stand stond en heb hem ingesteld op de laagste stand. Het dagelijks verbruik van de boiler is nu teruggegaan naar ongeveer 3 tot 4 kwh. (Dit is een schatting op basis van mijn verbruik als ik een dag niet thuis ben)
Ik weet niet hoe hoog de temperatuur is op de laagste stand, maar hou je wel rekening met legionellavorming ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
silverball schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Ik weet niet hoe hoog de temperatuur is op de laagste stand, maar hou je wel rekening met legionellavorming ?
Ik dacht dat dit alleen een probleem zou kunnen zijn bij het uitzetten van de boiler, of komt dit ook voor bij de laagste stand? Volgens mij is de temperatuur 60 graden op die stand (80 op de hoogste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
afkoelen gaat trager naar mate het temperatuurverschil met de omgeving minder is. Ergo, het kan altijd uit om de boiler alleen op te warmen als je 'm nodig hebt.

Voor de legionella moet je 'm periodiek naar 60°C stoken. Ik meende dat veel sww-warmtepompen dat eens in de week doen ofzo.

je boiler opwarmen van leidwatertemperatuur naar 60°C kost ongeveer 2.5kWh. met een spaardouche gebruik je iets meer dan 7L/minuut. Meng je leidingwater met je boiler dan kun je makkelijk 20min douchen voordat het vat leeg is. Dat is veel meer dan je nodig hebt.

Je timer-oplossing lijkt best een goede. Die kan je zo afstellen dat er normaal gesproken genoeg energie in het vat gaat om comfortabel te douchen, maar meer ook niet. Eens in de week wat langer verwarmen om de legionella tegen te gaan en je bent klaar. Met een timer-schakelaar is dat wel sortof te fixen lijkt me. Tweaker-punten zijn te verdienen door de temperatuur in het vat te monitoren, en aan de hand daarvan geautomatiseerd je boiler aan- en uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 22:44
Toevallig al iets met slimme verlichting van bijvoorbeeld IKEA? Zij verkopen ook schakelbare stopcontacten, die kun je gemakkelijk met programmeren via de app. Je kunt 't dan ook eens per week iets langer laten aanstaan op stand max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
T_knoop schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:05:
afkoelen gaat trager naar mate het temperatuurverschil met de omgeving minder is. Ergo, het kan altijd uit om de boiler alleen op te warmen als je 'm nodig hebt.

Voor de legionella moet je 'm periodiek naar 60°C stoken. Ik meende dat veel sww-warmtepompen dat eens in de week doen ofzo.

je boiler opwarmen van leidwatertemperatuur naar 60°C kost ongeveer 2.5kWh. met een spaardouche gebruik je iets meer dan 7L/minuut. Meng je leidingwater met je boiler dan kun je makkelijk 20min douchen voordat het vat leeg is. Dat is veel meer dan je nodig hebt.

Je timer-oplossing lijkt best een goede. Die kan je zo afstellen dat er normaal gesproken genoeg energie in het vat gaat om comfortabel te douchen, maar meer ook niet. Eens in de week wat langer verwarmen om de legionella tegen te gaan en je bent klaar. Met een timer-schakelaar is dat wel sortof te fixen lijkt me. Tweaker-punten zijn te verdienen door de temperatuur in het vat te monitoren, en aan de hand daarvan geautomatiseerd je boiler aan- en uit schakelen.
Maar als ik nou al 2,5 kWh verbruik om mijn boiler op te warmen naar 60 graden, is dat dan mijn verbruik per dag als ik de boiler elke dag voor het douchen aanzet en erna weer uitzet? Dat is dan toch nog best een redelijk verbruik (ongeveer 20-25% van mijn dagelijks energieverbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Thomox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:10:
Toevallig al iets met slimme verlichting van bijvoorbeeld IKEA? Zij verkopen ook schakelbare stopcontacten, die kun je gemakkelijk met programmeren via de app. Je kunt 't dan ook eens per week iets langer laten aanstaan op stand max.
Ik heb slimme verlichting via mijn Amazon Echo Dot (Alexa), dus met spraakbesturing en ook een app. Dus eventueel kan er ook nog een schakelbaar stopcontact bij voor de boiler ja. In principe werkt dat hetzelfde als een timer, maar nog net iets flexibeler natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

HarryHaver schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Ik dacht dat dit alleen een probleem zou kunnen zijn bij het uitzetten van de boiler, of komt dit ook voor bij de laagste stand? Volgens mij is de temperatuur 60 graden op die stand (80 op de hoogste).
Als voorbeeld; mijn boiler is de laagste stand 50 graden, vandaar dat het wellicht raadzaam is om dat even te controleren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 22:44
HarryHaver schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Ik heb slimme verlichting via mijn Amazon Echo Dot (Alexa), dus met spraakbesturing en ook een app. Dus eventueel kan er ook nog een schakelbaar stopcontact bij voor de boiler ja. In principe werkt dat hetzelfde als een timer, maar nog net iets flexibeler natuurlijk.
Precies, hoef je niet steeds naar boven de trap op als je het iets wilt aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 18:00
Het is afhankelijk hoe snel de boiler dagelijks afkoelt, en dus hoeveel hij moet verwarmen.
1 liter water 1 graad doen stijgen is 4200Joule of ongeveer 1.15Wh
80 liter van 20° naar 60° is dus ongeveer 1.15Wh *40 * 80 = 3600Wh.
Ofwel quasi evenveel als hij nu dagelijks moet onderhouden (Als hij over die 23 uur terug naar 20 zou zakken)

Misschien beter de boiler in wat extra glaswol te wikkelen, dat reduceert de warmte verliezen en dus het verbruik om alles op niveau te houden, moet je ook maar eenmalig uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iedere goede gebruikershandleiding heeft een 'stilstandverlies' waarde staan in Wh.Hierbij moet je dan wel zelf gaan rekenen met je delta temperatuur natuurlijk.
Maar euhm, is het geen optie wat rotswol/glaswol rond je boilervat te draaien om de isolatie te verbeteren? Kost wel iets, maar een draadloze schakelaar ook.

Blijkbaar hetzelfde wat hierboven gezegd werd.
Ik heb dat 5 jaar geleden gedaan met mijn boilervat. (15cm glaswol errond). Het is een leuk hobbyprojectje voor op een druilerige zondag. Met jarenlange besparing. Beetje tweakert voelt het nu al kriebelen toch.

Nog foto's teruggevonden in mijn fotoalbum hier trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyDlSZCEMO1HKyLFWNKGXScmSXs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN0OXldC8dC0l52DFI9kNWgI.jpg?f=fotoalbum_medium
voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ueBG3ufZrQ99y3zJKuWDhdIBX4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63IJx2iEd03oyzYx8lpL10gi.jpg?f=fotoalbum_medium
na

Op zich moet je altijd evenveel energie terug bijsteken om je water op de goede temperatuur te krijgen. Of je nu 10*2 graden heropwarmt of 1*20 graden. Je hebt evenveel energie nodig, 20°*het aantal liter*een rendement.
Je gaat pas besparen wanneer je water al afgekoeld is tot de omgevingstemperatuur. Dan heb je immers geen stilstandverliezen meer.
Nu zijn in werkelijkheid de stilstandverliezen niet volledig lineair. Bij een uur stilstandverliezen aan 70° ga je meer energie kwijtspelen dan bij een uur aan 55°. Maar veel verschil maakt dat niet.

Veilige temperatuur voor salmonella is trouwens 55°.

Mijn advies, zet em o 55° en steek em in een dik jasje. Dan moet je er verder nooit nog naar kijken en al zeker niet beginnen klooien met een schakelaar.

[ Voor 91% gewijzigd door Joindry op 06-10-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Als je daltarief hebt, dan kan je wel wat winnen met hem enkel 's nachts te laten opwarmen. Reken wel eens na hoeveel je bespaart, ten opzichte van de besparing.
En met de anderen hierboven: een laagje extra isolatie is iets wat vaak vrij gemakkelijk kan, je kan het weer weghalen als je er uit gaat, en levert voor zeer lage kosten een nette besparing op (die de terugverdientijd van een daluurschakelaar meteen langer maakt).

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 06-10-2021 12:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:41
Een opmerking: een automaat in de meterkast is niet bedoeld om als schakelaar te gebruiken. Je kunt die ook maar een beperkt aantal keren omschakelen.

Daarom zijn de andere oplossingen beter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1