Waar krijg ik hoofdpijn van?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiedis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10-2024
De laatste tijd had ik regelmatig last van een hoofdpijn in het weekend. Doordeweeks heb ik een vast dagritme en eigenlijk nooit last van hoofdpijn. Maar op zaterdag begon er in de ochtend een soort van sluimerende hoofdpijn die in de loop van de dag steeds heviger werd. Omdat mijn dagritme in het weekend anders was, had ik het vermoeden dat het daar ergens mee te maken kon hebben. Daarop ben ik gaan kijken welke zaken er van invloed zijn. En wanneer ik onderstaande punten in de gaten houd, heb ik in het weekend niet zo veel last meer van hoofdpijn. Mogelijk dat anderen iets vergelijkbaars ervaren of misschien iets hebben aan de tips.

Vermoeide ogen:
Deze ligt nogal voor de hand. Als je 's-avonds te lang achter een beeldscherm zit, raken je ogen vermoeid. Dat heeft bij mij twee gevolgen. De eerste is een stekende pijn achter het netvlies. Dit kun je enigzins voorkomen door regelmatig een kleine pauze te nemen. En door op tijd de beslissing te nemen om je pc of laptop uit te zetten.
Bij het tweede geval merk ik soms in mijn slaap al dat mijn oogspieren verkrampen. Het gevoel is hetzelfde als wanneer je bewust probeert om scheel te kijken. Als deze kramp aanhoud, krijg ik daarna meestal 's-ochtends last van hoofdpijn. Wanneer ik dit gevoel krijg, probeer ik 's-nachts met beide ogen even te focussen op een verticale lijn ergens in de slaapkamer. Daarna zakt het gevoel weg. Soms moet ik het nog een paar keer herhalen voordat het gevoel weg gaat.

Spanningen:
Als ik voor de volgende ochtend een hoop taken heb die gedaan moeten worden, wordt ik al een beetje gestressed wakker. Wat uiteindelijk ook hoofdpijn opleverd. Het helpt dan om van te voren wat minder taken tegelijk te plannen en eventueel zaken uit te stellen.

Koffie:
Doordeweeks drink ik vaak rond 8:00 mijn eerste kop koffie. Daardoor heb ik in het weekend ook op tijd koffie nodig want anders krijg ik hoofdpijn. Als ik ervoor zorg dat ik uiterlijk rond 9:00 koffie drink, heb ik minder kans om hoofdpijn te krijgen.

Thee:
Doordeweeks drink ik vaak rond 7:00 een kopje thee. Maar in het weekend is dit vaak later. Maar als ik eerst thee drink en daarna bijvoorbeeld binnen een kwartier koffie drink, heb ik ook kans op hoofdpijn. Dus stel ik zaterdags de koffie soms een uurtje uit. Of sla ik de thee maar helemaal over.

Douchen:
Als ik 's-ochtends onder de douche stap, en gelijk de hete waterstraal over mijn nek en rug laat lopen, lijkt het erop dat er iets in mijn nek verkrampt waardoor ik later op de dag hoofdpijn kan krijgen. Wanneer ik pas tegen het einde van de douchebeurt mijn nek en rug ga wassen heb ik dit probleem niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dank je wel voor deze info.
Advil is al jaren mijn go to oplossing.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Structureel gebruik van pijnstillers is nou niet bepaald een goed advies....

In ts zijn geval i het beter de oorzaak te achterhalen en dat blijkt dagritme te zijn. Veel mensen onderschatten het belang hiervan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, misschien eens een bril overwegen, oogspieren die niet neutraal zijn is idd een factor. Overweeg ook eens bij de huisarts dit te noemen. En tsja... boven 30 merk je sommige dingen sneller, een lichaam heeft al snel meer onderhoud nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik lees nogal wat over koffie en thee en dat dat allemaal heel nauw komt, dus even iets simpelers: drink je genoeg? Bijvoorbeeld water?

Als ik hoofdpijn achter/naast mijn ogen voel weet ik dat ik die dag te weinig gedronken heb. Minstens een halve liter water en een half uurtje later is het weg. En hier bij voorkeur aan denken voor het slapen gaan, wat als je er 's nachts uit moet om een halve liter water te drinken mag je er later nog een keer uit voor iets anders. :+

Het kan een veel lastigere oorzaak hebben maar altijd goed om eerst de simpele opties af te gaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Check je bloeddruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

Bij mij ontstaat hoofdpijn vaak 's nachts.
Twee vermoedelijke oorzaken.
- Vermoeidheid, en dan 's avonds te lang bijvoorbeeld TV blijven kijken
- 's Avonds nog een beetje alcohol (max 2)

Echter heb ik er nooit echt de vinger op kunnen leggen wat nou echt de oorzaak is.
Soms duurt het de dag erna zo lang dat alleen Rizatriptan helpt (als ik dit pak helpt dit wel altijd). Heel soms helpt Ibuprofen ook al. Paracetemol daarentegen helpt echt nooit tegen de hoofdpijn (bij mij).

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 06-10-2021 10:54 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
Kiedis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:22:
De laatste tijd had ik regelmatig last van een hoofdpijn in het weekend. Doordeweeks heb ik een vast dagritme en eigenlijk nooit last van hoofdpijn. Maar op zaterdag begon er in de ochtend een soort van sluimerende hoofdpijn die in de loop van de dag steeds heviger werd. Omdat mijn dagritme in het weekend anders was, had ik het vermoeden dat het daar ergens mee te maken kon hebben. Daarop ben ik gaan kijken welke zaken er van invloed zijn. En wanneer ik onderstaande punten in de gaten houd, heb ik in het weekend niet zo veel last meer van hoofdpijn. Mogelijk dat anderen iets vergelijkbaars ervaren of misschien iets hebben aan de tips.

[...]

Koffie:
Doordeweeks drink ik vaak rond 8:00 mijn eerste kop koffie. Daardoor heb ik in het weekend ook op tijd koffie nodig want anders krijg ik hoofdpijn. Als ik ervoor zorg dat ik uiterlijk rond 9:00 koffie drink, heb ik minder kans om hoofdpijn te krijgen.
Herkenbaar, vele jaren geleden. Opgelost door de drempel om koffie te maken heel laag te maken. Lichaam had domweg een koffie afhankelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Klinkt een beetje alsof je lichaam niet goed omkan met koffie / het gebrek aan koffie. Probeer het eens een tijd zonder, of probeer eens koffie zonder caffeine? Eerst wordt het erger (ontwenning), daarna beter.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mavamaarten schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:03:
Klinkt een beetje alsof je lichaam niet goed omkan met koffie / het gebrek aan koffie. Probeer het eens een tijd zonder, of probeer eens koffie zonder caffeine? Eerst wordt het erger (ontwenning), daarna beter.
Dit inderdaad, kijken of 3 weken zonder koffie en thee en ipv daarvan water drinken je van de issues af helpt.

Voor de rest draag je al aardig oplossingen voor al je zelf veroorzaakte problemen aan :P

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2021 11:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jack zomer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:43:
Een pijnstiller klinkt mij niet echt als een oplossing, zou je niet liever aan de oorzaak werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:53:
Bij mij ontstaat hoofdpijn vaak 's nachts.
Twee vermoedelijke oorzaken.
- Vermoeidheid, en dan 's avonds te lang bijvoorbeeld TV blijven kijken
- 's Avonds nog een beetje alcohol (max 2)

Echter heb ik er nooit echt de vinger op kunnen leggen wat nou echt de oorzaak is.
Soms duurt het de dag erna zo lang dat alleen Rizatriptan helpt (als ik dit pak helpt dit wel altijd). Heel soms helpt Ibuprofen ook al. Paracetemol daarentegen helpt echt nooit tegen de hoofdpijn (bij mij).
Bekend met migraine als je Rizatriptan tot je beschikking hebt? Alcohol kan daar ook een trigger voor zijn.

Als ik merk dat mijn hoofdpijn direct een stuk minder wordt als ik in een verduisterde ruimte kom weet ik wel hoe laat het is. Bij een migraineaanval zijn gewone pijnstillers voor mij ook zinloos, een triptaan + rust is dan de enige oplossing. Als het lukt om door te buffelen zonder medicatie kan een aanval zo twee dagen duren en is de kans op herhaling bij de minste provocatie vrij groot. Overigens noem ik het ook gewoon migraine, want dat is echt niet even een hoofdpijn++. Met hoofdpijn kan ik functioneren, bij migraine is het echt gewoon klaar, dan doet zelfs nadenken pijn, kom ik niet meer uit mijn woorden en merk ik dat mijn hele gedachtengang anders is dan normaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 06-10-2021 12:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ook bij mij heel herkenbaar. En eigenlijk ook altijd in het weekend. Ik weet 's ochtends bij het opstaan vaak al dat ik later op de dag hoofdpijn ga krijgen. Elke vorm van inspanning zorgt dan ook alleen maar voor verergering.

Maar ik weet inmiddels mijn triggers wel. Teveel cafeïne, teveel suiker, te weinig water/vocht voor en tijdens inspanning, slecht zittende contactlenzen en stress. Ik heb een hekel aan plannen. Dus hoe meer dingen ik "moet" in een week, des te groter de kans dat er een dag tussen zit met hoofdpijn.

En bij mij is de kans op hoofdpijn, het grootst in de overgangsseizoenen.

[ Voor 5% gewijzigd door kendo op 07-10-2021 10:50 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:32

CeesKees

I rest my Kees

Ik mis het item slaap; tijd naar bed en tijd eruit.

Het beste is om dit iedere avond en ochtend hetzelfde te houden. Is dit het geval?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Aganim schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Bekend met migraine als je Rizatriptan tot je beschikking hebt? Alcohol kan daar ook een trigger voor zijn.

Als ik merk dat mijn hoofdpijn direct een stuk minder wordt als ik in een verduisterde ruimte kom weet ik wel hoe laat het is. Bij een migraineaanval zijn gewone pijnstiller voor mij ook zinloos, een triptaan + rust is dan de enige oplossing. Als het lukt om door te buffelen zonder medicatie kan een aanval zo twee dagen duren en is de kans op herhaling bij de minste provocatie vrij groot. Overigens noem ik het ook gewoon migraine, want dat is echt niet even een hoofdpijn++. Met hoofdpijn kan ik functioneren, bij migraine is het echt gewoon klaar, dan doet zelfs nadenken pijn, kom ik niet meer uit mijn woorden en merk ik dat mijn hele gedachtengang anders is dan normaal.
Ja, maar ik ben specifiek voor deze hoofdpijn naar de huisarts gegaan, ook omdat het zo allesoverheersend was. Ik wilde de hoofdpijn geen migraine noemen, maar ik herken zowat al jouw issues, het niet meer kunnen werken/concentreren, het "willen rusten" liefst in een donkere ruimte herken ik ook. Maar de huisarts zei dat ik dit gerust onder een soort migraine mocht scharen en heeft me Rizatriptan voorgeschreven. Ik probeer het wel zo min mogelijk te gebruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 19:36

PB-powell

Mr. Laziness

Veel dingen zijn al genoemd, ik denk je ogen laten testen geen kwaad kan net als een kort bezoekje aan je huisarts.
Verder kan je houding door de dag ook bijdragen aan hoofdpijn. Heb je een goede bureaustoel en staat je monitor goed afgesteld? Sport of beweeg je in je vrije tijd? Misschien anders ook overwegen. Hoofdpijn kan ook ontstaan vanuit spanning van je schouders en rug. Ook je houding in bed is van invloed, een goed passend hoofdkussen doet soms ook al wonderen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:26
Ik had dit ook, maar ik dronk door de weeks relatief veel koffie (minimaal 3 bakken op een dag) en in het weekend veel minder. Daarnaasst heb ik mijn ogen laten opmeten, en blijk ik -0,5 en + 0,25 afwijking te hebben (of het is andersom), waardoor mijn ogen onvoldoende rust kregen.
Minderen met koffie door de week, en een bril heeft voor mij enorm geholpen. Heb nog steeds wel eens hoofdpijn, maar dat zit dan meestal in ritme zaken (kind met oorontsteking in de nacht enzo), of stress wat ik gelukkig niet vaak heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:00
Ik heb dit zo nu en dan ook, vaak vooral wanneer ik een drukke week gehad heb en mijn lichaam aan rust toe is. Ik heb zelf ook wat geëxperimenteerd wat de oorzaak kan zijn en voor mij is het vooral als ik wat langer uitslaap (of nog even een uurtje blijf liggen en op bed wat tv te kijken) en nog niet gegeten en gedronken heb. Voor mij is het dus niet te lang blijven liggen, eerst een glas water drinken en meteen even wat eten (al is het maar een stukje ontbijtkoek ofzo) wanneer ik wakker ben. Ook koffie speelt wel mee, maar daar krijg ik pas last van als ik rond het middaguur nog geen koffie gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Een pijnstiller klinkt mij niet echt als een oplossing, zou je niet liever aan de oorzaak werken?
Nee oorzaak is migraine bij mij.
En daar de oorzaak kan alles zijn, van koffie naar kaas en van chocolade naar sigaretten.
Dus migraine is hoofdpijn en een dag uit de running

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Het koffie gedeelte komt me bekend voor, dat heeft schoonvaders ook. Die is door de weeks vroeg op en begint de dag steevast met koffie, het weekend is hij niet vroeg op, geen koffie dus drama.

Zelf heb ik dit ondervangen door minimaal 1 uur te wachten nadat ik wakker ben voordat ik koffie drink. Theorie hierachter is dat je lichaam bij het wakker worden stoffen/hormonen aanmaakt om wakker te worden/lichaamsfuncties op gang te krijgen. Door vroeg te beginnen met koffie (lees: cafeïne) neemt dit een deel van die functies over. Drink je dit dan niet dan ben je dus letterlijk niet vooruit te branden, hoofdpijn, ect.

Ooit ergens gelezen in een medisch artikel, de hele familie verklaard me voor gek maar van alle koffiedrinkers ben ik de enige die dus niet koffieafhankelijk is in de ochtend. Terwijl ik erg gevoelig ben voor hoofdpijn :+

Hier iets vergelijkbaars, vaak hoofdpijn in het weekend. Al 15 jaar bezig met onderzoeken wat de oorzaak kan zijn maar echt dé vinger heb ik er nog steeds niet achter kunnen krijgen.
Het is bij mij een combinatie van dagritme, slaapritme, spanning en ontspanning en iets met sport maar een patroon zit er niet in. Zo had ik een paar weken geleden een aanval verwacht maar die bleef gelukkig uit, en vrijdag/zaterdag wel iets verwacht en die kwam zondag helaas.

Enige 'oplossing' hier is pijnstillers :( Gelukkig werkt Ibuprofen bij mij nog redelijk tot een punt dat het hoofdpijn word waar ik redelijk mee kan functioneren voor de dagelijkse basis dingen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Ik dacht zelf ook meteen aan de koffie, probeer te minderen, of beter, er mee te stoppen. Verder je ogen eens laten checken kan geen kwaad, eventueel bij goede ogen kan je alsnog een computerbril overwegen (met zo'n blauw filter er in).

Wat ik nog niet heb gelezen, wat voor een thee drink je? Zwarte thee is niet zo goed voor je, groene thee al een stuk beter. Probeer indien je zwarte thee drinkt eens te schakelen naar groene thee.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-10 15:04
Drink je genoeg ? Een vocht tekort kan hoofdpijn veroorzaken. Dat vocht kan koffie of thee zijn of gewoon een glas water uit de kraan. En zoals gezegd, ga je op vrijdag / in het weekend later naar bed waardoor je minder slaap krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:20:
[...]
Maar de huisarts zei dat ik dit gerust onder een soort migraine mocht scharen en heeft me Rizatriptan voorgeschreven. Ik probeer het wel zo min mogelijk te gebruiken.
Mocht je veel hoofdpijndagen hebben zou je nog een doorverwijzing naar een neuroloog kunnen vragen. Er zijn preventieve medicijnen die (vaak off-label) voorgeschreven kunnen worden, ik ben van +/- 18 migrainedagen in 2 maanden naar +/- 3-4 in een jaar gegaan. De enige bijwerking (in mijn geval) is wat vaker een licht gevoel in het hoofd bij te snel opstaan, daar valt prima mee te leven en valt in het niet bij de bijwerkingen van Rizatriptan. Daar ben ik altijd wel een paar uur beroerd van, naast de misselijkheid van de migraine zelf (hoera voor domperidon).

Overigens inderdaad zeker niet aan te raden om meerdere keren in de maand aan de Rizatriptan of pijnstillers te moeten, want dan loop je juist weer kans op ontwenningshoofdpijn die net zo erg kan zijn als de kwaal de je probeert te bestrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:52
weekend-spanningen worden bij mij veroorzaakt door doordeweekse-activiteiten. Algemene tip: ga voor jezelf na of je doordeweeks oprecht met dingen bezig bent waar je gelukkig van wordt. Dat kunnen andere dingen zijn dan waar je (denkt dat je) ambities liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Aganim schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Mocht je veel hoofdpijndagen hebben zou je nog een doorverwijzing naar een neuroloog kunnen vragen. Er zijn preventieve medicijnen die (vaak off-label) voorgeschreven kunnen worden, ik ben van +/- 18 migrainedagen in 2 maanden naar +/- 3-4 in een jaar gegaan. De enige bijwerking (in mijn geval) is wat vaker een licht in het hoofd bij te snel opstaan, daar valt prima mee te leven en valt in het niet bij de bijwerkingen van Rizatriptan. Daar ben ik altijd wel een paar uur beroerd van, naast de misselijkheid van de migraine zelf (hoera voor domperidon).

Overigens inderdaad zeker niet aan te raden om meerdere keren in de maand aan de Rizatriptan of pijnstillers te moeten, want dan loop je juist weer kans op ontwenningshoofdpijn die net zo erg kan zijn als de kwaal de je probeert te bestrijden.
Bij mij vallen de bijwerkingen gelukkig mee. Eigenlijk alleen altijd vermoeidheid (je slaapt er fantastisch op), en heel soms misselijkheid, in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 15:17
Wat doe je in het weekend? Ga je erop uit of zit je de hele dag op de bank etc? Als je de hele dag op de bank hangt is dat ook niet best voor rug en nek. Dat kan ook weer sneller hoofdpijn geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:31
jack zomer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:43:
Als het olie lampje van de auto gaat branden draai je die dan ook los?

On topic
Veel drinken is altijd goed.
minimaal 2 liter per dag en dat valt niet altijd mee want dat is best veel.
probeer eens en kijk of dat verlichting geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door 3dmazter op 06-10-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 16:22
Aganim schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Mocht je veel hoofdpijndagen hebben zou je nog een doorverwijzing naar een neuroloog kunnen vragen. Er zijn preventieve medicijnen die (vaak off-label) voorgeschreven kunnen worden, ik ben van +/- 18 migrainedagen in 2 maanden naar +/- 3-4 in een jaar gegaan. De enige bijwerking (in mijn geval) is wat vaker een licht gevoel in het hoofd bij te snel opstaan, daar valt prima mee te leven en valt in het niet bij de bijwerkingen van Rizatriptan. Daar ben ik altijd wel een paar uur beroerd van, naast de misselijkheid van de migraine zelf (hoera voor domperidon).

In het verleden preventieve medicatie geprobeerd maar vanwege hele nare bijwerkingen (o.a. zeer heftige nachtmerries) gestopt. Op dit moment weer afhankelijk van rizatriptan maar gebruik dit maandelijks te veel en ben erg benieuwd welk preventieve medicijn werkt voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Zelf jaren gekampt met weekendhoofdpijn (zaterdag ging nog wel maar op zondag was het regelmatig niet te doen). Wat mij in ieder geval helpt:
  • genoeg drinken (ik drink veel water, maar ook sloten koffie)
  • ontspannen! Ik begin mijn dag, sinds ik thuiswerk, met een wandeling van een half uur. Dan kan ik voor mezelf de dag doornemen en plannen. Door dit te doen creëer ik rust in mijn hoofd en begin ik de dag minder gestressed. Als ik de dag afsluit scan ik nog even mijn laatste mailtjes om te zien of er nog verrassingen langs zijn gekomen
  • regelmaat. In het weekend hou ik grofweg hetzelfde schema als de andere dagen qua bedtijd en opstaan. Ik ben een ochtendmens en heb een hekel aan uitslapen (uitslapen is voor mij tot 6.00) Ik merk gewoon dat als ik het een keer erg laat maak ik daar nog dagenlang last van heb.
Zoek uit welk type hoofdpijn het is. Bij mij was het frontaal en liep dan over mijn hoofd richting nek en schouders. Ik heb een tijdje bij de fysio gelopen want alle nek- en schouderspieren zaten muurvast. Die spieren kunnen een zenuwbaan afknellen die de hoofdpijn veroorzaakt. Een beetje spanning is dan voldoende om hoofdpijn te veroorzaken (het was een dun lijntje tussen wel/geen hoofdpijn). Fysio heeft alles los gemasseerd en dat scheelde enorm. Ik merk het nu nog dat nek en schouders losmaken helpt.

En wat al eerder gezegd is, laat je bloeddruk checken. Mijn huisarts zei bij de eerste meting "Oh?!" en ging opnieuw meten, en kwam weer uit op 180/120. Kreeg acuut een lading medicijnen mee waar je niet vrolijk van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Pyrs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
Op dit moment weer afhankelijk van rizatriptan maar gebruik dit maandelijks te veel en ben erg benieuwd welk preventieve medicijn werkt voor jou?
Ik gebruik Candesartan, die werkt voor mij prima en is volgens mijn neuroloog ook de meest 'vriendelijke' wat betreft mogelijke bijwerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik lees een hoop inspannende taken die stress met zich meebrengen en eigenlijk niets dat echt ontspant. Naar mijn mening is dat buiten zijn (hetzij wandelen hetzij fietsen hetzij sporten) of anderzijds fysiek leeglopen om daarmee weer op te laden.

Dat je nek/schouderspieren hieraan debet zijn: dat klinkt bekend!

Misschien kan je er niets mee, maar ik hoop van wel:
Mijn vrouw beweegt genoeg en heeft overigens ook al jaren nek-gerelateerde hoofdpijn. De nek warm houden, tijgerbalsem of oefeningen als 'lateral neck stretch', 'sitting neck flexion stretch' en de 'rising stomach stretch' zijn haar favorieten. (Ja we hebben hier een poster hangen uit een ENt-alig stretch boek ;) ).

Laatste tip: YT staat vol met rek, strek en oefen video's van allerlei fysio's.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kleine titelfix doorgevoerd
Trouwens, pas op met medische adviezen geven op een situatie die mogelijk niet van toepassing is bij de TS.

[ Voor 60% gewijzigd door Outerspace op 06-10-2021 14:54 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 15:12
Bij mij kwamen de hoofdpijnen vanuit mijn nek, niet zo heel vreemd gezien ik 8uur per dag aan een computer zit. Sinds ik bij een chiropractor loop is dit een heel stuk minder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 11:12
Bij mij heeft een goede hoeveelheid water drinken veel opgelost.

Ik werk veel achter de computer, vaak vergat ik in het verleden daarbij te drinken. Vroeger dronk ik slechts drie of vier glazen water per dag, dat is simpelweg véél te weinig.

Ik zet nu iedere dag een volle 2L fles water bij mijn bureau. Voor ik ga slapen moet de fles leeg zijn, tenzij ik heel veel daarbuiten heb gedronken.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

bwerg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
Ik lees nogal wat over koffie en thee en dat dat allemaal heel nauw komt, dus even iets simpelers: drink je genoeg? Bijvoorbeeld water?

Als ik hoofdpijn achter/naast mijn ogen voel weet ik dat ik die dag te weinig gedronken heb. Minstens een halve liter water en een half uurtje later is het weg. En hier bij voorkeur aan denken voor het slapen gaan, wat als je er 's nachts uit moet om een halve liter water te drinken mag je er later nog een keer uit voor iets anders. :+

Het kan een veel lastigere oorzaak hebben maar altijd goed om eerst de simpele opties af te gaan.
Genoeg water drinken is een hele goede, er zijn genoeg apps die je waarschuwen of even herrinneren om eens een slok te nemen. In het weekend ben je weer met andere dingen bezig, dus misschien vergeet je om eens water te drinken bijvoorbeeld?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Outerspace schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:54:
[mbr]Kleine titelfix doorgevoerd[/]
Trouwens, pas op met medische adviezen geven op een situatie die mogelijk niet van toepassing is bij de TS.
Sowieso geen medische adviezen geven. Daar hebben we artsen voor. Lijken mij een stuk betrouwbaarder dan een virtuele vriend op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:45
Voor pijn in je nek/rug fysio, die kan je beste advies hierin geven, daarnaast analyseer je dag/nacht ritme, slaap je genoeg hoe is je slaap? beweeg je genoeg? hoofdpijn komt vaak vanuit te spieren in onze nek/rug. Want de hersenen zelf hebben geen zenuwen.

Daarnaast minimaal 2 liter echt water drinken.
Meest optimale dag indeling is, wakker worden, 0.5 liter water drinken, bewegen, daarna eten, daarna werken, daarna free time, nachtelijke ontspanning, 8 uur slapen en repeat. Dat is beetje het beste wat bij ons natuurlijke ritme hoort.

Succes!

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 13:46
Hier een paar willekeurige tips.

- Drink goede koffie, maar minder koffie in het algemeen. De afkickverschijnselen (hoofdpijn) treden zeer snel op, dus dit zal zeer waarschijnlijk iets bijdragen.
- Zorg dat al je apparaten met scherm iets toepassen voor de rust van je ogen, verlaag de brightness en blauwe gloed 's avonds. Zorg ook voor een goede zithouding en afstand, en onderzoek of je geen (scherm)bril nodig hebt.
- Open doel, maar slaap voldoende. Indien je de luxe hebt, wordt wakker op een goed moment in je cyclus ipv hard alarm.
- Onderschat stress niet, dit is een sluipmoordenaar op vele fronten. Oplossing is hier echter niet zo makkelijk.

Oh, en nog een open deur, als het blijft, ga eens naar de huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:44
Ook hier zijn de klachten bekend. Een aantal jaren klachten gehad begon met zo nu en dan een zaterdagochtend hoofdpijn, maar werd steeds gekker. Ibuprofen werkte meestal in de loop van de ochtend wel en ik merkte dat als ik onder de douche ging staan ik de straal als een soort massage kon gebruiken, zo te harder de straal zo te beter het werkte, maar er onder vandaan was het binnen de kortste keren weer terug.

Toch maar eens naar de huisarts gegaan, bloeddruk bleek de boosdoener te zijn. Inmiddels is de bloeddruk onder controle en de hoofdpijn mag er nog eens een keer of twee per jaar zijn, maar dan houdt het echt wel op. En als het er is, kan ik vaak zo de stress van de week aanwijzen waardoor die bloeddruk wel weer eens te hoog zou kunnen zijn.

Dus mocht je er nog niet naar gekeken hebben, laat je bloeddruk een keer checken, de gemiddelde zaterdag is zoveel fijner zonder hoofdpijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
Geweldig. Al 2 pagina’s vol adviezen zonder dat TS überhaupt een vraag stelt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40

Spotmatic

Ken sent me

Ik dronk en drink, als kantoorpik, doordeweeks sloten koffie. In het weekend meestal maar 2 kopjes per ochtend. Ik had eigenlijk regelmatig last van weekendhoofdpijn maar sinds het begin van de coronatijd eigenlijk niet meer. Het enige wat nu anders is, is dat ik op zaterdag en zondag veel meer beweeg. Bijvoorbeeld 50 km mountainbiken op zaterdag, 12 km wandelen op zondag (beide in de ochtend). Ik zeg niet dat dat de oplossing is maar het is wel het enige dat bij mij veranderd is. Migraine had ik ook wel eens, 3x per jaar, nu nooit meer.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 17:37

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Wat door niemand wordt genoemd is een vastzittende kaak / nek. Als al het andere niet werkt, kan je het eens proberen bij de orofaciale fysiotherapeut.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Bij mij hadden dit soort klachten ook vooral met de ogen te maken: de meeste oplossingen daarvoor ben ik al in eerdere reacties tegengekomen: drink genoeg water, af en toe een tijdje ergens anders naar kijken (doe je al, schrijf je), frisse lucht, oogarts/opticien.

Daaraan toegevoegd:
koop eens een flesje huismerk oogdruppels bij een drogist, kan enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiedis
Bedankt voor de tips zover! Ik ga zeker proberen om meer water te drinken en om wat minder/later koffie te nemen. Medicijnen probeer ik al zoveel mogelijk te voorkomen tenzij het echt niet meer uit te houden is. Een (beeldscherm)bril is wel een optie, maar dat probeer ik nog even uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiedis
CeesKees schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:17:
Ik mis het item slaap; tijd naar bed en tijd eruit.
Het beste is om dit iedere avond en ochtend hetzelfde te houden. Is dit het geval?
Doordeweeks ben ik om 6:00 uit bed. Maar ik voel er niet zo veel voor om dit in het weekend ook aan te houden :) Meestal zaterdag om 7:00 en zondag 8:00. Met jonge kinderen is uitslapen niet echt een optie. Al heb ik daar verder ook geen probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Kiedis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:28:
Bedankt voor de tips zover! Ik ga zeker proberen om meer water te drinken en om wat minder/later koffie te nemen. Medicijnen probeer ik al zoveel mogelijk te voorkomen tenzij het echt niet meer uit te houden is. Een (beeldscherm)bril is wel een optie, maar dat probeer ik nog even uit te stellen.
En bewegen? ;) De mens is niet gebouwd op 8 uur per dag, 4-5 dagen in de week stil te zitten. Misschien kom je al aan je dagelijkse hoeveelheid beweging hoor, maar dit onderwerp mis ik in je verhaal. Terwijl het voor de mentale en fysieke toestand enorm uitmaakt. :)

M.i. is iemand die 'beweging niet zo nodig heeft' eenzelfde feit als iemand die 'prima functioneert zonder daglicht'. Het is misschien leefbaar, maar echt vitaal zal je er je niet bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiedis
Goudvis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

En bewegen? ;) De mens is niet gebouwd op 8 uur per dag, 4-5 dagen in de week stil te zitten. Misschien kom je al aan je dagelijkse hoeveelheid beweging hoor, maar dit onderwerp mis ik in je verhaal. Terwijl het voor de mentale en fysieke toestand enorm uitmaakt. :)

M.i. is iemand die 'beweging niet zo nodig heeft' eenzelfde feit als iemand die 'prima functioneert zonder daglicht'. Het is misschien leefbaar, maar echt vitaal zal je er je niet bij voelen.
Normaal gesproken ben ik op m'n werk redelijk veel in beweging. Maar door het thuiswerken is dat momenteel een stuk minder. De laatste tijd probeer ik daarom ook om wat meer hard te gaan lopen. Al heb ik daar nog niet echt regelmaat in gevonden. Bedenk met net dat dit misschien wel iets is voor de zaterdagochtend ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Kiedis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Normaal gesproken ben ik op m'n werk redelijk veel in beweging. Maar door het thuiswerken is dat momenteel een stuk minder. De laatste tijd probeer ik daarom ook om wat meer hard te gaan lopen. Al heb ik daar nog niet echt regelmaat in gevonden. Bedenk met net dat dit misschien wel iets is voor de zaterdagochtend ;)
Gewoon doen en geen uitvluchten verzinnen. Bewegen, bewegen, bewegen en uw hoofdpijn zal als sneeuw voor de zon verdwijnen ;)

Althans: bij mij wel. N=1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Kiedis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Kom ik weer aanzetten met mijn vrouw. :$ Zij heeft tot een jaartje terug ca. twee keer p/w gehardloopt, maar merkte dat dat bij haar de hoofdpijn vaak ca. 30m tot 1,5 uur na de sessie opkwam- na 4 keer die volgorde hebben we de factor 'toeval' weggestreept. Volgens de fysio weer die nekspieren die na het gedender in de kramp schoten.
Ook hier: geen idee of je er wat mee kan, maar wellicht aardig om in de gaten te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiedis
Goudvis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:25:
[...]
Kom ik weer aanzetten met mijn vrouw. :$ Zij heeft tot een jaartje terug ca. twee keer p/w gehardloopt, maar merkte dat dat bij haar de hoofdpijn vaak ca. 30m tot 1,5 uur na de sessie opkwam- na 4 keer die volgorde hebben we de factor 'toeval' weggestreept. Volgens de fysio weer die nekspieren die na het gedender in de kramp schoten.
Mocht je vrouw hier nog last van hebben, dan zou ze (banen)zwemmen kunnen proberen. Dat werkt erg goed om je rug en nekspieren te versterken en soepel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Hardlopen is eigenlijk een vrij belastende sport (voor je lichaam). Als het doel is van je hoofdpijn af te komen propageer ik liever wandelen of fietsen. En voor beide hoef je niet direct een topconditie te hebben. ;)

Pagina: 1