Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 09:07
De Crux 43" voor Xbox Series S:
1. Of 4K meerwaarde heeft bij dit formaat, in grafieken zie ik staan dat bij 2-2,5 meter 4K het niet waard is.
2. Of 100/120hz echt voor een betere ervaring zorgt ten opzichte van 50/60Hz. Ik heb het nooit ervaren maar ik heb zoiets van als ik dan de series S haal dan zou ik wel graag de ervaring willen.
3. Als ik 2m van de TV af zit is 43" dan het goede formaat?

Wat zeggen jullie? Gewoon een Full HD TV met 100/120Hz kopen of een 4K TV die 60hz Levert (aangezien 4K 120 Hz buiten mijn budget ligt)? Wat zal de betere ervaring geven aangezien de afstand en het doeleinde?

Daarbij ben ik van de overtuiging dat 50Hz ook 60Hz kan leveren en 100Hz ook 120Hz. Dit zijn Europese specs.

Ik zoek een?
Ik zoek TV die 1440p 120 Hz kan leveren voor de Xbox series S. Helaas is 1440p alleen te vinden bij monitoren tot zo'n 32inch, anders wordt het ultra wide en 21:9 aspect ratio, dus dan zou ik op een 4K TV uitkomen, omdat er geen 1440p TV's zijn. Echter zijn de 43" 100/120hz 4K TV's rond de 800 euro wat boven mijn budget komt. Een 2e hands optie zou wel kunnen. Aangezien die optie wegvalt (hulde als het wel kan) kom ik dan uit op een FullHD TV met 100/120Hz.

Wat is je budget?
Het maximale is een beetje 400 euro. 2e hands kan ook.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel zit ik in een woning die ik deel met anderen. Zo nu en dan vind ik het lekker om me in m'n man cave (kamer) terug te trekken en een spelletje te spelen. Nu doe ik dat op een laptop maar mis de vorm factor dat je lekker op de bank kan ploffen met een controller in je hand. Dus vandaar Wil ik een Xbox series S met een TV aanschaffen.

Ik zit tussen de 2 en 2,5 meter van de TV af. Na wat research met de afmeting berekenen kwam ik uit op een 43" TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer dus ben naar veel aan het kijken maar weet niet wat handig is. 4K 50/60Hz of FullHD 100/120Hz

De crux van dit verhaal is of:
1. 4K meerwaarde heeft bij dit formaat, in grafieken zie ik staan dat bij 2-2,5 meter 4K het niet waard is.
2. Of 100/120hz echt voor een betere ervaring zorgt ten opzichte van 50/60Hz. Ik heb het nooit ervaren maar ik heb zoiets van als ik dan de series S haal dan zou ik wel graag de ervaring willen.
3. Als ik 2m van de TV af zit is 43" dan het goede formaat?

Dus wat zeggen jullie? Gewoon een Full HD TV met 100/120Hz kopen of een 4K TV die 60hz Levert? Wat zal de betere ervaring geven in dit geval?

Much appreciated, thanks! :*)

[ Voor 1% gewijzigd door Skynet420 op 06-10-2021 09:58 . Reden: Tekst verloop ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
Hedendaags worden nog enkel 4K tv's geproduceerd, de enkele Full HD tv's die nog nieuw te koop zijn bieden geen meerwaarde. Welke resolutie bij welke kijkafstand is dus in deze irrelevant. De meeste spellen (lees: de grotere games) voor de Series S worden geoptimaliseerd voor 1080P @60Hz, ik zou me dus niet te druk maken over framerate X in combinatie met resolutie Y, aangezien je weinig keus hebt.

Kijkafstand in verhouding tot een bepaalde beelddiagonaal is persoonlijk, imo is 43'' bij een kijkafstand van 2 meter prima.

Met jouw budget biedt TCL de meeste bang for the buck, de 43BP615 is dan een goede keus. Wil je een wat luxere afwerking dan kun je naar de 43AP710 kijken. Beeldkwaliteit is bij beide tv's gelijkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Hier kunnen we hier kort over zijn:

1. 4k is de standaard, je kan bijna niet anders vinden, en het is de moeite waard, dus gewoon voor 4k gaan.
2. Ja, 100Hz is merkbaar soepeler dan 50Hz, dus als het prijsverschil niet heel groot is, zeker doen.
3. 43" lijkt me een prima formaat voor 2 meter afstand. Maar dat is smaak afhankelijk, dus je zal het vooral zelf moeten ervaren.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-05 20:11

discy

Cloud Architect

1. Nee
2. Ja
3. Ik zou voor 50 gaan maar het kan wel https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

[ Voor 7% gewijzigd door discy op 06-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 22:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt nog altijd vragen zetten bij het nut van 4K, van alle verbeteringen die er zijn t.o.v. gewone HDTV betekenen HDR, 50p, BT.2020 en ook H265 meer voor je kijkervaring dan 4K. Het verschil is overigens wel zichtbaar, al is het niet eerste dat opvalt.

Moet je dan een televisie in HD-resolutie kopen? Zeker niet, je moet zonder meer een 4K-televisie kopen. Dit omdat niemand nog in HD-panelen investeert, als je een TV met HD-resolutie koopt, koop je oudere techniek die ook de andere punten, die belangrijker zijn, slechter zal scoren. Koop dus altijd een 4K-televisie, ook in 43".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 22:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat betreft 50/60Hz versus 100/120Hz. Die 100/120Hz is op zichzelf niet zo nodig tenzij je harde lijn spelfanaat bent, omdat er praktisch geen amusementsmateriaal bestaat van meer dan 60Hz. Spellen kunnen wel hoger dan 60Hz en daar kan dan sprake zijn voor meerwaarde.

Waar je evenwel voor op moet passen bij 60Hz-televisies is hoe ze met 24Hz-materiaal omgaan, belangrijk voor films. Televisies die 24p omzetten naar 60p zijn voor 24Hz-materiaal niet te pruimen, omdat de framerate met een factor 2,5 omhoog moet, dat is geen geheel getal en dus is dat niet goed te krijgen. Een televisie die het goed doet, schakelt zijn LCD-paneel bijvoorbeeld terug naar 48Hz en als een televisie dat doet is er niets aan de hand.

Op een 120Hz-televisie is dit nooit een probleem, omdat van 24Hz naar 120Hz een factor 5 is en dus een geheel getal. Als een 60Hz TV dit evenwel goed doet, dan is een 60Hz TV een heel redelijk compromis, liever 60Hz dan bijvoorbeeld inleveren op beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
@freshouttheoven

Helder! Aangezien framerate niet heel belangrijk is dan is de keuze idd snel gemaakt. Wel opmerkelijk dat je dat zo erg gehyped ziet worden als de games toch voor 60 frames geoptimaliseerd worden. Maybe is dat een PC ding.

Hele fijne TV's ook die suggesties, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
@hahn

Thanks, ik neem het mee. Als ik het voor de prijs kan vinden neem ik 100Hz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
@dmantiono

Dit overtuigd me al helemaal, 4K it is. Ik ben geen harde spelfanaat en aangezien mijn budget wordt 100/120 Hz niet haalbaar. @Freshouttheoven meld ook al dat de meeste games geoptimaliseerd worden voor 60 FPS dus ik zal er alsnog veel plezier uit halen.

Ik ga sws op HDR letten en de andere punten zijn voor mij nog onduidelijk en daar ga ik even wat research voor doen. Voor de aakoop zal ik ook checken of de tv signalen goed omzet.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Skynet420 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:58:
Ik ga sws op HDR letten en de andere punten zijn voor mij nog onduidelijk en daar ga ik even wat research voor doen. Voor de aakoop zal ik ook checken of de tv signalen goed omzet.
HDR hoef je niet op te letten. Dat is met jouw budget namelijk niet mogelijk. Ik zou dus kiezen voor immersie en voor de Hisense 50A73F gaan. De TCL 50P615 is het overwegen waard voor Android, maar voor apps kan je net zo goed de XSS gebruiken.

Voor meerwaarde bij HDR kan je een V&A Philips Momentum 436M6VBPAB overwegen. Je moet het dan wel doen met 1 hdmi en zonder tuner.
Pagina: 1