Wel of geen magneetventiel plaatsen tegen waterlekkage?

Pagina: 1
Acties:

• dinochat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik ben mijn huis aan het renoveren en tegelijk ook slimmer te maken (met Loxone). Nu ben ik ook aan het kijken om beter beschermd te zijn tegen waterlekkage? Ik heb dus een aantal water detectoren die een signaal kunnen afgeven.

Nu ben ik aan het overwegen om een magneetventiel te plaatsen bij de waterleiding om zo eventuele waterlekkage te voorkomen. Nu zit ik alleen in dubio. Wel of niet doen.

Er zijn magneetventielen met een Normal Closed instelling. Dus als deze niet van spanning worden voorzien dan zijn ze gesloten. Nadeel lijkt me dat als de stroom uitvalt je ook geen water kunt gebruiken. Dit zou eventueel op te lossen zijn door een bypass te maken en deze handmatig te openen bij stroomuitval.

Ook in geval van brand kan de stroom uitgeschakeld zijn en is er daardoor geen water (hoewel een brandweer sowieso water ergens anders van betrekt...)

Andere optie is een Normal Open ventiel. Het ventiel wordt dan gesloten als deze stroom krijgt. Maar dan is het nadeel dat wanneer door de waterlekkage de stroom uitvalt er ook geen mogelijkheid is om automatisch het ventiel te sluiten en verdere waterlekkage te voorkomen.

Dilemma..... Iemand een idee/advies/ervaring?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:06 ]

• dinochat
Zeker een optie. Alleen nog niet gevonden….

• dinochat
.

[ Voor 99% gewijzigd door dinochat op 06-10-2021 11:22 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Ik zou zeker geen normal closed ventiel plaatsen, wat stroom verbruikt om het open te houden. Dan ben je 99.99999999% van de tijd electriciteit aan het verspillen, voor die nagenoeg onbestaande kans op waterlekkage.
En als je dan al een waterlekkage hebt, moet die dan ook gedetecteerd worden door je detectoren.

Ik denk dat je veel meer te winnen hebt met nu en dan eens na te kijken of de kranen niet druppelen, eventueel door de watermeter uit te lezen (controleren of gedurende lange perioden zonder waterverbruik niet toch water verbruikt wordt). En dan manueel actie te ondernemen (of geautomatiseerd een mailtje naar een loodgieter te sturen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
de meeste lekkages die ik gezien heb zijn door op verkeerde plekje boren of een bevroren leiding/buitenkraan.

en als je de pech hebt dat het toch gebeurd heb je een inboedelverzekering.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 11:57
Ben benieuwd naar een effectieve invulling hiervan.

Probleem is dat lekkages ontstaan waar je het niet verwacht. Hier is 's nachts een keramische spoelbak van het toilet gebarsten in de badkamer op de 1e verdieping. Badkamer is een natte ruimte, dus daar plaats je sowieso geen detector. Vervolgens ging het water tussen de vloeren door naar beneden toe. Kan alleen bedenken om overal random detectoren te plaatsen in de hoop dat 1) deze een lekkage ergens kan detecteren, en 2) niet malfunctioneert en random je watertoevoer blokkeert, en 3) geen onderhoud nodig heeft.

Nadeel van een normal open ventiel is dat je dus met zekerheid veel eerder het water moet detecteren dan dat mogelijk door kortsluiting de stroom uitvalt. (De aardlek was hier keurig afgeslagen omdat de stekkerdoos (en de NAS) in het verrassingszwembad lagen.)
Pagina: 1