Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:15
Goedemorgen,

Gisteravond mijn moederbord (Gigabyte GA-B150-HD3P) geupdate naar de laatste BIOS versie. De update zelf ging goed maar sindsdien gaat er van alles mis;

- Als ik mijn PC aan zet ga ik automatisch naar de BIOS. Als ik echter op F12 druk en het boot menu krijg, mijn SDD met Windows 10 erop kies, dan wordt Windows wel netjes opgestart.

- In de BIOS zie ik bij de boot opties nog maar één SDD (en niet degene waar Windows op draait). Kijk ik echter naar de SATA config in de BIOS dan zie ik wel weer alle SDD's en HDD's. De SDD die ik zie bij de boot opties is op de NVMe poort aangesloten, de andere op SATA (die met Windows)

- De SDD met Windows erop is aangesloten op SATA poort 0. Ik heb al geprobeerd alle schijven los te koppelen behalve de SDD met Windows maar ook dan blijft de PC opstarten naar de BIOS.

- Als ik in de BIOS wat aan pas en kies voor 'Exit & Save' dan loopt de BIOS vast en moet ik herstarten via de fysieke aan/uit knop. Kies ik voor 'Exit without saving' dan herstart mijn PC wel netjes.

Ik snap er helemaal niks meer van :( Iemand tips?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Probeer eens de CMOS batterij eruit te halen en er opnieuw in te doen. Dat kan misschien het opslaan probleem verhelpen.

Wat betreft de bootopties. Probeer eens de opties “fast boot”, “secure boot” en “CSM module” te veranderen. Misschien helpt dat.

Bij een BIOS update krijg je vaak ook gelijk een BIOS reset. Voortaan al deze settings van te voren opschrijven. Die valkuil ook eens in het verleden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:15
Dank voor je reactie.

Ik heb de CMOS batterij er 5 min. uitgehaald. Tevens de BIOS gereset via cmos clear. Krijg daarna de melding in de BIOS dat deze is gereset.

De BIOS loopt nog steeds vast bij 'Save & Exit setup'.

Fast boot aangezet, geen verschil, blijft bij aanzetten PC de bios tonen
CMS support, geen verschil
Storage boot option gewijzigd van Legacy naar UEFI. Nu loopt de BIOS niet vast staat na opslaan. Echter na de herstart kom ik wederom in de BIOS terecht. En als ik nu weer opsla, loopt de BIOS weer vast.
Other PCI Devices staat al ingesteld op UEFI en heb ik zo laten staan.

Is het nog een idee de batterij te vervangen? Is volgens mij een standaard platte batterij.
Verder nog suggesties die ik kan proberen?