Nieuw netwerk in verbouwd huis - Ubiquiti AP + switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 19:39
tldr;
- Welke kabel kan ik ingraven van het huis naar de schuur die het sowieso lang blijft doen en 10 Gigabit aankan?
- Wanneer raden jullie een patchkast aan? Is dit iets voor de 'heb' of haal je er voordelen uit?
- Kan er een switch hangen aan een InWall HD, die zelf ook weer achter een switch hangt?
- Zou een U6 Lite voldoende zijn om een open woonruimte van 80m2 te voorzien van wifi? Hij komt centraal in het huis te hangen. Of heb ik hier een U6 Long Range voor nodig?
- Eerder drie U6 Lites kopen of een U6 Lite + U6 LR om te proberen?
- Heb ik een controller nodig?
- Switches allemaal van ubiquiti wanneer je niet met PoE werkt, of gewoon een ander (goedkoper merk)
- Budget maakt niet uit, als er goede argumenten zijn.

Inleiding:
Ik heb mijn huis helemaal verbouwd en dat bestaat nu uit 2,5 woonlagen. Hier wil ik uiteraard overal wifi en vanuit dit huis gaat er een kabel naar de schuur (max 50 meter) waar vervolgens ook wifi in moet komen (in de schuur bevindt zich een appartement). Wifi 6 om alvast aan de toekomst te denken en bekabeld wil ik de maximale snelheid van Cat6.
Tussen mijn huis en de schuur in zit ongeveer 20 meter waar natuurlijk ook wifi moet komen. Hier moet ik nog een kabel voor ingraven.
Nu zie ik dat er op veel plekken ubiquiti hardware gebruikt wordt en dat wil ik dus ook. Ik hoef geen patchkasten etc. want daar zie ik het nut niet helemaal van in. (of is dit een echte must?)

In mijn meterkast (centraal op begane grond) komen 3 internet kabels binnen (Cat6) waar ik zelf nog keystones op moet zetten (beide kanten). Aan elke kabel komt een switch (bijv. flex mini) die dan een access point + wat extra hardware van data moet voorzien. Totaal zijn in huis 2 accesspoints genoeg (zolder 50m2 en begane grond 80m2).

Nu dacht ik zelf om drie U6 lites te kopen welke dan in huis komen en in de schuur. Ik weet dan nog niet hoe het buiten zit met de wifi, maar dat wil ik eerst aanzien. Of is het verstandiger om met 1 U6 lite te starten voor op zolder (dat is sowieso goed) en 1 U6 LR voor beneden. Dan kan ik zien hoe ver de wifi in de tuin komt, waarna ik iets passends kan uitzoeken voor in de schuur. De schuur heeft nu geen prioriteit namelijk.

Dan lees ik nog een hoop over controllers, maar dit gaat wat ver volgens mij. Ik hoef geen netwerken van buitenaf te beheren. Ik heb hoogstens in de schuur een gastennetwerk nodig, maar dat is 1 keer opzetten en klaar neem ik aan? Wat is het grote voordeel van een controller? Ik vind het namelijk best wat geld voor iets waar ik naar mijn idee maar 1 keer wat op instel.

Momenteel heb ik KPN als provider en dat zou later Ziggo of een Glasvezel provider kunnen zijn. Ik wil de routers behouden die ze me geven, maar dan in bridged modus laten werken. De kabels gaan vervolgens naar alle punten in mijn huis (3) en daar worden switches (Flex minis of een ander merk?) op aangesloten. Aan deze switches komen een NAS, TV, shield, Chromecast, versterker etc. te hangen. In de meterkast komt domotica, dus dat wil ik ook op een switch hebben hangen, alleen heb ik dan wel iets van 8 poorten nodig. Is een switch van ubiquiti dan ook noodzakelijk? PoE is voor mij niet echt een must, dus daarom twijfel ik of deze switches wel van Ubuquiti moeten zijn?

Dus, omdat ik wat zoekende ben over wat handig is, heb ik dit topic geopend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Krilo_89 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:27:
Ik heb een topic geopend voor mijn vraag, maar ik denk dat de lap tekst net wat teveel afschrikt ;).

Ik wil in de meterkast wat domotica spul hebben, dus een switch met 8 poorten lijkt me handig, hoeft geen PoE. Vanuit de meterkast ga ik dan naar 3 punten in huis waar ik weer een switch aan hang. Aan die switches komt elk een access point en wat andere apparatuur. Ik wil alles inregelen en daarna hoef ik er eigenlijk weinig mee te doen. Wellicht dat ik later in de schuur nog een extra accesspoint ophang met een gastennetwerk.

Maar ik zoek eigenlijk antwoord op de volgende vragen:
- De access points wil ik van ubiquiti, is het dan handig om daar ook switches voor te nemen?
- Kan er een switch hangen aan een InWall HD, die zelf ook weer achter een switch hangt?
- Zou een U6 Lite voldoende zijn om een open woonruimte van 80m2 te voorzien van wifi? Hij komt centraal in het huis te hangen. Of heb ik hier een U6 Long Range voor nodig?
- Heb ik een losse controller nodig om eenmalig wat in te richten of is het toch wel handig om zoiets te hebben?
- Is het handig om switches allemaal van ubiquiti te hebben wanneer je niet met PoE werkt of gewoon een ander (goedkoper merk)

Hier ben ik gewoon benieuwd naar:
- Wanneer raden jullie een patchkast aan? Is dit iets voor de 'heb' of is het puur voor mensen die meer dan 20 draden binnenkrijgen in de meterkast.
Hey. Waarom zou je op zoveel punten losse switches doen? Dat is onpraktisch en onzuinig?
Kun je beter bij je meterkast 1 switch (met evt patchpanel) doen, met evt PoE, die naar al je netwerk devices gaat. Beetje hoe wij het nu hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zhISlkO6XCZgD_wxA_Qc7Cs0YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSiDKSsU72C2QifsRl07B5Lz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuWIB0nDmknL_KpcmC1QEmYgYKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVUjJAJKQOLU6fV08xjzPJIO.jpg?f=fotoalbum_large

De switch hoeft niet van Ubiquiti te zijn hoor. Netgear werkt er prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:50

ChUcKiE

Dus........

Ik twijfel nu ook over welk model de Wifi 6 te gebruiken. eerst dacht ik ik pak gewoon de Pro (als deze in stock komt op de Early Access). Nu lees ik bij de specs dat die tot 300+clients aan kan.
Dat is wel wat ruim voor thuis zeg maar. Als ik thuis twee Wifi 6 Lite gebruik icm 2 in wall (voor de switch en het uitbreiden van het wifi netwerk). dan zou het toch ook te doen moeten zijn.

Ik ben ik benieuwd of je in de praktijk daadwerkelijk verschil ervaart tussen de maximum snelheden die de wifi 6 AP's met elkaar verschillen.

Ondertussen zie ik wel dat de Early Access prijs van de Pro wel hel interessant is! Als die weer beschikbaar komt, ga ik toch maar voor de Pro, grijp ik mis, dan kan ik altijd nog de Lite of anders de LR kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door ChUcKiE op 07-10-2021 09:02 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
PHPResource schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 06:08:
Hey. Waarom zou je op zoveel punten losse switches doen? Dat is onpraktisch en onzuinig?
Kun je beter bij je meterkast 1 switch (met evt patchpanel) doen, met evt PoE, die naar al je netwerk devices gaat. Beetje hoe wij het nu hebben:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De switch hoeft niet van Ubiquiti te zijn hoor. Netgear werkt er prima op.
Nou dat is meer omdat ik vanuit mijn meterkast maar naar een paar punten een draad heb zitten. Dus een patchkast met allerlei losse kabels naar elk apparaat gaat niet lukken :'( .

Of zou je in de meterkast ook gewoon een patchkast nemen met bijv. 16 poorten, om daarop alle domotica aan te sluiten en vervolgens daarop drie switches? Dus dat je geen switch achter switch krijgt?
En de patchkast heb jij ook van Netgear, dus puur je wifinetwerk is van Unifi, waardoor je dus ook geen controllers etc. gebruikt? Hij is ook unmanaged zeker?

Waarom zijn switches onpraktisch? Ik vond het juist wel handig als verdeelkastjes op plekken waar je maar 1 draad binnenkrijgt. Maar dat is meer een 'oplossing' voor het probleem datje niet overal meerdere draden hebt liggen?

@ChUcKiE , de Lite versie ondersteund ook al 300 clients. Ik weet niet hoe groot je huis is, maar volgens mij red ik het met 2 Lite clients ook wel, alleen heb ik liever wat 'teveel' range dan te weinig.
Als lees ik wel dat je 2,4Ghz dan wat terug moet schroeven, omdat anders het roamen niet goed werkt.
Ik twijfel nu om beneden een LR te hangen en boven een Pro. Dan kan ik kijken hoeveel bereik de LR heeft en op basis daarvan hang ik dan nog een extra Pro of LR in de schuur.

[ Voor 19% gewijzigd door Krilo_89 op 07-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik zag ondertussen dat de Pro een erg fijne prijs in de Early Access heeft tov van de LR (en maar 50 euro meer dan de Lite), dus dat wordt een no brainer als deze beschikbaar komt. Lukt dat niet en komt de Pro straks te duur uit de EA dat pak ik de Lite en eventueel 1 LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Krilo_89 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:19:
tldr;
- Welke kabel kan ik ingraven van het huis naar de schuur die het sowieso lang blijft doen en 10 Gigabit aankan?
Hierin mijn PRO-TIP: gooi een flink ruime (afvoer)buis tussen je woning en je schuur/appartement (bv 110mm), nu heb je genoeg aan Cat6(A) maar mogelijk wil je tzt er zelfs wel glasvezel naartoe hebben, als je dan een buis hebt tussen eigen woning en schuur kan je makkelijk vervangen.
Zou voor CAT-kabel wel een outdoor versie aanraden, in ieder geval 2 stuks, als je nog iets wilt scheiden o.i.d. kan dat in dat geval makkelijk(er).
- Wanneer raden jullie een patchkast aan? Is dit iets voor de 'heb' of haal je er voordelen uit?
Neem aan dat je een patchpaneel bedoelt..
Hoeveel kabels heb je nu liggen naar je verschillende punten?
Als ik zo lees 3 + straks 2 naar de schuur, dit kan je doen met b.v. een losse opbouw doosjes of je neemt een klein "desktop" patchpaneeltje.
Het voordeel is dat je met een patchpaneeltje je installatie-kabels "gegarandeerd" vast hebt hangen als je iets wilt wisselen, en dan wissel je makkelijk op je paneeltje door om te pluggen.
Maar rechtstreeks stekkers/keystones o.i.d. eraan kan in principe net zo goed.
Ja dat kan, maar vergeet niet dat de InWall HD zelf ook al een 4-poorts switch is, waarbij 1 poortje (de linkse meen ik) evt. ook nog POE-af doorgeeft, mits de IW-HD wordt gevoed met POE-at
Een U6LR is 90% zeker ruime overkill en heb je genoeg aan een U6 Lite, heb me nog niet heel erg verdiept in de U6 modellen, maar de AC modellen was de LR alleen "beter" in de 2,4GHz, en die wil je juist het meest vermijden.
- Eerder drie U6 Lites kopen of een U6 Lite + U6 LR om te proberen?
Ja zou persoonlijk eerder 3x een "minder" apparaat kopen die je goed plaatst, dan 2 "extreme" apparaten die slecht zijn geplaatst maar harder schreeuwen, vergeet niet dat je mobiele apparaten meestal niet net zo hard terug kunnen schreeuwen.
- Heb ik een controller nodig?
Ja die ben je sowieso nodig om je netwerk in te stellen, maar die kan gewoon op je laptop draaien of op bv. een Raspberry Pi, maar deze hoeft niet continue aan te staan, tenzij je met tickets o.i.d. wilt gaan werken.
- Switches allemaal van ubiquiti wanneer je niet met PoE werkt, of gewoon een ander (goedkoper merk)
- Budget maakt niet uit, als er goede argumenten zijn.
Het voordeel van alles van UI is dat je een instelling maakt in b.v. VLAN (om b.v. je schuurtje/appartement zoveel mogelijk te scheiden) dit direct overal is ingesteld, en je niet iedere switch etc. apart bij langs hoeft om de instellingen goed te zetten (waarbij je als je ook nog eens allemaal verschillende gebruikt, ook de kans hebt dat je het dan grandioos verneukt omdat ieder merk bepaalde termen voor een net iets andere functie ge(mis)bruikt.

En als je dan (in je meterkast) een switch pakt die POE+ (POE at) ondersteunt dan kan je met b.v. de IW-HD nog POE doorgeven voor een Flex mini, zodat daar geen eigen stroom-adapter meer aan hoeft.
Je zou evt. ook een simpele UI switch zonder POE kunnen pakken en er per kabel een POE+ injector aan kunnen hangen, maar kost je wel paar extra stopcontacten in je meterkast

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@ChUcKiE , er is geen schatting wanneer die Pro weer in de EA komt zeker?

@Annuk , thanks, dat is een hoop info!

- Een mantelbuis ga ik gebruiken, is voor de rest van de tuin ook handig.
- De controller draai ik eerst wel even in docker op mijn laptop, ik zag dat dat een optie was.
- Ik bedoelde een patchpaneel inderdaad }:O . Ik ga even kijken of ik dat handig kan wegwerken. Als dat lastig word of ik kan de switch ook goed kwijt, dan plug ik ze direct in op een switch.

Ik kan in ieder geval aan de router (in de meterkast) direct een switch hangen. Makkelijkste is dus Ubiquiti, omdat je dan alles kunt managen en met PoE kan ik dan gelijk naar access points en een IW-HD. Of ik die switch dan aansluit op een patchpaneel of direct op de 'installatie-kabels', dat bekijk ik dus nog even.

Vanuit deze switch kan ik naar een IW-HD voor bij de TV en dan kan daar eventueel zo'n kleine Flex mini aan. Maar dat is voor later.

Voor nu ga ik een switch kopen (8 poorten), een U6 Lite en een IW-HD. Dan kan ik kijken hoe het bereik is van deze apparaten en op basis daarvan kijken wat ik nog meer nodig heb. Ik heb begrepen dat de oude switch herrie maakt en heel heet wordt en de nieuwe niet. Wellicht is het het wachten waard op Black Friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Krilo_89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:59:
@ChUcKiE , er is geen schatting wanneer die Pro weer in de EA komt zeker?
Nou hij staat erin, maar is niet op voorraad. Ik krijg een email als er weer voorraad is en dan is het zaak zsm te reageren anders is de voorraad weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Krilo_89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:59:

Vanuit deze switch kan ik naar een IW-HD voor bij de TV en dan kan daar eventueel zo'n kleine Flex mini aan. Maar dat is voor later.
Waarvoor nog (weer) Flex mini achter de IW-HD? Of heb je in je meubel meer dan 4 apparaten bekabeld nodig? Of komt de IW-HD niet vlak naast of achter het meubel zodat je de boel "verborgen" hebt?
Voor nu ga ik een switch kopen (8 poorten), een U6 Lite en een IW-HD. Dan kan ik kijken hoe het bereik is van deze apparaten en op basis daarvan kijken wat ik nog meer nodig heb. Ik heb begrepen dat de oude switch herrie maakt en heel heet wordt en de nieuwe niet. Wellicht is het het wachten waard op Black Friday.
Let dan wel op dat die switch POE+ doet zodat die de IW-HD van genoeg sap voorziet om ook nog een Flex mini te voeden.
En de U6 Lite is dan eerst voor de bovenverdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Annuk schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:03:
Waarvoor nog (weer) Flex mini achter de IW-HD? Of heb je in je meubel meer dan 4 apparaten bekabeld nodig? Of komt de IW-HD niet vlak naast of achter het meubel zodat je de boel "verborgen" hebt?
Nou dat is meer voor wanneer ik aan 4 kabels niet genoeg heb. Voor nu denk ik aan: TV, Receiver, NvidiaShield, heel misschien een Chromecast 4K (maar misschien overbodig door de shield). Dan had ik hiervoor nog domotica in de tvkast staan, maar dat hou ik nu in de meterkast. Maar goed, dan zijn alle poorten op, vandaar de gedachte om er een flex achter te hangen. En dit hoeft niet persee met PoE, kan ook gewoon met usb-c.
Let dan wel op dat die switch POE+ doet zodat die de IW-HD van genoeg sap voorziet om ook nog een Flex mini te voeden.
En de U6 Lite is dan eerst voor de bovenverdieping?
Ja de switch van Ubiquiti heeft PoE+ (802.3at), maar ik moet even kijken wat er in de meterkast allemaal op aangesloten wordt en of ik uit de voeten kom met 8 of 16 poorten. Effectief gezien heb ik maar 3 PoE poorten nodig om access points en een IW-HD op aan te sluiten. De rest is domotica spul, wat allemaal zonder PoE kan.

Ik ga voor nu alleen een IW-HD kopen, zodat ik in huis kan beginnen met een 'switch' en 'wifi' netwerk. Ik heb nu namelijk 1 hele lange internetkabel door de tuin liggen waar mijn internet binnenkomt, dus in huis zit ik ook zonder wifi, wat best lastig is.
Op basis daarvan kan ik al zien hoe ver de wifi reikt in huis en wat ik eventueel nog meer nodig heb. Daarna met black friday de rest van het spul kopen op basis van mijn bevindingen met de IW-HD.
Dus een:
- Switch lite (8 of 16 poorten)
- U6 Lite/U6 Pro (heb er 3 totaal nodig, dus het wordt een mix van Pro en Lite)

ps, Nog een vraagje.
Ik heb nog een netgear switch (8 ports). Kan ik deze achter de Ubiquiti switch hangen in de meterkast, waar ik dan vervolgens alle domotica op aansluit? Dan kan ik die ene poort op de Ubiquiti switch zo instellen dat het een ander netwerk is? Of is dat onzin en kan ik beter gelijk die 16 poorten switch van Ubiquiti kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Krilo_89 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Nou dat is meer voor wanneer ik aan 4 kabels niet genoeg heb. Voor nu denk ik aan: TV, Receiver, NvidiaShield, heel misschien een Chromecast 4K (maar misschien overbodig door de shield). Dan had ik hiervoor nog domotica in de tvkast staan, maar dat hou ik nu in de meterkast. Maar goed, dan zijn alle poorten op, vandaar de gedachte om er een flex achter te hangen. En dit hoeft niet persee met PoE, kan ook gewoon met usb-c.
Dat klopt dat het met usb-c kan, maar dit bespaart je wel weer een extra adapter en kabel :+
[...]

Ja de switch van Ubiquiti heeft PoE+ (802.3at), maar ik moet even kijken wat er in de meterkast allemaal op aangesloten wordt en of ik uit de voeten kom met 8 of 16 poorten. Effectief gezien heb ik maar 3 PoE poorten nodig om access points en een IW-HD op aan te sluiten. De rest is domotica spul, wat allemaal zonder PoE kan.

Ik ga voor nu alleen een IW-HD kopen, zodat ik in huis kan beginnen met een 'switch' en 'wifi' netwerk. Ik heb nu namelijk 1 hele lange internetkabel door de tuin liggen waar mijn internet binnenkomt, dus in huis zit ik ook zonder wifi, wat best lastig is.
Op basis daarvan kan ik al zien hoe ver de wifi reikt in huis en wat ik eventueel nog meer nodig heb. Daarna met black friday de rest van het spul kopen op basis van mijn bevindingen met de IW-HD.
Vergeet dan niet een POE-injector mee te bestellen, anders wordt je IW-HD niet voorzien van z'n sapje
Dus een:
- Switch lite (8 of 16 poorten)
- U6 Lite/U6 Pro (heb er 3 totaal nodig, dus het wordt een mix van Pro en Lite)

ps, Nog een vraagje.
Ik heb nog een netgear switch (8 ports). Kan ik deze achter de Ubiquiti switch hangen in de meterkast, waar ik dan vervolgens alle domotica op aansluit? Dan kan ik die ene poort op de Ubiquiti switch zo instellen dat het een ander netwerk is? Of is dat onzin en kan ik beter gelijk die 16 poorten switch van Ubiquiti kopen?
Ik zou adviseren direct een 16p of zelfs 24p te voorzien.
Effectief heb je bij 2x 8p switch maar 13p tot je beschikking (of 14p als je ze beide direct op een/je router aansluit.
1x uplink van router
1x downlink naar switch 2
1x uplink van switch 1 op 2.

Terwijl je bij een 16/24p switch dus effectief 15/23p tot je beschikking hebt.
(Ik reken alleen even normale poorten, geen aparte sfp of uplink poorten op de switches).

P.s. als je in je tv-meubel verder geen aparte dingen wilt kwa vlan oid, kan je daar ook de netgear plaatsen ipv een flex mini.

Pagina: 1