B550 of X570, wat zijn de verschillen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigletCNC
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10-2024
Beste,

De titel spreekt voor zich. Ik ben geen serieuze tweaker, ben ik te droog voor.
Ik zie verschillen vermeld in mijn zoektocht naar wat de verschillen zijn, maar ik zie nergens duiding. De X570 lijkt mij de betere optie, maar ik zou niet weten waarom. Ook is dit moederbord 'ouder' dan de B550 dus het kan best zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Denk dat mijn belangrijkste struikelpunt de PCIe 3.0 vs 4.0 is, maar wat ga ik daar werkelijk van merken?

Mocht het nog van belang zijn: Ik ben van plan een 5600X erin te jassen, mocht dat nog iets toevoegen.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is nu geen videokaart of SSD die tegen een normaal bedrag de bandbreedte van 4.0 volledig benut (theoretische 32GB/s op 16 lanes per richting) Als de 3.0 vs. 4.0 de enige overweging is, dan zou dus de B550 ook voldoen.

Maar misschien missen we iets; is er een moederbord met B550 waarvan je al weet dat er een 5600X op kan? Zo nee, heb je al 1 of 2 fabrikanten aangeschreven of socket & BIOS dat gaan ondersteunen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigletCNC
MAX3400 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:54:

Maar misschien missen we iets; is er een moederbord met B550 waarvan je al weet dat er een 5600X op kan? Zo nee, heb je al 1 of 2 fabrikanten aangeschreven of socket & BIOS dat gaan ondersteunen?
Als ik me niet vergis zou elke B550 moederbord de juiste socket moeten hebben, toch? De BIOS schijnt te verschillen met of het oude voorraad is e.d. maar ik denk dat dat na een klein jaar nog maar weinig voor zal komen, anders kan ik nog wel met een USB stick een flash wagen.

Aanpassing: Elke B550 en X570 zou de juiste socket moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door PigletCNC op 06-10-2021 00:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:56
Een snelle Google levert een uitstekend artikel waar dit uitgelegd wordt: https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigletCNC
martyw schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:52:
Een snelle Google levert een uitstekend artikel waar dit uitgelegd wordt: https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3
Bedankt, maar eigenlijk mis ik wel wat ik echt zoek, een harde conclusie. Maar ik ga denk ik gewoon voor de goedkoopste optie dan.

In ieder geval bedankt allemaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46

Rannasha

Does not compute.

PigletCNC schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Bedankt, maar eigenlijk mis ik wel wat ik echt zoek, een harde conclusie. Maar ik ga denk ik gewoon voor de goedkoopste optie dan.

In ieder geval bedankt allemaal :)
Er is niet echt een harde conclusie, omdat moederbord fabrikanten zelf veel keuze hebben in welke onderdelen ze gebruiken. Over het algemeen zijn X570 borden meer high end, dus hebben ze meer aansluitingen en betere componenten. Maar een high end B550 bord kan beter zijn dan een budget X570 model, maar tevens meer kosten. Er is dus geen harde grens die de borden verdeelt in de groep "goedkoop en simpel" (B550) en de groep "duur en uitgebreid" (X570), maar in plaats daarvan een groot middengebied met veel overlap tussen B550 en X570 borden.

Het meest significante "echte" verschil tussen X570 en B550 zijn de PCI-e lanes die vanuit de chipset lopen. v4 voor X570 en v3 voor B550. Maar naast de lanes vanuit de chipset heb je ook nog de PCI-e lanes die direct met de CPU verbonden zijn. En die zijn alsnog PCI-e v4, ook op B550 borden. Je kunt dus een PCI-e v4 GPU en SSD aansluiten op een B550 moederbord zonder een performance bottleneck.

Zodra je meerdere GPUs of SSDs gebruikt die PCI-e v4 ondersteunen ga je mogelijk verschillen merken. Maar dat is een behoorlijk beperkte doelgroep.

[ Voor 8% gewijzigd door Rannasha op 06-10-2021 11:48 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigletCNC
Rannasha schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Er is niet echt een harde conclusie, omdat moederbord fabrikanten zelf veel keuze hebben in welke onderdelen ze gebruiken. Over het algemeen zijn X570 borden meer high end, dus hebben ze meer aansluitingen en betere componenten. Maar een high end B550 bord kan beter zijn dan een budget X570 model, maar tevens meer kosten. Er is dus geen harde grens die de borden verdeelt in de groep "goedkoop en simpel" (B550) en de groep "duur en uitgebreid" (X570), maar in plaats daarvan een groot middengebied met veel overlap tussen B550 en X570 borden.

Het meest significante "echte" verschil tussen X570 en B550 zijn de PCI-e lanes die vanuit de chipset lopen. v4 voor X570 en v3 voor B550. Maar naast de lanes vanuit de chipset heb je ook nog de PCI-e lanes die direct met de CPU verbonden zijn. En die zijn alsnog PCI-e v4, ook op B550 borden. Je kunt dus een PCI-e v4 GPU en SSD aansluiten op een B550 moederbord zonder een performance bottleneck.

Zodra je meerdere GPUs of SSDs gebruikt die PCI-e v4 ondersteunen ga je mogelijk verschillen merken. Maar dat is een behoorlijk beperkte doelgroep.
Dit is wat ik zocht! Bedankt!
Pagina: 1