Bestaande verflaag laat los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 21:55

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Ons nieuwbouwhuis is na de bouw geschilderd door een schildersbedrijf met Sikkens Alphacryl Plafondverf. Dit is een verf voor spack, ondanks dat ons huis gestuct is. De schilder heeft dit waarschijnlijk gebruikt om kosten te besparen. Wij hebben er destijds geen aandacht aan besteed. Het stucwerk heeft 2.5 maand gedroogd voordat het geschilderd is.

Nu, een aantal jaar later, zijn we het huis wat meer aan het aankleden. Dit houdt ook in dat we een aantal muren opnieuw aan het schilderen zijn. En daar gaat het nu mis.

Schilderstape (de paarse) trekt de verf los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPtrUGWhQsP58x7eBcML35ICwVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VY2B61XAxvjKTlOfyonDkrLr.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ontstaan er op sommige plaatsen blaren (heb ik even geen foto van) tot wel 40cm groot.

We overschilderen met Alphacryl Pure Mat SF.

Nu overwegen we om de bestaande verflaag weg te halen. Maar hoe...
  • Er wordt geschreven over afsteken... Maar dat zien we niet zitten vanwege mogelijke beschadigingen aan het stucwerk.
  • Afschuren? Zal resulteren in open porien waardoor er weer gefinisht moet worden. En dat kunnen we niet zelf met alle kosten van dien.
  • Afstomen? Gaat dat op gipskartonplaat (plafonds) zonder de papier laag los te weken?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:48
NDF82 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:34:

Schilderstape (de paarse) trekt de verf los.
Wanneer heb je de tape verwijderd? Gelijk na het schilderen of na een week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:57

ManiacsHouse

Scheisse!

bazzzzzz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:47:
[...]

Da's een goeie. Maar dat heeft niks van doen met de blaren waar ts het over heeft. Verf komt los blijkbaar. De boel hecht niet meer op de ondergrond (stucwerk?)

Hoe makkelijk komt de overige verf los? Kun je het bij wijze van met je vingers er af krijgen door er over te wrijven/krabbelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bij nieuwbouw denk ik - in dit geval misschien niet helemaal terecht - aan slechte hechting door het uitdampen. Maar TS heeft het hier specifiek over gipsplaten (verlaagd plafond?), dus dan lijkt me dat niet direct het probleem. 2,5 maanden drogen voor enkel stucwerk zou voldoende moeten zijn, tenzij er een gigantische laag is aangebracht (en dat is vast niet het geval).

Hebben ze het droge stucwerk gefixeert (om bij jouw merk te blijven: Sikkens Alpha Muurfix) voor het te schilderen? Nieuw stucwerk is vaak nog een beetje poederig en licht zuigend en dan hecht de verf niet goed. Een fixerende voorstrijk is echt nodig.

Volgens mij ontkom je er niet aan om de verf te verwijderen (grof spul met een afsteekmes en heel licht schuren. Daarna fixeren en opnieuw schilderen. Opnieuw finishen met pasta zou echt niet nodig hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
bazzzzzz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:47:
[...]

Na anderhalve dag, moest er twee keer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 02:12:
[...]

Da's een goeie. Maar dat heeft niks van doen met de blaren waar ts het over heeft. Verf komt los blijkbaar. De boel hecht niet meer op de ondergrond (stucwerk?)

Hoe makkelijk komt de overige verf los? Kun je het bij wijze van met je vingers er af krijgen door er over te wrijven/krabbelen?
De verf komt los van de snelbouwstenen (porotherm) die gestuct zijn. De blaren ontstaan op het gipskarton in de dakkapel. En op de verdieping zijn de plafonds ook gips karton dus ik ben bang dat het daar ook gaat optreden.

Ik besef me nu wel dat ik in de dakkapel over de bestaande verflaag ook Sikkens Alpha Muurfix heb gebruikt.Omdat in het verlengde van die muur een extra wand op zolder is geplaatst. Wellicht dat dat de boel verziekt?

Neemt niet weg dat het op 1 plaats in de keuken ook al los komt zonder erover heen geverfd te hebben (zie links- en rechtsonder van het witte vlak):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h7gfX6ITigUHdqH6nCQ31pN7cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7prQi5Ov6aFAPwpiNqukZGfO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door NDF82 op 06-10-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 05:50:
Bij nieuwbouw denk ik - in dit geval misschien niet helemaal terecht - aan slechte hechting door het uitdampen. Maar TS heeft het hier specifiek over gipsplaten (verlaagd plafond?), dus dan lijkt me dat niet direct het probleem. 2,5 maanden drogen voor enkel stucwerk zou voldoende moeten zijn, tenzij er een gigantische laag is aangebracht (en dat is vast niet het geval).
De porotherm is heel dik gestuct omdat er volgens de stukadoor niet goed gemetseld was. Het gips karton bevat slechts een dunne laag.
Hebben ze het droge stucwerk gefixeert (om bij jouw merk te blijven: Sikkens Alpha Muurfix) voor het te schilderen? Nieuw stucwerk is vaak nog een beetje poederig en licht zuigend en dan hecht de verf niet goed. Een fixerende voorstrijk is echt nodig.

Volgens mij ontkom je er niet aan om de verf te verwijderen (grof spul met een afsteekmes en heel licht schuren. Daarna fixeren en opnieuw schilderen. Opnieuw finishen met pasta zou echt niet nodig hoeven zijn.
Nee, ze hebben niet gefixeerd. De schilders waren van het type "alles snel spuiten en naar de volgende klus". Vandaar denk ik achteraf ook de keuze voor de goedkopere plafondverf om nog meer te kunnen verdienen.
Dan ga ik dat proberen. Tips voor de korrel van het schuurpapier? Ik heb 320 gaas schuurpapier liggen voor een schuurpad die ik op de stofzuiger kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:55
Is er trouwens nog kans dat je garantie hebt op het verfwerk? Dan hoef je zelf niet voor de arbeid en kosten op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:07:
Is er trouwens nog kans dat je garantie hebt op het verfwerk? Dan hoef je zelf niet voor de arbeid en kosten op te draaien.
Nee, daar is het veel te laat voor (drie jaar geleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
In dit topic wordt trouwens gesproken over een behangafstomer. Maar laat de papier laag van het gips dan ook niet los? En wordt het gips dan niet week/zacht met andere problemen tot gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

NDF82 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

De porotherm is heel dik gestuct omdat er volgens de stukadoor niet goed gemetseld was. Het gips karton bevat slechts een dunne laag.

[...]

Nee, ze hebben niet gefixeerd. De schilders waren van het type "alles snel spuiten en naar de volgende klus". Vandaar denk ik achteraf ook de keuze voor de goedkopere plafondverf om nog meer te kunnen verdienen.

[...]

Dan ga ik dat proberen. Tips voor de korrel van het schuurpapier? Ik heb 320 gaas schuurpapier liggen voor een schuurpad die ik op de stofzuiger kan aansluiten.
320 is wel erg fijn, maar ik zou het er gewoon mee proberen als je het hebt liggen. Voor dit soort schuurwerk is een pad zeker wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
Eraf krabben, voorstrijk/fixeer en dan opnieuw proberen.

Plafondverf is meestal minder wasbaar maar heeft als voordeel dat het een langere opentijd heeft waardoor je minder snel banen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:07:
Denk dat je na die tijd er weinig aanspraak op kunt maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou aan stomen niet beginnen, dat introduceert zoveel vocht in je huis dat je een hele hoop andere dingen ook veel vochtiger maakt dan ze normaal worden. Tenzij je er nu niet woont en niks in huis hebt staan (en dus ook gewoon de ramen open kan zetten zonder dat je zelf in de kou zit de hele dag) is dat riskant, want de meeste binnenspullen zijn niet bestand tegen een plots groot verschil in luchtvochtigheid.

Hoe los zit het in z'n geheel? Als je het los krijgt met zo'n plastic raamkrabber voor als de auto bevroren is dan is dat waarschijnlijk het minst schadelijk voor de stuclaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:48
Heeft de schilder destijds voorstrijk gebruikt op het plafond en daarna de sauslaag aangebracht? Dan is dit daar een rechtstreeks gevolg van.

De voorstrijk zorgt ervoor dat de saus niet wordt "opgezogen" door de ondergrond. In plaats van dat de saus en de ondergrond volledig met elkaar gehecht zijn, blijft de saus nu min of meer als aparte laag op de ondergrond zitten.

Dit heb ik zelf ook in mijn keuken gemerkt, trok zo een stuk saus van de muur af toen ik een stukje afplaktape verwijderde bij het afkitten (ja.. direct na verwerking, niet na een week). Navraag gedaan bij de verfgroothandel en die gaven aan dat dit door de voorstrijk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Den_S85 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:58:
Heeft de schilder destijds voorstrijk gebruikt op het plafond en daarna de sauslaag aangebracht? Dan is dit daar een rechtstreeks gevolg van.

De voorstrijk zorgt ervoor dat de saus niet wordt "opgezogen" door de ondergrond. In plaats van dat de saus en de ondergrond volledig met elkaar gehecht zijn, blijft de saus nu min of meer als aparte laag op de ondergrond zitten.

Dit heb ik zelf ook in mijn keuken gemerkt, trok zo een stuk saus van de muur af toen ik een stukje afplaktape verwijderde bij het afkitten (ja.. direct na verwerking, niet na een week). Navraag gedaan bij de verfgroothandel en die gaven aan dat dit door de voorstrijk komt.
Je zou denken dat het prima op elkaar blijft hechten. Zonder voorstrijk krijg je vaak geen mooi resultaat als je een zuigende ondergrond hebt.

Misschien 2 producten gebruikt die net niet goed op elkaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:48
matty___ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Je zou denken dat het prima op elkaar blijft hechten. Zonder voorstrijk krijg je vaak geen mooi resultaat als je een zuigende ondergrond hebt.

Misschien 2 producten gebruikt die net niet goed op elkaar passen.
Gebruikte producten is het probleem niet, allebei zelfde A-merk (SPS Multimat).

Wat jij beschrijft is overigens exact wat een voorstrijk doet, het hecht AAN elkaar. Zonder voorstrijk kun je vlekken/strepen krijgen, maar dat zorgt er wel voor dat de twee laten niet AAN elkaar gehecht zijn, maar echt in elkaar verweven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 21:45
Kijken of je met een compressor vanaf een los stukje hoge druk lucht achter de verflaag kan blazen en of het grootste gedeelte zo makkelijk los laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:59
NDF82 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Nee, daar is het veel te laat voor (drie jaar geleden).
Ik zou daar niet zo maar van uit gaan. BW 7:759 t/m 7:761 regelen dat de aannemer 10 jaar aansprakelijk is voor gebreken als gevolg van gebruik van ongeschikte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Wellicht is een verfafbrander ook een optie om de verf wat makkelijker los te krijgen ik lees op diverse sites niet over risico's bij gestukte plafonds. Het idee van een compressor is wellicht ook nog wel het proberen waard. Verfafbijtmiddelen zijn wel slecht voor je longen en je hebt er ook veel van nodig. Als de verf vrij los zit zou dubbelzijdige of ducktape ook kunnen werken om in een keer grotere stukken los te krijgen, maar ook dat gaat aardig wat rolletjes tape kosten.
Pagina: 1