Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Instap Game PC op de groei

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-11 00:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben vooral casual gamer. Ik speel af en toe games als AC:Valhalla, maar ook Cities:Skylines of Anno 1800. Die wil ik graag op 1080p kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb tot nu toe altijd een laptop gehad, dus ook nog een monitor, kast en GPU nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals te zien in mijn configuratie mik ik niet heel hoog, maar de botten moeten wel goed upgradebaar zijn, zodat wanneer er ooit weer voor een normale prijs GPU's te krijgen zijn, ik daarvoor kan kiezen. Ik overweeg op dit moment te beginnen met een tweedehands kaart van zo'n 250 euro. Geen idee of dat een goed idee is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
dat wat goed werkt is goed genoeg.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil liever een niet te groot systeem, ik kan geen db niveau aangeven mbt het geluidsniveau, maar niemand wil niveautje orkaan in z'n woonkamer hebben staan.

Ga je overklokken?
ik ga voor standaard.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb hieronder een eerste idee. Ik ben benieuwd of jullie dat logisch vinden of misshien een duidelijk verbeteringsmogelijkheid zien. Wellicht kan het voordeliger, of misschien is een kleine extra investering juist enorm de moeite waard om het systeem langer bruikbaar te laten zijn. Ook hoor ik dus graag suggesties voor de GPU en de kast.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 272,25€ 272,25
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 86,13€ 86,13
1VoedingenCorsair TX550M€ 49,90€ 49,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,08

Beste antwoord (via Acteonis op 06-10-2021 15:39)

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 22:52
Ik zou op zoiets uitkomen:

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,90€ 84,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 66,-€ 66,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 619,69

Bovenstaande is vooral gericht op prijs / kwaliteit.

Korte toelichting:
- i5-10400F --> 11xxx-reeks is wel iets sneller, maar 80 à 100 EUR meer betalen voor 5 fps extra is het niet waard
- Moederbord laat je toe om later alsnog te gaan upgraden naar een 11700 bijvoorbeeld, mocht je dat nodig achten
- Corsair-stickjes op 3200Mhz, want geen problemen bij Intel (in tegenstelling tot bij AMD)
- A2000 is mooi schijfje voor slechts +- 85 EUR
- Behuizing is een old-time-favorite qua looks, airflow, inbouwcomfort, ...
- Kwaliteitsvoeding die makkelijk een RTX3060 / RTX3070 / ... kan voeden.

Voor +- 630 EUR koop je deze onderdelen bij een bekende webshop. Voeg daar bijvoorbeeld een GTX1070 / GTX1080 aan toe voor +- 250 à 350 EUR en je hebt voor 900 à 1000 EUR een PC die alles aankan op 1080p met mogelijkheden tot upgraden.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Wat is het totale budget?
Heb je zelf al een kast, monitor, toetsenbord en muis op het oog?

• Acteonis
Max Budget zonder monitor en GPU is 750 euro. Het enige wat ik over de kast al weet is dat het ATX wordt, verder nog niets. toetsenbord en muis heb ik. Totale budget is 1250 euro, maar dat hoeft natuurlijk niet opgemaakt te worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• 2.DIE.4
Ik zou op zoiets uitkomen:

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,90€ 84,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 34,99€ 34,99
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 619,69

Bovenstaande is vooral gericht op prijs / kwaliteit.

Korte toelichting:
- i5-10400F --> 11xxx-reeks is wel iets sneller, maar 80 à 100 EUR meer betalen voor 5 fps extra is het niet waard
- Moederbord laat je toe om later alsnog te gaan upgraden naar een 11700 bijvoorbeeld, mocht je dat nodig achten
- Corsair-stickjes op 3200Mhz, want geen problemen bij Intel (in tegenstelling tot bij AMD)
- A2000 is mooi schijfje voor slechts +- 85 EUR
- Behuizing is een old-time-favorite qua looks, airflow, inbouwcomfort, ...
- Kwaliteitsvoeding die makkelijk een RTX3060 / RTX3070 / ... kan voeden.

Voor +- 630 EUR koop je deze onderdelen bij een bekende webshop. Voeg daar bijvoorbeeld een GTX1070 / GTX1080 aan toe voor +- 250 à 350 EUR en je hebt voor 900 à 1000 EUR een PC die alles aankan op 1080p met mogelijkheden tot upgraden.

• Acteonis
Duidelijk advies, dank daarvoor. Met name de voeding vind ik een mooie, net wat veelzijdiger. De behuizing lijkt me inderdaad een fijne.

Ik heb eigenlijk nog wel wat vragen mbt de keuzes.

Ik had ivm upgradebaarheid gekozen voor de Ryzen. Dit omdat intel met een nieuwe niet backwards-compatibele architectuur gaat komen. Is dat niet iets om rekening mee te houden bij de keuze voor de i5 (die wel een stuk voordeliger is, dus ik zie het zeker zitten). Dit was de reden voor mij om voor de B550 te gaan.

De voorgestelde CPU-koeling lijkt me minder vermogen te hebben, maar is wel iets stiller. Is dat inderdaad de belangrijkste afweging, of speelt er iets anders?

Nogmaals erg bedankt voor je advies, hier kan ik zeker iets mee.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Acteonis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:49:
Ik had ivm upgradebaarheid gekozen voor de Ryzen. Dit omdat intel met een nieuwe niet backwards-compatibele architectuur gaat komen. Is dat niet iets om rekening mee te houden bij de keuze voor de i5 (die wel een stuk voordeliger is, dus ik zie het zeker zitten). Dit was de reden voor mij om voor de B550 te gaan.
AM4 heeft inderdaad wel een wat beter upgrade-pad. De 5800x/5900x/5950x komen wat dat betreft wel boven de i7 11600k en i9 11900k uit (er komen geen nieuwe CPU's meer op de huidige sockets). Of dat later interessant is is deels afhankelijk van hoe snel je wil upgraden: als je 5 jaar doet met je PC voordat je wil upgraden, dan is een 5950x tegen die tijd natuurlijk niet meer de moeite waard. Deels is het ook koffiedik kijken, of een 5900x over twee jaar te halen is voor 100 euro of nog steeds voor 500 maakt natuurlijk nogal uit. Ik zou dus niet te veel investeren enkel in upgradebaarheid.

De 10400 heeft nu wel echt een mooie prijs en misschien ook misschien een betere prijs/kwaliteit-verhouding. Wat betreft prijs/kwaliteit zou ik ook naar de totaalkosten van het hele systeem kijken: een CPU van 140 of 270 euro is een heel groot verschil, een PC van 500 or 630 euro is relatief al een kleiner verschil, en dan is het verschil tussen de 10400 en de 5600x al heel wat meer naar verhouding.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36

Rannasha

Does not compute.

Ryzen 5000 is hoogstwaarschijnlijk de laatste serie die op AM4 borden gaat werken. Hoewel het platform een goede track record heeft wat upgradebaarheid betreft, is het nu echt aan het einde van z'n loopbaan gekomen. Op dit moment heeft AMD dus niet echt een voordeel boven Intel op het gebied van upgradebaarheid. Je bent beperkt tot CPUs die nu al beschikbaar zijn en zowel voor Intel als AMD zul je voor een nieuwe generatie CPU je huidige bord niet kunnen gebruiken.
De voorgestelde CPU-koeling lijkt me minder vermogen te hebben, maar is wel iets stiller. Is dat inderdaad de belangrijkste afweging, of speelt er iets anders?
De 5600x gebruikt stock maximaal 65 W, wat erg bescheiden is. Zelfs als je hem een beetje overklokt en je die 65 W overschrijdt zul je niet snel tegen de limiet van een degelijke koeler aanlopen. Je kunt hem prima koel houden met een vrij stille koeler.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Djarune
Rannasha schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:24:
[...]
De 5600x gebruikt stock maximaal 65 W, wat erg bescheiden is. Zelfs als je hem een beetje overklokt en je die 65 W overschrijdt zul je niet snel tegen de limiet van een degelijke koeler aanlopen. Je kunt hem prima koel houden met een vrij stille koeler.
Dat is niet helemaal waar. De TDP (Thermal Design Power) is 65W, maar dat is niet de waarde voor het maximale stroomgebruik van de CPU. De PPT (Package Power Tracking) geeft het al iets beter aan. Die is voor de 65W TDP processors 88W. Vaak zit het daadwerkelijke maximale stroomgebruik er iets overheen wat neerkomt op ongeveer 90W. Met OC functies als PBO (Precision Boost Overdrive) gaat het stroomverbruik richting 95W of nog hoger bij manueel OC

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien je 2e hands overweegt: zelf heb ik laatst een 2e hands 2600x 6-core gehaald met een nieuw (want 2e hands was vrijwel even duur) B450 moederbord en 16GB geheugen. Over enige tijd kan ik nog upgraden naar een 5950x 16-core en 32GB. Ook is er nog een m.2 slot vrij (van de 2). Relatief veel performance/upgrademogelijkheden voor relatief weinig geld. :)

Of wellicht kan je een AMD APU kopen, dus met GPU in de CPU, en daar voorlopig mee uit de voeten?

• 2.DIE.4
Duidelijk advies, dank daarvoor. Met name de voeding vind ik een mooie, net wat veelzijdiger. De behuizing lijkt me inderdaad een fijne.

Ik heb eigenlijk nog wel wat vragen mbt de keuzes.

Nogmaals erg bedankt voor je advies, hier kan ik zeker iets mee.
Ik investeer zelf niet in future-proofing, omdat ik merk dat meeste mensen gewoon na een aantal jaar een nieuw platform kopen en hun "oude" meuk verkopen ... Aangezien de GPU meestal de beperkende factor is, zou ik daar meer budget voor uittrekken. Dit is zeker interessant als je op hogere resoluties zou gaan gamen (waar het verschil tussen CPU's onderling steeds minder uitmaakt).

De door jou gekozen koeler is misschien iets performanter, maar in de praktijk zal je daar niets van merken, zowel ingeval je kiest voor Intel of voor AMD. Ik vind de Be Quiet gewoon een mooie, performante en stille koeler voor een redelijke prijs.

• Acteonis
Aikon schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:58:
Aangezien je 2e hands overweegt: zelf heb ik laatst een 2e hands 2600x 6-core gehaald met een nieuw (want 2e hands was vrijwel even duur) B450 moederbord en 16GB geheugen. Over enige tijd kan ik nog upgraden naar een 5950x 16-core en 32GB. Ook is er nog een m.2 slot vrij (van de 2). Relatief veel performance/upgrademogelijkheden voor relatief weinig geld. :)

Of wellicht kan je een AMD APU kopen, dus met GPU in de CPU, en daar voorlopig mee uit de voeten?
De 750 euro is gebaseerd op wat ik nu uitgeef (shadow abo a 30*24 maanden). Ik heb nu een laptop met een i7-6500 en gtx 950m pricewatch: Asus F756UX-T4061T. Dat zelf uitgebreid naar 16GB geheugen en de DVD-speler vervangen door een Crucial MX500 van 500 GB.

Een vega 8 is dan op zich wel een upgrade, maar wel een voor mij te kleine om dit systeem voor mezelf te rechtvaardigen. Ik wil iets dat in de buurt komt van de shadow ervaring, zonder daar maandelijks 30 euro voor kwijt te zijn en meer betrouwbaarheid.

Een tweedehands 1080 zou zeer fijn zijn, maar ik heb onvoldoende ervaring met GPU's om te kunnen bepalen of ie dolgedraaid is door minen of nog steeds prima is.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Hey Acteonis,

Met je 1080p - wens kan je met de 500 € die je max hebt voor een GPU kiezen als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G. Is ongeveer verdubbeld in prijs maar wat niet en doet zeer behoorlijk z'n ding op 1080p.
Ik dacht in eerste instantie aan een 6600 XT maar die prijzen zijn naar over de 600 zie ik.

Een goed antwoord op je vraag naar hoe je een uitgemijnde kaart herkent interesseert mij ook. Als je er één werkend kan bekijken kan je altijd vragen een benchmark te draaien en kijken of er niets vreemd gebeurt en de test een normaal resultaat geeft. Een garantie op hoeveel leven er nog in zit is dat nog niet..

Hier vond ik nog wat tips - die me de advertenties met "nieuwe koelpasta aangebracht" in een nieuw licht deden zien (zonder daarmee iedereen te beschuldigen).

Dat gezegd zijnde, de beoordeling van mede-tweakers maakt toch dat als je kiest voor mensen met een goeie reputatie het risico allicht beperkt is. En een kaart op voorhand kunnen zien ook.

En als in V&A gaat, gewapend met de kennis uit dit overzichtsartikel over hoever je springt met oudere GPUs dan geraak je ook rond de 250 wel ergens. Bv V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of een kaart heeft gemined doet er niet zo toe, hoogstens gaan de fans wat minder lang mee ;)

• Acteonis
Het door 2.DIE.4 voorgestelde systeem aangeschaft bij een webshop beginnend met de letter M, ook de pricewatch: Iiyama G-Master G2740HSU-B1 aangeschaft. Gratis verzending en 20 euro cashback op de voeding, scheelt samen toch wee 25 euro. Onder andere als blijk van waardering ook een 1070ti overgenomen van 2.DIE.4. Dank voor het meedenken aan iedereen.

• Acteonis
Hele systeem in elkaar gezet en zowaar licht het hele ding op als een kerstboom. Helaas sloot het systeem ook meteen weer af. Eerst gecontroleerd of de cpu goed zat. Dat leek zo. Daarna het systeem opgeastart en met een jumper de cmos geprobeerd te resetten. Jumper uiteraard weer verwijderd, maar u doet het hele systeem niets meer. Doe ik iets fout.

PS stappenplan van deze meneer gevolgd: YouTube: intel 11th Gen Core i5 11400F ASRock B560 STEEL LEGEND GTX1050Ti Gam...

• Djarune
Check eerst alle psu kabels. Met name de 24 pins en 8 pins op het moederbord. Aan en direct uit en daarna niet meer aan betekent vaak kortsluiting.

Misschien dat dit topic de oplossing biedt: EdjeHell in "Desktop met nieuwe MSI MPG A650GF voeding start niet op"

[ Voor 33% gewijzigd door Djarune op 08-10-2021 18:39 ]

• Acteonis
Kabels erin en eruit, kerstboom weer aan. De fans gaan nu niet meer aan en systeem gaat meteen uit.

• 2.DIE.4
Boot eens even met enkel de noodzakelijke dingen aangesloten, dus USB's eruit, HD Audio eruit, 1 ramlatje, ... Ook eens ander slot gebruiken voor dat ene ramlatje.

• 2.DIE.4
Je hebt de voedingskabels ook niet verkeerd aangesloten langs de kant van de voeding? Zitten ze daar allemaal goed in? CPU en PCI-E niet verwisseld?

Verwijderd

[b]Acteonis in "Instap Game PC op de groei"Acteonis

Daarna het systeem opgeastart en met een jumper de cmos geprobeerd te resetten. Jumper uiteraard weer verwijderd, maar u doet het hele systeem niets meer. Doe ik iets fout.
Het system mag beslist niet aan staan als je dit doet. Anders is een defect moederbord het gevolg.

• Acteonis
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Het system mag beslist niet aan staan als je dit doet. Anders is een defect moederbord het gevolg.
Stond daarom ook uit. Heb de jumper geplaatst en daarna pas aangezet.

Verwijderd

Acteonis schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Stond daarom ook uit. Heb de jumper geplaatst en daarna pas aangezet.
Dat is een probleem, het systeem mag niet aanstaan of aangezet worden met de jumper geplaatst.

Het system dient geheel spanningsloos te zijn. Jumper plaatsen, jumper na een paar tellen weer verwijderen, dan pas het systeem weer aanzetten.

• Acteonis
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Dat is een probleem, het systeem mag niet aanstaan of aangezet worden met de jumper geplaatst.

Het system dient geheel spanningsloos te zijn. Jumper plaatsen, jumper na een paar tellen weer verwijderen, dan pas het systeem weer aanzetten.
Het zou een probleem kunnen zijn. Het systeem reageert echter op precies dezelfde manier nu als voordat ik dit deed. Dit is dus, voor zover ik zie, niet het probleem waardoor het systeem aan en meteen weer uitging.

• Acteonis
Uiteindelijk bleek het moederbord het probleem, dat zorgde voor kortsluiting. Ik heb het vervangen door pricewatch: MSI MAG B560 Tomahawk WIFI en dat draait prima. Het is al met al dus een soort msi systeem geworden. Dank allen voor het meedenken!

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 144,90€ 144,90
1MoederbordenMSI MAG B560 Tomahawk WIFI€ 159,-€ 159,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 75,75€ 75,75
1MonitorenAcer Nitro XV270U Zwart€ 239,-€ 239,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,55€ 32,55
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 85,99€ 85,99
Totaal€ 892,19

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Fijn dat het werkt! Heel veel plezier ermee.

Nog een vraag, wellicht ten overvloede:
Uiteindelijk bleek het moederbord het probleem, dat zorgde voor kortsluiting
Je had wel goed de standoffs tussen de kast en het moederbord geplaatst? Anders is de kans inderdaad groot dat het mb kortsluiting maakt.

• Acteonis
Cens schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:19:
Fijn dat het werkt! Heel veel plezier ermee.

Nog een vraag, wellicht ten overvloede:

[...]

Je had wel goed de standoffs tussen de kast en het moederbord geplaatst? Anders is de kans inderdaad groot dat het mb kortsluiting maakt.
Die optie heb ik ook onderzocht door het hele systeem buiten de kast, op de doos op te bouwen. Leverde precies hetzelfde resultaat op. Via vraag & aanbod hulp gevraagd en er ook samen met medetweaker Sokkiejjj naar gekeken en tot deze conclusie gekomen.
Pagina: 1