Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ranjahero
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 14:44
Mijn vraag:
Via de woningbouw kan ik zonnepanelen huren voor €1,25 per paneel. Op mijn schuine dak kunnen ongeveer 6 panelen, ze leveren panelen van elk 270 Watt piek. Dak ligt op het zuiden

Is het verstandig om hier gebruik van te maken of is dit over meerdere jaren te duur? Ik lees vaak dat huren niet uit kan maar dan hebben ze het over hele andere prijzen. Verbruik afgelopen jaar was +- 1900

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUVyb5wKNGKoGPhzayDgj4AZ6qE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QB4PFCNGPMcSVty7z7o0RnWn.png?f=user_large

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
270 Wp?

Dat was in 2014 de norm.
Onder welke pallet hebben ze die vandaan getrokken :+

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2021 20:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Per week??

Heb je überhaupt zelf hier aan gerekend want het is echt heel simpel?

• Ranjahero
@bbbrumbrum Nee, de prijs is per maand.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ranjahero schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:53:
Verbruik afgelopen jaar was +- 1900
1900 wat(t)?
Euro? kWh?
Het zal wel kWh zijn, maar het is handig om dat zeker te weten.
De prijs, dat is per week/maand/jaar?

270Wp is ondermaats.
Kan/mag je zelf een systeem aanschaffen en installleren?

Alles kan stuk.

• Ranjahero
@remco_k Het is inderdaad kWh per jaar. De prijs van 1 paneel is €1,25 per maand.

Ik mag zelf geen panelen plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ranjahero op 05-10-2021 20:23 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:51
1,25 per paneel, per...maand? Neem ik aan? Edit: ja dus, was inmiddels gepost.

Voor hoeveel jaar zit je er aan vast?

Het punt is natuurlijk ook dat het niet jouw huis is, en je ze anders dus helemaal niet kunt installeren.

Als het bedrag per maand is, dan is het financieel zonder meer een goede deal: je betaalt per paneel dan €15/jaar, de verwachtte opbrengst is zo'n 220-250 kWh/jaar/paneel, dat is met stroom van €0,25/kWh dus ca. €60 waard. Momenteel zijn de prijzen zelfs fors hoger, maar zelfs als het halveert is de opbrengst zo'n beetje het dubbele van wat het je per maand kost.

Dus ook als saldering afgeschaft wordt denk ik niet dat je hier ooit geld op toe legt.

Dus eigenlijk, ik zeg dat die woningbouw van jou goed bezig is. Lekker 10 panelen ofzo laten neerleggen als dat past, die €12,50 per maand die je hun er dan voor betaalt, kun je je voorschot meteen mee verlagen.

• Wilke
Panelen van 270 Wp zijn niet modern nee, maar mede daardoor kan het vast (voor hun) goedkoop. Als ze je dak daarmee vol leggen is dat ten opzichte van helemaal geen panelen 10x beter toch?

• Ranjahero
@Wilke

Dat klinkt wel goed dus, doordat ze via de woningbouw worden gelegd als 'woning verbetering' worden ze meegenomen in de servicekosten. Ze blijven dus liggen voor de volgende bewoner als ik al verhuis.

Ik denk zelf dat er maximaal 8 op kunnen, daarnaast heb ik geen bomen om mijn huis maar woon ik wel op het platteland dus geen schaduw van andere woningen.

• Wilke
Als ik er woonde zou ik het zeker doen ja. Geen investering, bij 8 panelen €10/maand met waarschijnlijk €20-40 besparing waar je verder niks voor hoeft te doen.

8 is een mooi aantal waarmee je ook (over een paar jaar waarschijnlijk) zonder saldering een redelijk deel direct zelf zult gebruiken. Die €10 zul je er ook in het slechtste geval zeker wel uitslepen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wel goed lezen in het contract, soms zijn er nog service of onderhouds kosten, het bedrag kan ex btw zijn en op de huur hangen die minimaal 4% per jaar omhoog gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Rol-Co schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:15:
Wel goed lezen in het contract, soms zijn er nog service of onderhouds kosten, het bedrag kan ex btw zijn en op de huur hangen die minimaal 4% per jaar omhoog gaat.
Nee.

Aan de woning zal geen BTW bevatten (huur van een corporatie-woning doet dat ook niet).

Waarom denk je dat van de stijging? Huren gaan helemaal niet 'minimaal 4% omhoog'.. Lijkt nog het beste op servicekosten en ook dan gaat het niet op.. https://www.huurteam-utrecht.nl/nl/faq/servicekosten/

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 05-10-2021 22:35 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Rol-Co

Rol-Co

bombadil schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Nee.

Aan de woning zal geen BTW bevatten (huur van de woning doett dat ook niet).

Waarom denk je dat van de stijging? Lijkt nog het beste op servicekosten en ook dan gaat het niet op.. https://www.huurteam-utrecht.nl/nl/faq/servicekosten/
Ik zeg niet dat het zo is maar goed lezen, woningbouw moet verduurzamen en probeert dat de huurder deels te laten betalen met leuk lijkende deals. Zo betalen ze hier 24,- per maand meer huur voor 8 stuks en huurverhoging gaat daar overheen plus een 20 jaar contract.
Reken dat maar eens uit. ;)

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:46
Even de kleine lettertjes lezen, staan daar geen heel gekke dingen zal dit voor jou een prima deal zijn.

In jou geval zou ik het maximale aantal laten plaatsen.

Je geeft aan dat je er ca 8 van 270wp denkt kwijt te kunnen, afhankelijk van de hoek en schaduw zal dit rond de 1800-2300 kWh opwekken, met een huidige stroomprijs van 0.26€ is dit €468-598 besparing per jaar...

En dat tegen een kost van 120€/jaar...

Iedere maand dat je ze niet hebt kost je geld;)

Heb je plaats voor meer panelen?
Zeker doen!

Je krijgt dan welliswaar een lagere terugleververgoeding(omdat je het niet zelf gebruikt) (geen ca 26 cent maar eerder 8-11 cent) maar ook dat levert je alleen maar geld op...

Daarnaast kun je er eventueel over gaan denken meer met een (eventuele) airco (lucht-lucht warmtepomp) te gaan verwarmen....

Ik begrijp dat de cijfers bijna TE rooskleurig klinken, maar het is de realiteit...

2050vandaag, waarom wachten?

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:46
Rol-Co schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Ik zeg niet dat het zo is maar goed lezen, woningbouw moet verduurzamen en probeert dat de huurder deels te laten betalen met leuk lijkende deals. Zo betalen ze hier 24,- per maand meer huur voor 8 stuks en huurverhoging gaat daar overheen plus een 20 jaar contract.
Reken dat maar eens uit. ;)
Tuurlijk, dit soort contracten zijn geen gift.

De woningbouw verdient er (ook) aan...
Zelf ben ik een groot voorstander van kopen Ipv huren maar TS geeft aan dat hij ze zelf niet mag (laten) plaatsen.

Dan is dit een prima optie (indien geen gekke dingen in de kleine lettertjes).

Huurder verdient (bespaard) ermee, verhuurder verdient eraan. (Hoewel ik me dat bij 1,25/maand/paneel afvraag...)

Niets mis mee toch?

2050vandaag, waarom wachten?

• Rol-Co

Rol-Co

BjornHero schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:46:
[...]

Tuurlijk, dit soort contracten zijn geen gift.

De woningbouw verdient er (ook) aan...
Zelf ben ik een groot voorstander van kopen Ipv huren maar TS geeft aan dat hij ze zelf niet mag (laten) plaatsen.

Dan is dit een prima optie (indien geen gekke dingen in de kleine lettertjes).

Huurder verdient (bespaard) ermee, verhuurder verdient eraan. (Hoewel ik me dat bij 1,25/maand/paneel afvraag...)

Niets mis mee toch?
Nee, zeg ik ook niet, alleen een gezonde achterdocht net als jouw post. ;)

Pagina: 1