Photoshop supertraag na reparatie bij Apple

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Hallo,

Mijn Mac Mini werkte altijd prima. Photoshop was erg snel. Toen ging de audio jack van mn mac kapot en om deze te maken is de mac bij Apple geweest. Ze hebben daar het moederbord vervangen en ik heb middels Time Machine alles weer exact teruggezet naar hoe het was voor de reparatie.

Maar nu werkt Photoshop ineens erg traag. Ik snap er niks van, want alles is verder hetzelfde, behalve dus een nieuw moederbord. Ik heb photoshop opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt niet. Ik heb de OS geupgrade van Catalina naar Big Sur en weer terug, dat helpt ook niet.

Ik heb de Mac destijds gekocht met standaard 4 GB Ram. Ik heb die toen zelf vervangen voor 64 GB Ram. Ik kreeg de Mac terug met wederom 4GB RAM (moest ik opnieuw kopen van Apple) en deze wederom vervangen.

De Mac herkent de ram, diagnostische test geeft geen foutmeldingen en ik kan in Photoshop zelfs 61GB Ram aan photoshop toekennen, dus het werkgeheugen lijkt prima te functioneren.

Als ik een RAW bestand bewerk in een ander programma (Luminar) werkt het wel realtime, zonder lag.

Het gekste is nog dat Photoshop af en toe wel gewoon snel en direct werkt en het andere moment niet. Ik draai verder geen andere zware programma's tegelijkertijd.

Wie weet een oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door averagegamer op 05-10-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Over welke Mac Mini hebben we het?

Zit er een SSD in?

Wat gaat er dan precies traag en hoeveel trager is het dan voorheen?

Gebruik je de laatste versie van PS etc?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Mac:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQCr4RFrrqVyn8e-Tf9DX1P2_8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3kUNp35PmFK9ZdPIof0Y8jwD.png?f=user_large
met SSD

Dingen selecteren, brushen etc zit een enorme vertraging in. Als ik sliders verschuif bij bijvoorbeeld Levels verschijnt er een flikkerend grijs scherm ipv de foto.

Ik gebruik Photoshop 2021, is up to date.

Alles is hetzelfde als voor de reparatie en toen werkte het perfect. Nu werkt het soms prima en soms heel traag, terwijl er verder geen zware programma's draaien oid. Wanneer photoshop traag is gebruikt hij bepaalde acties tot zo'n 80% van de CPU, terwijl bewerkingsprogramma Luminar tot ver over de 100% gebruikt en nog steeds vlekkeloos werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

averagegamer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:01:
Ik kreeg de Mac terug met wederom 4GB RAM (moest ik opnieuw kopen van Apple) en deze wederom vervangen.
Opnieuw kopen? Je hebt je in de luren laten leggen. De verkoper had je Mac gratis moeten repareren.

Staat gpu acceleration aan?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Had je toen ook 61GB ram toegekend aan Photoshop ?
(wat best veel is van je totaal)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
fopjurist schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Opnieuw kopen? Je hebt je in de luren laten leggen. De verkoper had je Mac gratis moeten repareren.

Staat gpu acceleration aan?
Ja, dat werkt helaas niet zo bij Apple. Voor de duidelijkheid, hij is teruggeweest bij Apple zelf. Heb de moederbord en reparatiekosten vergoed gekregen, ondanks dat ik buiten de eerste jaar garantie zat en ik dus zelf mn RAM vervangen had, wat niet mag bij de Mac Mini 2018, dus dat was al redelijk coulant. Maar Apple is gewoon een over de top kapitalistisch bedrijf. Dus een audiojack die alleen geluid uitzend, maar niet binnen laat komen (microfoon) betekent meteen een heel nieuw moederbord. En om dan vervolgens de mac weer te herinstalleren moet je per se originele RAM erin hebben. Idioot systeem natuurlijk, maar zo werkt het bij Apple.

Waar kan ik GPU acceleration aanzetten?

Ik heb wel "use graphics processor" in de preferences van photoshop aan en uit gehad.
Hackus schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:04:
Had je toen ook 61GB ram toegekend aan Photoshop ?
(wat best veel is van je totaal)
Nee, toen stond hij op standaard, ik denk zo'n 40 GB. Daar stond hij nu ook op en toen was hij traag. En zelfs met 61 GB blijft hij traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 20:54
Wat heeft Apple met jouw 64 GB geheugen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
mark_vs schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:31:
Wat heeft Apple met jouw 64 GB geheugen gedaan?
Die heb ik weer mee teruggekregen en zelf weer teruggeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 20:54
averagegamer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Die heb ik weer mee teruggekregen en zelf weer teruggeplaatst.
Dan vind ik het vreemd dat je de 4GB móést kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
mark_vs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Dan vind ik het vreemd dat je de 4GB móést kopen!
Policy van Apple bij reparatie: Apparaat moet in praktisch nieuwstaat worden teruggebracht. Gezien TS niet Apple originele onderdelen had geplaatst (volkomen logisch, RAM is niet zo bijzonder) mag de reparatie afdeling hem daar niet mee uitleveren. De ram moet dus volgens de policy vervangen worden voor Apple conform spul. Zonder komt hij niet door tests heen en mag hij niet worden uitgeleverd.

Dat is hetzelfde zoals TS al schetst dat bij een kapotte audiopoort het hele moederbord wordt vervangen i.p.v. enkel het defecte component. Complete van de zotte en de reden dat right to repair zo belangrijk is. De onderdelen om het zelf te kunnen doen leveren ze immers niet.

Bovenstaande verhaal verhelpt enkel niet TS zijn probleem.

@averagegamer
Je geeft aan dat het probleem zich niet altijd voordoet. Kan je is testen of je het kan terugleiden naar specifieke RAW files bijvoorbeeld?
Het up en downgraden van je macos lijkt mij niet echt bevorderlijk. Je zou is een schone installatie op een externe SSD kunnen proberen. Gezien enkel het moederbord is vervangen acht ik de kans klein dat het daar in zit.
Je kan MacOS ook is in safe mode runnen om te kijken of dat helpt. Probeer alles stap voor stap te proberen. Doe vooral niet teveel tegelijk (downgraden en instellingen aanpassen bijvoorbeeld).

Welke versie van photoshop hebben we het over? Versie 21 heeft bijv bekende problemen met MacOS Catalina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

BlackMonkey schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Policy van Apple bij reparatie: Apparaat moet in praktisch nieuwstaat worden teruggebracht. Gezien TS niet Apple originele onderdelen had geplaatst (volkomen logisch, RAM is niet zo bijzonder) mag de reparatie afdeling hem daar niet mee uitleveren. De ram moet dus volgens de policy vervangen worden voor Apple conform spul. Zonder komt hij niet door tests heen en mag hij niet worden uitgeleverd.
Juridisch gezien kan de verkoper zulke eisen helemaal niet stellen, policy of niet. De verkoper is wettelijk verplicht om een defect dat zich binnen de verwachte levensduur openbaart kosteloos te verhelpen. Het is niet duidelijk of Apple in dit geval de verkoper is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
fopjurist schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Juridisch gezien kan de verkoper zulke eisen helemaal niet stellen, policy of niet. De verkoper is wettelijk verplicht om een defect dat zich binnen de verwachte levensduur openbaart kosteloos te verhelpen. Het is niet duidelijk of Apple in dit geval de verkoper is.
Absoluut mee eens! Ik leg alleen de policy uit die Apple hanteert, zoals je aan mijn post kan zien ben ik het er ook niet mee eens. Ze kunnen prima testen met een setje RAM dat ze zelf hebben. Helaas zijn er wel meer idiote voorbeelden te vinden en is het erg lastig om je gelijk te halen. Zelfs reparatiepartners lopen tegen dergelijke idiote regelingen aan. Je gelijk hebben en krijgen is in een dergelijke situatie zeer lastig en Apple heeft een flinke machtspositie. Het zal mij niks verbazen als ze de illegale onderzoekskosten voor apparaten onder garantie nog steeds als een soort "borg" vragen (je betaald zodra wij het niet aan ons eigen voorwaarden vinden voldoen...). Daar kan je ook principieel tegen zijn maar als je het apparaat dagelijks nodig hebt heb je daar de tijd niet voor en gok je het er eerder maar op.

Overigens heeft TS het over eerste jaar fabrieksgarantie, dus ik denk dat Apple zelf niet de verkoper is. Hoeveel dat voor de kosten uitmaakt durf ik zo niet te zeggen (verkoper zal het anders ook bij Apple proberen/toesturen naar Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
Testen
- SSD
- Photoshop met 4 GB RAM en zo opbouwen tot Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Bedankt voor alle suggesties!

Ik weet nog steeds niet of Photoshop nu helemaal draait op de snelheid die hij zou moeten, maar het werkt wel een stuk beter. Ik dacht dat ik de optie "use graphics processor" al een paar keer aan en uit had gezet, maar ik weet niet wat er verder veranderd is, dus wellicht zat het toch in die optie. Hij staat nu aan.

Nog even uitleg over het hele Apple gebeuren.

Ik heb uiteindelijk toch niks hoeven betalen voor de hele reparatie of voor onderdelen, dus dat is wel coulant.

Ik heb de Mac Mini bij Apple zelf gekocht.

Ik moest volgens hen die 4GB in eerste instantie kopen omdat ze alleen met originele, nog niet aan een ander apparaat gekoppeld geheugen, de mac mini na herinstallatie en nieuw moederbord weer in werkende staat konden krijgen. En ik had er zelf ander geheugen in gezet, wat officieel niet mag bij deze mac mini's. Een tweedehands setje rams kon niet, ze hadden zelf zogezegd geen setje rams liggen, een setje rams door hun in laten kopen die ze vervolgens weer refurbished kunnen gebruiken voor een andere reparatie (je gaat bij reparatie akkoord met de mogelijkheid dat zij refurbished onderdelen gebruiken), het was allemaal geen optie.

Het is allemaal heel apart, maar zo zit Apple in elkaar, ze maken alles zo dat je alleen met hun producten kan werken, dat is hun verdienmodel en dat model is zeker niet klantvriendelijk, maar na heel veel heen en weer bellen en doorzeuren hebben ze het uiteindelijk wel klantvriendelijk opgelost.

Voordeel van Apple zelf is dat je geen onderzoekskosten betaald. Dus hebben ze na onderzoek het defect gevonden, kan je hem gewoon weer gratis, ongerepareerd, terughalen en desnoods elders laten repareren. Bij Amac bijvoorbeeld betaal je al een flink bedrag puur voor onderzoek. Wat wel in mindering gaat van de totale kosten als je daar de reparatie laat doen, maar niet als je hem na onderzoek terug wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 19:50
Als ik een RAW bestand bewerk in een ander programma (Luminar) werkt het wel realtime, zonder lag.

Het gekste is nog dat Photoshop af en toe wel gewoon snel en direct werkt en het andere moment niet. Ik draai verder geen andere zware programma's tegelijkertijd.

Wie weet een oplossing?
Hi,

Probeer eens je brushes te resetten. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Mac Pro, maar dit bleek dus aan photoshop zelf te liggen.

Als je de brush hebt geselecteerd, dan bovenaan op het icoontje klikken > Tandwiel rechts daarvan > Reset Tools > Opnieuw opstarten en checken of het probleem verholpen is.

Hopelijk werkt dit voor jou.
Pagina: 1