GPU Niet werkend in bovenste PciE slot van moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamamilan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-11-2021
Hallo,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn pc en hoop hier misschien wat meer informatie te verkrijgen omtrent het probleem.

Ik heb sinds een aantal maanden een probleem met mijn gpu/moederbord. Met hierbij het probleem dat in het bovenste PciE slot er geen gpu wordt gedetecteerd, hierdoor heb ik dus ook geen beeld omdat mijn HDMI/display kabel in de gpu zitten. Ik heb ook een tweede slot die wat trager loopt, hier past de gpu in en werkt het beeld ook.. helaas zie ik tijdens het gamen erg veel verschil in de snelheid of framerate. Dit heeft te maken dat de onderste pciE slot een lagere bandbreedte heeft. Mijn pc ziet er als volgt uit:

Moederbord: MSI B450 Tomahawk Max II

GPU: RTX 2060 (OC) van Gigabyte

CPU: ryzen 5 3600

PSU: Corsair RM550x PSU

Wat er als volgt gebeurt, is dat wanneer de video kaart zich in het bovenste slot bevind, er een klein lampje op het moederbord begint te branden. Naast het lampje staat “VGA” na wat googelen kwam ik op de site van msi en wat forums er achter dat dit te maken heeft met het moederbord dat de gpu niet kan lezen. Dit is echter al het tweede moederbord dat dit doet. De vorige was een “MSI B450 Tomahawk Max” (dus zonder de II)

Dingen die ik zelf al heb geprobeerd.

DDU gebruiken (om de drivers te resetten): dit werkt tijdelijk en fluctueert van 1 dag naar 4 dagen, daarna is er helaas geen beeld meer beschikbaar in het bovenste slot.

Moederbord vervangen: dit heeft helaas helemaal niks geholpen.

PSU (voeding) en kabels vervangen: hierbij heb ik een hogere wattage gebruikt (750 in plaats van 550) dit heeft ook niet geholpen.

Een andere video kaart gebruikt: mijn partner heeft een rtx 2070 super die het helaas niet doet in mijn bovenste slot, wel in het onderste slot. Mijn videokaart werkt daar in tegen wel weer in haar PC.

Windows opnieuw geboot vanaf een usb: dit heeft geen effect gehad.

Moederbord Bios ge-update: dit heeft ook niet gewerkt.

Moederbord Bios terug gezet naar oudere versies: ook geen resultaat te zien.

Nvidia drivers terug gezet (en ge-update): helaas ook geen resultaat

Af en toe werkt de videokaart willekeurig wanneer ik deze weer terug zet in het bovenste slot. Dit gebeurt ook zonder dat ik verder iets aanpas op mijn pc. Na een lange test op de pc van mijn partner, is de gpu daar nog geen één keer uitgevallen.

Nu durf ik niet specifiek te zeggen of het hardware gerelateerd is of software gerelateerd..

Al mijn componenten werken wel in de pc van mijn partner, echter werken haar componenten (onder andere de GPU) niet in mijn pc.

Ik vind het erg lastig om hier een conclusie te trekken omdat ik nu niet kan constateren waar het precies fout gaat. Een nieuw moederbord kopen is misschien een oplossing, echter is dit vrij duur en durf ik dit niet zomaar aan te schaffen als het probleem nog niet helder is. Zijn er eventueel nog meer oplossingen die ik zou kunnen proberen om achter het probleem te komen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

Als je al geen beeld hebt in de bios bij je videokaart in het bovenste slot, dan hoef je de rest al niet meer te proberen.

Je moederbord is al vervangen, dat was een kanshebber, maar uiteindelijk komen de PCI-express signalen van de processor af. Als daar wat mis mee is, dan kan het zijn dat het bovenste PCI-express slot inderdaad niet functioneert. Dat het onderste slot het wel doet, komt omdat die lanes via de southbridge lopen. Die southbridge hangt dan weer aan de CPU vast, maar gebruikt uiteraard andere pinnen dat het bovenste PCI-express slot.

Ik gok dus dat het in de CPU zit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamamilan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-11-2021
M2M schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:21:
Als je al geen beeld hebt in de bios bij je videokaart in het bovenste slot, dan hoef je de rest al niet meer te proberen.

Je moederbord is al vervangen, dat was een kanshebber, maar uiteindelijk komen de PCI-express signalen van de processor af. Als daar wat mis mee is, dan kan het zijn dat het bovenste PCI-express slot inderdaad niet functioneert. Dat het onderste slot het wel doet, komt omdat die lanes via de southbridge lopen. Die southbridge hangt dan weer aan de CPU vast, maar gebruikt uiteraard andere pinnen dat het bovenste PCI-express slot.

Ik gok dus dat het in de CPU zit.
Erg bedankt voor je reactie!

ik heb de verkoper gecontacteerd en mijn cpu opgestuurd voor onderzoek, mocht deze defect zijn, zal het alsnog vervangen worden.