Stroomverbruik 5/7/9 kWh warmtepomp allemaal hetzelfde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-03 21:20
Dit gaat om een 1 fase LG lucht/water warmtepomp.
Ze worden geleverd in 3 modellen : 5kWh, 7kWh en 9kWh.

Als ik kijk in onderstaande technische gegevens, dan begrijp ik niet waarom het stroomverbruik (kWh) voor alle modellen hetzelfde zijn (zie gele arcering)

Ik wil graag 55 graden water temperatuur hebben voor mijn verwarming.
Als ik dan deze tabel aanhou, dan hebben alle typen dezelfde warmte afgifte van 5.50 kW warmte afgifte bij een stroomverbruik van 1.57kWh.

Ik zou juist verwachten dat een sterker model warmtepomp, meer stroom verbruikt en daardoor meer warmte kan afgeven. Maar als ik deze tabel zie, hebben alle warmte pompen even veel warmteopbrengst.

Kan iemand mij helpen het te begrijpen?

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/ncErZVPBigfX.png?o=1

edit:

Het valt me op dat bij nog zwaardere typen warmte pompen (12kw/14kw/16kw) er wél een verschil te zien is, zie hieronder
Maar ook daar is het verschil nihil. Ik begrijp het niet 8)7

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/IZusE3AZO6KD.png?o=1

[ Voor 25% gewijzigd door mouse86 op 05-10-2021 17:06 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In een test opstelling om het opgenomen vermogen te bepalen bij een bepaald vastgesteld afgegeven vermogen van elke wp moeten ze allemaal (vrijwel) het zelfde vermogen aan stroom opnemen, anders zou de COP per model duidelijk moeten verschillen...en die zijn ook vrijwel hetzelfde...gelukkig maar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je moet geen 55 graden willen maken, dat is veel en veel te hoog voor een wp om efficient ruimteverwarming op te draaien (voor SWW kan het uiteraard niet anders)

je bepaald je benodigde afgifte door je warmteverlies te kennen en daar kan je ook het vermogen van de wp op baseren.

ik ken de serrie van LG niet goed genoeg maar ik weet dat bij Panasonic de 5 KW 7KW en 9 KW (1 fase) modelen nagenoeg het zelfde zijn (zelfde onderdelen) ze kunnen alleen een ander vermogen per uur leveren maar hebben dus wel een vergelijkbare cop bij een vergelijkbaar vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 05-05 20:29
mouse86 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:59:

Als ik kijk in onderstaande technische gegevens, dan begrijp ik niet waarom het stroomverbruik (kWh) voor alle modellen hetzelfde zijn (zie gele arcering)

Als ik dan deze tabel aanhou, dan hebben alle typen dezelfde warmte afgifte van 5.50 kW warmte afgifte bij een stroomverbruik van 1.57kWh.

Ik zou juist verwachten dat een sterker model warmtepomp, meer stroom verbruikt en daardoor meer warmte kan afgeven. Maar als ik deze tabel zie, hebben alle warmte pompen even veel warmteopbrengst.

[Afbeelding]

edit:

Het valt me op dat bij nog zwaardere typen warmte pompen (12kw/14kw/16kw) er wél een verschil te zien is, zie hieronder
Maar ook daar is het verschil nihil. Ik begrijp het niet 8)7

[Afbeelding]
Kijk vooral even naar de nominale capaciteit bij 2 graden buiten temperatuur, die is nagenoeg gelijk van de drie units.

Inderdaad met 55 graden verwarmen is geen goed idee. Welk afgifte systeem heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@Cees-JanH

Ik heb overal Jaga LT convectoren staan. Enkele met DBE boost.

Misschien moet ik het anders stellen.
Behalve proefondervindelijk, hoe kom ik erachter wat de warmtepomp verbruikt elektrisch en hoeveel warmte er daarvoor in ruil wordt geleverd?

Ik kan nergens een grafiek vinden voor 35 graden water met X buiten temperatuur krijg je Y verbruik. Dus eigenlijk een COP voor elke buiten temperatuur met vast water temperatuur.

Ik kan bij alle warmtepompen alleen maar voor specifieke waarden wat vinden, bv buitentemp 2 graden en water temp 30 graden heb je COP van XX. Maar ik neem aan dat iedereen toch ook wilt weten wat de COP wordt bij -5 graden?

[ Voor 42% gewijzigd door mouse86 op 05-10-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Ik denk dat je beter eerst kan proberen om deze winter je huis te verwarmen met lagere temperaturen van 35 a 40 graden. Als dat goed gaat dan kan je kijken naar een warmtepomp.

Belangrijker is dat je met een warmtepomp het minimale vermogen kan halen wat je nodig hebt.
Vaak is het zuiniger dat je pomp minder hard draait en nog genoeg vermogen kan leveren. (terugmodeleren)
Met een te groot model heb je weer het probleem dat minimale vermogen te hoog is als het niet koud is en je warmtepomp te vaak moet stoppen en opnieuw starten.

Om te bepalen wat voor warmtepomp je ongeveer nodig hebt is de koevlaas rekenmethode een goede indicatie.

[ Voor 14% gewijzigd door D-dark op 05-10-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
D-dark schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:02:
Ik denk dat je beter eerst kan proberen om deze winter je huis te verwarmen met lagere temperaturen van 35 a 40 graden. Als dat goed gaat dan kan je kijken naar een warmtepomp.
Ik denk dat ik niet meer zo lang kan wachten. De huidige ketel begint kuren te krijgen. Anders had ik inderdaad dit jaar nog eens geprobeerd op 40 graden of lager.

Ik denk dat het binnenkort of een nieuwe CV ketel wordt of een warmtepomp.

Ik hoop eigenlijk gelijk een warmtepomp, zeker gezien de huidige gasprijzen want nu ben ik al uit de kosten met een COP van 2.

Want... ik betaal tot 1 jan. nog 60 cent per kuub. Daarna 1.20 euro per kuub.
Uit gas haal je met de ketel ca 8.73 kW warmte per kuub gas waardoor ik 0.137 cent per kW warmte betaal met gas vanaf januari.

Elektra kost mij vanaf januari 0.29 cent per kW echter heb ik overschot aan energie en mogen we nog vol salderen.

Dus COP 2 (en eigenlijk zelfs lager vanwege overschot energie) zou al beter moeten zijn dan gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:14
De 5 / 7 / 9 zijn hardware matig identiek aan elkaar, enige verschil is de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@mouse86
8.73 kW warmte per kuub gas, dat vind ik aardig optimistisch. ;)
ik hou het eerder op 8kW/m3.
gewoon omdat 80-90% van de theoretische 9,2-9,6kW al een hele mooie prestatie is.
en vergeet niet als je warm tapwater maakt, dan zakt je rendement behoorlijk naar beneden.
(vergeet niet dat de 110% die gasketel fabrikanten geven een marketing trukje is.
dit zou betekenen dat de lucht die de kachel aan zuigt 10% gekoeld naar buiten word geblazen.
lol, het is de 80% naar 100% herbenoemen en dan de condensatie er bij op tellen, zo kan ik het ook.)

neem je dan ook nog mee dat je al snel 0,5 tot 1 kWh nodig hebt per m3 gas wat je gebruikt.
om je ketel stand-by te laten staan en om het water rond te pompen.
dus zelfs een cop van 1 (elektra kachel) is zeker duurder maar zonder de andere zaken nog niet eens zo heel slecht.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:29

psy

mouse86 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:59:

Mijn verklaring;

Bij 55 graden zitten ze alledrie op zijn maximale afgiftevermogen. Of dat nu een lichte, of heel zware warmtepomp is, dat maakt helemaal niets uit. De afgifte blijft gelijk. Deze temperatuur is zo ontzettend hoog, dat ze tegen een soort limiet aankomen waar zelfs de kleinste warmtepomp aan komt.

Bij 55 graden zie je duidelijk dat ze alledrie domweg niet HOGER komen dan 5,5 kW.
Het afgenomen vemogen is in dat geval voor alledrie gelijk.

Bij 35 graden zie je wel de verschillen.
De lichtste komt dan tot 5,5 kW, en het afgenomen vermogen is 1,12 kW.
De zwaarste komt nu een stuk verder met een afgegeven vermogen van 9 kW, en heeft dan ook wel meer vermogen nodig van 1,94 kW.

En dat is de verklaring :)
als iemand een betere verklaring heeft hoor ik het graag ;)

Aangezien eigenlijk niemand met 55 graden verwarmd (de COP is dan veel te laag) is het ook een onzinnige vergelijking. De vergelijking bij 35 graden is veel zinvoller.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@psy

Ik denk achteraf dat er een fout in de documentatie is gemaakt want in een andere flyer van hetzelfde type is er wél verschil te zien.

Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/7sWI2yUzqEI1.png?o=1

En de afbeelding hieronder is een voorbeeld van wat ik hoop te vinden van warmtepompen, maar als ik het zo lees in hun databladen ga je daar niet achter komen totdat je het zelf hebt getest.

Overigens begrijp ik goed dat 55 graden slechter rendement heeft, maar ik zie het niet als onzinnig. Als het kan, desnoods met slechte COP. Is dat prima. Zie hierboven, een COP van 2 is al voldoende. En uit het voorbeeld van hieronder, lijkt het dat 2 eenvoudig te halen is bij 55 graden.

Dan is het stap 1 nu: warmtepomp laten plaatsen en instellen op 55 graden. En dan afbouwen naar 35 gaandeweg de winter om te kijken hoe goed hij het huis warm houdt. En bij plekken waar er moeite is, moet ik daar DBE ventilators gaan plaatsen of wellicht een grotere radiator.

Afbeeldingslocatie: https://www.klimaatexpert.com/images/Warmtepomp/COP_grafiek.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcvyM88MnsXSd6kBpDAUpttn4Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zerxNujkqdmfo74oA7BMbVOd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Dit is fantastisch!!!! Heel duidelijk! Mooi om te zien dat deze zelfs tot 65 graden gaat, en zover ik kan zien is dat zonder de verwarmings element.

[ Voor 12% gewijzigd door mouse86 op 06-10-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bij zulke temperaturen is alleen de COP zo slecht, dat je zeker niet goedkoper uit bent dan met gas. Dat maakt het gewoon zonde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
Bij zulke temperaturen is alleen de COP zo slecht, dat je zeker niet goedkoper uit bent dan met gas. Dat maakt het gewoon zonde.
Weet je dat zeker? Wil je met mij meerekenen.... Voor deze LG Thema staat er:
Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/KPS1MxIPUakV.png?o=1

Hou dan eens de huidige tarieven van gas erbij.
Daar betaal je nu €1.31 euro per kuub gas.
En voor electra €0.29 euro per kWh.

Kuub gas geeft 8kW warmte. Dan moet bij gas ook nog de elektronica stroom krijgen ca 15 cent per kuub. Dan zit je op 1.46 per kuub gas. (bedankt @migjes voor de juiste gas berekening)

Kortom:

1kW warmte met
-Gas: 18.3 cent
-Elektra (met COP1) 29 cent
-Warmtepomp met COP2.19: 13.2 cent (buitentemp -7, water temp 55gr)
-Warmtepomp met COP2.68: 10.8 cent (buitentemp +7, water temp 55gr)

-Warmtepomp met COP2.38: 12.2 cent (buitentemp -7, water temp 50gr)
-Warmtepomp met COP3.47: 8.35 cent (buitentemp +7, water temp 50gr)

Dan ben ik toch zelfs met zo`n hoge temperatuur RUIM winnaar?

Bovendien
1) kan dan ook de gasaansluiting weg, volgens mij geeft dat nog wat jaarlijkse winst, maar dat weet ik nog niet hoe dat zit.
2) heb ik overschot elektra (zonnepanelen) wat nu nog 1 op 1 gesaldeerd mag worden.

[edit]

:X :X
Ik rekende met gasprijs van 1.20 euro. Maar ik zie net dat de prijs nu naar 1.31 euro gaat voor 1 jaar vast contract bij de goedkoopste leverancier. Ik heb de berekening hierboven aangepast. ;w ;w
Enkele leveranciers gaan naar 1.55 euro per kuub!!! Ziek!! 8)7 8)7
Electra heb ik niet doorgerekend omdat ik nog steeds ruime overschot heb aan elektra.

Afbeeldingslocatie: https://gcdn.pbrd.co/images/qMWhbBBsC0tL.png?o=1

[ Voor 46% gewijzigd door mouse86 op 06-10-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:51
psy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
Weet je dat zeker bij de huidige gasprijs? Voor 1 euro per m3 zit je al gauw aan 0,12 cent per kWh. Als er dan 2kwh warmte uit 1 kWh elektrisch komt. Komt het omslagpunt al aardig in de buurt.
mouse86 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Weet je dat zeker? Wil je met mij meerekenen....

Voor bijvoorbeeld deze LG Thema staat er:

Bij 55 graden water temperatuur en -7 buitenlucht temperatuur heb je een COP van 2.19 (inclusief defrost verlies).

Hou dan eens de huidige tarieven van gas erbij.
Daar betaal je nu €1.20 euro per kuub gas.
En voor electra €0.29 euro per kWh.

Kuub gas geeft 8kW warmte.
Dus €1.20 euro delen door 8 geeft 15 cent per kW geleverde warmte.
Dan moet bij gas ook nog de elektronica stroom krijgen ca 15 cent per kuub. Dan zit je op 1.35 per kuub.

Kortom:

1kW warmte met
-Gas: 17 cent
-Elektra (met COP1) 29 cent
-Warmtepomp met COP2.19: 13.2 cent (buitentemp -7, water temp 55gr)
-Warmtepomp met COP2.68: 10.8 cent (buitentemp +7, water temp 55gr)

-Warmtepomp met COP2.38: 12.2 cent (buitentemp -7, water temp 50gr)
-Warmtepomp met COP3.47: 8.35 cent (buitentemp +7, water temp 50gr)

Dan ben ik toch zelfs met zo`n hoge temperatuur RUIM winnaar?
Bovendien kan dan ook de gasaansluiting weg, volgens mij geeft dat nog wat jaarlijkse winst, maar dat weet ik nog niet hoe dat zit.
Ik was net dezelfde rekenexercitie aan het maken. Ik denk ook dat je momenteel ook met een lage COP in het voordeel bent.

Als je geen gas afneemt, ben je je aansluitkosten kwijt (verschilt per netwerkbeheerder, meestal 200-300 per jaar) en de leveringskosten van je leveranciers (verschilt per leverancier).

Je bespaart dus ongeveer 300 euro per jaar extra als je geen gas afneemt en af laat sluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door TheIbex op 06-10-2021 12:15 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@TheIbex @mouse86 Jullie rekenen dan wel met de actuele prijzen, ik reken met prijzen van het verleden omdat de toekomst altijd onzeker is. De gasprijs is nu enorm hoog. Hoe lang blijft dat zo hoog?
De berekening zal dan wel kloppen ja, maar dan is het wel belangrijk om de prijs zo lang mogelijk vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@mouse86
mijn 8kW per m3 is een benadering die aardig overeen komt, maar echt kloppen doet hij ook niet.
het is eigenlijk 7,5-8,5kW per m3.
maar er zijn zoveel variabelen in zoveel verschillende huizen, dat het een ongeveertje blijft.
graag ook zo zien. ;)

geen gas aansluiting bespaart mij "ongeveer":
€ 133,8200, maar ik gebruik maar <500m3 captar, jij zult wel een >500m3 captar hebben.
en dan zit je op € 181,5182

en dan betaal je ook nog aan je leverancier, dit kan 150€ zijn of 35€.
afhankelijk van je contract wat je afsluit.

(ik gebruik nog maar 100 tot 150m3 gas per jaar.
voor 100x1,31€ + 181€ + 35€ = 352€
daar kan ik b.v. 352€ / 0,29€/kW = +/-1200kWh voor kopen.
met gemak zelfs met cop1 (elektra kachel) kan ik dus van het gas af.
gelukkig is mijn hybride warmtepomp nu wel aardig terugverdiend, maar ik ga nog even niet van het gas af om persoonlijke reden)

is de gas prijs hoog, dan is de elektra prijs ook hoog.
je hebt gewoon de olie prijs, is die hoog dan is gas en kolen ook hoog.
en met gas en kolen maken we de meeste elektra, dus is die prijs ook hoog.
het is een gekoppelde markt die de laatste 20 jaar maar weinig relatief verschil heeft gehad.
ik schafte mijn warmtepomp aan met een gas prijs van 0,55€/m3, maar had toen een elektra prijs van maar 0,18€/kWh.

(klein dingetje, mijn warmtepomp doet altijd een cop van 4 onafhankelijk van de buiten lucht.
dit doordat hij warmte uit ventilatie lucht gebruikt, maar nadeel is dat hij veel energie nodig heeft om het lage vermogen rond te pompen. maar ach niks is perfect, het is altijd kiezen tussen de voor en nadelen tussen systemen. ;) )

warmtepomp VS gasketel
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
warmtepomp = duur in aanschaf, goedkoop in gebruik.

en eigenlijk is dit ook gevaarlijk om zomaar te rekenen.
je krijgt namelijk een korting op je energie contract van de regering.
die staat nu op +/- 540€ per jaar.
waarom: rechten van de mens bepaald dat je de basis behoefte van de energie belasting vrij moet krijgen.
omdat niet iedereen een gas aansluiting heeft (denk aan stads verwarming.) maar wel een elektra rekening.
word dat bedrag van de elektra rekening afgetrokken (ook als je geen elektra gebruikt dan krijg je geld uitbetaald of korting op je gas rekening).

(ik heb nog oud contract voor dit jaar.
en ik betaal een pittige 9€ per maand aan voorschot (voor gas + elektra)
ach de zonnepanelen doen hun werk, de warmtepomp word er leuk mee gevoed.
ik krijg nog wel een bedrag terug op het einde van het jaar. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mouse86 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Dit is fantastisch!!!! Heel duidelijk! Mooi om te zien dat deze zelfs tot 65 graden gaat, en zover ik kan zien is dat zonder de verwarmings element.
In het lg Therma draadje is het tot op heden niemand gelukt om bovenstaande specificaties te halen, misschien ben jij de eerste d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:29
mouse86 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat ik niet meer zo lang kan wachten. De huidige ketel begint kuren te krijgen. Anders had ik inderdaad dit jaar nog eens geprobeerd op 40 graden of lager.

Ik denk dat het binnenkort of een nieuwe CV ketel wordt of een warmtepomp.

Ik hoop eigenlijk gelijk een warmtepomp, zeker gezien de huidige gasprijzen want nu ben ik al uit de kosten met een COP van 2.

Want... ik betaal tot 1 jan. nog 60 cent per kuub. Daarna 1.20 euro per kuub.
Uit gas haal je met de ketel ca 8.73 kW warmte per kuub gas waardoor ik 0.137 cent per kW warmte betaal met gas vanaf januari.

Elektra kost mij vanaf januari 0.29 cent per kW echter heb ik overschot aan energie en mogen we nog vol salderen.

Dus COP 2 (en eigenlijk zelfs lager vanwege overschot energie) zou al beter moeten zijn dan gas.
Bij enig overschot is je elektra maar het teruglevertarief waard en moet je daar mee rekenen (dus in principe €0,14 per kWh*), dit kan ervoor zorgen dat COP1 al aantrekkelijker is dan gas bij huidige tarieven.

Voor mij is het al een tijdje break even of ik SWW met gas of e-boiler maak.

(*=eigenlijk moet je altijd met het teruglevertarief rekenen als kosten, want in principe kan je de stroom aan jezelf of aan de energiemaatschappij verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Kaan iemand mij vertellen waar ik het minimum vermogen kan vinden bij warmtepompen? Ben namelijk ook in overweging. Ben benieuwd of mijn jagas zonder dbe groot genoeg zijn zonder dat de wp gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Arievd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:09:
Kaan iemand mij vertellen waar ik het minimum vermogen kan vinden bij warmtepompen? Ben namelijk ook in overweging. Ben benieuwd of mijn jagas zonder dbe groot genoeg zijn zonder dat de wp gaat pendelen.
Kon ik ook niet terug vinden in de databladen.
Maar de oplossing hiervoor is om een buffervat erbij te plaatsen.
Bij 10kW begrijp ik een buffervat van 50 liter.
Je hebt ook buffervaten gecombineerd met sww erin, dan heb je ze beiden afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mouse86 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Kon ik ook niet terug vinden in de databladen.
Maar de oplossing hiervoor is om een buffervat erbij te plaatsen.
Bij 10kW begrijp ik een buffervat van 50 liter.
Je hebt ook buffervaten gecombineerd met sww erin, dan heb je ze beiden afgevangen.
Een buffervat doet vrij weinig met een teklein afgifte systeem. Het is eigenlijk alleen goed voor hydraulische ontkoppeling en/of het vergroten van de systeeminhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-10-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
De LG 9 kw kan terug naar 365 W opgenomen, inclusief circulatie pomp.

Capaciteit warmtepomp bepalen met koelkast formule.

Of we gaan gokken:

Vloeroppervlak
Glas isolatie waarde
Muurisolatie
Dakisolatie
Veluwe nieuwe of oude
Vloerisolatie

Dan kan wellicht iemand reageren met soortgelijk huis.

Je laat een warmteverlies berekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Cees-JanH schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:17:
De LG 9 kw kan terug naar 365 W opgenomen, inclusief circulatie pomp.
Waar heb je dit kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Dat heb ik hier gemeten.
Pagina: 1