Mijn vraag
Ik zou graag mijn databases willen syncen over mijn LAN, maar ik twijfel of een master/slave-setup de juiste is.
Wat is precies de bedoeling:
- Op mijn main PC houd ik een database bij + de bijbehorende (media) bestanden.
- Vanaf mijn PC wil ik een sync starten naar mijn NAS, zodat deze weer gelijk is aan mijn PC.
De bedoeling is dat IDs, UUIDs, etc. allemaal hetzelfde zijn. Hierbij fungeert de NAS als productie omgeving.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Arch Linux (beide) + ZFS
802.11ax (desktop) + 1Gb/s (LAN voor o.a. NAS)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- MariaDB master/slave setup guides opgezocht, die lijken erg ingewikkeld?
- Script bouwen die database leegmaakt van de NAS + elke keer (vers) importeert vanaf de desktop + rsync naar NAS.
De NAS wil ik niet meer de hele dag aan hebben staan. Die gebruik ik vooral als HTPC en streaming.
Het is de bedoeling om de NAS na elke sync in read-only te zetten, dat zou moeten kunnen met ZFS.
Hopelijk hebben jullie tips om dit het beste en makkelijkst aan te pakken.
Ik zie er een beetje tegenop, vooral de MariaDB master/slave guides hebben verschillende mogelijkheden en opvattingen.
Heel erg bedankt!
Ik zou graag mijn databases willen syncen over mijn LAN, maar ik twijfel of een master/slave-setup de juiste is.
Wat is precies de bedoeling:
- Op mijn main PC houd ik een database bij + de bijbehorende (media) bestanden.
- Vanaf mijn PC wil ik een sync starten naar mijn NAS, zodat deze weer gelijk is aan mijn PC.
De bedoeling is dat IDs, UUIDs, etc. allemaal hetzelfde zijn. Hierbij fungeert de NAS als productie omgeving.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Arch Linux (beide) + ZFS
802.11ax (desktop) + 1Gb/s (LAN voor o.a. NAS)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- MariaDB master/slave setup guides opgezocht, die lijken erg ingewikkeld?
- Script bouwen die database leegmaakt van de NAS + elke keer (vers) importeert vanaf de desktop + rsync naar NAS.
De NAS wil ik niet meer de hele dag aan hebben staan. Die gebruik ik vooral als HTPC en streaming.
Het is de bedoeling om de NAS na elke sync in read-only te zetten, dat zou moeten kunnen met ZFS.
Hopelijk hebben jullie tips om dit het beste en makkelijkst aan te pakken.
Ik zie er een beetje tegenop, vooral de MariaDB master/slave guides hebben verschillende mogelijkheden en opvattingen.
Heel erg bedankt!