Win11 performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi @Tomas Hochstenbach , @PiweD
Net als de meeste laptops die je nu in de winkel kunt vinden, zijn de testlaptops geconfigureerd voor modern standby of connected standby, wat betekent dat de laptop in standby naar S0 low power idle schakelt en niet naar S3; dat kun je bovendien niet forceren zonder een herinstallatie uit te voeren. Als je zelf erachter wilt komen welke power states jouw systeem ondersteunt, kun je een command prompt-venster openen en 'powercfg -a' uitvoeren.
Je kunt toch zelf je laptop in slaapstand zetten, i.p.v. sluimerstand, al dan niet in hybride modus? Of is dat met Windows 11 veranderd t.o.v. 10? Of doelen jullie op iets anders? (connected stand-by is inderdaad weer een andere vorm maar zou juist sneller moeten zijn dan S3 dunkt me).
Onze Medion S14409-laptops zijn redelijk vrij van bloatware, op software van McAfee na, en het verschil in gebruikte schijfruimte is aanzienlijk.
Is het trouwens niet eerlijker om te kijken naar wat de daadwerkelijke installatie inneemt, bv op mapniveau? Wie weet heeft de Windows 10 nog wel een driver cache of recovery-database aan boord die Medion niet meer op Windows 11 meelevert. Door alleen de C:\- te bekijken beoordeel je eventueel of dat een Medion-laptop met Windows 11 kleiner is, maar niet Windows 11 an sich.
Dat gebeurt onder andere door het 'uitgebreidere gebruik van compressietechnologieën', iets wat nauwelijks te checken valt,
is dat zo? Je kunt toch achterhalen welke mappen en files de compressie-vlag aan hebben staan? Een Tweaker en de command-line heeft dit, lijkt mij, binnen 15 minuutjes netjes in een rapportje zitten.

[ Voor 76% gewijzigd door Eagle Creek op 05-10-2021 15:39 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Eagle Creek schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:35:
Hi @Tomas Hochstenbach , @PiweD

[...]

Je kunt toch zelf je laptop in slaapstand zetten, i.p.v. sluimerstand, al dan niet in hybride modus? Of is dat met Windows 11 veranderd t.o.v. 10? Of doelen jullie op iets anders? (connected stand-by is inderdaad weer een andere vorm maar zou juist sneller moeten zijn dan S3 dunkt me).
Het probleem is dat een systeem dat geconfigureerd is voor S0 geen S3 kan ondersteunen zonder een complete herinstallatie van Windows. (zie oa hier https://www.tenforums.com...standby-windows-10-a.html)
Is het trouwens niet eerlijker om te kijken naar wat de daadwerkelijke installatie inneemt, bv op mapniveau? Wie weet heeft de Windows 10 nog wel een driver cache of recovery-database aan boord die Medion niet meer op Windows 11 meelevert. Door alleen de C:\- te bekijken beoordeel je eventueel of dat een Medion-laptop met Windows 11 kleiner is, maar niet Windows 11 an sich.
Dat zou inderdaad kunnen, maar daarvan staat de meeste info op de recovery partitie (die ik op het Windows 11-systeem per ongeluk verwijderd heb :+ - is ook te zien in de screenshot) En als dat het geval zou zijn verwacht ik niet dat het 18GB aan files is, waardoor Windows 11 ineens even veel ruimte inneemt als W10.
is dat zo? Je kunt toch achterhalen welke mappen en files de compressie-vlag aan hebben staan? Een Tweaker en de command-line heeft dit, lijkt mij, binnen 15 minuutjes netjes in een rapportje zitten.
Bedankt, maar ik denk dat je me overschat ;) . Ik heb er wel even naar gekeken maar die compressie-vlag geldt als ik dit goed begrijp (https://docs.microsoft.co...eio/compression-attribute) alleen als er gebruik wordt gemaakt van NTFS-compressie. Stel ik zou een .zipje maken, dan wordt die niet voorzien van die vlag, of zie ik het verkeerd? Met andere woorden; als je een andere manier van compressie gebruikt dan krijgt die file niet per se een compression attribute? Ik heb iig de zin veranderd in 'valt door ons nauwelijks te checken.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PiweD schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar daarvan staat de meeste info op de recovery partitie (die ik op het Windows 11-systeem per ongeluk verwijderd heb :+ - is ook te zien in de screenshot) En als dat het geval zou zijn verwacht ik niet dat het 18GB aan files is, waardoor Windows 11 ineens even veel ruimte inneemt als W10.
Hoe zit je pagefile eruit (static / dynamic) en hoeveel daarvan is dan gebruikt? Is je hibernation wel/niet aktief en welke files zijn daarvoor op disk vindbaar? Vind het nogal een statement om een volledige disk uit te draaien, te zeggen "daar staat veel meer op" en dus te zeggen dat het OS dat heeft gedaan.

Desnoods kom je persoonlijk even langs om te controleren maar: ik heb hier een Windows 10 Pro (OEM) geinstalleerd in 2014, gewoon op een "standaard" PC zelfbouw. Mijn Windows-directory, dus C:\Windows\ en alle onderliggende directories nemen minder dan 20GB in door (goed) servicen en opruimen van de "zooi" die Microsoft en users achterlaten in de jaren.

Mijn boodschap: controleer heel goed wat er gezegd wordt want De Windows 11-installatie neemt een kleine 32GB in beslag, terwijl Windows 10 meer dan 50GB nodig heeft is eenvoudigweg onhandig, niet-beargumenteerd en al helemaal niet overeenkomstig mijn eigen PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg1v01qtDKpTuokGYDKJMS5MoTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixbti2khMSZXwkJc5iU1hlgr.png?f=user_large

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@MAX3400 Ik snap dat er genoeg te tweaken/opruimen valt, maar daar gaat het in dit voorbeeld helemaal niet om. De bedoeling was om te laten zien dat je als koper van een laptop meer ruimte overhoudt. We vergelijken de ene oem w10-medion met de andere oem w11-medion. Het is niet de bedoeling om te zeggen dat Windows 11 in alle gevallen 32GB ruimte inneemt. Dat was blijkbaar niet duidelijk, dus ik heb om het te benadrukken heb ik de zin aangepast:

Onze Medion S14409-laptops zijn redelijk vrij van bloatware, op software van McAfee na, en het verschil in gebruikte schijfruimte is aanzienlijk. De Windows 11-installatie op de Medion S14409 neemt een kleine 32GB in beslag, terwijl de Windows 10-versie van dezelfde laptop meer dan 50GB nodig heeft.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 13:47
Maar waar komt die 18GB verschil vandaan?
Voor het zelfde geld staan de CAB files nog op de Win10 machine en niet op Win11.
Komt het door een Windows 10 Servicepack die blijven staan is?
De Windows temp map die niet geleegd is?

Het komt toch niet puur door die stubs...