Trommel wasmachine komt tegen behuizing aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Moeder's/onze wasmachine (een Whirlpool FSCR70410) van slechts enkele jaren oud bonkt de laatste tijd in oplopende mate enorm vlak voor/na het centrifugeren, vaak bij het op/afbouwen van toerental. De trommel komt dan een paar keer tegen de behuizing aan waarbij de machine gaat verschuiven.

Ik heb de bovenkant v/d machine los gehad en zie wat krassen in de zijpanelen daar waar de trommel de behuizing raakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eqWTV2Sl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LcA5u3wl.jpg?1

De binnen- en buitentrommel zijn niet los van elkaar te bewegen en de binnentrommel zit ook niet scheef. Een gebroken trommelkruis lijkt daarmee uitgesloten?

De trommel is als geheel wel vrij makkelijk in beweging te krijgen en ook met gemak zo ver dat het de behuizing raakt :/
[YouTube: VID 20211005 144857]

Aan de bovenkant hangt de trommel alleen aan 2 veren, elke kant één. Daar lijkt weinig stuk aan te kunnen?

De onderkant heb ik nog niet bekeken, daar zouden misschien nog extra veren en/of schokdempers moeten zitten. Met Google'en vind ik dat bij versleten dempers de trommel vooral naar beneden te drukken moet zijn. Bij deze is het echter meer alle kanten op :?

Als jullie dit zo zien, is er enig idee wat er stuk aan kan zijn en of het repareerbaar is voor iemand zonder ervaring hierin, of wordt het een nieuwe kopen? :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Inmiddels onderkant v/d trommel bekeken door de afdekplaat aan de achterkant te verwijderen. Hij wordt met slechts 2 schokdempers aan de zijkanten op z'n plek gehouden en één van de schokdempers is losgeraakt omdat het metaal waarin hij vastzat weggeroest is :o

De machine is op een maand na 3 jaar oud, staat weliswaar in de badkamer en krijgt opspattend water te verwerken, maar deze hoeveelheid roest?! :/ Nooit eerder gehad bij een wasmachine die op dezelfde plek stond...

Voor iemand die niet kan lassen is dit einde verhaal... ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fluksPfl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:49
het is mij niet duidelijk hoe het zwarte plastic blokje van de schokbreker vast zat, maar ik neem aan dat hij geschroefd zit.

Je kan bij de gamma een aluminium hoeklijn halen, deze in de weggeroeste rand vastzetten met montagekit en zelftappers.

Op de hoeklijn dan weer de schokbreker vastzetten.

Mooi is het niet, maar het zal dan wel weer een paar jaar mee gaan.

Lassen gaat het niet worden, roest lassen kan niet.
En plastic op roest lassen helemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Met lassen bedoelde ik meer een nieuw stuk erin lassen, zoals bij auto's wordt gedaan. Maar aangezien ik dat niet zelf kan, wordt het 'm niet.

Van wat ik zo kon zien zat de schokdemper in een rechthoekig gat vastgeklikt, zonder schroeven.

Maar ik weet het niet zeker, daarvoor moet de machine gekanteld worden om beter te kunnen bekijken. Mocht het inderdaad vastgeschroefd zijn, is dat wel een mogelijke oplossing :D

Is het trouwens nodig om de transportbouten weer erin te draaien voordat ik 'm ga kantelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Sowieso klopt het al niet dat daar genoeg water terechtkomt dat het gaat roesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
D-dark schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:34:
Sowieso klopt het al niet dat daar genoeg water terechtkomt dat het gaat roesten
Denk dat het waterdamp is van het douchen wat vervolgens condenseert aan de binnenkant van de wasmachine en in druppels naar beneden loopt. Blijft dan op die rand liggen en bij een kleine beschadiging in de verf gaat 't roesten.

Vind dat niet heel gek in een vochtige ruimte, die waarschijnkijk veel in vochtigheid en temperatuur varieerd.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Cyriel85 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Denk dat het waterdamp is van het douchen wat vervolgens condenseert aan de binnenkant van de wasmachine en in druppels naar beneden loopt. Blijft dan op die rand liggen en bij een kleine beschadiging in de verf gaat 't roesten.

Vind dat niet heel gek in een vochtige ruimte, die waarschijnkijk veel in vochtigheid en temperatuur varieerd.
Dat zou een logische verklaring zijn
Maar dan verwacht ik eerder een enkele plek

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 06-10-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het is helaas geen schroefverbinding, maar echt alleen een stukje kunststof wat in een rechthoekig gat vast zat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cwQsezql.jpg

De demper zelf stelt ook niet zoveel voor, de zuiger kan er zo uit en weer in. Hij lijkt echter nog wel te dempen als in dat er best wat kracht gezet moet worden om 'm in/uit te bewegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8VC3wpCl.jpg

Ik heb ergens nog wel een profiel met een langwerpig gat erin, maar die is te klein ;( Zonder het juiste gereedschap kan 'ie ook niet zomaar groter. Verder is de wand v/d machine ook tot elke centimeters boven de vloer verroest :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGH6muim.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Staal bewerken zonder het juist gereedschap is lastig. Een Dremel met slijpschijfje (en veiligheidsbril) moet wel genoeg zijn om een gat te maken, maar daarmee zit het nog niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gaatjes boren in de zijwand zodat je met 2 metalen tiewrapshem weer vast kan zetten?

Niet mooi en redelijk tijdelijk maar als je er een jaar mee kan uitstellen is toch leuk meegenomen. Kan ook zomaar jaren blijven zitten.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:52
Het lijkt wel of je het moet monteren door hem door een sleuf te duwen en kwartslag te draaien.
Misschien een idee om een strip te kopen, 2 gaatjes naast elkaar te boren en uit te vijlen (dan maak je de sleuf na). Vervolgens bevestig je die strip op het roestige ijzer. Ik vermoed dat een hoop zelftappers of een boutje en moertje het wel een tijdje houdt.

maar dan moet je wel al het gereedschap hebben, anders loop je al snel een paar keer naar de bouwmarkt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
De wasmachine heeft destijds dezelfde avond nog gewassen en doet het nog steeds met gemiddeld 2 wasjes per dag. Maar hoe de schokdemper nu vastzit is niet echt om over naar huis te schrijven :$

Van de vleugeltjes op de schokdemper brak er 1 af nadat ik 'm op de grond liet vallen :$ Maar misschien maakte dat het makkelijker. Ik had dat profieltje die ik eerder liet zien gebruikt en dat langwerpig gat aan 1 kant groter geboord met een trapboor, zodat de overgebleven vleugel v/d schokdemper er doorheen kon.

Daarna extra gaatjes geboord in dat profiel om 2 schroefjes in het kunststof te draaien zodat de schokdemper niet kan verschuiven in dat gat.

Het geheel heb ik door het bestaande roestgat gedrukt/gehamerd en sindsdien zit het vast :*)

Zelftappers heb ik niet liggen en ik kan de machine niet op de zij leggen (of beter gezegd, dan krijg ik 'm niet meer rechtop getild) waardoor ik er niet bij kan aan de binnenkant om moeren+bouten erin te draaien. En de wand blijkt vergaand verroest naar boven toe.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18Jt1fMl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Voor een drie jaar oude machine vind ik de roestplekken erg heftig. Hij staat dus echt in het water kennelijk? Je kunt kunststof bakken kopen waar je de wasmachine in kan zetten. Normaliter om te zorgen dat bij lekkage de hele ruimte niet blank komt te staan, maar in jullie geval zou het omgekeerd zijn: de wasmachine beschermen tegen het teveel aan water van rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:22
misschien wat spuiten met tectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zo'n kunststof bak maakt heel veel lawaai door trillingen. De vloer is namelijk niet vlak, maar loopt schuin naar voren (het putje) vanuit de hoeken. Daardoor trillen wasmachines hier ook best stevig, de pootjes op de juiste hoogte draaien verhelpt het maar tijdelijk, het blijft regelmatig verschuiven tijdens het centrifugeren.

Tectiel is mogelijk handig voor bij een volgende machine, bij deze al veel te laat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, best netjes opgelost. Dit soort "tijdelijke" oplossingen blijven meestal lang werken... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Josefien schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:11:
Zo'n kunststof bak maakt heel veel lawaai door trillingen. De vloer is namelijk niet vlak, maar loopt schuin naar voren (het putje) vanuit de hoeken. Daardoor trillen wasmachines hier ook best stevig, de pootjes op de juiste hoogte draaien verhelpt het maar tijdelijk, het blijft regelmatig verschuiven tijdens het centrifugeren.

Tectiel is mogelijk handig voor bij een volgende machine, bij deze al veel te laat :P
Wasmachine bak en dan trillingsdempers onder de machine plaatsen. Eventueel als je het helemaal goed wilt doen een anti-trillingsmat. Dat de vloer niet recht is maakt op zicht niet zoveel uit ,zorg ervoor dat je machine waterpas staat door de pootjes te stellen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1