Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:17
Ik heb een oude 'budget' laptop uit 2017 met een i3 en 8GB. Ziet er nog knap uit, niks mis mee, maar ergggg traaaag. Alhoewel, de browser start vaak niet eens fatsoenlijk op, dus bij nader inzien is het een hopeloos stukje hardware. Prullenbak .... of project.

€30 besteed aan een 250GB SSD. Verse Windows-10 erop, Dell SupportAssist de drivers laten updaten, BIOS update. Nu wil ik meer, dus een Pro activatie trucje gebruikt. Nu kan ik ook BitLocker aanzetten, dus we voldoen weer helemaal aan de veiligheidseisen van deze tijd. De 4 jaar oude laptop is zelfs weer snel genoeg om huiswerk op te maken (♥‿♥)

Vandaag is Windows-11 uitgekomen. De laptop voldoet toch aan alle eisen: SecureBoot, TPM-chip, GPT, UEFI etc. anders zou BitLocker niet werken. Maar helaas, een Intel CPU van de 6e generatie wordt niet ondersteund ¯\_(ツ)_/¯ Zou daar ook een trucje voor zijn? Op Youtube zijn wat tips voor de bèta, maar werken deze ook met de final release?

Neem je Win10 install USB, en vervang \sources\install.esd met die uit je Win11 ISO. Hierdoor heb je de oude install tool, zonder de nieuwe checks op hardware voor Win11. Dit geeft een goed werkende laptop met Win11, terwijl deze volgens de specs niet ondersteund wordt ٩(˘◡˘)۶

Er is vast nog wel meer hardware te vinden die je hiermee een langer leven kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Microsoft dreigt met het zwalkende beleid van tegenwoordig dat ze dan misschien in de toekomst geen beveiligingsupdates gaan geven.
Ik geloof daar niks van maar het zou kunnen dat je over 4 jaar dus door wat extra hoepels moet springen om een update te installeren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

qwik496 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:20:
...
Er is vast nog wel meer hardware te vinden die je hiermee een langer leven kan geven.
Want die zou met win10 niet meer leven? Houdt win10 per vandaag op met werken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Want die zou met win10 niet meer leven? Houdt win10 per vandaag op met werken?
Ik lees veel berichten waarin wordt besloten om nieuwe hardware te kopen, alleen om mee te kunnen met Win11. Met het posten van mijn ervaring met de niet-ondersteunde upgrade wil ik alleen maar laten zien dat het ook anders kan. Tuurljk, je kan ook nog jaren Win10 draaien. Sterken nog: de release van vandaag is gewoon versie 10.0.22000.194, dus wat is een nummer nou helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met het posten van mijn ervaring met de niet-ondersteunde upgrade wil ik alleen maar laten zien dat het ook anders kan.
+
Zou daar ook een trucje voor zijn? Op Youtube zijn wat tips voor de bèta, maar werken deze ook met de final release?
Welke ervaringen heb je nou dan? Want je stelt vragen hoe iets voor elkaar te krijgen is; allicht dat er op Tweakers een aantal mensen zitten die hiermee de hele dag bezig zijn; ik vermoed ook/echter dat alternatieve bronnen zoals Youtube sneller/beter resultaat opleveren voor je vragen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
MAX3400 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

+

[...]

Welke ervaringen heb je nou dan? Want je stelt vragen hoe iets voor elkaar te krijgen is; allicht dat er op Tweakers een aantal mensen zitten die hiermee de hele dag bezig zijn; ik vermoed ook/echter dat alternatieve bronnen zoals Youtube sneller/beter resultaat opleveren voor je vragen?
En als laatste stukje staat dit:

"Neem je Win10 install USB, en vervang \sources\install.esd met die uit je Win11 ISO. Hierdoor heb je de oude install tool, zonder de nieuwe checks op hardware voor Win11. Dit geeft een goed werkende laptop met Win11, terwijl deze volgens de specs niet ondersteund wordt ٩(˘◡˘)۶"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
qwik496 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:16:

"Neem je Win10 install USB, en vervang \sources\install.esd met die uit je Win11 ISO. Hierdoor heb je de oude install tool,
:?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Precies zoals hij zegt. Met de originele W11 installer kom je niet door de hardware check. Door de W10 installer te gebruiken omzeil je die. Je hoeft alleen maar het betr. WIM bestand te vervangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
nelizmastr schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Je hoeft alleen maar het betr. WIM bestand te vervangen.
klopt, maar:
Neem je Win10 install USB, en vervang \sources\install.esd met die uit je Win11 ISO.
Lees ik zo krom of staat er juist: haal de install.esd uit je win11usb en zet die in de 10 installatie. ipv
Neem je Win10 install USB, en kopieer \sources\install.esd naar je Win11 ISO.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Tens schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

klopt, maar:

[...]

Lees ik zo krom of staat er juist: haal de install.esd uit je win11usb en zet die in de 10 installatie.

[...]
Je downloadt een Win11 iso, maakt een Win10 USB en zet daar de install.wim in van Win11. Dat is de oplossing voor de hardware check van Win11.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Goed te lezen want mijn ryzen 3 2200g wordt ook niet ondersteund terwijl een paar modellen hoger wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Tof, op deze manier is het wel mogelijk om een upgrade met behoud van programma’s te doen. Zojuist op mijn Skylake i5-6500 uitgevoerd. TPM 2.0 heb ik via een chip op het mobo.

Het werkt allemaal vlekkeloos hier!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik probeer mijn gamebak (met I6700 maar wél TPM2.0) te upgraden maar het lukt niet.
Ik heb de registeraanpassing die MS op zijn site heeft geprobeerd, maar ik krijg nog steeds de melding over incompatibiliteit.
Hetzelfde geldt voor bovenstaande ISO truc.
Zijn er nog meer opties?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten Tulp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 09:42
Nyarlathotep schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:33:
Ik probeer mijn gamebak (met I6700 maar wél TPM2.0) te upgraden maar het lukt niet.
>> Verder alles Oke ? secureboot aan?, op alleen de processor mag tie eigenlijk niet weigeren.

Ik heb de registeraanpassing die MS op zijn site heeft geprobeerd, maar ik krijg nog steeds de melding over incompatibiliteit. >> Klopt maar je kan hem nu wel doordrukken en installeren.
Zijn er nog meer opties? jazeker en ook de beste: schoon installeren! en dan niet (bijvoorkeur) met de install.esd wisseltruuk
Maar met de media creation tool de win11 iso ophalen en die te installeren door invoeren register sleutels met notepad tijdens de installatie.

Zelf regfiletje maken met notepad:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\LabConfig]
"BypassTPMCheck"=dword:00000001
"BypassSecureBootCheck"=dword:00000001
"BypassStorageCheck"=dword:00000001
"BypassCPUCheck"=dword:00000001

Tijdens installatie shift f10>notepad>zoek regfile>selecteer regfile>merge> en door
Dit is even kort, youtube staat er vol me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stappenplan omzeilen systeemeisen Windows 11 bij een upgrade

Open de registereditor door regedit te typen in het startmenu.
Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup.
Maak een DWORD-value aan met de naam AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU. Zet de waarde op 1.
Maak een USB-stick met Windows 11 via de Media Creation Tool van Microsoft.
Voer de setup-executable uit vanaf de USB-stick. Je krijgt tijdens de setup een melding dat je Windows 11 installeert op niet-ondersteunde hardware, maar kunt vervolgens wel doorgaan.

Stappenplan omzeilen systeemeisen Windows 11 bij een schone installatie

Maak een USB-stick met Windows 11 via de Media Creation Tool van Microsoft.
Boot vanaf deze USB-stick.
Na enkele stappen krijg je in de set-up de melding dat je pc niet aan de systeemeisen voldoet. Druk nu op Shift+F10 om een commandprompt te openen en open de registereditor door regedit te typen, gevolgd door een enter.
Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup.
Klik met rechts op Setup en kies voor New -> Key. Noem deze sleutel LabConfig.
Open de zojuist aangemaakte sleutel en maak binnen LabConfig twee DWORD-values aan. Noem ze BypassTPMCheck en BypassSecureBootCheck. Pas de waarde van beide values aan van 0 naar 1.
Sluit regedit en de commandprompt. Ga een stap terug in de set-up en vervolgens weer een stap vooruit. De set-up gaat nu door alsof je pc aan de systeemeisen voldoet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:00:
Goed te lezen want mijn ryzen 3 2200g wordt ook niet ondersteund terwijl een paar modellen hoger wel.
Ryzen 2550 ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het zal wel aan mij liggen, maar waarom zou je naar W11 willen als W10 prima werkt?

Ik ben noodgedwongen naar W11 gegaan vanwege een performance bug.

Clean install, maar de bug was er nog steeds in W11.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het aan een driver lag.

Maar nu zit ik op Windows 11 en krijg ik opeens problemen met hoog CPU gebruik van Windows diagnostics svchost.exe...

Nu heb ik dat hele proces maar gesloopt en lage prioriteit gegeven, maar W11 is dus niet altijd de oplossing en kan zelf ook weer problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Accretion schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:09:
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom zou je naar W11 willen als W10 prima werkt?
Het korte antwoord: Omdat het kan
Het lange antwoord: Omdat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

NoahAmber schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:37:
[...]

* Jester-NL VM aanslingert... W11 upgrade en test... nog steeds geen mogelijkheid ziet om sommige dingen aan te passen... zucht en VM weer uitgooit...

'tuurlijk, Ik kan upgraden (hardware kan het probleemloos aan), maar W11 kan nog niet wat ik verwacht ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

NoahAmber schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:37:
[...]
Om aan te klooien, prima.
Maar ik denk dat je eerder stabiliteit inlevert dan dat je er echt voordeel uit haalt (op niet ondersteunde hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Van een tweaker kreeg ik de volgende link

https://nl.hardware.info/...ger-windows-11-zonder-tpm

Op deze site staat hoe je mbv W11 iso en Rufus 3.18 een install W11 met bypass kunt maken.

Hiermee aan de slag gegaan waarbij ik in Rufus de partitie indeling op MBR heb gezet.
Vervolgens met de aangemaakte USB vanuit een W10 install de W11 upgrade gedaan.
Dit eerst gedaan op een laptop met een i5-2520m en vervolgens op een PC met Asus P5QD mobo en E8400.
Beide keren probleemloos en ook tot nu toe geen problemen gehad met W11 updates.
In hoeverre deze systemen stabiel blijven?
M.a.w. gaat Microsoft op (korte) termijn in de updates een hardware check inbouwen?

Overigens ging mij om een indruk te krijgen van W11, mijn "werk" PC met een i5-3570k blijft op W10.

Tav de laptop nog enige bijzonderheden:
Deze had ik recent gekregen van een buurjongen, hierop had ik W10 geïnstalleerd zonder naar de bios specs te kijken.
Bij nadere inspectie bleek deze UEFI te zijn, maar niet aangevinkt, dus als Legacy gedraaid.
Vanaf scratch weer begonnen met een W10 install UEFI.
Vanuit deze W10 de W11 upgrade gestart, na de 100% en reboot melding vervolgens de melding W11 install is mislukt.
Bij een schone install van W11 de melding dat de hardware niet voldeed, maar die bypass dan?
Dus weer opnieuw W10 in Legacy mode, vervolgens de W11 upgrade, lukte nu weer wel.
En als laatste stap de mbr2gpt.exe erop los gelaten.
Nu op de laptop een draaiende W11 in UEFI.
Pagina: 1