Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabarino
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-10-2021
Hoi allemaal,

Ik ben al enkele weken aan het rondneuzen voor een studie en blijf ik met name hangen bij de opleiding ICT op het HBO. Zelf ben ik momenteel op freecodecamp.org JavaScript aan het volgen en ik vind het interessant. Waar ik me wel zorgen om maak is de affiniteit met wiskunde die je zou moeten hebben. Op reddit e.d. wordt vaak gezegd dat veel ICT draait om wiskunde. Bij bijvoorbeeld game-development & machine-learning lijkt me dat evident. Maar software engineering spreekt mij meer aan, en ik vraag me af of dit hier ook noodzakelijk voor is.

Dat er een verband tussen logisch nadenken en programmeertaal bestaat lijkt me evident, maar moet ik een wiskunde-genie zijn om mijn draai te vinden in de ICT? Formele logica zoals Forall X gaat me redelijk af, algebra daarentegen niet echt. Mijn vraag is dus: is wiskundig inzicht noodzakelijk in de ict?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gevoel voor wiskunde is een pré, omdat het inzicht geeft in de bewijsbaarheid/correctheid van programmeertalen en in het verlengde daarvan de correctheid van het uiteindelijke programma.

Voor sommige toepassingen is wiskunde gewoon nodig; denk inderdaad aan kunstmatige intelligentie, statistiek en algoritmen (bijv. cryptografie).

Er zijn ook toepassingen waar dit minder het geval is, dit zijn voornamelijk applicaties die informatie invoeren, opslaan, inzichtelijk/vindbaar maken en mogelijk ontsluiten via koppelingen met andere systemen. Voor dat soort toepassingen is begrip van slechts een subset van de wiskunde voldoende om als professional aan de slag te gaan. Je moet dan voornamelijk een begrip hebben van predicatenlogica en de verzamelingenleer.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Ik ben zelf bagger slecht in wiskunde en ben C# dev, backend e-commerce systemen, echt geen wiskunde nodig... Probleem oplossend vermogen en creatief zijn heb je wel nodig, ook zelfstandig dingen eigen maken scheelt een hoop.

In de opleiding zit natuurlijk wel wiskunde... Heb ik mij gelukkig langs af kunnen pissen door extra programmeer vakken te pakken haha.

[ Voor 57% gewijzigd door JustFogMaxi op 05-10-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:42
Als software engineer kan ik niet spreken, maar ik werk als SysAdmin. Hier heb je geen wiskunde voor nodig; enkel logisch inzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ben developer en mijn wiskunde was ronduit matig :+ 5,5 op de middelbare afgesloten, tijdens m'n studie alle wiskunde vakken opnieuw moeten doen maar uiteindelijk wel gehaald met magere voldoendes.

Tijdens m'n werk merk ik er totaal niets van. Analytisch vermogen en logisch redeneren is vele malen belangrijker.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabarino
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-10-2021
Dank voor alle reacties! Zijn er onder jullie toevallig ook mensen die de hbo-opleiding hebben gevolgd? Zo ja, waar had je echt moeite mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54
Je hoeft zeker geen genie te zijn. En "wiskundig inzicht" is ook niet iets dat 100% genetisch bepaald is. Je kan bijles volgen, braaf al je huiswerk doen, thuis extra oefenen, etc. Mijn (beperkte) ervaring was dat wiskunde soms ook een struikelblok was voor de studenten die er geen tijd aan wouden spenderen. Terwijl mensen met wat minder aanleg het wel haalden door hard en gestructureerd te werken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
ik ben al een tijd software developer en heb hbo informatica gedaan met de minor software engineering en het enige wat ik wat lastig vond was het vak statistiek waar wel wat wiskunde bij komt kijken en het vak logika hoewel dat meer wat droge stof is met predicaten enzo. In het vak zelf heb je weinig echte wiskunde nodig. je moet wel abstract en logisch kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat ligt er volledig volledig aan in welke kant van software engineering je gaat zitten. Zit je meer aan de front-end kant dan is de hoeveelheid wiskunde die je nodig hebt niet bijster veel, maar ook dit verschilt per toepassing. Ik schrijf zelf veel embedded software, en daar kom je niet weg met een middelbare school niveau (vwo) wiskunde. Ligt
er ook heel erg aan in welke taal je programmeert, in c of assembler zul je veel meer zelf moeten nadenken over de wiskunde dan bijvoorbeeld een script taal zoals JavaScript of python.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben ook slecht in wiskunde. In het echte leven is het natuurlijk handig om het e.e.a. te kennen en kunnen en in elk geval de theorie te hebben gehad. Maar tenzij je in een echte niche gaat programmeren zal het allemaal wel meevallen. Het scheelt denk ik ook dat wiskunde vaak abstract is, terwijl code het concreet maakt in stappen.

De dirty secret is dat moeilijkere stukken gewoon uit een of andere library gehaald kunnen worden, aangezien voor elk wiskundig probleem iemand dat wel eens efficienter heeft geimplementeerd dan je zelf zou kunnen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1