Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 14:57
In Nederland is iedereen er mee eens dat dieren niet zinloos moeten lijden. Er is wetgeving tegen dierenmishandeling, tegen slechte omstandigheden in de bio-industrie, en er bestaan tal van actiegroepen die strijden voor dierenwelzijn. Ikzelf ben natuurlijk ook tegen onnodig lijden van dieren.

Maar wat ik niet snap, is de argumentatie. Mijn vraag: Waarom zouden we ons aan moeten trekken van het lijden van dieren?

- Het is zielig! Dat zeggen veel mensen, maar waarom nou eigenlijk. Het is logisch dat wij als mensen elkaar niet laten lijden, we moeten samenwerken, dat is al lang geleden vastgesteld. Geweld tussen mensen is slecht. Door inlevingsvermogen in een ander kan je begrijpen dat je een ander geen pijn moet doen. Dit inlevingsvermogen wordt ook geprojecteerd op dieren, het is niet aan te zien om een lief konijntje te zien lijden.

Maar waarom eigenlijk niet? Dieren zijn niet onze gelijken, dus er is geen reden om medelijden te hebben. Het zijn geen mensen, potverdorie. Inlevingsvermogen ("goh wat zielig") is geen argument tegen dierenleed, vanwege die ongelijkheid.

Het idee dat mensen en dieren fundamenteel verschillend zijn is vanuit verscheidene standpunten op te vatten. Vanuit klassiek-christelijke hoek kan je zeggen dat de mens geschapen is als heerser over de aarde (en de dieren), en dat deze daar boven staat.
Vanuit rationeel standpunt kan je zeggen dat wij als mens, de soort 'mens', evolutionair gezien geen medelijden hoeven de hebben met een wezen anders dan een mens, omdat een hongerige leeuw, of mug, ook een hap neemt uit een mens als ie de kans krijgt. Er bestaat geen voordeel uit het voorkomen van dierenleed (behalve als het welzijn van de dieren zorgt voor een betere levensomstandigheid van de mens, zoals gezonde koeien of schapen die als voedsel dienen), dus is dat een argument voor onderscheid van mens en dier.

- Ja maar dieren zijn even belangrijk als mensen, want die leven ook en hebben een ziel! Als je boeddhist bent draag je de opvatting dat er een kans is dat elk levend wezen een ziel draagt die al talloze levens geleefd heeft, en vanuit dat standpunt mag je deze geen kwaad doen. Dit is een valide standpunt, maar voor de meeste mensen in Nederland gaat dit natuurlijk niet op.

- Ja maar dieren zijn even belangrijk als mensen, want ze zijn lief! Dit standpunt wordt gebezigd door mensen die gek zijn van dieren (new age, extreem-linkse milieuaanhangers, enz), en geen ervaring hebben met menselijk lijden in hun directe omgeving. Zodra ze moeten kiezen tussen het leven van b.v. een familielid, en het leven van 10 nertsen, dan weet ik zeker dat ze terugkomen van hun standpunt. Daarmee is hun hele argument omvergeslagen, omdat je dan toegeeft dat menselijke belangen boven dierlijke belangen staan.

Ik zoek dus rationele argumenten tegen onnodig dierenleed. Laat er geen twijfel over bestaan, ik ben ook tegen dierenleed (ik vind het zielig voor die beesten, o.a. uit inlevingsvermogen), maar dat is niet op rationele gronden gebouwd.

Heeft iemand wel een goed argument tegen dierleed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Heel simpel:
Vermoord ze niet onnodig, maar doe het om ze te gebruiken en niet MISbruiken, zoals onze veehandel. Zeg nou zelf:"Lijkt die verrekte koeienhandel }:O niet op de holocaust (sorry voor de vergelijking, ik wil hier niemand mee kwetsen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 18:24

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Alereerst wil ik even duidelijk maken dat wij ook dieren zijn :) Als je het dus over onnodig dierenleed hebt dan moet je dus geen onderscheid maken tussen so called 'mensen en dieren'.
- Ja maar dieren zijn even belangrijk als mensen, want ze zijn lief! Dit standpunt wordt gebezigd door mensen die gek zijn van dieren (new age, extreem-linkse milieuaanhangers, enz), en geen ervaring hebben met menselijk lijden in hun directe omgeving. Zodra ze moeten kiezen tussen het leven van b.v. een familielid, en het leven van 10 nertsen, dan weet ik zeker dat ze terugkomen van hun standpunt. Daarmee is hun hele argument omvergeslagen, omdat je dan toegeeft dat menselijke belangen boven dierlijke belangen staan.
Als ik bovenstaand stukje om zou draaien en zou moeten kiezen tussen het leven van mijn kat of 10 mensen die ik niet ken, dan zou ik het ook wel weten >:) ... dat zijn 'emotionele banden' waar je het over hebt en is dus geen vergelijking.

Om even de 'scheiding' tussen mens en dier hoog te houden;
Ik ben ook een dierenliefhebber en ik vind eigenlijk dat dieren meer recht hebben om te bestaan dan wij. Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Ik ben niet van mening dat er een fundamenteel verschil is tussen mensen en dieren, ik heb bijvoorbeeld apen gezien die ingewikkelde concepten als tijd en praten over de telefoon begrepen, een verzorger belde de aap op en zei dat hij over 3 dagen een rugzak met een verrassing bij zich zou hebben, en de aap (die overigens via een soort toetsenbord met symbolen terug kon praten) vroeg aan hem 3 dagen later waar de rugzak was.

Ik denk dus dat dat heel geleidelijk over is gelopen en dat een aap een hele hoop dingen (met de juiste training ofcourse) die wij kunnen ook kan.

Dit is een beetje snel snel getiept op mijn werk maar ik zal later nog wel een nadere verklaring geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

Als ik bovenstaand stukje om zou draaien en zou moeten kiezen tussen het leven van mijn kat of 10 mensen die ik niet ken, dan zou ik het ook wel weten ... dat zijn 'emotionele banden' waar je het over hebt en is dus geen vergelijking.
Maar voor de rest gaat het wel met je.
Ik ben ook een dierenliefhebber en ik vind eigenlijk dat dieren meer recht hebben om te bestaan dan wij. Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen
Dat is geen dieren liefhebben maar mensen verrachten omdat je zelf nog een aap bent, je voelt je gewoon enigzins achtergesteld.

voor hulp: tel 0900-IDIOOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 20 augustus 2001 13:24 schreef Commander_Zulu het volgende:Ik zoek dus rationele argumenten tegen onnodig dierenleed.
Onnodig dierenleed is altijd onnodig... ;)

Een dier doodt jou om je op te eten (9 van de 10x in ieder geval)...
Een mens doodt een dier om te eten...
Een mens doodt jou om er zelf beter van te worden...
Een mens doodt een dier om er zelf beter van te worden...

De laatste 2 situaties zijn voor mij valide argumenten om dieren te beschermen tegen de mens...

Eten moet je, Bio-industrie moet niet...
Kleden moet je, Nertsen met een tang om hun bek en een staaf in hun reet waar een stroomstoot door moet, om te zorgen dat het oh zo dure bont niet beschadigd raakt, moet NIET...

Vivi-sectie is per definitie fout!!!
Het is zwaar egoïstisch om te zeggen dat een dier minder is dan een mens...
Wie bepaalt dat ? De mens!!!! Over arrogant en fout gesproken zeg !!! :r |:(

Als ik alleen al denk aan die paarden laatst in het nieuws die gewoon (.......) ik heb er eigenlijk geen woorden voor, maar ik neem aan dat men weet waar het over gaat... :r
De mensen die ik tegenkom die dat hebben gedaan, die mogen van mij kanker krijgen; ik hoop hele erge, zo kwaad maakt mij dat...(sorrie als ik hiermee mensen tegen het hoofd stoot, maar dat is zoals ik dat voel)...

Dieren zijn per definitie zwakker dan mensen; wij hebben dan ook de verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat zij niet door ons soort worden lastiggevallen...

(tsjah, van echte argumenten is weinig gekomen, lekker onderwerp dit... ;) )

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Op maandag 20 augustus 2001 15:13 schreef Bramiozo het volgende:

[..]

[..]

Dat is geen dieren liefhebben maar mensen verrachten omdat je zelf nog een aap bent, je voelt je gewoon enigzins achtergesteld.

sja..

anywayz, probeer nou 's te onderbouwen, zo moeilijk hoeft het niet te zijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27655

Dieren zijn niet onze gelijke, dus er is geen reden om medelijden te hebben.
Ik zie niet het verband tussen die twee.
JUIST om dat de mens belast is met een enorm inlevingsvermogen is het "onmenselijk" om dieren te laten leiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Op maandag 20 augustus 2001 15:13 schreef Bramiozo het volgende:

[..]

[..]

Daar krijg je er 1 voor terug:

Hou je zwakzinnige FLAMES voor je!!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sja..
anywayz, probeer nou 's te onderbouwen, zo moeilijk hoeft het niet te zijn hoor
argumenten als deze zeker-->
Als ik bovenstaand stukje om zou draaien en zou moeten kiezen tussen het leven van mijn kat of 10 mensen die ik niet ken, dan zou ik het ook wel weten ... dat zijn 'emotionele banden' waar je het over hebt en is dus geen vergelijking.
Ik ben ook een dierenliefhebber en ik vind eigenlijk dat dieren meer recht hebben om te bestaan dan wij. Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen
Je vind dit, je vind dat...fantastisch die argumenten!!!
...oh nee wacht, ja..ja daar hebben we iets wat op een argument lijkt: " Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen" <--> Van Wie moeten ze Wat(?) doen?

Heb tenminste de degelijkheid, om wat je gezegd hebt aan te passen, ik bedoel tien mensen voor een poes?! of wij hebben minder recht om te bestaan dan dieren?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar krijg je er 1 voor terug:
Hou je zwakzinnige FLAMES voor je!!!
- Wat the fok is dit dan voor reactie?

-zwakzinnig? Flames? --> mijn reactie was een droge reactie op een radicale post.

-Flames? yeah right, alsof me ga opwinden over zulke ZWAKZINNIGE reacties als die van mr.Stoffel of mr.PaPa

-Zwakzinnig? ik ben nog niet eens begonnen met nadenken over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Jongens, jongens, brammioso en stoffel, ruzie maken doen we buiten.
Op maandag 20 augustus 2001 15:33 schreef BertV_de_tweede het volgende:

[..]

Ik zie niet het verband tussen die twee.
JUIST om dat de mens belast is met een enorm inlevingsvermogen is het "onmenselijk" om dieren te laten leiden...
Okee, goed punt, maar dat inlevingsvermogen is een ingebouwde bescherming van de soort, zodat je een samenleving krijgt waarbij de ene mens de andere niet de kop in slaat. Een soort "laten we goed voor elkaar zorgen, dan wordt er ook goed voor mij gezorgd".

Dit kan je wel op dieren projecteren, maar omdat dieren zelf geen inlevingsvermogen hebben, is dat hele mechanisme wat ik net beschreef niet van toepassing. Waarom zou je je inleven voor een dier als deze op zijn beurt niet hetzelfde kan terugdoen?

Ik stel dus dat inlevingsvermogen, en altruisme in het algemeen, ingebouwd is in de mens om samenwerking te vergroten. Maar dan alleen tussen mensen onderling, daar zit een wisselwerking tussen.
Het is zwaar egoïstisch om te zeggen dat een dier minder is dan een mens...
Wie bepaalt dat ? De mens!!!! Over arrogant en fout gesproken zeg !!!
Ja maar een mens is toch slimmer en machtiger dan dieren! En ook al is dat niet zo, dan nog zijn wij een unieke soort, en hoeven we geen rekening te houden met andere soorten. Waarom is volgens jou een dier even belangrijk als een mens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5721

Op maandag 20 augustus 2001 15:58 schreef Bramiozo het volgende:
Dan moet je je er maar helemaal niet mee bemoeien.
Als je toch wilt meedoen aan een discussie moet je nadenken en je netjes gedragen, beide heb jij nagelaten tot nu toe.
Als je niet bereid bent dat te doen verzoek ik je je uit de discussie te houden.
Geldt trouwens voor iedereen die zijn emoties of taalgebruik niet de baas kan.
Graag een nette discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 20 augustus 2001 16:31 schreef Commander_Zulu het volgende:

Ja maar een mens is toch slimmer en machtiger dan dieren! En ook al is dat niet zo, dan nog zijn wij een unieke soort, en hoeven we geen rekening te houden met andere soorten. Waarom is volgens jou een dier even belangrijk als een mens?
Dus alleen omdat de mens uniek zou zijn (waarom zijn dieren niet uniek?) hoeven we geen rekening te houden met dieren ???

Ik zie de logica hierin niet...

Ik kan niet zeggen of een dier meer of minder of zelfs evenveel 'waard' is dan een mens...
Dat kan niemand zeggen; want niemand *weet* het...

Hier kan je dus niet met feitelijke argumenten over discussieren, want zoals ik al zei: "niemand kan dat bepalen...", want je hebt het over een filosofie, en niet over een feit...

Ik beweer niet dat een dier meer of minder is dan een mens; alleen dat het arrogant is om dat te zeggen...

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic//
Is al goed, excuses...maar ben nog steeds van mening dat mr. PaPa over de streep ging en die reactie van Stoffel out of line was..maar goed.
(zo..toch nog laatste woord)

Dat wat the Fok enzo, moet je niet opvatten als schelden hoor. Ook is het niet aanwezig zijn van intonatie een handicap in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:37
Op maandag 20 augustus 2001 16:47 schreef Bramiozo het volgende:
offtopic//
Is al goed, excuses...maar ben nog steeds van mening dat mr. PaPa over de streep ging en die reactie van Stoffel out of line was..maar goed.

Dat wat the Fok enzo, moet je niet opvatten als schelden hoor. Ook is het niet aanwezig zijn van intonatie een handicap in dit soort gevallen.
Ik zal het nog ff erger maken,
als ik kon kiezen tussen de dood van 1 van m'n honden of 100 onbekende mensen, dan mochten die mensen voor mij allemaal kapotvallen, en dat is geen grapje, dit is serieus.
Mijn honden zijn dierbaar voor mij en daar moet niemand aankomen.

Zoals iemand eens ooit zei "Als je niet van dieren kunt houden, kun je al helemaal niet van mensen houden".

Alleen omdat wij machtig genoeg zijn om dieren een hoop leed aan te doen betekend ook niet dat we dat moeten doen.
De mens is het enige BEEST die moordt voor plezier,
niet echt een teken dat wij verder zijn ontwikkeld dan dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou je je inleven voor een dier als deze op zijn beurt niet hetzelfde kan terugdoen?
Omdat mensen dieren vermenselijken. Kijk maar naar disney films met zijn honden, varkens en koeien met petjes op.
Hoeveel nederlanders zien dagelijks nog een koe? Een koe is volgens de meeste dan al gauw een knuffeldier.
(paar honderd kilo koe knuffelt toch niet lekker hoor :D)

In vissen, slakken en kreeften herkend niemand iets. Die worden zonder pardon in kokend water gegooid, met hun kop tegen een steek dood geslagen etc. etc.

Ook roofdieren kunnen rekenen op minder sympathie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 20 augustus 2001 17:02 schreef Legion het volgende:
Alleen omdat wij machtig genoeg zijn om dieren een hoop leed aan te doen betekend ook niet dat we dat moeten doen.
Amen!!!

Dat is iets wat puur in mensen zit: Hypocritie en arrogantie; beide eigenschappen zal je bij dieren niet terugvinden...

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op maandag 20 augustus 2001 17:07 schreef BertV_de_tweede het volgende:

[..]

In vissen, slakken en kreeften herkend niemand iets. Die worden zonder pardon in kokend water gegooid, met hun kop tegen een steek dood geslagen etc. etc.

Ook roofdieren kunnen rekenen op minder sympathie...
Niet voor mij hoor, die roofdieren "moorden" alleen om te overleven, en kreeften levend in kokend water gooien vind ik ook totaal onmenselijk.
In China en andere aziatische landen is dit allemaal nog erger trouwens, daar gooien ze gewoon levende katten in kokend vet, waarna het beestje (dewelke nog steeds leeft) uit het vet gehaald en gevild, daarna liggen ze levend op een bord voor iemands neus om opgegeten te worden. :r :r :r :r :r :r
De kat krijgt tevens van tevoren een slag in de nek zodat het niet teveel spartelt wanneer het in het vet wordt gegooid.

Je kunt me toch niet zeggen dat je dat nog normaal vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Dat is iets wat puur in mensen zit: Hypocritie en arrogantie; beide eigenschappen zal je bij dieren niet terugvinden...
Dus jij en ik en alle andere mensen zijn hypocriet en arrogant? Nee dus! Wat we wel zijn dat is slimmer dan dieren en die slimheid heeft ons gebracht tot een drang. Een drang om doelen te berreiken. Whatever that maybe!

Buiten deze doelen stellen wij mensen ons ook beperkingen (bijv. dierenwelzijn is belangrijk en mag niet verwaarloosd worden). Als andere mensen deze beperkingen zich niet hebben opgelegd en het dierenwelzijn moeten schenden om hun doelen te bereiken dan schenden zij dus jouw beperkingen en dat vindt jij niet leuk. Dan krijg je conflicten (he, Bramiozo ;) )

De mens moet daarom een universele redenering houden om zich te realiseren van het "goede". De manier waarop het "moet"!

Okee, ik geef toe: "Aan het eind wordt het een beetje vraag, maarre...you dig?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Op maandag 20 augustus 2001 15:58 schreef Bramiozo het volgende:

[..]

- Wat the fok is dit dan voor reactie?

-zwakzinnig? Flames? --> mijn reactie was een droge reactie op een radicale post.

-Flames? yeah right, alsof me ga opwinden over zulke ZWAKZINNIGE reacties als die van mr.Stoffel of mr.PaPa

-mijn reactie was een droge reactie op een radicale post.
--> Je reactie was wel degelijk een flame, je noemt mij een aap |:( en je geeft aan dat ik me 'enigszins achtergesteld voel'. Ik ben geen aap en reageer dus niet op flames ;) ..alleen in dit geval dan want uitendelijk ben ik ook maar een mensachtige :D

-yeah right, alsof me ga opwinden over zulke ZWAKZINNIGE reacties als die van mr.Stoffel of mr.PaPa
--> No offence maar volgens mij wind je je aardig op

--> Wederom no offence maar dit zegt toch wel genoeg, lees gewoon eerst 's goed voordat je gaat reageren.
Op maandag 20 augustus 2001 16:47 schreef Bramiozo het volgende:
offtopic//

freedom of speech zullen we maar zeggen... ik meen wat ik zeg en ga dat niet terugnemen with all due respect.

[edit]

[..]

Inderdaad en daarom (Bramiozo) ;
...en ik vind eigenlijk dat dieren meer recht hebben om te bestaan dan wij. Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 20 augustus 2001 13:24 schreef Commander_Zulu het volgende:
Maar waarom eigenlijk niet? Dieren zijn niet onze gelijken, dus er is geen reden om medelijden te hebben. Het zijn geen mensen, potverdorie. Inlevingsvermogen ("goh wat zielig") is geen argument tegen dierenleed, vanwege die ongelijkheid.
Deze uitspraak geeft weer eens overduidelijk het bewijs van de grenzenloze arrogantie van de mens. Ik heb zelden zulke slappe onzin gezien, en dat is slechts mijn bescheiden mening |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 20 augustus 2001 17:17 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Dus jij en ik en alle andere mensen zijn hypocriet en arrogant? Nee dus! Wat we wel zijn dat is slimmer dan dieren en die slimheid heeft ons gebracht tot een drang. Een drang om doelen te berreiken. Whatever that maybe!

Buiten deze doelen stellen wij mensen ons ook beperkingen (bijv. dierenwelzijn is belangrijk en mag niet verwaarloosd worden). Als andere mensen deze beperkingen zich niet hebben opgelegd en het dierenwelzijn moeten schenden om hun doelen te bereiken dan schenden zij dus jouw beperkingen en dat vindt jij niet leuk. Dan krijg je conflicten (he, Bramiozo ;) )

De mens moet daarom een universele redenering houden om zich te realiseren van het "goede". De manier waarop het "moet"!

Okee, ik geef toe: "Aan het eind wordt het een beetje vraag, maarre...you dig?"
I dig... ;)

Per definitie *kan* een mens hypocriet en arrogant zijn...
Een dier kan dat niet... da's alles wat ik zeg...
Waar zie jij mij beweren dat jij en ik en alle andere mensen hypcriet en arrogant zijn dan ?

Maar ja, dat de mens universeel bewust zal worden van het 'goede', is helaas een utopie, meen ik...
Daar is men veel te lui voor (mezelf incluis...)...

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Maar mensen zijn toch ook dieren?! Ik zie het juist andersom: moorden mag, zolang het geen aanslag heeft op het ecosysteem. Als er mensen dood gaan in een ver land kan het me echt geen ruk schelen. Mensen vernietigen en moorden toch alleen maar. Maar andere dieren, daar blijf je vanaf... Die zijn tenminste nog nuttig voor het ecosysteem. En mensen hebben op dit moment veel te veel invloed op dat ecosysteem.
Maar wat is nu het verschil tussen het mishandelen van een dier of van een mens? Ik vind het racistisch om te zeggen dat mensen meer waard zijn dan andere dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet voor mij hoor, die roofdieren "moorden" alleen om te overleven, en kreeften levend in kokend water gooien vind ik ook totaal onmenselijk.
In China en andere aziatische landen is dit allemaal nog erger trouwens,...
dus wat ze met katten doen in china vind je erger dan kreeften koken? :?

:) Je bewijst zelf dat je verschil ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33337

Niemand is gelijk, geen dier, geen mens (de mens is volgens mij ook een diersoort). Het gaat erom hoe we elkaar waarderen.
Dieren verschaffen voedsel, kleding, etc. Daarnaast dienen ze ook het gemak van de mens en vinden we het leuk om met ze samen te leven. Kortom wij gebruiken dieren om er zelf beter van te worden. Daarom zijn dieren veel waard voor mensen. Des te meer een reden om ze netjes te behandelen lijkt mij!!

Dat mensen inlevingsvermogen hebben betekent dat ze kunnen begrijpen dat een dier ons geen kwaad zal doen als dat niet nodig is en dat wij dat dus ook niet moeten doen.
Mensen zijn gewoon te verwend om dat te beseffen.

Mensen die dieren niet waarderen vind ik dom! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ze leuk moet vinden en zelfs niet dat je ze niet mag doden als dat nodig is (maarja, wanneer is dat nu echt nodig?).

Een rationeel argument tegen dierenleed lijkt mij dat we onszelf uitroeien als wij (onnodig) dieren uit roeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Per definitie *kan* een mens hypocriet en arrogant zijn...
Een dier kan dat niet... da's alles wat ik zeg...
Waar zie jij mij beweren dat jij en ik en alle andere mensen hypcriet en arrogant zijn dan ?
Tsja, nu dig ik jou ook ;)
Een rationeel argument tegen dierenleed lijkt mij dat we onszelf uitroeien als wij (onnodig) dieren uit roeien.
Hoe bedoel je "onszelf uitroeien"? Dat doen we toch ook al als we geen dieren vermoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 20 augustus 2001 21:24 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Hoe bedoel je "onszelf uitroeien"? Dat doen we toch ook al als we geen dieren vermoorden!
Ik bedoel dat wanneer wij teveel dieren doden het natuurlijk evenwicht in de natuur wordt verstoord. Dan roeien wij onszelf dus uit.
Wat snap je hier niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Interessante flamewar hiero.

Schijnbaar zijn een heleboel mensen heel lang op vakantie geweest, en zwaar authistisch (no flame here intended) want ze kunnen / willen zich niet eens in de situatie van een ander plaatsen.

Extreme prolifers plaatsen een dierenleven voor een mensenleven. Als jij denkt dat je DAT kunt veroorloven, dan moet je dat zelf weten, maar dan ben je voor neit langer een mens maar een dier... (Laten we zeggen een mug, en muggen... tja)

Extreme sadisten vinden het leuk om diertjes te martelen en te doden (van klein tot groot). Okee we hebben allemaal wel eens een motje een paar vleugels uit getrokken, dat is jammer (misschien hebben ik/wij ook nog spijt ervan ook, dat maakt het dan weer een beetje goed). Maar als het martelen van dieren je levenswerk is, dan zou ik zeggen, kap maar met leven, want je werk is ook niets.

Echter Dieren zijn en blijven dieren. Een leuke, aardige en volledig op instincten draaiende lagere levensvorm.
En als ik moet kiezen tussen een dier en een mens, dan is de keuze makkelijk. (En om de analogie van hierboven even duidelijker te maken: als ik moest kiezen tussen MIJN kat en MIJN broer, dan is de keuze ook makkelijk (wel de analogie gelijk doortrekken!!!))

Ik heb niets tegen dieren. Zolang ik geen last van ze heb. Ben je mij tot last, dan zou je wel eens een probleem kunnen hebben.
Spinnen op mijn kamer boeien me geen zier, zie ik ze, gooi ik ze buiten. muggen gaan dood als ik ze hoor, dat gesnerp is reden genoeg. vliegen gaan eraan als ze op mijn monitor gaan zitten.

Ik eet vlees, en dat was het. Ik ben niet gigantisch voor de bioindu. maar ik wil ook niet 500% meer betalen. (Ik verdien het geld hiero, niet die koe!)
Ben je vegetarisch? Ej veel plezier!! maar laat mij en mijn gehaktballetje met rust. Ik maak van jou ook geen Moslim. (ben geen moslim... waarom zou ik me uberhaubt moeten verdedigen? Okee misschien wel moslim... of misschien ook niet?)
Ben je extreem prolife? da's fijn voor je, maar blijf wel uit mijn buurt. (Misschien kun je ze wel NAZI noemen! ze willen lebensraum (voor dieren) en het afmaken van een speciale soort mensen (mensen 'tegen' dieren))
(No pun intended... jezus (sorry) moet ik me nu voor elk synoniem tegenwoordig in deze maatschappij verontschuldigen? Naja ik zal het wel zwart (sorry) inzien!)

Aarggh... laat ook maar. Ik weet neit eens meer wat mijn punt is, of waar dit forum over blaat.

PS: Ik ben voor visisectie. Als jij ertegen bent, mag jij van mij best allerlei nieuw medisch gestuntel op jezelf laten testen hoor! maar bij mij mag een varken mijn plaats innemen.
(die dieren hebben het trouwens 200x beter dan in de rest van de dieren industrie!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 20 augustus 2001 22:08 schreef Isjitar het volgende:

[..]

Ik bedoel dat wanneer wij teveel dieren doden het natuurlijk evenwicht in de natuur wordt verstoord. Dan roeien wij onszelf dus uit.
Wat snap je hier niet aan?
Nee, de vraag is... "Wat is je probleem hiermee?"

----

"Alles mag op, en de laatste moet het licht maar uit doen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

:? verklaar je nader..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33355

Veel dieren hebben cosmische connecties, en werken met / verwerken comische energieen omdat ze sterren intelligenties vertegenwoordingen. Ze zijn afspiegelingen
van "goden" (in de vorm van grote wezens) uit andere sterren stelsels en werken met energieen van die sterren stelsels en resoneren op juiste trillingfrequenties met de aarde. Zo werden dieren ook vaak in de oudheid op heilige plaatsen gebruikt vanwege hun krachten.
Een voorbeeldje: krokadillen werden vaak gehouden in heilige tempels in het oude Egypte en Rome om deze tempels kracht / macht te geven. Omdat krokodillen veel kundalini-energie bezitten.

Alleen de mens is te ver verwijdert van de natuur geraakt, te ver van gevoel naar materialisme omgeslagen, om nog in te kunnen voelen hoe belangrijk de dieren zijn en ze
zijn vergeten dat ze zelf ook cosmische connecties hebben.
Ik denk juist dat de mens meer benadeelt is dan de dieren, want de dieren leven in balans met de natuur. En wij als mens verstoren / misbruiken / vernietigen de natuur alleen maar met onze op geld bewuste technologie, en vernietigen hierdoor ook de echte kennis en intelligentie van de wereld.

De mens is nog geen eens een soort die al lang op aarde leefd, reptielen en vogels bijvoorbeeld leven er al veel langer. Het is dus ook helemaal fout om te denken dat de aarde het eigendom van de mens en daarom de mens boven
de dier staat. Wij zijn nu toevallig heel eventjes aan de macht (gezien vanuit hoelang de aarde al bestaat en wij hier zijn). En omdat het ons eigendom niet is hebben wij toch niet het recht om de dieren, waarvan veel hier als soort gezien al veel langer op aarde leven, te mishandelen. (Niet dat wij mensen niet belangrijk zijn, want de mens is in deze tijd wel het belangrijkste wezen op aarde en is
inderdaad uniek.)

Ik denk juist dat de mens erg moet oppassen met het misbruiken van de dieren (en planten) op deze aarde. Anders zorgt de aarde er zelf wel voor dat het tuig van de aardbodem verdwijnt uit zelf behoud, omdat de aarde zelf ook kan zien als een leven wezen die zich zelf zal beschermen mocht de mens haar te veel pijn doen. Het is geen toeval dat er steeds vaker aardbevingen en overstromingen plaats vinden, het is puur een reactie van de aarde die walgt van alle troep die in haar geplaats word of materie die uit haar word gedelft.

Nog een reden waarom dieren niet mishandeld mogen worden is dat het negativiteit creeert.
Er word met deze massa moord op dieren veel pijn gecreeert. En deze pijn creeert ongemerkt negativiteit (met deze negativiteit bedoel ik negatieve energieen, die mensen ongemerkt beinvloeden (en sommige gemerkt die er gevoelig voor zijn)) op aarde. Alleen al om de simpele reden, dat positive daden en gedachten positiviteit creeeren. En negatieve gedachten / daden negativiteit.

Maar waarschijnlijk is deze post te ver verwijderd van de materialistische wetenschap,
alleen de dingen die wij kunnen bevatten en bewijzen bestaan gedachten. Dat het wel
tot complete onzin word verklaard..... So be it...
Ik zeg ook niet dat het compleet allemaal waar en klopt
wat ik post, maar ik weet dat er wel een kern
van waarheid in zit.
En als ik het niet post dan kunnen mensen ook niet op nieuwe gedachten worden gebracht.
Ik post het dus voor de paar mensen die er wel voor openstaan of er wat bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 20 augustus 2001 22:32 schreef Masta-T het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet dat de mens als doel heeft zichzelf uit te roeien (ook al lijkt het daar af en toe op). Volgens mij is het juist de bedoeling om voort te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31269

Ik ben van mening dat deze hele stelling is ontstaat door emotionele gedachten in plaats van rationele gedachten. Wij mensen onderscheiden ons van dieren (ja, ik vind dat er verschil is) doordat wij intense emoties kunnen beleven. Kom even niet met argumenten dat dieren emoties hebben, want dat is ook zo! Alleen wel in veel mindere mate.

Deze emoties zorgen ervoor dat 'wij' het zielig vinden voor dieren om ze af te maken. Tja, het hele eco-systeem is gebaseerd op overleven, dus doden om te eten is volkomen normaal en legaal. Ook doden om jezelf of familie/vrienden te beschermen is 'heel normaal'. Dit betekent niet dat dit een open ticket is om je buurman te killen, maar dit geeft wel aan dat zowel dieren als mensen hierin weinig verschillen.

Wat betreft het doden van dieren vind ik dat zolang het voor voedsel wordt gebruikt, het absoluut niet fout is. En dan maakt het niet uit of het om een kreeft gaat die levend wordt gekookt of een koe die 'diervriendelijk' om zeep wordt geholpen. Een witte haai zal, als hij honger heeft, een mens ook levend verscheuren...

Met andere woorden: Survival of the fittest! En de mens is tegenwoordig het fitst.
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Aragorn; Ik voel er zeker wat bij, althans de kern van je verhaal, sommige punten moet ik even aan wennen :) maar ik sta er zeker voor open.

Zeker je verhaal m.b.t de negatieve/positieve energie vind ik erg interessant. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, we staan intussen met onze so called 'high-tech maatschappij' erg ver van de natuur. Maar relatief weinig mensen willen of kunnen dit inzien (ik zeg hier niet mee dat ik dat wel wil/kan), maar ik zie wel in dat de manier waarop we het nu doen niet de juiste manier is. Zoiezo is dit een ongebruikelijke (en niet algeheel geaccepteerde) manier om zaken te bekijken en zodoende een 'weg van weerstand' natuurlijk. Intussen is er al zoveel 'verkracht' in onze samenleving en dieren gaan hierin ook steeds meer het onderspit delven, letterlijk en figuurlijk helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Zodra ze moeten kiezen tussen het leven van b.v. een familielid, en het leven van 10 nertsen, dan weet ik zeker dat ze terugkomen van hun standpunt.
Wanneer ik mocht kiezen tussen het leven van 1 nerts en dat van Commander_Zulu dan zou de keus niet moeilijk zijn.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op maandag 20 augustus 2001 20:33 schreef BertV_de_tweede het volgende:

[..]

dus wat ze met katten doen in china vind je erger dan kreeften koken? :?

:) Je bewijst zelf dat je verschil ziet
Zo bedoel ik het dus niet,
bedoel gewoon dat de situatie in Azie nog erger is.
Niet dat een kat levend koken erger is dan een kreeft.
In Azie gooien ze gewoon alles wat leeft in een pan.
Hier alleen nog maar kreeft enzo, waarvan ik ook vind dat dat moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Commander_zulu lees de onderstaande quote eens en verglijk die eens met je eigen woorden. Wat is het verschil ?
ik en mijn familie vinden dat mensen niet zinloos moeten lijden. Er is wetgeving tegen mensenmishandeling, tegen slechte omstandigheden in de gevangenissen, en er bestaan tal van actiegroepen die strijden voor welzijn van mensen in de wereld. Ik en mijn familie zijn natuurlijk ook tegen onnodig lijden van mensen.

Maar wat ik niet snap, is de argumentatie. Mijn vraag: Waarom zouden ik en mijn familie ons aan moeten trekken van het lijden van mensen?

- Het is zielig! Dat zeggen ik en mijn familie ook vaak, maar waarom nou eigenlijk. Het is logisch dat ik en mijn familie elkaar niet laten lijden als familie zijnde, we moeten samenwerken, dat is al lang geleden vastgesteld. Geweld tussen mij en mijn familie is slecht. Door inlevingsvermogen in een ander kan je begrijpen dat je een ander geen pijn moet doen. Dit inlevingsvermogen wordt ook geprojecteerd op andere mensen, het is niet aan te zien om een lief arm meisje te zien lijden.

Maar waarom eigenlijk niet? Mensen zijn niet mijn gelijken, dus er is geen reden om medelijden te hebben. Het is niet mijn familie, potverdorie. Inlevingsvermogen ("goh wat zielig") is geen argument tegen mensenleed, vanwege die ongelijkheid.

Het idee dat ik en mijn familie en mensen fundamenteel verschillend zijn is vanuit verscheidene standpunten op te vatten. Vanuit zakelijke familiestandpunten kan je zeggen dat jij bent geboren om het familiebedrijf in stand te houden door andere mensen te gebruiken en de baas over ze te spelen, en dat je familie boven andere mensen staat.
Vanuit rationeel standpunt kan je zeggen dat ik en mijn familie, eigenlijk ook mensen, evolutionair gezien geen medelijden hoeven de hebben met een mens anders dan een mij en mijn familie, omdat andere mensen het ook beter willen hebben dan mijzelf en mijn familie. Er bestaat geen voordeel uit het voorkomen van mensenleed (behalve als het welzijn van de mensen zorgt voor een betere levensomstandigheid voor mij en mijn familie, zoals gezonde mensen die dan voor ons kunnen gaan werken, dus is dat een argument voor onderscheid van mij en mijn familie en andere mensen.

- Ja maar mensen zijn even belangrijk als mijzelf en mijn familie, want die leven ook en hebben een ziel! Als je humaan bent draag je de opvatting dat er een kans is dat elk mens gelijkwaardig is ook al blijt dat niet uit de samenleving, en vanuit dat standpunt mag je deze geen kwaad doen. Dit is een valide standpunt, maar voor mij en mijn familie gaat dit natuurlijk niet op.

- Ja maar jullie zijn even belangrijk als mij, want jullie zijn lief! Dit standpunt wordt gebezigd door familieleden die gek zijn van andere mensen (sociale types, humanisten, enz, enz), en geen ervaring hebben met het lijden van hun hun familieleden. Zodra ze moeten kiezen tussen het leven van b.v. een familielid, en het leven van 10 andere mensen, dan weet ik zeker dat ze terugkomen van hun standpunt. Daarmee is hun hele argument omvergeslagen, omdat je dan toegeeft dat familiebelangen boven menselijke belangen staan.

Ik zoek dus rationele argumenten tegen onnodig mensenleed. Laat er geen twijfel over bestaan, ik ben ook tegen mensenleed (ik vind het zielig voor die afrikanen, o.a. uit inlevingsvermogen), maar dat is niet op rationele gronden gebouwd.

Heeft iemand wel een goed argument tegen mensenleed?
toon volledige bericht
Waarom vind je dat wij niet fatsoenlijk voor dieren moeten zorgen, maar wel voor vreemde mensen ?
Ikzelf ben natuurlijk ook tegen onnodig lijden van dieren.
Maar wat ik niet snap, is de argumentatie. Mijn vraag: Waarom zouden we ons aan moeten trekken van het lijden van dieren.
Je bent zelf (natuurlijk) wel tegen lijden van dieren, maar je weet zelf niet waarom? Maar je snapt de argumentie van anderen niet? :?

Beetje vreemd vind je niet ? Want als dieren geen goed welzijn hebben lijden ze dus wel.

Volgens mij komt je standpunt voort puur uit het feit dat je zelf een mens bent en geen dier. Wat een dier kan overkomen maakt je niet uit want dat heeft geen negatieve invloed op jou. Maar mensen moeten wel goed behandeld worden omdat je er zelf een bent ?

Beetje hypocriet en arrogant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal het nog ff erger maken,
als ik kon kiezen tussen de dood van 1 van m'n honden of 100 onbekende mensen, dan mochten die mensen voor mij allemaal kapotvallen, en dat is geen grapje, dit is serieus.
Mijn honden zijn dierbaar voor mij en daar moet niemand aankomen.
Zoals iemand eens ooit zei "Als je niet van dieren kunt houden, kun je al helemaal niet van mensen houden".

niet echt een teken dat wij verder zijn ontwikkeld dan dieren
Luister.., je hond ben je vergeten na enkele maanden, het rouwproces bij mensen om mensen duurt jaren, buiten dat, het rouwproces bij een (huis)dier heeft vaak betrekking op enkele personen; de baasjes, bij mensen betreft het een impact voor iedereen die die persoon heeft gekend.

Wat je de deelt met je dierlijke vriend is niet, levensfilosofie of lichamelijke/fysieke eigenschappen en je bespreekt niet je dagelijkse beslommeringen met je huisdier.
Wat doet het dan wel? ; je kan praten tegen het beest zonder dat het zich kritisch uitlaat over wat je zegt, het heeft niet het laatste woord, het steelt niet, liegt niet.....fluffie is niet slecht, het heeft de ultieme integriteit, het zegt namelijk niks en je weet niet wat ze denken.

Is het beest vals dan maken we em af, zielig? nee hoor, dat mot gewoon effe gebeuren. Maar dan kan ik weer een nieuwe lieve hond uitzoeken.
Tuurlijk is dit een erg droge weergave van wat er gebeurd; er zal gehuild worden als het beestje zijn laatste adem uitblaast en je zweert dat je nooit meer een nieuwe hond neemt, maar het rouwproces voor het dier is zodanig kort dat vaak al na enkele weken het beestje vergeten is en al na enkele maanden wordt een nieuwe gekocht.

Een nieuwe kopen? doe je bij een winkel een fokkerij of een asiel. De winkel bewaard ze in glazen bakken of zelfs kooien, zodra een klant een van de levende artikelen wilt aanschaffen dan wordt het beest uit de tijdelijke verblijfplaats gehaald en getoond aan de mogelijk nieuwe meester, pleziert het beest de meester dan wordt aan de meester uitgelegd hoe hij/zij het moet onderhouden zodat het beest zo lang mogelijk de baas kan vergezellen.
Eveneens een droge weergave, maar droog is vaak droog omdat de werkelijkheid te letterlijk word weergegeven.

Ik hou van mijn tekkels, maar besef tegelijkertijd, dat ik ze gevangenhoud, dat wij die beestjes hebben gefokt om mensen te plezieren, sommige rassen zijn zelfs geheel "in gevangenschap" ontstaan.

Als ik moest kiezen tussen 1 mensenleven en 1 van mijn teckels, dan is het mensenleven belangrijker, niet perse voor mij....maar dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet echt een teken dat wij verder zijn ontwikkeld dan dieren
Er zijn mensen die moorden voor plezier, het is niet de Mens die moord voor plezier, de mens heeft de mogelijkheid om te moorden voor plezier, de mens heeft de mogelijk om plezier te hebben, de mensen heeft de mogelijkheid om te moorden.

Moorden: kunnen alleen wij, dieren moorden niet maar dooden.
het is; de leeuw heeft het hert gedood ( en absoluut niet vermoord)
Moord gaat uit van een besef en vaak van een voorbedachte rade, een beest heeft geen besef van wat het is of van wat goed of slecht is, het zal ook misschien de daad voorbereiden, maar beseft op geen enkele manier dat het bijv. de zoon of dochter voorgoed van zijn ouders zal verwijderen.

Het besef dat.., is funest voor deze discussies.

Dieren zijn inderdaad niet minder dan mensen, het is dan ook een ontzettend vage uitdrukking..: jij bent gelijk aan een welk ander persoon---> GELIJK IN WAT? ...waarde? ..HOE OMSCHRIJF IK DIE WAARDE?.. HOE MEET IK DIE WAARDE?...UHH

MENSEN ZIJN NIET GELIJK, MAAR ZE ZIJN IN POTENTIE GELIJK.
WIJ CREEREN DEZE UITDRUKKING, VOOR STABILITEIT EN VREDE, VOOR HET NIET UITSLUITEN VAN BEPAALDE MENSEN BIJ SOLLICITATIE GESPREKKEN ENZ.ENZ.
HET HEEFT GEEN ENKELE REELE WAARDE.
(wil niet zeggen dat ik het niet nastreef hoor, voordat er mensen de heilige jodokus gaan uithangen)
Dieren doen gewoon wat ze moeten doen en wij doen voornamelijk wat we niet moeten doen
Van WIE!!!? moeten ze/we WAT!!!? doen.

Dierenwelzijn is onzin?.... : -welzijn is het hebben van alles wat je nodig hebt, maar als je niet WEET en BESEFT wat je nodig hebt dan is het hele begrip niet toepasbaar. Het dier weet waar zijn bot is begraven, maar weet niet dat het al 5 jaar lekker leeft, het heeft geen besef van de langere tijd en dus niet van zijn leven.
Het beseft niet dat hij/zij het goed heeft.
Het is slechts een susser voor ons geweten.

dus..nee, voor ons niet maar voor het dier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op dinsdag 21 augustus 2001 12:52 schreef Bramiozo het volgende:

Lange tekst
LOL
Als jij je hond vergeet binnen een paar weken/maanden ben je gewoon een ongevoelige lul,
ik ben opgegroeid met honden, had er 1 sinds m'n geboorte, en die is doodgegaan toen ik 12 was, en nog steeds ben ik hem niet vergeten.
Ik zou graag 1000 Mensen willen "inruilen" om hem nog 1 dagje te mogen hebben ofzo.
Die 1000 dode mensen kunnen me dan echt weinig boeien hoor.
Nu heb ik weer 2 honden, en weer zou ik liever honderden mensen zien doodgaan dan ook maar 1 van m'n 2 honden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Op dinsdag 21 augustus 2001 13:16 schreef Bramiozo het volgende:

Van WIE!!!? moeten ze/we WAT!!!? doen.
Instinct, of hoe je het ook wil noemen. Dieren martelen bijvoorbeeld niet onnodig, mensen wel. Wij doen dus voornamelijk wat we niet moeten doen :( en dieren wat ze wel moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5721

Op dinsdag 21 augustus 2001 13:41 schreef Legion het volgende:

Nu heb ik weer 2 honden, en weer zou ik liever honderden mensen zien doodgaan dan ook maar 1 van m'n 2 honden.
Sorry hoor, maar ik vind dat een beetje onzinnige vergelijkingen "liever een x aantal mensen dan mijn hond".
Slaat gewoon nergens op.
Ik snap wel dat je daarmee wilt uitdrukken dat je heel erg veel om je huisdier geeft, dat doe ik ook, maar op die manier dwing je de discussie volgens mij helemaal de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:25 schreef koekoeksjong het volgende:

[CmdrZulu: Zodra ze moeten kiezen tussen het leven van b.v. een familielid, en het leven van 10 nertsen, dan weet ik zeker dat ze terugkomen van hun standpunt.]

Wanneer ik mocht kiezen tussen het leven van 1 nerts en dat van Commander_Zulu dan zou de keus niet moeilijk zijn.... :(
Wat bedoel je daarmee? Dat je liever mij dood hebt dan een nerts?

Als je dit echt meent, dan walg ik van je. Weet je wel wat je hier zegt?! Je moet dan even laten nakijken, volgens mij is jouw normen en waarden patroon verziekt.

En als je het andersom bedoelt, dan okee, sorry, dan ben je een goeie gozer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31308

Aragorn123
Ik ben het helemaal met jou eens.
:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 11:03

pim

De mens is het enige BEEST die moordt voor plezier
Katten doden ook muizen, om er mee te spelen en ze soms niet op te eten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 20 augustus 2001 23:02 schreef Isjitar het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet dat de mens als doel heeft zichzelf uit te roeien (ook al lijkt het daar af en toe op). Volgens mij is het juist de bedoeling om voort te bestaan.
Wel een vreemde manier om voort te bestaan.
Eerst alles vernietigen wat nodig is om in leven te blijven.
Misschien is het niet het doel van de mens om zichzelf uit te roeien, maar ze zijn toch echt hard op weg om juist dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24719

Als je dit echt meent, dan walg ik van je. Weet je wel wat je hier zegt?! Je moet dan even laten nakijken, volgens mij is jouw normen en waarden patroon verziekt.
Relax, Zulu. Is gewoon een kinderachtige, domme flamer als hij het op deze manier bedoelt. Lekker laten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op dinsdag 21 augustus 2001 04:38 schreef Tweaker het volgende:
[..]

Waarom vind je dat wij niet fatsoenlijk voor dieren moeten zorgen, maar wel voor vreemde mensen ?
[..]

Je bent zelf (natuurlijk) wel tegen lijden van dieren, maar je weet zelf niet waarom? Maar je snapt de argumentie van anderen niet? :?
Inderdaad, ik zat erover na te denken een paar dagen geleden, ik kon geen goede argumenten verzinnen om mijn mening (tegen dierenleed) te onderbouwen. De argumenten die ik tot nu toe gehoord heb zijn gebaseerd op vooroordelen, gevoelens, of lucht.

Er is wel een goed argument tegen het opzettelijk laten lijden van dieren. In Enschede is al gedurende een aantal weken een persoon actief die dieren verminkt en verwond. Dat vind ik walgelijk. Het gaat hier om een persoon die mentaal zo geschift is dat hij een moordlust heeft. Deze moordlust kan overslaan naar moordneigingen naar mensen (veel seriemoordenaars zijn begonnen met het doden van dieren). De emotie "moordlust" en de acties die daaruit volgen zijn slecht, zo'n persoon hoort niet in de samenleving thuis, maar in de gevangenis. Dit soort dierenleed is vanzelfsprekend slecht.

Maar daar wil ik het niet over hebben. In de bioindustrie, of farmaceutische industrie lijden dieren enorm, maar dit wordt niet veroorzaakt door een persoon die er lol aan beleefd. Ik wil argumenten horen die tegen dit soort leed gaan. Deze heb ik nog niet gehoord.
Beetje vreemd vind je niet ? Want als dieren geen goed welzijn hebben lijden ze dus wel.

Volgens mij komt je standpunt voort puur uit het feit dat je zelf een mens bent en geen dier. Wat een dier kan overkomen maakt je niet uit want dat heeft geen negatieve invloed op jou. Maar mensen moeten wel goed behandeld worden omdat je er zelf een bent ?

Beetje hypocriet en arrogant imo.
Dat is inderdaad heel helder samengevat wat ik bedoel. Ik vind het niet hypocriet, want hypocrisie gaat uit van verschillend handelen in dezelfde situaties, en aangezien ik mensen meer waard acht dan dieren, hebben we het over verschillende situaties, en is het niet hypocriet. Ik doe dat heel bewust.

Dr was nog een andere opmerking, die er over ging waarom we als mensen goed voor mekaar moeten zorgen, dus leed tussen mensen verminderen. Dit is een discussie die al eerder op GoT is geweest. Ik denk dat wij als mensen goed voor elkaar moeten zorgen. Dat betekent afval oprapen van straat, ouwe mensen helpen oversteken, belasting betalen, al deze dingen waar het individu misschien niet meteen voordeel van heeft, maar het collectief wel.

Maar, deze manier van denken werkt alleen als je te maken hebt met gelijkwaardigen, andere mensen dus. Het is gewoon een sociaal gedrag wat de meesten tijdens hun opvoeding leren (wees beleefd, enz, gij zult niet stelen), en alleen en totaal gericht op de menselijke maatschappij.

Een andere diersoort helpt mij niet oversteken, of brengt me geen eten als ik op straat lig te zwerven, een diersoort onderneemt geen collectieve werken tot het algemene nut (mieren en bijen daargelaten ;-))

Vandaar de gedachte: "compassie voor anderen is alleen van toepassing op andere mensen --> compassie voor dieren is geen argument tegen dierenleed"

Ik hoop dat mijn argumenten nu wat verduidelijkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Legion
Als jij je hond vergeet binnen een paar weken/maanden ben je gewoon een ongevoelige lul,
ik ben opgegroeid met honden, had er 1 sinds m'n geboorte, en die is doodgegaan toen ik 12 was, en nog steeds ben ik hem niet vergeten.
Okay, ik probeer hier héél rustig op in te gaan.

Je zal moeten toegeven dat de dood een hond of een ander huisdier minder impact maakt dan een broer/zus/moeder/vriend enzovoorts. Jij beschuldigt de mensen die hun hond 'vergeten' ervan 'ongevoelige lullen' te zijn. Okay, dat is een mening, dat kan ik niet goed of fout vinden dus.
Ik zou graag 1000 Mensen willen "inruilen" om hem nog 1 dagje te mogen hebben ofzo.
Okee, dit is een vreemde uitspraak. 1000 mensen zou je inruilen voor een dag met je hond. En 10.000? 100.000? 1.000.000? Waar trek je de grens? Waar baseer je die 1000 op? Ik snap wat je bedoelt in principe: die 1000 mensen zie jij niet verdwijnen, dus jij hebt er geen last van. Andere mensen verliezen dan vrienden en familie. Als dat geen rol speelt voor jou, dan ben jij misschien wel een ongevoelige lul...maar da's mijn mening.
Ahh, nu zijn het honderden. Waarom 1000 => honderden? Maar nu zie je ze doodgaan. Gôh...leuke situatie...stel ik me even voor hoor...je staat in een zaal met 'honderden' mensen. Of je hond gaat dood, of je ziet al deze mensen stuk voor stuk op de grond dood vallen...meen je dit nou echt?!

Maja...dit zijn stomme gedachtenexperimenten...hond of moeder, hond of wildvreemde, hond of ....

Nee, ga alsjeblieft iemand anders overtuigen van je liefde voor je honden en denk na voordat je iets post.

En dan, Aragorn, normaal ben ik erg sceptisch, maar jij brengt dit heel goed en niet pretentieus. Ik vind je bericht een goede boodschap bevatten. Ben het met de kern eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 14:25 schreef Commander_Zulu het volgende:

en aangezien ik mensen meer waard acht dan dieren
Bedoel je hier alle mensen mee?
Ik ken namelijk genoeg mensen die in mijn achting lager staan dan dieren (zelfs insekten).
Ook hier geldt weer hoe zie je het en hoe ga je ermee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL
Je hebt gelijk, ik zal het anders formuleren;
het overlijden van je huisdier, zal binnen weken en zeker binnen enkele maanden, niet meer van fundamenteel belang zijn in je dagelijkse leven, het gat dat word geslagen in je leven is bij lange na niet zo groot als wanneer bijv. een bekende overlijdt, vergeten doe heel lang inderdaad.
..en over rest, tja..eerst waren het 10 mensen toen 100 en nu dus 1000.....wie biedt er meer?
Instinct, of hoe je het ook wil noemen. Dieren martelen bijvoorbeeld niet onnodig, mensen wel. Wij doen dus voornamelijk wat we niet moeten doen en dieren wat ze wel moeten doen
Zoals eerder gezegd hebben dieren geen enkel besef van bijv. waarden en normen, het hele leven van dieren is gebaseerd op instinctief genomen beslissingen en is dus geen goede vergelijking. Het dier heeft simpelweg geen behoefte om te martelen en als het dat wel had dan was het feest in de Artis en de Apenheul aangezien het beest dan toch geen "ethische remmen" heeft (die wij dus wel hebben).

Hoe geeft het instinct aan wat we moeten(!!) doen en wel zodanig dat we elkaar niet gaan afmaken om bijv. onze territoriale gevoelens.
Ethiek is een direct gevolg van, "het besef dat..." en de eruit rollende normen worden bepaald door ons intellect die zegt dat wij regelgeving nodig hebben. Wij hebben nog steeds instincten, alleen we beseffen dat we ze niet altijd kunnen toepassen.
Deze instincten gaan steeds meer verdwijnen, hebzucht, jaloezie enz. krijgen we (als het goed is) steeds meer onder controle, de veel voorkomende uitspattingen van geweld zijn niet meer dan de laatste stuiptrekkingen van een groeiende en zich ontwikkelende diersoort, die met zijn zucht naar kennis,stabiliteit,waarheid en juistheid streeft naar het volledige beheersen van zichzelf en de omgeving.
(maar voor de rest gaat het wel)

De toekomst is nog lang dames en heren en het heden is jong, have a little faith.
Wij zijn zo slecht nog niet als wij kunnen beseffen dat wij dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Vandaar de gedachte: "compassie voor anderen is alleen van toepassing op andere mensen --> compassie voor dieren is geen argument tegen dierenleed"

Ik hoop dat mijn argumenten nu wat verduidelijkt zijn.
Is wat jij vindt; ik vind dat kortzichtig...
Nog steeds kan jij mij niet vertellen waarom dieren minder 'waard' zijn dan mensen...

Dat zal je ook niet kunnen, want het is een visie...

Als iemand zegt: ik heb er 1000 mensenlevens voor over om 1 dag met mijn hond te kunnen zijn, dan kan jij daar nix van zeggen, want zo voelt die persoon dat...

En jij voelt dat anders... punt...uit...geen discussie mogelijk, want iedereen heeft een andere visie op deze materie...

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Maar daar wil ik het niet over hebben. In de bioindustrie, of farmaceutische industrie lijden dieren enorm, maar dit wordt niet veroorzaakt door een persoon die er lol aan beleefd. Ik wil argumenten horen die tegen dit soort leed gaan. Deze heb ik nog niet gehoord.
Ik vind dat je daar zelf al een argument fabriceert. Iemand die er lol aan beleeft, iets wat leeft te pijnigen/martelen/doden, volgens de algeheel geldende maatstaven in onze maatschappij, een ziek persoon. Uitzonderingen als een vlieg doodslaan (misschien) daargelaten :)

Nu zijn er natuurlijk bepaalde motieven wat een dergelijke persoon reden geeft iets wat leeft te pijnigen/martelen/doden.
Ik denk dat deze 'motieven' een belangrijk punt zijn in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als iemand zegt: ik heb er 1000 mensenlevens voor over om 1 dag met mijn hond te kunnen zijn, dan kan jij daar nix van zeggen, want zo voelt die persoon dat...
Ik wil mijn ex doodschieten! Zo voel ik dat! Daar kan jij nix van zeggen, want zo voel ik dat!

Of 1000 roodharige mensen ruilen voor één blonde...

Nee, brammus, dat gaat niet helemaal op. Tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar iemand anders kan de mening veroordelen. Als jij 1000 man zou nekken voor je hond, dan denk ik dat...hmmm...hoe zeg ik dat netjes...dat er een steekje los zit bij je. Da's dus mijn mening hè...
Komop...je kan altijd iets zeggen van andersman mening. Je kan niet zeggen dat het goed of fout is, maar wel zeggen waarom je het er eens danwel oneens mee bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu zijn er natuurlijk bepaalde motieven wat een dergelijke persoon reden geeft iets wat leeft te pijnigen/martelen/doden.
Ik denk dat deze 'motieven' een belangrijk punt zijn in deze discussie.
Deze motieven zijn vaak gefundeerd met de instincten die jij en anderen verdedigen, het instinct(woede, jaloezie, angst) dat overheerst is vrijwel altijd de aanleiding tot geweld, het isoleren en verklaren van die gevoelens/instincten is een betere oplossing dan de Mens naar beneden te halen (laatste is algemeen bedoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op dinsdag 21 augustus 2001 14:34 schreef Galadriel het volgende:

[..]

Bedoel je hier alle mensen mee?
Ik ken namelijk genoeg mensen die in mijn achting lager staan dan dieren (zelfs insekten).
Ook hier geldt weer hoe zie je het en hoe ga je ermee om.
Ja, ik geloof dat ieder mens onontvreembare rechten heeft, waaronder het recht op leven. De zogenaamde universele verklaring van de rechten van de mens gaat daar over.

Deze rechten gaan niet op voor dieren vind ik, want anders zou ik vegetarier zijn, en geen leren schoenen dragen.

Nu kan je een mens wel verschrikkelijk achten, maar dat neemt de rechten van die persoon niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op dinsdag 21 augustus 2001 14:45 schreef brammus het volgende:

[..]

Is wat jij vindt; ik vind dat kortzichtig...
Nog steeds kan jij mij niet vertellen waarom dieren minder 'waard' zijn dan mensen...

Dat zal je ook niet kunnen, want het is een visie...
Leeuwen eten prooidieren, gazelles eten gras, muggen eten mensen. Vanuit de natuur gezien zijn wij mensen een aparte soort, en hoeven daarom onze leefregels die gelden in de menselijke maatschappij niet toe te passen om andere diersoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
LOci begrijpt mij duidelijk verkeerd,
ik ben het gewoon niet eens met Bramiozo,
Als hij kon kiezen tussen de dood van zijn huisdier,
en de dood van 10 ONBEKENDE mensen, dan wil hij liever zijn huisdier dood.
NOu en daar verschilt mijn mening,
het gaat me niet zo zeer om getallen,
tuurlijk zie ik liever geen mensen dood gaan,
maar ALS ik moet kiezen tussen de dood van voor mij onbekende mensen en de dood van m'n huisdier, dan weet ik toch dat de keuze makkelijk is gemaakt.
Zoveel is een mens nou ook weer niet waard hoor,
dat denken we alleen maar.
Alleen de mensheid is zo dom om oorlogen te voeren, en de mensheid is het enige ras dat zo dom is dat ze zichzelf kunnen uitroeien.
En inderdaad, sommige mensenlevens zijn nog minder waard dat het laagste van het laagste, denk maar aan Moordenaars, verkrachters, mishandelaars etc etc, die mogen ze voor mijn part aan de leeuwen voeren, want als zij de rechten van een ander mens "mogen/kunnen" schenden, waaronder het recht op leven waar Commander_Zulu het over had.
Van Commander_Zulu

Ja, ik geloof dat ieder mens onontvreembare rechten heeft, waaronder het recht op leven. De zogenaamde universele verklaring van de rechten van de mens gaat daar over.
Dan denk ik dat die mensen hun eigen rechten op het leven hebben verspeeld,
en ik denk dat veel mensen ook zo denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 15:13 schreef Commander_Zulu het volgende:
Nu kan je een mens wel verschrikkelijk achten, maar dat neemt de rechten van die persoon niet weg.
Ik vind dat dat wel moet mogen.

Jij mag dan wel vinden dat mensen rechten hebben, maar dat geeft ze nog niet het recht om andere levende wezens te mishandelen.
En doen mensen dat toch, dan vind ik dat ze hun rechten als mens verspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 21 augustus 2001 14:51 schreef L0ci het volgende:

[..]

Ik wil mijn ex doodschieten! Zo voel ik dat! Daar kan jij nix van zeggen, want zo voel ik dat!

Of 1000 roodharige mensen ruilen voor één blonde...

Nee, brammus, dat gaat niet helemaal op. Tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar iemand anders kan de mening veroordelen. Als jij 1000 man zou nekken voor je hond, dan denk ik dat...hmmm...hoe zeg ik dat netjes...dat er een steekje los zit bij je. Da's dus mijn mening hè...
Komop...je kan altijd iets zeggen van andersman mening. Je kan niet zeggen dat het goed of fout is, maar wel zeggen waarom je het er eens danwel oneens mee bent!
Je hebt gelijk; ik zit langes het punt heen te lullen geloof ik... ;) |:(

Inderdaad, als iemand dat werkelijk ook zou zeggen, en zou menen en dus ook zou doen, dan is een 'veroordeling' daarvan niet misplaatst nee...

Ik doelde dan ook meer op het 'idee' dat men iets ondervindt; zo zou ik werkelijk niet kunnen zeggen wie ik het eerste uit mijn brandende huis haal; mijn kat, of mijn buurman (gedeeld huis ;) )...
Een ander ondervind dat gevoel weer anders; het is moeilijk, en ik loop in cirkels te lullen geloof ik... ;)

Mijn argumenten zijn op... ;)

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat maakt ons tot heerser over de aarde?? Staan wij echt boven aan de voedsel keten? Zijn wij echt meer waard dan anderen diersoorten?
Of leidt het feit dat wij een bewustzijn/intelligentie (of iets dergelijks) hebben ertoe dat wij dat 'vinden', simpelweg omdat we dat kunnen vinden... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 21 augustus 2001 18:29 schreef Isjitar het volgende:
Of leidt het feit dat wij een bewustzijn/intelligentie (of iets dergelijks) hebben ertoe dat wij dat 'vinden', simpelweg omdat we dat kunnen vinden... :?
En dat is volgens mij precies de essentie, we vinden onszelf superieur, omdat wij toevallig dingen kunnen die dieren niet kunnen...

Waarbij wij volledig voorbij gaan aan het feit dat er heeeeeeel veel dieren zijn die in andere opzichten weer superieur zijn aan de mens...

Maar omdat wij toevallig een ratio hebben, en dieren niet, zijn dieren minder, ookal zijn zij beter in bepaalde zaken... :?

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33355

Ik was blij dat sommige mensen het met me eens waren in mijn vorige post. Bedankt voor dat te laten weten :)

Ik heb er nog even over zitten nadenken,
Hebben wij het recht hebben om dieren te misbruiken?
Ja... in principe mag de mens alles, omdat de mens op een wereld van vrije wil leeft, iedereen mag dus alles.
Maar dat alles mag betekend niet dat de acties geen gevolgen hebben, het is maar de vraag of de gevolgen positief voor je zijn, of je de gevolgen jouw leven (of dat van de wereld) (of jouw ziel) te goede komen.
Zo zou voor mij het misbruiken van dieren mijn leven niet te goede komen, omdat ik mijn leven probeer in te richten voor liefde, licht en positiviteit. En ik ben van mening en voel dat dieren misbruiken niet goed voor me zo zijn. (Vooral het voelen is erg belangrijk, omdat je gevoel aan geeft wat wel en niet goed voor je is.).
Maar voor een ander die op zoek is naar mischien negativiteit of duistere krachten of helemaal niets van zijn
gevoelens aantrekt is het misbruiken van dieren mischien wel nuttig om zijn doelen te bereiken.
Hoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat dit voor veel mensen geld.
Hiermee bedoel ik niet dat mensen die dieren hebben misbruikt of misbruiken meteen slechte mensen zijn, vaak doen mensen slechte dingen / maken slechte periodes mee, om juist in te kunnen zien waarom dat slecht is en er zo van te kunnen leren. Of er gebeuren negatieve dingen zodat de wereld kan leren begrijpen en voelen waarom dat slecht is. Daarom is het misbruiken van de dieren in de bio industrie mischien toch niet helemaal negatief, omdat mensen er ook van kunnen leren. (Zoals de mens ook van de tweede wereld oorlog heeft geleerd.) Maar ik denk wel dat we het nu al lang hebben kunnen aanschouwen, en onze conclusies moet trekken.

<offtopic>
Er komen steeds meer ziekten onder de beesten van de bio industrie.
BSE, varkens pest, enz. De ene ziekte is nog niet onder controle of de volgende komt wel weer aan het licht.
Ik denk dat dit hele duidelijke aanwijzingen zijn naar de mensheid gericht, om te zeggen zo kan het niet meer.
Dus ik denk dat het misschien verstandig is om hier geen bijdrage meer aan te willen geven, door geen vlees meer te eten, want je wilt toch geen bedrage blijven leveren aan de massa moord van dieren en alle negativiteit die dat oproept.
Om nog maar te zwijgen over hoe die beesten behandeld worden voordat ze worden afgeslacht. En dat alleen maar om een paar smaak sensoren in de mond van de mens te plezieren
, de meeste mensen hebben helemaal geen vlees nodig en vlees is ook niet gezond, zeker heden te dage niet meer, als je ziet wat ze allemaal met die beesten uitvoeren en te eten geven voordat ze op je bord verschijnen ... daar blijf het vlees natuurlijk ook niet van verschoont. Of wil je blijven vluchten in je onschult door te denken ik weet van niks?
Mischien een beetje erg hypocriete post, omdat ik zelf pas sinds heel kort geen vlees meer eet, terwijl ik er heel mijn leven van genoten heb en van de zomer nog vrolijk heb gebarbeknoeid. Maar dit zijn mijn beweeg redenen, mischien hebben andere er ook wat aan die twijfelen over vlees eten.
</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
Lang verhaal, vluchtig doorgelezen.

Dierenwelzijn is naar mijn mening geen onzin. Ik versta er onder dat een dier het goed heeft in zijn leven (zonder daarin kunstmatig belemmerd te worden). De mens is er bijzonder goed in om dat te dwarsbomen door bijv. varkens in te kleine hokjes te stoppen of huisdieren te verwaarlozen. Het is onterecht dat het ene dier het andere voor zeer lange tijd het leven echt zuur maakt. Dat gebeurt ook in de natuur niet. Het beest leeft (wordt misschien ziek, maar dat kan elk levend wezen overkomen) en wordt na een jachtpartij gedood en verorberd of sterft door ouderdom. Alleen de mens neemt het recht om dieren georganiseerd te mishandelen/verwaarlozen. Omdat mensen "handigere" dieren zijn, menen zij het recht te hebben mensenlevens/belangen (bijv. geld) boven het leven van andere wezens te stellen. Dit kan natuurlijk (het is door onze kennis zeer eenvoudig), maar ik vindt het harteloos en egoistisch. Als je dat bent dan klopt de stelling van het topic misschien wel.
<offtopic>
Er komen steeds meer ziekten onder de beesten van de bio industrie.
BSE, varkens pest, enz. De ene ziekte is nog niet onder controle of de volgende komt wel weer aan het licht.
Ik denk dat dit hele duidelijke aanwijzingen zijn naar de mensheid gericht, om te zeggen zo kan het niet meer.
Dus ik denk dat het misschien verstandig is om hier geen bijdrage meer aan te willen geven, door geen vlees meer te eten, want je wilt toch geen bedrage blijven leveren aan de massa moord van dieren en alle negativiteit die dat oproept.
Om nog maar te zwijgen over hoe die beesten behandeld worden voordat ze worden afgeslacht. En dat alleen maar om een paar smaak sensoren in de mond van de mens te plezieren
, de meeste mensen hebben helemaal geen vlees nodig en vlees is ook niet gezond, zeker heden te dage niet meer, als je ziet wat ze allemaal met die beesten uitvoeren en te eten geven voordat ze op je bord verschijnen ... daar blijf het vlees natuurlijk ook niet van verschoont. Of wil je blijven vluchten in je onschult door te denken ik weet van niks?
Mischien een beetje erg hypocriete post, omdat ik zelf pas sinds heel kort geen vlees meer eet, terwijl ik er heel mijn leven van genoten heb en van de zomer nog vrolijk heb gebarbeknoeid. Maar dit zijn mijn beweeg redenen, mischien hebben andere er ook wat aan die twijfelen over vlees eten.
</offtopic>
Hier sluit ik mij volledig bij aan, alhoewel een beetje vlees eten niet erg is.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 14:05 schreef Commander_Zulu het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee? Dat je liever mij dood hebt dan een nerts?

En als je het andersom bedoelt, dan okee, sorry, dan ben je een goeie gozer :+
Nou ben ik geen goede gozer laten we dat voorop stellen wat ik eigenlijk bedoelde was -nee ook geen flame- dat ik de vergelijking mank vind gaan of nog beter gezegd de topic-titel verkeerd gekozen. :?

Natuurlijk is dierenwelzijn geen onzin, een mens die in liefde is opgevoed en is aangeleerd respect voor het leven en -dus- de natuur te hebben zal zelfs niet eens een boomtak van een boom scheuren of andere onnodige vernielingen aanbrengen in de natuur! ;)

Je hebt als mens respect op te brengen voor de natuur in de breedst mogelijke zin van het woord, je maakt daar immers zelf deel van uit... :)

Dus Commander_Zulu hopelijk leef jij nog lang en gelukkig!! *D

('t Lijkt wel een Walt Disney Production.... :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 17:06

fulgore

goud

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:15 schreef Legion het volgende:
maar ALS ik moet kiezen tussen de dood van voor mij onbekende mensen en de dood van m'n huisdier, dan weet ik toch dat de keuze makkelijk is gemaakt.
Alleen de mensheid is zo dom om oorlogen te voeren, en de mensheid is het enige ras dat zo dom is dat ze zichzelf kunnen uitroeien.
En inderdaad, sommige mensenlevens zijn nog minder waard dat het laagste van het laagste, denk maar aan Moordenaars, verkrachters, mishandelaars etc etc, die mogen ze voor mijn part aan de leeuwen voeren, want als zij de rechten van een ander mens "mogen/kunnen" schenden, waaronder het recht op leven waar Commander_Zulu het over had.
[..]
toon volledige bericht
Ik ben het volkomen met je eens, ook wat dat huisdier betreft, 1 van mijn katten is alweer een aantal jaren overleden maar als ik er aan terug denk wat ik allemaal heb meegemaakt met dat beest, dat is meer dan dat ik heb meegemaakt met mijn tante. Ik had het met mijn kat dus ook moeilijker om afscheid te nemen dan van mijn tante die is overleden.
En dus kom ik ook bij die onbekende mensen terecht, wat kan mij die mensen nou schelen (inclusief de overgebleven familie), het zal mij een worst zijn dat er weer 1000 (komt weer een getal B-) ) chinezen (voorbeeld, kunnen ook indiers zijn (zijn er nl. ook veel van :7 ) zijn omgekomen bij een overstroming, ik vind het zieliger als er 1000 panda's dood gaan omdat de mens zonodig de bossen moet kappen voor mooie meubeltjes.
Nou zijn panda's misschien niet het goede voorbeeld omdat die dieren eigenlijk al uitgestorven hadden moeten zijn maar goed dat is weer een ander verhaal.
Het kan me niet eens schelen wanneer de buren omkomen, ik kon Sylvia Millecam nog beter dan dat ik mijn buren ken. En kom niet aan met 'oh daar zou ik maar wat aan doen dan' want mijn buren zal het ook een worst wezen hoe het mij vergaat. Zo is dat nu eenmaal in onze huidige samenleving (in een grote stad althans).
Maar niemand maakt mij wijs dat ze zitten te huilen als ze naar het journaal kijken en weer horen dat er een vliegtuig met 300 passagiers is neergestort. (alleen als het je naaste familie/vrienden zijn kan ik me er iets bij voorstellen.)
Misschien een nog extremer voorbeeld, zal iemand hier op GOT gaan treuren wanneer IK morgen wordt opgegeten door een haai. Waarschijnlijk niet. U kent mij immers niet :)

Ff terug naar de Topic: Dierenwelzijn is geen onzin, er mag geslacht worden voor consumptie maar laat de dieren die we niet nodig hebben voor consumptie met rust. Wanneer we alle dieren af zouden maken zouden we zelf niet lang meer te leven hebben, dan zouden we op een houtje moeten bijten en dat vind ik DOM |:( Zijn wij 'de mens' dan echt zoveel intelligenter dan dieren als door sommigen wordt beweerd ? :?

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op woensdag 22 augustus 2001 01:41 schreef koekoeksjong het volgende:

[..]

Nou ben ik geen goede gozer laten we dat voorop stellen wat ik eigenlijk bedoelde was -nee ook geen flame- dat ik de vergelijking mank vind gaan of nog beter gezegd de topic-titel verkeerd gekozen. :?

Natuurlijk is dierenwelzijn geen onzin, een mens die in liefde is opgevoed en is aangeleerd respect voor het leven en -dus- de natuur te hebben zal zelfs niet eens een boomtak van een boom scheuren of andere onnodige vernielingen aanbrengen in de natuur! ;)

Je hebt als mens respect op te brengen voor de natuur in de breedst mogelijke zin van het woord, je maakt daar immers zelf deel van uit... :)

Dus Commander_Zulu hopelijk leef jij nog lang en gelukkig!! *D

('t Lijkt wel een Walt Disney Production.... :r )
Ik waardeer deze reactie! :) Ik hapte wat te snel bij een vorige reactie, da's waar.

Maar let op: de stelling van deze topic is niet gelijk aan de topictitel, die heb ik alleen zo genoemd om de aandacht te trekken van mensen die er in geinteresseerd zijn! :P

De stelling is: Het is moeilijk argumenten te verzinnen tegen dierenleed.

De titel was: Dierenwelzijn is onzin. :)

(het lijkt wel alsof een aantal mensen reageert n.a.v. een titel zonder de thread door te lezen :))

En groetjes terug, koekoeksjong! hihi :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

Inderdaad, ik zat erover na te denken een paar dagen geleden, ik kon geen goede argumenten verzinnen om mijn mening (tegen dierenleed) te onderbouwen. De argumenten die ik tot nu toe gehoord heb zijn gebaseerd op vooroordelen, gevoelens, of lucht.

Er is wel een goed argument tegen het opzettelijk laten lijden van dieren. In Enschede is al gedurende een aantal weken een persoon actief die dieren verminkt en verwond. Dat vind ik walgelijk. Het gaat hier om een persoon die mentaal zo geschift is dat hij een moordlust heeft. Deze moordlust kan overslaan naar moordneigingen naar mensen (veel seriemoordenaars zijn begonnen met het doden van dieren). De emotie "moordlust" en de acties die daaruit volgen zijn slecht, zo'n persoon hoort niet in de samenleving thuis, maar in de gevangenis. Dit soort dierenleed is vanzelfsprekend slecht.

Waarom vind jij opzettelijk toebrengen van leed wel slecht, maar bio-industrie niet ? Bio-industrie wordt ook opzettelijk toegepast om ons er beter op te laten worden, net zoals het afreageren op dieren. Het kan gewoon beide op andere manieren, die beter zijn voor de dieren en weinig nadelig zijn voor de mens. Een koe in een hok van 1x2 meter zetten die door zijn eigen poten zakt vind ik ook slecht. Wel minder dan het afreageren op dieren maar het kan veel beter.
[..]

Dat is inderdaad heel helder samengevat wat ik bedoel. Ik vind het niet hypocriet, want hypocrisie gaat uit van verschillend handelen in dezelfde situaties, en aangezien ik mensen meer waard acht dan dieren, hebben we het over verschillende situaties, en is het niet hypocriet. Ik doe dat heel bewust.
Waarom is een mens meer waard dan een dier volgens jou ? Een mens is ook een dier, hoe je het ook wendt of keert.
Dr was nog een andere opmerking, die er over ging waarom we als mensen goed voor mekaar moeten zorgen, dus leed tussen mensen verminderen. Dit is een discussie die al eerder op GoT is geweest. Ik denk dat wij als mensen goed voor elkaar moeten zorgen. Dat betekent afval oprapen van straat, ouwe mensen helpen oversteken, belasting betalen, al deze dingen waar het individu misschien niet meteen voordeel van heeft, maar het collectief wel.

Maar, deze manier van denken werkt alleen als je te maken hebt met gelijkwaardigen, andere mensen dus.
Dat voorbeeld wat ik verandert had was om te laten zien dat mensen zo vroeger ook dachten over andere mensen. Adel vond gewone mensen ook gewoon minder en die hadden dus ook minder rechten. Zo ook met slaven en westerlingen. Zo gaat het nu met mens en dier.

Daaruit maak ik dus op dat je welzijn voor dieren dus onzin vind omdat jij geen dier bent en er niks aan hebt.
Het is gewoon een sociaal gedrag wat de meesten tijdens hun opvoeding leren (wees beleefd, enz, gij zult niet stelen), en alleen en totaal gericht op de menselijke maatschappij.
Klopt, maar waarom zou dat gedrag niet kunnen worden aangeleerd voor dieren? Wat is er mis met het goed behandelen van dieren? :?
Een andere diersoort helpt mij niet oversteken, of brengt me geen eten als ik op straat lig te zwerven, een diersoort onderneemt geen collectieve werken tot het algemene nut (mieren en bijen daargelaten ;-))
Maar een andere diersoort zet jou ook niet in een hok van een vierkante meter of met zijn honderden in een vrachtauto. Een dier neemt ook geen proeven op jou oid. En die dingen doen mensen wel bij dieren.
Daar ben ik het dus niet mee eens.

Je hoeft van mij ook echt geen dieren te helpen, maar als je ze gebruikt is vind ik dus wel dat je ze fatsoenlijk moet verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 15:13 schreef Commander_Zulu het volgende:

[..]

Deze rechten gaan niet op voor dieren vind ik, want anders zou ik vegetarier zijn, en geen leren schoenen dragen.
Die rechten zijn ook verzonnen door mensen. :)

Maar als je vind dat dieren ook rechten hebben hoef je nog geen vegnistische maatschappij te hebben.
Maar die heeft wel meer rechten als een onschuldig dier. |:( Klinkt mij niet helemaal eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al dat geouwehoer over, 10/10/1000 mensen voor een huisdier
met het bijbehorende gebrek aan motivatie heeft deze hele discussie naar beneden gehaald.

Als die posts met zulke verhalen erin enigszins een reactie zijn op wat ik hierop heb gezegd, dan raad ik die tweakers aan om in het vervolg op de gehele tekst te reageren en ARGUMENTEN aan te halen, want slap ouwehoeren over dat zij dat vinden heeft geen jota met discusseren te maken.
Vertellen hoe dom en slecht de mens is en hoe we de natuur verneuken duid meer op gefrustreerde uitspattingen en staat los van de topic.
(voordat iemand de smartass gaat uithangen, niet mijn eerste posts citeren)

ja, sorry hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap wat je bedoelt. Het blijft alleen een stom gedachtenexperiment, dat probeer ik nou juist aan te tonen! Je kan op die manier niet iets bewijzen. Ik zou drie continenten laten afsterven voor mijn pingpongbal! Nope, dat zijn kromme situaties die nooit zullen ontstaan. Ik SNAP het absoluut, ik VOEL het natuurlijk ook zo (ook bij de hond van mjn ouders) maar aangezien het onmogelijk is dat je voor zo'n keuze staat vind ik dat je er niets over zeggen moet omdat je toch alleen maar mensen kwetst/schokt met zulke kortzichtige uitspraken, want niemand heeft er wat aan.
Zoveel is een broodje kaas niet waard, we betalen er alleen 3,50 voor, maar zoveel is het niet waard. What are you trying to prove by saying that?
Mensen zijn niet de enigen die elkaar uitroeien. Bepaalde mierensoorten doen dit ook, en er was nog een ander ras, even thuis opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fulgore, Legion, wachten jullie maar tot jullie iets meer levenservaring hebben. Ik hoop dat jullie houding dan bijtrekt. Laten we het 10/100/1000 verhaal laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op woensdag 22 augustus 2001 10:50 schreef Bramiozo het volgende:
Al dat geouwehoer over, 10/10/1000 mensen voor een huisdier
met het bijbehorende gebrek aan motivatie heeft deze hele discussie naar beneden gehaald.

Als die posts met zulke verhalen erin enigszins een reactie zijn op wat ik hierop heb gezegd, dan raad ik die tweakers aan om in het vervolg op de gehele tekst te reageren en ARGUMENTEN aan te halen, want slap ouwehoeren over dat zij dat vinden heeft geen jota met discusseren te maken.
Vertellen hoe dom en slecht de mens is en hoe we de natuur verneuken duid meer op gefrustreerde uitspattingen en staat los van de topic.
Hulde ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Ja maar dieren zijn even belangrijk als mensen, want die leven ook en hebben een ziel! Als je boeddhist bent draag je de opvatting dat er een kans is dat elk levend wezen een ziel draagt die al talloze levens geleefd heeft, en vanuit dat standpunt mag je deze geen kwaad doen.
Ik zoek dus rationele argumenten tegen onnodig dierenleed.
Heeft iemand wel een goed argument tegen dierleed?
Je drijft mij -koekoeksjong is ook 'maar' een dier per slot van rekening- wel op de spits.... :) ; maar dat waardeer ik anderszins ook wel weer dus vooruit, met als gevolg voor dorpsidioot van tweakers.net te worden versleten het volgende:

Ik neig inderdaad zeer sterk tot het Boeddhisme en ben al van af dit voorjaar druk bezig me daar uitgebreid in in te lezen en in te verdiepen en wat me opviel/opvalt is wat voor Boeddhist ik in feite al was/ben zonder er ooit iets eerder over gelezen of aan gedaan te hebben ! :? :)

Loop momenteel zelfbewuster door het leven dan ooit ('k leef al ff hoor...) en met nog meer respect dan ik ooit heb gehad voor alles wat leeft.... :) ;

en wie in Boeddha's naam, zegt mij dan dat ik als mens belangrijker ben dan de koekoek, de koereiger of zelfs de 'ordinaire' zwart-bonte koe ? :)

Heb het totaal niet nodig -voor mezelf- om me belangrijker te voelen dan het kleine grassprietje dat ik vanochtend op weg naar mijn huis vertrapte...;
voel me echt onderdeel van een groter geheel waarin alles op zijn/haar manier een functie en rol heeft zonder dat er onderscheid gemaakt hoeft te worden in 'belangrijkheid';

".. een ketting is immers net zo sterk als z'n zwakste schakel'... ?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14

Mx. Alba

hen/die/zij

Kreeften in heet water gooien is onmenselijk? Let nou eens goed op die zin en wijs de fout aan... :)

Elk onnodig lijden moet bestreden worden. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar het meeste lijden is niet onnodig.

Om medicijnen te testen heb je nou eenmaal dieren nodig. True, de levenssituatie van zulke proefdieren kan, en MOET, drastisch verbeteren, maar proefdieren zijn nou eenmaal nodig in de medische wetenschap. Wil je anders nieuwe medicijnen op mensen gaan testen? Dat is pas Mengeliaans en onmenselijk! Nee, liever een dier dat lijdt dan een mens. Toch?

Jaja, het is natuurlijk veel beter als er helemaal niet geleden wordt, maar er moet wel geleden worden, en als de opties zijn "menselijk lijden" of "dierlijk lijden", dan lijkt me die keuze snel gemaakt.

Ook in de bio-industrie kan veel verbeteren om de levenskwaliteit van die dieren te verhogen. Dat is ook veel beter voor de kwaliteit van het produkt. Een echt scharrelei van de kippen die bij mijn ouders in de tuin scharrelen is vele malen lekkerder dan zelfs het meest biologische veelgraneneitje dat je in de supermarkt kunt kopen. Ook het vlees van scharrelkippen is veel lekkerder dan wat voor kippenvlees dan ook dat je in de winkel kunt kopen. Heerlijk, "zelf" uitgebroede halve haantjes!

Alle stress, de weinige beweging, het eenzeidige voer, dat is allemaal wel makkelijk en handig, maar het is niet goed voor de kwaliteit van het produkt, en voor de kwaliteit van het leven van dat dier. Bij melkkoeien hebben ze dat al lang door. Een blije koe geeft meer melk, en van betere kwalieit. En dus wordt tegenwoordig alles gedaan om het melkkoeien naar hun zin te maken. Van achtergrondmuziek tot zelfs waterbedden. Nu bij de vleesproductie nog...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

Op woensdag 22 augustus 2001 13:38 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Kreeften in heet water gooien is onmenselijk? Let nou eens goed op die zin en wijs de fout aan... :)

Elk onnodig lijden moet bestreden worden. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar het meeste lijden is niet onnodig.

Om medicijnen te testen heb je nou eenmaal dieren nodig. True, de levenssituatie van zulke proefdieren kan, en MOET, drastisch verbeteren, maar proefdieren zijn nou eenmaal nodig in de medische wetenschap. Wil je anders nieuwe medicijnen op mensen gaan testen? Dat is pas Mengeliaans en onmenselijk! Nee, liever een dier dat lijdt dan een mens. Toch?

Jaja, het is natuurlijk veel beter als er helemaal niet geleden wordt, maar er moet wel geleden worden, en als de opties zijn "menselijk lijden" of "dierlijk lijden", dan lijkt me die keuze snel gemaakt.
knap, knap...

eitherway, ben het volledig met aragorn eens, en iedereen mij maar zot verklaren als ik m'n uitleg deed irl.
Nuja, mensen hebben gewoon hun voeling met de natuur verloren, punt.
We hebben niet langer het besef dat er nog iets boven ons staat (en kom hier nu niet af met goden/dogma's ed aub), dat iets is gewoon de natuur, en de natuur is gewoon wijzelf en alles rondom ons.

Och ja,laat ik gewoon f enkele praktische voorbeeldjes geven en andere onzin :

- als je nou 'ns ff de deur uitstapt en je draait gewoon 'ns 360°,wat zie je dan?
Idd, een hoop huizen, lantaarnpaaltjes, wat auto's die heen en weer scheuren...
Klopt niet echt imho, dit kan niet de bedoeling geweest zijn.

- Wie kan er mij buiten het regenwoud en de sahara een plek noemen waar je welgeteld 15 minuten kan wandelen zonder ook maar één menselijk iets tegen te komen (buiten jezelf dan), dus geen mensen, huizen, auto's, papiertjes, niets, niks, nada, alleen wereld.
Niemand dacht ik zo.

geen zin om te argumenteren, zoek het zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 22 augustus 2001 14:22 schreef SM-DoubleD het volgende:
- Wie kan er mij buiten het regenwoud en de sahara een plek noemen waar je welgeteld 15 minuten kan wandelen zonder ook maar één menselijk iets tegen te komen
Antarctica ? :+

PC-Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 21 augustus 2001 15:16 schreef Commander_Zulu het volgende:

[..]

Leeuwen eten prooidieren, gazelles eten gras, muggen eten mensen. Vanuit de natuur gezien zijn wij mensen een aparte soort, en hoeven daarom onze leefregels die gelden in de menselijke maatschappij niet toe te passen om andere diersoorten.
Opdracht 1.) Lees bovenstaande zin over en verbeter de fout ! ;)

Onbegrijpelijke vorm van dierenmishandeling op jouw eigen home-page...!!! :?
Is gewoon vorm van bestialiteit !!
Oude man die zich laat trekken door wel acht beesten...
Schandalig en weinig gevoel voor het welzijn van het dier... ;r ;

plotseling begrijp ik je beter.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Op woensdag 22 augustus 2001 13:06 schreef koekoeksjong het volgende:

[..]
Ik neig inderdaad zeer sterk tot het Boeddhisme en ben al van af dit voorjaar druk bezig me daar uitgebreid in in te lezen en in te verdiepen en wat me opviel/opvalt is wat voor Boeddhist ik in feite al was/ben zonder er ooit iets eerder over gelezen of aan gedaan te hebben ! :? :)
[..]
en wie in Boeddha's naam, zegt mij dan dat ik als mens belangrijker ben dan de koekoek, de koereiger of zelfs de 'ordinaire' zwart-bonte koe ? :)
Ben zelf nu "de weg naar vrijheid" van de Dalai Lama aan het lezen, en hoewel ik geen boeddhist ben / neiging naar boeddhisme heb, is het wel interessant om te lezen.

Als je uitgaat van reincarnatie is het logisch om geen dieren te eten / pijn te doen, het zou je overgrootvader maar zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op woensdag 22 augustus 2001 14:31 schreef brammus het volgende:

[..]

Antarctica ? :+
In Canada, de VS, Australië, China, Rusland, en zelfs Indonesië lukt dat je ook wel hoor. Of wat dacht je van Capadocië in Turkije?

Hoe oud is de aarde - en hoe lang bestaat de mens? Als de leeftijd van de aarde een jaar was, komt de mens pas een minuut voor twaalf op oudejaarsnacht tevoorschijn. Het is wel heel erg pretentieus van ons dat we het onszelf toeschrijven dat we een serieuze impact op de aarde hebben. Ja, we hebben meer invloed dan andere dieren, maar zelfs als we het voor elkaar krijgen de aarde totaal onleefbaar te maken voor onszelf - dan nog zal de natuur blijven voortbestaan. Hoe lang bestaat nylon? Enkele tientallen jaren. Nu al zijn er bacteriën die nylon eten. Hoe lang bestaan antibacteriële middelen? In ziekenhuizen zijn resistente bacteriën nu één van de grootste zorgen. Er is niets wat de mens kan doen waar de natuur niet omheen kan.

Het evenwicht zoals het vroeger was is inderdaad weg - maar de mens verschuift het evenwicht slechts. We zijn veel te klein, veel te kortstondig, om ook meer in de buurt te komen van het evenwicht echt verstoren. En zelfs als we dat zouden doen, zou de natuur zich herstellen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op woensdag 22 augustus 2001 14:43 schreef Commander_Zulu het volgende:
Als je uitgaat van reincarnatie is het logisch om geen dieren te eten / pijn te doen, het zou je overgrootvader maar zijn! :)
Ummmm, maar dat hoort ook bij de natuur. De gazelle die door een leeuw gedood wordt kan ook (een deel van) de geest van de overgrootvader van die leeuw in zich hebben. Weet die leeuw veel. En die gazelle ook niet trouwens. Is gewoon een deel van de kringloop van het leven. Alles wat sterft wordt gerecycled, zowel het lichaam als de geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op woensdag 22 augustus 2001 11:24 schreef L0ci het volgende:
Fulgore, Legion, wachten jullie maar tot jullie iets meer levenservaring hebben. Ik hoop dat jullie houding dan bijtrekt. Laten we het 10/100/1000 verhaal laten rusten.
Lol,
ik begin sommige mensen hier ronduit grappig te vinden.
Moet ik meer levens ervaring krijgen om door te krijgen dat dieren minder waard zijn ofzo???
Je hebt natuurlijk gelijk met die keuzes, die keuzes krijg je toch nooit voorgeschoteld,
maar voor mij zijn dieren wel degelijk meer waard dan de meeste mensen.
Ik vind mensen die zich meer waard achten dan dieren, minder waard dan dieren.
Dieren zijn dan niet echt meteen onze gelijken, maar je hebt ze wel met enige respect te behandelen,
als dat nog niet eens lukt ben je gewoon ronduit zielig.
En vertel me AUB niet dat ik meer levenservaring nodig hebt,
want volgens mij heb jij meer gezond verstand nodig,
ieder mens met een huisdier vind z'n huisdier meer waard dan het leven van een onbekende mens, als dat niet zo is dan verdien je het niet om dat huisdier te houden.

Dus voor mij is een mensenleven niet meer waard dan dat van een dier, maar zeker ook niet minder.
Is trouwens ook typisch iets menselijks, prijskaartjes aan dingen plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op woensdag 22 augustus 2001 16:47 schreef Legion het volgende:
Stel, er is brand. In het huis zijn een mens en een hond. Je kan één van hen redden, maar niet allebei. Wie red je? De mens. Nee, je kan me echt niet wijsmaken dat je die hond zou redden. Waarom? Preservation of the species. Het is door miljarden jaren van evolutie in ons DNA gegrift dat we onze eigen familie, ons eigen ras, onze eigen diersoort, voortrekken boven anderen. Individuen met die eigenschap hebben immers meer kans om hun genen door te geven, en dus wordt die eigenschap dominant. In een noodgeval reageer je puur op instinct. Dus in een huis dat in de fik staat zal je er instinctief voor kiezen die mens te redden, niet die hond.

Ik ben het er mee eens dat dieren in principe gelijk behandeld moeten worden. Het mishandelen van dieren is, net als het mishandelen van mensen, uit den boze. Maar als ik de keuze moet maken tussen mens en dier, zal ik altijd kiezen voor mens. Blame Darwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Op woensdag 22 augustus 2001 17:06 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Stel, er is brand. In het huis zijn een mens en een hond. Je kan één van hen redden, maar niet allebei. Wie red je? De mens. Nee, je kan me echt niet wijsmaken dat je die hond zou redden. Waarom? Preservation of the species. Het is door miljarden jaren van evolutie in ons DNA gegrift dat we onze eigen familie, ons eigen ras, onze eigen diersoort, voortrekken boven anderen. Individuen met die eigenschap hebben immers meer kans om hun genen door te geven, en dus wordt die eigenschap dominant. In een noodgeval reageer je puur op instinct. Dus in een huis dat in de fik staat zal je er instinctief voor kiezen die mens te redden, niet die hond.

Ik ben het er mee eens dat dieren in principe gelijk behandeld moeten worden. Het mishandelen van dieren is, net als het mishandelen van mensen, uit den boze. Maar als ik de keuze moet maken tussen mens en dier, zal ik altijd kiezen voor mens. Blame Darwin.
Het ligt eraan, degene die ik het eerste tegenkom wordt gered.
Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

grappig.. juist de mensen die claimen dat wij boven dieren staan zijn degene die vinden dat wij ons als dieren mogen gedragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor jou en voor jou alleen, misschien.
Niet omdat je de intelligentie mist om bijv. mijn arg. te begrijpen maar omdat je (denk ik, althans nu nog) te egoistisch bent om in te zien dat het beest niet(!) voor jou(!) op deze aarde is neergezet en dat heeft helemaal niks met waarde te maken.
Hoe jij dit opvat zal mij niet meer aan mijn reet roesten, als je maar wel inziet dat deze dieren niet huis(!)dieren
horen(!) te zijn en dat je ze hebt aangeschaft in een winkel(!) een fokkerij(!!; "..speciaal gemaakt voor naar uw wensen..") of een asiel (!!! huppa, tweedehands....lekker goedkoop).

Waarom praten over dierenwelzijn, als het dierenleven door ons bezit wordt en we daarmee de ergste misdaad al begaan hebben. Dit is slechts een gewetensusser.

Ga bij jezelf eens na of je nooit afvraagt waarom je het een dier aangelijnt hebt....dan ontsnapt het niet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind niet dat ik boven dieren sta -zie ook mijn reply hierboven- maar wel op gelijke hoogte;

'schepselen Gods' zo je wil.

Maaaaaarrrrrr er zijn momenten dat ik brul als een leeuw, hijg als een paard, zweet als een otter, gil als een mager speenvarken en daarna in slaap val als een os ....ennnne; dat zijn heerlijke momenten..... :9 :P :9 :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Jongens jongens jongens, hou nou eens op met modder te smijten.

Of dieren en mensen gelijk zijn ligt aan je oogpunt en aan de omstandigheden.

Als schepselen dezer wereld zijn mens, dier, en plant gelijk. Onze lichamen en geesten zijn allemaal onderdeel van het Grote Geheel, we bevinden ons met zijn allen in de Kringloop des Levens.

Je zou kunnen zeggen dat de mens lager is dan het dier, omdat de mens echt slecht kan zijn. Een dier volgt altijd zijn instinct, en dat is natuurlijk. Maar een mens kan zijn instinct negeren, wat ten goede en ten kwade kan gebeuren.

Maar aan de andere kant zal de mens, voor een mens, hoger staan dan andere dieren. Dat is zo bij alle diersoorten. Een chimpansee zal een hogere affiniteit hebben tot andere chimpansees dan tot gorilla's. Zoals ik al eerder heb gezegd, dat komt zo door de evolutie. Een diersoort met de eigenschap om zijn eigen familie, eigen soort, voor te trekken boven andere families, andere soorten, zal efficiënter zijn DNA kunnen doorgeven, en die eigenschap zal dus op den duur dominant worden. De evolutie bevoordeeld egocentrisme - tot op een bepaalde hoogte. Een onverbeterlijke egoïst zal zichzelf in de vingers snijden. Maar een bepaalde mate van egocentrisme, en nationalisme (want dat is het zelfde principe), zit in alle dieren ingebakken, en de mens is daarop geen uitzondering.

Als er de keuze is tussen een mens die moet lijden of een dier die moet lijden, en er is geen alternatief, dan zal een gezond mens altijd ervoor kiezen dat het dier maar moet lijden. Als er een alternatief is waarbij geen leed wordt veroorzaakt aan wat voor levende wezens dan ook, moet dat gebruikt worden, maar als leed onvermijdbaar is, is dierenleed prefereerbaar boven mensenleed.

In de toekomst zal men om medicijnen te testen bijvoorbeeld een stukje menselijke lever kunnen klonen of op andere wijze repliceren, en daarop het medicijn loslaten om te zien wat het ermee doet. Maar helaas is de kloontechnologie nog niet zo ver, en dus moeten medicijnen op levende wezens getest worden. En dus worden daar dieren voor gebruikt. En in een later stadium ook mensen trouwens, als middels dierproeven is aangetoond dat er geen ernstige bijwerkingen zijn. De vriend van mijn zusje studeerd medicijnen, en hij heeft al meerdere malen meegedaan aan zo'n onderzoek. Onder andere heeft hij experimentele AIDS-medicijnen geslikt, en heeft zichzelf laten infecteren met malaria om een nieuw malariamedicijn te testen - nouja, hij zat in de testgroep, dus hij kreeg malaria zonder medicijnen en is een paar dagen goed ziek geweest. "Volgende maand geef ik een verjaardagsfeest, kom je ook?" "Nee, want dan heb ik malaria." :+

Nouja, je snapt mijn standpunt denk ik wel. Leed moet zoveel mogelijk vermeden worden, maar als leed onvermijdbaar is, is dierenleed prefereerbaar. Als je er anders over denkt, wees dan maar blij dat er tegenwoordig weinig natuurlijke selektie over is, want dan hadden jouw genen veel minder kans dan die van iemand die zijn natuurlijk egocentrisme behouden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Dat is een mooie samenvatting van wat in deze thread gepost is, Reyn.

Maar je geeft geen antwoord op de vraag waarom je dierenleed zou moeten vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Zoals ik het zie moet men twee dingen gescheiden houden, het rationele en je gevoel.

Als ik puur op mijn gevoel af zou gaan zou ik de wereld willen opofferen voor mijn katten, ik heb hier immers een emotionele band mee.

Ga ik daar dan rationeel over nadenken weet je dat een mensenleven voorgaat.

Mijn vrouw "werkt" met proefdieren(ratten) en hoe zielig dat dit ook is, dit werk moet ook gedaan worden. Iedereen die volop staat te verkondigen dat een dierenleven evenveel/meer waard is dan een mensenleven wil ik wel eens zien als ze ECHT ziek worden en een medicijn nodig hebben dat getest is op dieren.
Dit neemt niet weg dat de meeste testen gedaan worden voor de Pharmaceutische industrie. Hierbij zet ik vaak mijn vraagtekens.

Het waarom is denk ik een gevoelskwestie, als ik mijn katten met een libelle of muis bezig zie geloof ik niet dat deze hetzelfde probleem met dierenleed hebben als wij, maar dit soort gedachten maken ons juist menselijk.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op vrijdag 24 augustus 2001 12:14 schreef udenjpg het volgende:
Het waarom is denk ik een gevoelskwestie, als ik mijn katten met een libelle of muis bezig zie geloof ik niet dat deze hetzelfde probleem met dierenleed hebben als wij, maar dit soort gedachten maken ons juist menselijk.
Het verschil is dat die katten niet anders kunnen. Het is hun instinct om op iets kleins dat beweegt te jagen en er dan mee te spelen. Ze moeten immers van hun ouders leren hoe ze doelbewust een prooi kunnen doden en hem dan opeten. Omdat huiskatten dat niet van hun ouders hebben geleerd, leren hun jongen dat ook niet. En dus spelen ze ermee tot het dood is - en zelfs dan blijven ze nog doorspelen. Één van de katten van de studentenflat waar ik tot een week geleden woonde bleef met een dode muis nog minstens een half uur doorspelen. Ze gooide het dooie beestje dan meer dan een meter de lucht in, om er dan achteraan te rennen. De andere kat at ze meestal (gedeeltelijk) op als ze dood waren.

Terug naar de kern - die katten kunnen niet anders. Mensen wel. Als een mens een dier pijn doet, is dat zijn bewuste keuze. Hij had er ook voor kunnen kiezen dat niet te doen. En het feit dat we intelligent zijn, en dus kunnen kiezen, houdt in dat we ook de verantwoordelijkheid moeten nemen voor alle keuzes die we maken - of nalaten.

Waarom we zouden streven om dierenleed - en leed in zijn algemeenheid - te verminderen, zou vrij duidelijk moeten zijn. "Do unto others as thou wouldst others do unto you." "He who sows wind shall reap storms." "Mind the Threefold Law ye should, three times bad, and three times good." Dat laatste slaat op de zogenaamde Threefold Law, ook bekend als de Karmic Law of Threefold Return - alles wat je aan of voor anderen doet, zal je in drievoud terug ontvangen. Dat getal drie staat er gewoon voor de mooiigheid - het gaat erom dat je dat wat je doet in meervoud zal terugontvangen, net zoals dat wind zaaien en storm oogsten.

Dat is in ieder geval gedeeltelijk mijn motivatie. Het andere deel is dat ik het gewoon onmenselijk vind om onnodig leed te veroorzaken. Vreemd woord, onmenselijk. Het is immers juist een zeer menselijke eigenschap om juist wel onnodig leed te veroorzaken... Andere dieren doen dat niet, namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niemand die nog iets te zeggen heeft op mijn posts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 22 augustus 2001 17:06 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Stel, er is brand. In het huis zijn een mens en een hond. Je kan één van hen redden, maar niet allebei. Wie red je? De mens. Nee, je kan me echt niet wijsmaken dat je die hond zou redden. Waarom? Preservation of the species. Het is door miljarden jaren van evolutie in ons DNA gegrift dat we onze eigen familie, ons eigen ras, onze eigen diersoort, voortrekken bov [..]
Als er brand is dan ga ik gewoon staan kijken. Mijn leven en dat van mijn geliefden staat boven ALLES. En dat is de hoofdmotivatie van alle mensen, dieren en planten op deze planeet. Het draait om het individu en om de soort. Andere individuen en soorten tellen NIET.

Nu zorgt de natuur voor een soort equlibrium [matrix blah], alleen kunnen wij mensen ons instinct ten dele ontstijgen. Wij doden voor de lol (steeds meer onder onze eigen soort), wij martelen voor de lol (idem) en wij neigen meer en meer naar een denkbeeld waarin de wereld is gemaakt om door ons te worden opgeeist.

Tegenstanders van dit idee gaan hier graag tegenin met spelingen van: - de natuur heeft het niet zo bedoeld, en de natuur pakt jullie allemaal wel aan.

Maar de 'natuur' is niets meer dan een formule. "Survival of the fittest" Al het fleurige, geurige en rond rennende is slechts een resultaat van 40 miljoen jaar experimenteren met deze formule.
En wij zijn het meest recente prototype. De 'natuur' 'weet' dat elke poging, elk experiment een enorme fout kan behelzen. Maar de 'natuur' blijft bestaan.

Wij moeten leven, zoals wij denken dat het goed is.
Jij moet leven, zoals jij denkt dat het goed is.

Jij bent God van je eigen leven, net als ik van het mijne.
Jij zult jezelf recht in je ogen moeten durven kijken, net als ik in de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Als er brand is dan ga ik gewoon staan kijken. Mijn leven en dat van mijn geliefden staat boven ALLES. En dat is de hoofdmotivatie van alle mensen, dieren en planten op deze planeet. Het draait om het individu en om de soort. Andere individuen en soorten tellen NIET.

Nu zorgt de natuur voor een soort equlibrium [matrix blah], alleen kunnen wij mensen ons instinct ten dele ontstijgen. Wij doden voor de lol (steeds meer onder onze eigen soort), wij martelen voor de lol (idem) en wij neigen meer en meer naar een denkbeeld waarin de wereld is gemaakt om door ons te worden opgeeist.

Tegenstanders van dit idee gaan hier graag tegenin met spelingen van: - de natuur heeft het niet zo bedoeld, en de natuur pakt jullie allemaal wel aan.

Maar de 'natuur' is niets meer dan een formule. "Survival of the fittest" Al het fleurige, geurige en rond rennende is slechts een resultaat van 40 miljoen jaar experimenteren met deze formule.
En wij zijn het meest recente prototype. De 'natuur' 'weet' dat elke poging, elk experiment een enorme fout kan behelzen. Maar de 'natuur' blijft bestaan.

Wij moeten leven, zoals wij denken dat het goed is.
Jij moet leven, zoals jij denkt dat het goed is.

Jij bent God van je eigen leven, net als ik van het mijne.
Jij zult jezelf recht in je ogen moeten durven kijken, net als ik in de mijne.
toon volledige bericht
Ik had het nioet beter kunnen verwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Legion,
mens == dier, maar okee, ik snap wat je bedoelt...
Ik vind dat je sowieso niet echt van 'waard' kan spreken hier. Waar baseer je dat op? Als het je eigen mening is, okee, maar daar bewijs/toon je niets mee aan :?
Dieren zijn dan niet echt meteen onze gelijken, maar je hebt ze wel met enige respect te behandelen, als dat
nog niet eens lukt ben je gewoon ronduit zielig.
Ik vind dat dieren gewoon dieren zijn, en wel redelijke unieke soort dieren. Maja, ik zie je punt...
En vertel me AUB niet dat ik meer levenservaring nodig hebt,
want volgens mij heb jij meer gezond verstand nodig,
ieder mens met een huisdier vind z'n huisdier meer waard dan het leven van een onbekende mens, als dat niet zo is dan verdien je het niet om dat huisdier te houden.
Levenservaring zal je leren dat je dit soort uitspraken niet doet. Ik vind ook bepaalde dingen waarvan ik gewoon het gezond verstand voor heb om ze niet uit te spreken, omdat ik daarmee niets toevoeg aan de discussie, en alleen maar mensen schok.
Je kan gewoon niet van 'waard' spreken vind ik...
Dus voor mij is een mensenleven niet meer waard dan dat van een dier, maar zeker ook niet minder.
Is trouwens ook typisch iets menselijks, prijskaartjes aan dingen plakken
Dat zeg ik ;)
Pagina: 1