Radiatorkraan vervangen zonder staartstuk

Pagina: 1
Acties:

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:37
Hi Tweakers,

Helaas heb ik last van een lekkende radiatorkraan. Deze wil ik nu gaan proberen te vervangen als een echte hobby bob maar ik heb wat zorgen. Dit is de betreffende kraan die lekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWk2dfCWtKBqIfxZtoaYutLDmRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRCOXwo1A1138WmvdVYJnkkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de afgelopen dagen geleerd dat er een 'staartstuk' zit tussen de kraan en je radiator. Bij mijn radiator lijkt dit alleen niet het geval te zijn en zit de kraan direct op de radiator gedraaid. Nu wil ik de kraan bijvoorbeeld vervangen met deze kraan:

https://www.warmteservice...aaks-links-1-2/p/44852425

Mijn gedachte was om de kraan er ook gewoon weer zonder staartstuk op te draaien, maar de diameter van het schroefdraad lijkt een stuk breder bij het stuk tussen de kraan en staartstuk versus de diameter aan het einde van het staartstuk wat normaal de radiator in zou gaan.

De kraan moet zo laag mogelijk zitten anders zit hij te scheef voor de aanvoerleiding van m'n CV.

Heeft iemand hier misschien iets slims voor of kan ik de kraan wel gewoon zo in de radiator draaien zonder staartstuk?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02
Beste is om de oude kraan mee te nemen naar Warmteservice voor de beste oplossing.

Met wat mazzel verkopen ze het lekkende inzetstuk* wel.

*De naam is me ontschoten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2021 15:12 ]

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Staat er op de radiatorkraan geen merknaam of iets dergelijks? Het handigste is anders inderdaad de kraan eruit draaien en kijken of er een bijzonder puntstuk is gebruikt. En eventueel de maat opmeten of bij de Warmteservice langsgaan.

Heb je enig idee waarom de kraan daar lekt? Misschien is de teflon of hennep vervangen door nieuwe afdichting voldoende. Loctite 55 kan ook helpen waar teflon niet goed afdicht, afhankelijk van de diepte van de schroefdraad.

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:37
nirgilis schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:08:
Staat er op de radiatorkraan geen merknaam of iets dergelijks? Het handigste is anders inderdaad de kraan eruit draaien en kijken of er een bijzonder puntstuk is gebruikt. En eventueel de maat opmeten of bij de Warmteservice langsgaan.

Heb je enig idee waarom de kraan daar lekt? Misschien is de teflon of hennep vervangen door nieuwe afdichting voldoende. Loctite 55 kan ook helpen waar teflon niet goed afdicht, afhankelijk van de diepte van de schroefdraad.
Staat helaas helemaal geen merkje op. Hij lekt bij het pinnetje en op 3 plekken tussen het metaal en het plastic rondom het pinnetje. Denk dat nieuwe loctite het niet gaat verhelpen.

Ik denk nu dat ik dit stuk ga gebruiken
https://www.gamma.nl/asso...-2-x1-2-2-stuks/p/B309556

om er vervolgens gewoon een rechte kraan op te zetten. Dan hoef ik alleen de pijp iets korter te maken.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Knie op de radiator, en een rechte kraan er tussen.. :)

404 Signature not found