Vloer 18mm verhogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste,

Ik wil graag vloerverwarming gaan leggen in mijn woonkamer (26m2) als hoofdverwarming. Er ligt nu een 9mm eiken vloer verlijmd en verspijkerd op een 16mm spaanplaat. Hieronder ligt een cementdekvloer. Wanneer ik de bestaande vloer verwijder heb ik dus 25mm hoogte verschil met de keuken en hal (=nu gelijkvloers).

Ik laat de vloerverwarming infrezen en dichtsmeren in de dekvloer. Ik neem uiteindelijk een pvc verlijmde vloer (2,5mm). De vloerlegger wil ook nog een keer egaliseren (3-4 mm). Ik heb dus uiteindelijk nog 18-19 mm te overbruggen.

Ik zit eraan te denken om dit te overbruggen met Atlas SMS 30 Egaline. Hiervan heb ik dan 32 zakken a 25 kg nodig. Eerste vraag: zijn 32 zakken een beetje te verwerken met 2 á 3 man en de juiste voorbereiding. Dit ivm verwerkingstijd?

Tweede vraag: Hebben jullie nog andere creatieve / betere oplossingen?

Beste antwoord (via YvanU op 11-10-2021 12:52)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb zelf laatst een vloertje geëgaliseerd met deze egaline. Het verwerkt best makkelijk, maar 32 zakken zijn een behoorlijke hoeveelheid en dus best wel een logistieke operatie qua mankracht om dit snel genoeg te verwerken.

Ik zou het gebruik van een speciemolen of een automatische mixer zeer aanraden, want 32 zakken met de hand mixen is echt een hele klus. Je wilt snel door kunnen werken, want je wilt absoluut nat in nat werken om een strak eindresultaat te krijgen. Gebruik ook een laser om het niveau continue te peilen. Het vloeit redelijk uit, maar je kan bultvorming krijgen natuurlijk.

Dus zorg ervoor dat je vloer absoluut dicht is. Zelfs een miniscuul gaatje zorgt voor een zogenaamde sink-hole waarin het blijft wegstromen (met een kuil als eindresultaat). Ook de aanbevolen voorstrijk toepassen, dat maakt echt verschil in het uitvloeien en uitdrogen van de egalinemix.

Zorg daarnaast voor een goede vloertrekker op stok om het uit te smeren, prikroller om de luchtbellen eruit te krijgen, paar goede speciekuipen, flinke speciemolen voor het zware voormixen (2 zakken tegelijk), robuuste handmixer om het nog goed na te mixen (eerst minuutje laten staan ofzo zoals voorschriften zeggen), maatbeker met precies de hoeveelheid water voor het snel afmeten, laarzen voor iedereen om door de egaline te kunnen lopen. Met 3 a 4 man en een gedegen voorbereiding moet het wel lukken.

Als het even kan zou ik heb buiten mixen, want die egaline is behoorlijk stoffig en je knoeit makkelijk wat.

Ik zou zeker niet te strak op de PVC vloer hoogte zitten. Vakmannen krijgen altijd een gladder resultaat, dus laat inderdaad die 4mm over voor de vloerenlegger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Kun je niet gewoon de vloerverwarming niet infrezen? Die spijker je toch gewoon vast op je huidige dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00
Onderste laag als vloerisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
NESFreak schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:56:
Kun je niet gewoon de vloerverwarming niet infrezen? Die spijker je toch gewoon vast op je huidige dekvloer?
Precies dat...en dan opnieuw cement eroverheen?

Heb je de vloerverwarming ook lekker dicht op de vloer liggen, reageert hij ook wat sneller.

Lijkt mij het goedkoopst...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:30

Mavamaarten

Omdat het kan!

18mm vloerplaten?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Devian schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Heb je de vloerverwarming ook lekker dicht op de vloer liggen, reageert hij ook wat sneller.

Oke dus niet infrezen en de leidingen direct op de dekvloer vastmaken is ook een optie. Een cementdekvloer eroverheen kan volgens mij niet want die moet minimaal 3 cm dik zijn begreep ik.

Dus dan nog steeds de Atlas SMS 30 gebruiken om het hoogte verschil te overbruggen? Bespaar dan wellicht wel kosten voor het infrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Als ik vloerplaten over de ingefreezde vloerverwarming leg, wordt de warmte dan wel optimaal doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Beter van niet. Dichter op de vloer is niet altijd beter, want dan wordt de vloer minder goed egaal warm dan wanneer de buizen van de vloerverwarming wat dieper liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-06 18:05
Ik ga ervan uit dat het niet mogelijk is om de keuken en hal ook te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
EJlol schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:48:
Ik ga ervan uit dat het niet mogelijk is om de keuken en hal ook te doen?
Vergeten te vermelden maar in de keuken ligt al vloerverwarming. Hal wat mij betreft niet nodig. Zowel in de keuken als hal liggen 25mm dik natuursteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
https://www.debouwmarktsh...0bFQ-6EAAYAiAAEgLOQfD_BwE

Is dit wat?

Laat maar zitten, er gaat nog een plaat overheen.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 05-10-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Bedankt voor het meedenken. Op zich een mooi systeem. Denk wel minder massief omdat het zwevend is. En op zich ook nog niet heel goedkoop moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:10
Hier hebben we het als volgt gedaan om een doorgezakte vloer te vullen: eerst met latten en bepaalde verstelbare bouten een soort rachelwerk gemaakt. De latten op de juiste hoogte afgesteld, alles vlak en zo veel mogelijk horizontaal. Daarna met zandcement de vloer gevuld, en de latten gebruikt om op de juiste hoogte af te rijen. Na droging balken weg en de geulen opgevuld.
Die bouten kan ik nu niet meer vinden, maar met draadeinden en moeren boven+onder kun je natuurlijk ook een verstelling maken.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor 18 mm Knauf Brio 18 platen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
YvanU schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:07:
[...]

Oke dus niet infrezen en de leidingen direct op de dekvloer vastmaken is ook een optie. Een cementdekvloer eroverheen kan volgens mij niet want die moet minimaal 3 cm dik zijn begreep ik.

Dus dan nog steeds de Atlas SMS 30 gebruiken om het hoogte verschil te overbruggen? Bespaar dan wellicht wel kosten voor het infrezen.
25mm lees ik als minimale dikte, maar wellicht (waarschijnlijk?) omdat je de bestaande dekvloer ophoogt dat het dan al helemaal niet uitmaakt....

Ik ga nog steeds voor de vloerverwarming op de huidige dekvloer laten leggen... En dan cementdekvloer eroverheen.

Of als je de vv dieper wilt hebben dan invrezen en dan cementdekvloer erboven..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:15
De bestaande dekvloer er uit slopen en opnieuw opbouwen inclusief isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Zaphara schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:13:
Voor 18 mm Knauf Brio 18 platen gebruiken.
Heb ik ook aan gedacht. Weet alleen niet hoe dat gaat als ik er vloerverwarming in laat frezen. Die frezen namelijk 18mm diep. Er werd mij Knauf Brio 23 platen aangeraden maar dan kom ik weer te hoog uit als ik hier bovenop nog moet egaliseren en pvc moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Devian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:22:
[...]

25mm lees ik als minimale dikte, maar wellicht (waarschijnlijk?) omdat je de bestaande dekvloer ophoogt dat het dan al helemaal niet uitmaakt....

Ik ga nog steeds voor de vloerverwarming op de huidige dekvloer laten leggen... En dan cementdekvloer eroverheen.

Of als je de vv dieper wilt hebben dan invrezen en dan cementdekvloer erboven..
Volgens mij wordt de minimale dikte aangeraden om scheuren te voorkomen. En ook met 25mm dekvloer ga ik niet wegkomen. Stoffeerder wil namelijk minimaal 5mm hebben om nog te egaliseren en PVC te plakken.

Ga denk ik voor 32 zakken Atlas SMS 30 á 17 EUR per stuk. Hier 18 mm mee ophogen, daarna vloerverwarming laten frezen, leidingen dichtzetten, egaliseren en PVC verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
PieterBuma schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:17:
De bestaande dekvloer er uit slopen en opnieuw opbouwen inclusief isolatie?
Ook over nagedacht maar denk dat het qua kosten niet veel goedkoper is dan 18 mm ophogen met Atlas SMS 30 Egaline. Daarnaast is de droogtijd van een cement dekvloer volgens mij ook weer langer waardoor het project weer vertraging oploopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:22
YvanU schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Heb ik ook aan gedacht. Weet alleen niet hoe dat gaat als ik er vloerverwarming in laat frezen. Die frezen namelijk 18mm diep. Er werd mij Knauf Brio 23 platen aangeraden maar dan kom ik weer te hoog uit als ik hier bovenop nog moet egaliseren en pvc moet leggen.
Als je de18mm knauf brio platen met flexibele tegellijm op de bestaande dekvloer lijmt kun je m.i. gerust 18mm diep frezen. De platen zijn dan een geheel met de dekvloer geworden.
Je zou even bij knauf moeten informeren of dit überhaupt kan omdat de platen zijn bedoeld om zwevend te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Signor Doekie op 07-10-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
YvanU schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Vergeten te vermelden maar in de keuken ligt al vloerverwarming. Hal wat mij betreft niet nodig. Zowel in de keuken als hal liggen 25mm dik natuursteen
Ik zou sterk overwegen de hal mee te nemen, zeker als buffer en het is veel comfortabeler om op een warme vloer beneden te komen dan een steenkoude plaat (mijn schoonouders hadden dat dus...).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb zelf laatst een vloertje geëgaliseerd met deze egaline. Het verwerkt best makkelijk, maar 32 zakken zijn een behoorlijke hoeveelheid en dus best wel een logistieke operatie qua mankracht om dit snel genoeg te verwerken.

Ik zou het gebruik van een speciemolen of een automatische mixer zeer aanraden, want 32 zakken met de hand mixen is echt een hele klus. Je wilt snel door kunnen werken, want je wilt absoluut nat in nat werken om een strak eindresultaat te krijgen. Gebruik ook een laser om het niveau continue te peilen. Het vloeit redelijk uit, maar je kan bultvorming krijgen natuurlijk.

Dus zorg ervoor dat je vloer absoluut dicht is. Zelfs een miniscuul gaatje zorgt voor een zogenaamde sink-hole waarin het blijft wegstromen (met een kuil als eindresultaat). Ook de aanbevolen voorstrijk toepassen, dat maakt echt verschil in het uitvloeien en uitdrogen van de egalinemix.

Zorg daarnaast voor een goede vloertrekker op stok om het uit te smeren, prikroller om de luchtbellen eruit te krijgen, paar goede speciekuipen, flinke speciemolen voor het zware voormixen (2 zakken tegelijk), robuuste handmixer om het nog goed na te mixen (eerst minuutje laten staan ofzo zoals voorschriften zeggen), maatbeker met precies de hoeveelheid water voor het snel afmeten, laarzen voor iedereen om door de egaline te kunnen lopen. Met 3 a 4 man en een gedegen voorbereiding moet het wel lukken.

Als het even kan zou ik heb buiten mixen, want die egaline is behoorlijk stoffig en je knoeit makkelijk wat.

Ik zou zeker niet te strak op de PVC vloer hoogte zitten. Vakmannen krijgen altijd een gladder resultaat, dus laat inderdaad die 4mm over voor de vloerenlegger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48
frennek schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:45:
Dus zorg ervoor dat je vloer absoluut dicht is. Zelfs een miniscuul gaatje zorgt voor een zogenaamde sink-hole waarin het blijft wegstromen (met een kuil als eindresultaat).
Ik kon t niet laten...

[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 08-10-2021 11:24 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1