Oldtimer als dagelijkse auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-11 12:06
Op dit moment ben ik in het bezit van een Volvo S80 uit 2001 en een Ford Capri uit 1979. Ik zat eens naar mijn financiën te kijken en een groot deel van mijn maandelijkse uitgaven gaat in de Volvo zitten (verzekering en belasting). Nu zit ik er serieus over na te denken om de Volvo weg te doen en de Capri gewoon in de normale verzekering te zetten. Dit gaat me zo'n 100 euro per maand schelen.

Het onderhoud aan de auto doe ik zelf (een paar jaar geleden heb ik de motor nog uit elkaar gehad en voorzien van nieuwe keerringen en klepseals). Bij de APK bleek ook dat die technisch in zeer goede staat is.

Het lijkt mij eigenlijk een prima idee, maar wil graag de mening van anderen omdat ik ergens ook bang ben een grote fout te begaan.

Beste antwoord (via hellum op 05-10-2021 14:54)

Verwijderd

De grootste valkuil bij het dagelijks rijden in een oldtimer zijn de onderhoudskosten. Je geeft al aan die zelf op te kunnen vangen, dus dan is het gewoon een prima idee.

Wel even kijken hoe (on)betrouwbaar de auto is en wat voor problemen dat evt kan opleveren met op je werk komen enzo.

Alle reacties

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als jij de achteruitgang in luxe en veiligheid prima vindt dan is er niets op tegen om die Capri als daily te gebruiken.
Even los van t feit dat ie bij dagelijks gebruik t natuurlijk zwaarder voor zn kiezen gaat krijgen en sneller achteruit gaat dan bij wat mooiweer ritjes.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

De grootste valkuil bij het dagelijks rijden in een oldtimer zijn de onderhoudskosten. Je geeft al aan die zelf op te kunnen vangen, dus dan is het gewoon een prima idee.

Wel even kijken hoe (on)betrouwbaar de auto is en wat voor problemen dat evt kan opleveren met op je werk komen enzo.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:18

Cheezus

Luiaard

Hoe belangrijk is betrouwbaarheid voor jou? Kun je er mee leven dat je af en toe pech hebt of wil je gewoon zorgeloos van A naar B rijden? Met een old-timer ga je gegarandeerd meer pech hebben, hoewel een S80 uit 2001 natuurlijk ook geen nieuwe auto is.
Als er voldoende betaalbare onderdelen voorhanden zijn en je het onderhoud zelf kunt doen zal dit qua kosten natuurlijk een prima keus zijn, qua veiligheid is een moderne auto natuurlijk een stuk beter.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk, maar dat is een risico-factor op basis van gereden kilometers en omgeving, dat je vergeet wat je terugkrijgt van de verzekering als de Capri een "total loss" wordt. En/of dat de investering om een mogelijke zware schade te repareren (uniek materiaal???) meer is dan je misschien in 4 jaar bespaart op de Volvo?

Dit is eigenlijk het enige wat ik me kan bedenken waar je even niet aan hebt gedacht; plus dat reparatie / vervanging van specifieke onderdelen ook langer kan kosten in tijd en je voor de rest van de tijd een huur-auto of OV moet pakken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11 11:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor mij zou de veiligheid van een auto doorslaggevend zijn.

Dan zit er tussen een S80 en een Capri letterlijk een wereld van verschil.

En dat hoeft niet aan je eigen rijvaardigheid te liggen, helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-10-2021 14:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Als je handig genoeg bent om een auto van 42 jaar oud goed te onderhouden en 'knap' te houden is er belasting- en verzekeringstechnisch geen bezwaar om je Capri als daily te gebruiken. Misschien dat het 'zonde' qua kilometers/slijtage. Maar dat kun jij als bezitter het beste zelf beoordelen.

Er valt overigens ook wel te besparen door een kleinere daily te gaan rijden dan een S80.

Laat je verzekering wel weten dat je de auto gebruikt voor dagelijkse ritten, dan weet je zeker dat er geen gedoe over kan ontstaan.

Interpolis, glashelder!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-11 21:50

JanB

Het ken rotter !!!

Wellicht heb je momenteel een oldtimerverzekering. Kijk dan even goed naar de voorwaarden. Die hebben meestal een beperkt jaarkilometrage en de eis dat er een 'volwaardige' auto als hoofd-auto verzekerd moet zijn.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
goedkoop tweedehand A-klasse bakje erbij als je de volvo weg doet? dat scheelt je 100 euro per 3 maanden aan motorrijtuigbelasting (en wat in minder benzine per km).
dan kan je nog met een airco rijden en gaat de capri ook wat langer mee zonder duur/gek onderhoud (en je verliest je vervoersmogelijkheid niet bij panne).

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe is de onderdelenvoorziening bij de Capri?
Is alles nog goed te krijgen?
Hoe lang sta je stil als de brandstofpomp het begeeft?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:50
MAX3400 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:37:
Ik denk, maar dat is een risico-factor op basis van gereden kilometers en omgeving, dat je vergeet wat je terugkrijgt van de verzekering als de Capri een "total loss" wordt. En/of dat de investering om een mogelijke zware schade te repareren (uniek materiaal???) meer is dan je misschien in 4 jaar bespaart op de Volvo?

Dit is eigenlijk het enige wat ik me kan bedenken waar je even niet aan hebt gedacht; plus dat reparatie / vervanging van specifieke onderdelen ook langer kan kosten in tijd en je voor de rest van de tijd een huur-auto of OV moet pakken?
Door die Capri te laten taxeren kun je dat wel voor zijn.

Ok, het is een heel andere auto maar ik heb een hele tijd een Golf 2 1.6 benzine als daily gebruikt en dat ding bleef maar gaan. Uiteraard wel op tijd onderhoud geven, maar hij bleef door gaan. Toen ik hem langere tijd niet gebruikte en maar af en toe reed was het opeens over en begon hij te roesten en ging de koppakking lek.

• hellum
Juup schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:42:
Hoe is de onderdelenvoorziening bij de Capri?
Is alles nog goed te krijgen?
Hoe lang sta je stil als de brandstofpomp het begeeft?
Ik gok ongeveer een uurtje want ik heb nog een brandstofpomp liggen :P Ik heb ook nog 2 complete extra blokken liggen (waarvan 1 in onderdelen)

Zit nu een 2 liter OHC blok in, deze is tot in de jaren 90 door Ford gebruikt. Zat in de Sierra, de Scorpio en Taunus (om maar een paar te noemen). Alle onderdelen zijn prima te verkrijgen.

In de praktijk gebruik ik de Capri ook al meer dan de Volvo (is gewoon veel leuker).

[ Voor 12% gewijzigd door hellum op 05-10-2021 14:50 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:32
Als de Capri nu binnen staat in de winter en styraks volop gebruikt gaat worden gaat het snel met de slijtage en de roest.
Ik zou een kleinere dagelijkse auto gaan rijden, Is snel goedkoper dan een S80.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oudere auto's kennen wel meer grillen; een bekende deed zijn oldtimer van de hand omdat hem oververhitting tijdens filerijden vaak overkwam. Voor woon-werkverkeer werd dat een te groot obstakel. Check hoeveel flexibiliteit je je kunt permitteren in het gebruik.

• hellum
Marcel Br schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:48:
Als de Capri nu binnen staat in de winter en styraks volop gebruikt gaat worden gaat het snel met de slijtage en de roest.
Ik zou een kleinere dagelijkse auto gaan rijden, Is snel goedkoper dan een S80.
Ik gebruik de auto wel vaker in de winter, is goed in tectiel gezet (en ik heb ondertussen alle plekken die gaan roesten al een keer gelast). Kleine auto overweeg ik ook wel serieus maar ik denk dat dit nog steeds behoorlijk goedkoper is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:10

-tom-562

Oliesjeik

Zo Capri gaat er niet beter/mooier van worden als je hem het hele jaar (lees: in de winter met pekel) gebruikt. Ik geloof best dat te techniek wel heel blijft als je de basis goed voor elkaar hebt, er zit ook niet veel op wat daadwerkelijk echt stuk kan.
Maar roest is wel een dingetje. Als de je auto verder roestvrij en niet krokant is, zou ik gaan investeren in een goede preventieve roestbehandeling, want dat ga je echt wel nodig hebben.
Verder gewoon zorgen dat de basis goed is, alles wat van rubber is, dat dat vernieuwd is (leidingen, slangen, rubbers in de wielophanging), dan moet het wel goed gaan.
Denk alleen dat je onder de streep weinig bespaard. Zo'n Capri is nou niet perse zuinig ofzo :P

Edit:
ik weet niet of dat ding b.v. nog contactpunten heeft, maar ombouwen naar een moderne ontsteking (dat zal vast wel bestaan) lijkt mij ook wel prettig. Scheelt ook weer onderhoud op de lange termijn

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 05-10-2021 14:56 ]

Vaak bu'j te bang!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45
Tot aantal jaar geleden een Mercedes uit 1983 als daily driver gebruikt. Uiteindelijk er toch afscheid van genomen, hierbij mijn ervaringen:

Minpunten
- Bedrijfszekerheid (veel werkt op vacuüm en alle slangetjes drogen uit)
- Kosten die je uitspaart d.m.v. wegenbelasting en mogelijk verzekering, kan linea recta naar het onderhoud.
- Verbruik lag een stukje hoger als een recente auto
- Roest

Pluspunten
+ Geen standaard 12 in dozijn auto
+ Ouderwetse kwaliteit (iig bij Mercedes)
+ De lange motorkap met ster

Oldtimer rijden doe je vaak niet om kosten uit te sparen maar meer om iets unieks te rijden en voor het gevoel...

• hellum
kiefty14 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:56:
Oldtimer rijden doe je vaak niet om kosten uit te sparen maar meer om iets unieks te rijden en voor het gevoel...
Klopt en dat is nu juist de reden dat ik nu al meer in de Capri rij dan in de Volvo. Maar waarom niet 2 vliegen in 1 klap.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ken wel wat mensen die serieus oudere auto's als daily hebben, maar die hebben er toch best wel vaak kuren mee. Sommigen vinden dat leuk en karakter, zelf ben ik 1x gestrand met mijn auto, en da's direct 1x teveel.

Een ander ding is dat je dan wel gewoon volle mep MRB moet gaan betalen, het kwarttarief is alleen voor als je hem in de winter niet op de openbareweg zet, en zoals iemand al noemde: Veel oldtimerverzekeringen hebben dingen als maximaal aantal kilometers, dat ie 's winters niet op de weg is of dat je een andere auto ook verzekerd hebt.

En veiligheid is een dingetje,

Is een Mercury Capri uit 1979 die al behoorlijk naar de klote is met een gangetje van zo'n 50kmh, met een frontale botsing. Een boom of een tegenligger niet vol koppen geeft nog heel wat meer ellende.

Natuurlijk, het is vast een stuk leuker rijden, en lekker uniek, Capri's zijn mooie auto's die je helaas weinig meer ziet, maar zelf zou ik hem lekker voor erbij houden, en kijken of je misschien ook een kekke daily kan vinden.

People as things, that’s where it starts.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45
RobinHood schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:13:
Een ander ding is dat je dan wel gewoon volle mep MRB moet gaan betalen, het kwarttarief is alleen voor als je hem in de winter niet op de openbareweg zet, en zoals iemand al noemde: Veel oldtimerverzekeringen hebben dingen als maximaal aantal kilometers, dat ie 's winters niet op de weg is of dat je een andere auto ook verzekerd hebt.
Na 40 jaar zijn auto's toch vrijgesteld van MRB ongeacht de brandstof?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

[..]

Een ander ding is dat je dan wel gewoon volle mep MRB moet gaan betalen, [..]
De Capri is ouder dan 40 jaar, dus die vlieger gaat niet meer op ;) Die is gewoon vrijgesteld van MRB, totdat onze fijne overheid besluit om de autobezitter weer nóg harder te naaien...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• hellum
Sommigen vinden dat leuk en karakter, zelf ben ik 1x gestrand met mijn auto, en da's direct 1x teveel.

Ik ben in de 6 jaar dat ik de auto heb nog maar 2 keer stil komen te staan. Waarvan beide keren mijn eigen schuld. (Brandstofslang verkeerd aangesloten en vergeten carburateur goed vast te zetten). 1979 is gewoon volledig oldtimer en dus volledig belastingvrij en je mag ook iedere milieuzone in.

Qua verzekering, de Capri gewoon normaal verzekeren is alsnog veel goedkoper dan de Volvo

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij ben je er al lang uit ;)

Gewoon doen dus, mocht het niet bevallen kun je altijd nog een klein gebakje erbij kopen.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 23:41

thunder8

Het gedonder begint weer.

Grootste probleem is denk ik dat je bij een ongeval, buiten hoger risico op letsel, weinig uitgekeerd zal krijgen. Een taxatie is dan een must en dan zoeken naar een volledige verzekering tegen taxatiewaarde. En die premie kan wel eens tegenvallen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:10

_Apache_

For life.

Let je wel op dat je geen 'old timer verzekering' neemt, die zijn vaak gelimiteerd op kilometers per jaar (5k dacht ik).

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 17:02
Volgens mij heb je het al besloten ;) .
Gewoon doen dus als je dat leuk vindt.

Ik zou overigens niet mijn woon-werk ritjes in zo’n onveilige auto willen doen (ik rij in de randstad en daar kunnen veel mensen niet rijden of hebben ze geen geduld). Bij een leuke kop staart botsing in de file ben jij gewoon het bokje lijkt mij.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-11 16:53

auto660

1991 240 GL Brick

Ik rijd nu bijna 2 jaar lang dagelijks een Volvo 240 uit '91, heb er zo'n beetje 30k km mee gereden. Voor mij is het deels ook hobby maar hij heeft mij in die 2 jaar nooit laten staan. Omdat hij uit '91 komt zit er wel al moderne elektronische injectie in met een 5 bak overdrive wat het rijden een stuk moderner maakt. Echter heeft de rest van de techniek het ondanks de leeftijd nooit af laten weten. Preventief onderhoud is wel belangrijk en laat de roestduivel ook geen grip op je auto krijgen. Voor de rest lekker er van genieten, misschien ben je er over 2 jaar wel weer klaar mee, dan kan je altijd nog weer een modernere auto er bij nemen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

kiefty14 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Na 40 jaar zijn auto's toch vrijgesteld van MRB ongeacht de brandstof?
Wok schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

De Capri is ouder dan 40 jaar, dus die vlieger gaat niet meer op ;) Die is gewoon vrijgesteld van MRB, totdat onze fijne overheid besluit om de autobezitter weer nóg harder te naaien...
Jullie hebben gelijk, ik was gewoon vergeten dat 1979 alweer 40+ jaar geleden was :+

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1