Om een SSL virtualhost te gebruiken heb je een certificaat nodig. Voor een SSL reverse proxy ook, tenzij je een SSL_BRIDGE (Citrix term), TCP Router (Traefic), stream (nginx) etc. gebruikt; dan decrypt de reverse proxy niet en wordt het certificaat van de achterliggende service gebruikt.
Met Let's Encrypt is een certificaat voor een website die publiek benaderbaar is aanvragen tegenwoordig kinderspel (`certbot --nginx`...) maar om zelf een eigen CA te maken en certificaten te genereren heb je ook niet meer nodig dan openssl en Google voor de meest simpele variant. Een tussenvorm is DNS authenticatie voor Let's Encrypt, dat is iets ingewikkelder dan bij een publiek benaderbare site en certbot alles laten regelen, maar werkt prima voor sites die niet extern benaderbaar zijn (of voor wildcard certs).
gebruik ik liever een redirect omdat de load-balancer een limiet heeft van 20Mbps
Welke gebruik je? Citrix ADC CPX Express? Ik ben @work de ADC beheerder, vind het heerlijk spul

Maar thuis gebruik ik nginx en ben nu aan het kijken naar Traefic.
Ik weet niet hoe je de default SSL cert vervangt op de unifi-controller
https://community.ui.com/...95-43cd-9e6b-fc1a77807f87 heeft een aantal tips, waarvan de meest recente van 18 degen geleden, /data/unifi-core/config/unifi-core.key en .crt vervangen
Maar NGINX is helemaal niet zo moeilijk in vergelijking met de rest dat ik heb opgenoemd.
Over allemaal is voldoende info te vinden online. Zelf werk ik hele dagen met de Citrix ADC (voorheen Netscaler), maar de concepten zijn overal wel ongeveer hetzelfde. Je hebt één of meer achterliggende servers, die bieden een service aan, en die services bundel je naar een virtueel IP. Ga je ingewikkelder dingen doen (requests of responses herschrijven bijvoorbeeld) dan wordt het een ander verhaal