Automatische lijst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Beste helper,

Mijn vraag (zie bijlage voor foto)

Ik ben bezig met een auomatische lijst creeren. Ik kom er echter niet uit. Ik zal uitleggen wat ik nodig heb in woorden, hopelijk ondersteund de bijlage.

In cel A1 staat de naam van de categorie. Dat zijn de cijfers 10 20 30 enzovoorts. Ik wil een soort dropdownmenu maken waarin die nummers staan. Een lijst via gegevensvalidatie dus. Ik wil alleen de dubbele waardes eruit hebben. Zoals in het voorbeeld te zien staan er meerdere keren 10 in bijvoorbeeld. Ik wil die maar 1 keer in de lijst hebben, maar kom daar niet uit.

Punt 2 is wanneer 1 gelukt is en ik die lijst selecteer, wil ik in kolom b alle bijbehorende waardes onder elkaar in andere cellen hebben. Dus als ik in cel a2 categorie 10 kies. Wil ik in cel b2 nikki zien, in cel b3 lucie, en in cel b4 david. Enzovoorts. Ik heb het geprobeerd met vert.zoeken maar dan krijg ik uiteraard alleen de eerste waarde die hij tegenkomt. Is het mogelijk om het op die andere manier te krijgen.

Wie o wie kan mij helpen. Ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz5U6PlfheR4-S3cq0pihwzLqgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DVW5awwEzOLvJDWODtwNTFIF.png?f=user_large

Beste antwoord (via MightyMike95 op 05-10-2021 13:39)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:11

g0tanks

Moderator CSA
Welke versie van Excel heb je?

Je eerste probleem kan je oplossen door met UNIQUE function eerst een lijst van unieke categorieën te maken en daarop de gegevensvalidatie te doen

Je tweede probleem kan je oplossen met FILTER function om meerdere waarde bij één criteria (de categorie) terug te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door g0tanks op 05-10-2021 12:03 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:29
Hallo,

Ik heb geen direct antwoord voor je , maar als tip kan ik je verwijzen naar bijgaand YouTube kanaal.
Hier staan heel veel waardevolle instructies

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 20:22
Je kan toch gewoon een filter toepassen op kolom C...

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:11

g0tanks

Moderator CSA
Welke versie van Excel heb je?

Je eerste probleem kan je oplossen door met UNIQUE function eerst een lijst van unieke categorieën te maken en daarop de gegevensvalidatie te doen

Je tweede probleem kan je oplossen met FILTER function om meerdere waarde bij één criteria (de categorie) terug te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door g0tanks op 05-10-2021 12:03 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Beste G0tanks

Een filter toepassen heeft in dit geval geen nut, ivm de toepassing die ik erna nodig heb. Ik wil een vol automatisch bestand hebben, en het aanklikken van de filters kan dus niet. Het is echt de bedoeling dat als ik in het dropdownmenu één van de categorieën aanklik, ik de bijbehorende namen zie verschijnen op mijn scherm. Hopelijk is hier een andere oplossing voor

G0tanks. Top, het lijstje met de uniek functie werkt inderdaad. Bedankt daarvoor!

Mike

(bewerking: Top, ik las het verkeerd. De functie filter heeft inderdaad geholpen! Super bedankt)

[ Voor 12% gewijzigd door MightyMike95 op 06-10-2021 11:39 ]