Sinds 2 jaar wonen we in een nieuwbouwwoning met op de begane grond vloerverwarming. Hiervoor woonde we in een dijkwoning met radiatoren. In het oude huis hadden we de thermostaat zo ingesteld dat het 'sochtends om 7 uur altijd 20/21 graden moest zijn. Savonds ging hij dan naar 16 graden.
Nu weet ik dat bij vloerverwarming het verschil niet groot moet zijn, dus dat je uiteindelijk meer energie verbruikt als je de verwarming savonds op 16 graden zet. We hebben hem eigenlijk altijd op 20 graden staan.
We hebben een modulerende thermostaat, maar hij staat altijd op aan/uit : 20 graden. Maar we merken eigenlijk helemaal niet dat hij aan slaat. De kamertemperatuur geeft hij aan als 21 graden daarom slaat de thermostaat ook helemaal niet aan., maar zo voelt het helemaal niet. We willen een meer behaaglijk gevoel in de ochtend zoals in de oude woning.
Als ik de thermostaat op 23 graden zet, gaat hij wel stoken opeens, en de temp meter bij de vloerverwarming zie ik dan ook stijgen, dus de vloerverwarming doet het.
Nu denk ik er tóch aan om een programma in te stellen: na 23:00 uur op 18 graden bijv en in ochtend op 21 graden. Wellicht dat we dan wat gaan merken.
Mijn vragen:
Nu weet ik dat bij vloerverwarming het verschil niet groot moet zijn, dus dat je uiteindelijk meer energie verbruikt als je de verwarming savonds op 16 graden zet. We hebben hem eigenlijk altijd op 20 graden staan.
We hebben een modulerende thermostaat, maar hij staat altijd op aan/uit : 20 graden. Maar we merken eigenlijk helemaal niet dat hij aan slaat. De kamertemperatuur geeft hij aan als 21 graden daarom slaat de thermostaat ook helemaal niet aan., maar zo voelt het helemaal niet. We willen een meer behaaglijk gevoel in de ochtend zoals in de oude woning.
Als ik de thermostaat op 23 graden zet, gaat hij wel stoken opeens, en de temp meter bij de vloerverwarming zie ik dan ook stijgen, dus de vloerverwarming doet het.
Nu denk ik er tóch aan om een programma in te stellen: na 23:00 uur op 18 graden bijv en in ochtend op 21 graden. Wellicht dat we dan wat gaan merken.
Mijn vragen:
- Nu gaan we dus tóch de thermostaat in de avond naar beneden brengen qua temperatuur. Hoeveel graden zouden jullie dit dan lager zetten? Iemand hier ervaring mee icm vloerverwarming? (klopt toch dat dit niet wordt aangeraden?)
- hoe kan het dat de thermostaat 21 graden aangeeft, maar het toch echt niet als 21 graden aanvoelt? Dan moet het toch "lekker" zijn in huis? Het hele idee van een thermostaat die de kamertemperatuur aangeeft, slaat dan ook nergens op. Ik kan dan de thermostaat wel op 23 graden zetten maar dat ergens gaat dat tegen het gevoel in.