Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Temperatuur modulaire thermostaat icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 12:24
Sinds 2 jaar wonen we in een nieuwbouwwoning met op de begane grond vloerverwarming. Hiervoor woonde we in een dijkwoning met radiatoren. In het oude huis hadden we de thermostaat zo ingesteld dat het 'sochtends om 7 uur altijd 20/21 graden moest zijn. Savonds ging hij dan naar 16 graden.
Nu weet ik dat bij vloerverwarming het verschil niet groot moet zijn, dus dat je uiteindelijk meer energie verbruikt als je de verwarming savonds op 16 graden zet. We hebben hem eigenlijk altijd op 20 graden staan.

We hebben een modulerende thermostaat, maar hij staat altijd op aan/uit : 20 graden. Maar we merken eigenlijk helemaal niet dat hij aan slaat. De kamertemperatuur geeft hij aan als 21 graden daarom slaat de thermostaat ook helemaal niet aan., maar zo voelt het helemaal niet. We willen een meer behaaglijk gevoel in de ochtend zoals in de oude woning.

Als ik de thermostaat op 23 graden zet, gaat hij wel stoken opeens, en de temp meter bij de vloerverwarming zie ik dan ook stijgen, dus de vloerverwarming doet het.

Nu denk ik er tóch aan om een programma in te stellen: na 23:00 uur op 18 graden bijv en in ochtend op 21 graden. Wellicht dat we dan wat gaan merken.

Mijn vragen:
  1. Nu gaan we dus tóch de thermostaat in de avond naar beneden brengen qua temperatuur. Hoeveel graden zouden jullie dit dan lager zetten? Iemand hier ervaring mee icm vloerverwarming? (klopt toch dat dit niet wordt aangeraden?)
  2. hoe kan het dat de thermostaat 21 graden aangeeft, maar het toch echt niet als 21 graden aanvoelt? Dan moet het toch "lekker" zijn in huis? Het hele idee van een thermostaat die de kamertemperatuur aangeeft, slaat dan ook nergens op. Ik kan dan de thermostaat wel op 23 graden zetten maar dat ergens gaat dat tegen het gevoel in.

Beste antwoord (via SuperCrisz op 05-10-2021 11:13)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@SuperCrisz
heb echt geprobeerd, niet te bruut te schrijven, maar helaas een simpele oplossing zoals een kamerjas die lekker dik is, dat is de simpelste en beste oplossing die werkt. ;)

nu moet je ook bedenken, het is nog niet echt koud buiten, hier door werkt de vloerverwarming maar op halve kracht.
als het straks buiten kouder is, dan trekt dit probleem nog wel een beetje weg. ;)

ik verwarm tegenwoordig mijn huis met een warmtepompje (maar 1,4kW gasketels zijn al snel minimaal 5-6kW tot maximaal 30kW).
dus tegenwoordig staat de warmtepomp op 22graden (24x7).
maar als het echt koud word buiten heb ik er niet genoeg aan, dan komt de gasketel er bij, maar die thermostaat staat op 21 graden (ook 24x7).
genoeg zonnepanelen om heel mijn elektra gebruik te dekken, en ook de warmtepomp.
(gebruik nu per jaar een 0-800kWh en een 100-150m3 gas, ik betaal dus een +/-200€ per jaar aan energie kosten.)
warmtepomp+zonnepanelen+vloerverwarming = goede combinatie (maar het hoeft niet allemaal)
dus ik doe dit al jaren niet meer, het is gewoon altijd minimaal 21 graden in huis.

ik zou de nacht temperatuur, niet verder laten dalen als 1 graad met een gasketel.
de reden is (pas op met andere apparatuur kan het heel anders zijn):
de meeste thermostaten die modulerend werken, meten de binnen temperatuur en kijken dan naar de temperatuur waarop hij ingesteld straat, is dat 1 graad verschil, dan gaat het signaal naar de ketel ga op de zo laag onmogelijkste stand verwarmen.
die stand van de gasketel is het goedkoopste en met meeste rendement stoken.
ook het prettigste voor vloerverwarming, dan is de vloer vaker/langer warm.
dit zou je kunnen combineren met een klokthermostaat zodat je in de ochtend opstaat en je een warme vloer hebt.

@Ramon_1984
welke opmeting vond jij zo oke :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• migjes
je hebt een aantal problemen.
1. werkelijke temperatuur en gevoeld temperatuur.
neem 3 bakjes water, 1 van 15 graden, 1 van 38 graden en 1 van 55graden.
stop je linker hand in de 15 graden en je rechter in de 55 graden, na een paar minuten stop je ze alle bij de handen in de 38 graden.
1 hand vind het lekker warm water en de andere vind het koud water.
of te wel, je eigen temperatuur meting is altijd relatief aan de voorgaande temperatuur.
de meeting van je thermostaat is dit niet.
aan gezien je uit een lekker warm bed komt in de ochtend, heb je al snel een gevoel dat het koud is, en dat is het eigenlijk niet.
(een goede kamerjas helpt beter als elke instelling of een beetje bikkel zijn en niet te veel piepen.)

2. met radiatoren, dan hangt de thermostaat een aardig stukje van de warmtebron af.
hier door heb je gewoon warmere plekken in huis als dat de thermostaat aan geeft.
dit geeft een gevoel van komfoor. (hell in het oude huis waar ik vroeger woonde, daar hadden we een radiator bij de keuken tafel, aangezien het een niet geïsoleerd huis was, was het goed toeven in de ochtend op de radiator.)
met vloerverwarming, tja dan hangt de thermostaat vaak een paar meter boven de radiator (vloer).
dus je huis is nu egaal verwarmt, en dan mis je warme hotspots in huis.

3. warmte straling, radiatoren geven vaak warmte straling af (vaak IR).
de straling is er bij vloerverwarming niet of bijna niet, het is lage temperatuurverwarming en dan heb je dat een stuk minder.
(ik los dit gemis op, door in de winter gewoon naar de kroeg te gaan, daar hebben ze een grote hout kachel en kan ik mijn lichaam even laten baden in warmte straling, oke het biertje er bij doet ook goed.)

ben bang dat je wel wat puntjes opgelost krijgt door een iets hogere temperatuur.
maar het echte gevoel, dat krijg je met vloerverwarming gewoon niet opgelost.

(misschien een paar zonnepanelen installeren, en dan een IR verwarming boven de eet tafel hangen.
dit is niet goedkoop stoken, maar met zonnepanelen is het wel te doen.
voorbeeld:
https://www.hornbach.nl/s...ZVHWeHqfX7ABoCb64QAvD_BwE
dit slurpt helaas wel aardig stroom en is duurder als gas verwarmen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:34
migjes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:38:

4. warmte straling, radiatoren geven vaak warmte straling af (vaak IR).
de straling is er bij vloerverwarming niet of bijna niet, het is lage temperatuurverwarming en dan heb je dat een stuk minder.
(ik los dit gemis op, door in de winter gewoon naar de kroeg te gaan, daar hebben ze een grote hout kachel en kan ik mijn lichaam even laten baden in warmte straling, oke het biertje er bij doet ook goed.)

ben bang dat je wel wat puntjes opgelost krijgt door een iets hogere temperatuur.
_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Ramon_1984 op 05-10-2021 11:14 ]

• SuperCrisz
migjes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:38:
1. werkelijke temperatuur en gevoeld temperatuur.
neem 3 bakjes water, 1 van 15 graden, 1 van 38 graden en 1 van 55graden.
stop je linker hand in de 15 graden en je rechter in de 55 graden, na een paar minuten stop je ze alle bij de handen in de 38 graden.
1 hand vind het lekker warm water en de andere vind het koud water.
of te wel, je eigen temperatuur meting is altijd relatief aan de voorgaande temperatuur.
de meeting van je thermostaat is dit niet.
aan gezien je uit een lekker warm bed komt in de ochtend, heb je al snel een gevoel dat het koud is, en dat is het eigenlijk niet.
(een goede kamerjas helpt beter als elke instelling of een beetje bikkel zijn en niet te veel piepen.)

3. met radiatoren, dan hangt de thermostaat een aardig stukje van de warmtebron af.
hier door heb je gewoon warmere plekken in huis als dat de thermostaat aan geeft.
dit geeft een gevoel van komfoor. (hell in het oude huis waar ik vroeger woonde, daar hadden we een radiator bij de keuken tafel, aangezien het een niet geïsoleerd huis was, was het goed toeven in de ochtend op de radiator.)
met vloerverwarming, tja dan hangt de thermostaat vaak een paar meter boven de radiator (vloer).
dus je huis is nu egaal verwarmt, en dan mis je warme hotspots in huis.

4. warmte straling, radiatoren geven vaak warmte straling af (vaak IR).

(misschien een paar zonnepanelen installeren, en dan een IR verwarming boven de eet tafel hangen.
dit is niet goedkoop stoken, maar met zonnepanelen is het wel te doen.
voorbeeld:
https://www.hornbach.nl/s...ZVHWeHqfX7ABoCb64QAvD_BwE
dit slurpt helaas wel aardig stroom en is duurder als gas verwarmen.)
Schitterende recht-voor-zn-raap reactie :) Wordt zeer gewaardeerd, dus dank daar voor _/-\o_
Als iemand nog een toevoeging heeft m.b.t. het maximaal aantal graden dat je de thermostaat moet willen verlagen in de nacht (ivm vloerverwarming), zou dat fijn zijn!

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@SuperCrisz
heb echt geprobeerd, niet te bruut te schrijven, maar helaas een simpele oplossing zoals een kamerjas die lekker dik is, dat is de simpelste en beste oplossing die werkt. ;)

nu moet je ook bedenken, het is nog niet echt koud buiten, hier door werkt de vloerverwarming maar op halve kracht.
als het straks buiten kouder is, dan trekt dit probleem nog wel een beetje weg. ;)

ik verwarm tegenwoordig mijn huis met een warmtepompje (maar 1,4kW gasketels zijn al snel minimaal 5-6kW tot maximaal 30kW).
dus tegenwoordig staat de warmtepomp op 22graden (24x7).
maar als het echt koud word buiten heb ik er niet genoeg aan, dan komt de gasketel er bij, maar die thermostaat staat op 21 graden (ook 24x7).
genoeg zonnepanelen om heel mijn elektra gebruik te dekken, en ook de warmtepomp.
(gebruik nu per jaar een 0-800kWh en een 100-150m3 gas, ik betaal dus een +/-200€ per jaar aan energie kosten.)
warmtepomp+zonnepanelen+vloerverwarming = goede combinatie (maar het hoeft niet allemaal)
dus ik doe dit al jaren niet meer, het is gewoon altijd minimaal 21 graden in huis.

ik zou de nacht temperatuur, niet verder laten dalen als 1 graad met een gasketel.
de reden is (pas op met andere apparatuur kan het heel anders zijn):
de meeste thermostaten die modulerend werken, meten de binnen temperatuur en kijken dan naar de temperatuur waarop hij ingesteld straat, is dat 1 graad verschil, dan gaat het signaal naar de ketel ga op de zo laag onmogelijkste stand verwarmen.
die stand van de gasketel is het goedkoopste en met meeste rendement stoken.
ook het prettigste voor vloerverwarming, dan is de vloer vaker/langer warm.
dit zou je kunnen combineren met een klokthermostaat zodat je in de ochtend opstaat en je een warme vloer hebt.

@Ramon_1984
welke opmeting vond jij zo oke :?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:54
Ik hou het op maximaal 1 graad nachtverlaging. Daarmee weet mijn systeem de boel snel genoeg weer op de gewenste temperatuur te krijgen, met toch dat idee van warme voetjes in de ochtend als je beneden komt.

• SuperCrisz
migjes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:09:
@SuperCrisz
geen probleem hoor, kan ik wel hebben! :)

• migjes
@SuperCrisz
oke dan, maar omdat sommige mensen het beter kunnen schrijven als ik een schaamteloze quote:
https://www.parisproofpla...eindelijk-naar-nederland/
Handige COP1-jongens

Tijdens onze trainingsdagen is het altijd een hilarisch intermezzo, de handige COP1-jongens. Figuren die op het randje van oplichterij Chinese troep verkopen met een of ander lulverhaal waar de eerste de beste Feestboeker met beide ogen in trapt. Voor een habbekrats gekocht op Alibaba en per container hier naar toe gehaald waarna het met winstmarges van boven de 90% hier verpatst wordt aan nietsvermoedende mensen die het eigenlijk toch al niet zo breed hebben. Maar die mensen horen van Thierry Baudet dat het €100.000 per huis kost om van het gas af te gaan en dan is hier opeens een bedrijf dat voor €50 per ruimte de oplossing biedt! Namens de ondernemers achter Hötix: Bedankt, Thierry, voor het helpen creëren van deze bijzonder lucratieve markt!
en ja ook IR verwarming panelen vallen daar onder.
het kan wel, als je het alleen voor in de ochtend wil gebruiken, want dan zijn de uren dat je het gebruikt op jaar basis niet absurd, maar als gas vervanging is het wel snel 2x zo duur. ;)

maar iets simpels als een goede kamerjas/badjas is gewoon het beste.
(die ik nu met thuis werken ook aan heb en verder niets.
ik laat de warmte van de warmtepomp via de vloer verwarming langs mijn benen stromen en die verwarmen mijn harige ........ (laat ik verder aan de verbeelding over.))

Pagina: 1