Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke45
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-10-2021
Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik zat bij een werkgever waar ik het totaal niet naar mijn zin had, negatieve werksfeer, veel zieken.

Ik ben gaan solliciteren en heb een leuke baan aangenomen. (Mondeling het contract is nog niet getekend.) Helemaal mijn droombaan is het niet maar leuk genoeg om op te zeggen. Eerlijk gezegd was ik al blij dat ik weg kon bij mijn oude werkgever zonder in een burn out te raken. Ik had nog wel een sollicitatie lopen, een droombaan, en daar ben ik nu dus uitgenodigd voor een gesprek. Wat doe ik zeg ik bij het sollicitatiegesprek dat ik eigenlijk al een nieuwe baan heb? Of hoe pak ik het aan?

Vooropgesteld snap ik dat ik altijd iemand teleurstel met mijn beslissing, maar ik wil het wel zo eerlijk en integer mogelijk aanpakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Wat doe ik zeg ik bij het sollicitatiegesprek dat ik eigenlijk al een nieuwe baan heb? Of hoe pak ik het aan?
"Hallo ik kom op gesprek maar dat is zinloos ik ga toch niet bij jullie werken."

Bel dan gewoon van te voren af. Wel zo transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Een gesprek kan altijd natuurlijk en zou ik ook zeker. Je moet zelf de afweging maken wat je belangrijk vindt, helemaal netjes is het niet maar het komt vaak genoeg voor.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44

M2M

medicijnman

Ik zie dit soort dingen zakelijk. Zolang je nog in je proeftijd zit, is alles mogelijk. Zelfs met een getekend contract heb je een proeftijd. Die is er niet alleen voor je nieuwe werkgever, maar ook voor jouw. Daar kun jij gewoon gebruik van maken en je moet je niet slecht voelen als je toch anders kiest.

Tenminste, ik ga ervanuit dat je graag je droombaan wil en niet de bijna-droombaan...?

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 05-10-2021 09:59 ]

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je hebt, neem ik aan, bij je nieuwe baan een proefperiode?

Dan gewoon op gesprek gaan en als je dan weer een aanbod krijgt, kijken welke je het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:20
M2M schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:59:
Ik zie dit soort dingen zakelijk. Zolang je nog in je proeftijd zit, is alles mogelijk. Zelfs met een getekend contract heb je een proeftijd. Die is er niet alleen voor je nieuwe werkgever, maar ook voor jouw. Daar kun jij gewoon gebruik van maken en je moet je niet slecht voelen als je toch anders kiest.
Precies.

Ga gewoon naar die andere sollicitatie, vertel daar niet dat je al een andere baan hebt aangenomen en als ze je willen hebben, maak dan je keuze. Zoals er ongetwijfeld meerdere kandidaten reageren op die vacature, zo kun jij natuurlijk ook prima meerdere sollicitaties naast elkaar hebben lopen.

Als je al zeker weet dat je de baan toch niet gaat aannemen omdat je al een andere baan hebt, dan zou ik wel afbellen want dan is het zonde van ieders tijd. Maar als je serieus zou overwegen om die baan wel aan te nemen, het is immers je droombaan, dan zou ik er gewoon voor gaan.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:31
Zakelijk houden.

Op gesprek gaan en kijken of het inderdaad is wat je denkt. (Zij moeten zich net zo goed verkopen aan jou als jij aan hen)
Tijdens het gesprek kan je gewoon eerlijk er voor uit komen dat je al een aanbod hebt, maar dat je toch graag nog bij hun op gesprek wilde omdat dit bedrijf je nog meer aanspreekt. Als er dan een goede klik is, kan je vragen om een aanbod te doen. En je kan (mits je je daar goed bij voelt) ook gewoon helder zijn in je eigen wensen mbt salaris/secundaire arbeidsvoorwaarden.
Voorkomt ook gelijk gedoe met er omheen dralen en een aanbod willen doen gelijk aan of net onder je oude
loon omdat ze weten dat je er weg wil.

Je staat gewoon sterk omdat je al een concreet aanbod op zak hebt.

Heb zelf zelfs tijdens de rit naar een sollicitatie ooit een telefoontje gehad van het bedrijf waar ik liever wilde werken met een aanbod. Vervolgens de ander opgebeld dat ik om die reden me af wil melden voor de sollicitatie. Of een week voor ik zou beginnen bij de ene een beter concreet aanbod van een ander gekregen waar ik op in ging. (en een half jaar later alsnog bij de partij waar ik zou gaan werken met 20% meer salaris begonnen)
Wellicht lullig in sommige situaties, maar voor bedrijven is het ook gewoon zakelijk.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-06 11:34
Ik heb wel is een contract ondertekend (om een paar weken later te starten) en een dag voor aanvang toch een ander mooi aanbod ontvangen en dat geaccepteerd. Dat heb ik toen uiteraard laten weten.

Is het netjes: nee, waren ze boos: ja, was het goed voor mijn portemonnee: ja, heb ik spijt: nee.

Als het puntje bij paaltje komt hadden ze er ongetwijfeld ook geen probleem mee gehad om mij er in de proeftijd uit te knallen.

Altijd kiezen wat het beste voor jezelf is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Alles wat hierboven staat is volgens mij waar, maar zeker in een wat 'kleinere' wereld kan dit enorm tegen je werken. Je zal niet snel nogmaals bij dat bedrijf terecht kunnen en als mensen verplaatsen, wellicht ook niet bij een vergelijkbaar bedrijf. Geen probleem als er 100 werkgevers zijn met 10.000 vergelijkbare functies, maar in bepaalde branches, met 1 of 2 grote spelers en voor een wat zwaardere baan, kan dit best een probleem worden (op de langere termijn).

Maar voor een relatief veelvoorkomende ontwikkelaarsbaan die je in elke branche kan doen, zal dat vast minder van toepassing zijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24

Lordy79

Vastberaden

De proeftijd is er om een maand bedenktijd te hebben. De werkgever neemt de werknemer aan en heeft een maand de tijd om de werknemer te beproeven.
Zelf heb ik wel eens iemand ontslagen tijdens de proeftijd. Gelukkig had zij geen baan opgezegd.
Maar het werkte gewoon niet, ze had niet de kwaliteiten die nodig waren.

Als iemand tijdens de proeftijd zou opzeggen zou ik ook aangeven dat dat jammer is maar het is domweg het recht van een werknemer en als ik in zijn schoenen zou staan zou ik dat ook gedaan hebben. Boos worden zou ik zeker niet!

Boos worden doe ik alleen als een werknemer 100 pakjes cup-a-soup in zijn rugtas smokkelt...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik zou het gesprek wel aangaan. Je bent mondeling akkoord gegaan, maar hebt nog geen contract getekend. Als je dat ook nog niet hebt ontvangen, kan je dat natuurlijk als wig gaan gebruiken om wat druk te zetten. Kapers op de kust. Wellicht haal je er nog 100-200 per maand extra uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ook al vinden ze het lullig, zodra ze iemand anders hebben aangenomen zijn ze het weer vergeten.
Hoorde vandaag nog van iemand een verhaal, die hoorde op zijn eerste werkdag dat zijn nieuwe functie geoutsourced was. Ze hadden nog wel wat anders te doen dus toch maar laten komen. Daar kan je toch ook niets mee.... zo gaat het soms ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41
Droombaan vs mwah baan. Lekker gaan en kijken of t wat is. Liever een bedrijf in de proeftijd afbellen dan de komende 10 jaar balen dat je die droombaan geen kans gegeven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zou het gewoon benaderen alsof je bij twee bedrijven solliciteert, dat je een contract hebt aangenomen doet er eigenlijk nu niet heel veel toe. Je bent niet begonnen en er is geen investering qua tijd geweest. Ik zou eerder balen als je na 7 dagen onboarding doei zegt.

Je zou het eventueel kunnen gebruiken in je onderhandeling met je droombaan: "Er ligt dit aanbod klaar, jullie zitten eronder dus kom maar met jullie aanbod."

En ik zou tegen beide niets zeggen tot je het tweede contract tekent bij je droombaan, ignorance is bliss en je gooit alleen maar ruiten in. Dit terwijl je niet eens weet of die droombaan wel zo droom is.

[ Voor 11% gewijzigd door init6 op 06-10-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janneke45
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-10-2021
Dankjewel voor alle reacties! Alle adviezen hebben me erg geholpen. Ik ga het gesprek in en wacht af hoe het loopt.
Pagina: 1