Omdat mijn huidige Asus laptop alweer 6 jaar oud is, regelmatig vastloopt of te traag is om ermee te werken, en ook niet meer wordt ondersteund met drivers wordt het tijd voor een vervanger.
Ik heb me weer wat ingelezen en heb hieronder een aantal laptops bij elkaar gezet die voor zover ik kan zien nagenoeg identieke hardware bevatten.
Mijn vraag aan jullie is: Zijn er nog belangrijke verschillen die ik niet zie? En kan ik voor hetzelfde geld nog een betere/snellere configuratie krijgen?
Wat ga je met je laptop doen?
Ik werk veel met Adobe programma's als Photoshop, Illustrator en InDesign. Daarnaast ook 3D in SketchUp waarbij ik soms ook renderings maak. Verder werk ik vanuit huis via VPN en doe ik de gebruikelijke mail- en browserzaken. Ik ben geen diehard gamer, maar ik zou graag Age of Empires 4 kunnen spelen op fatsoenlijke instellingen.
Hoeveel opslag nodig?
Bijna al mijn data staat op een desktop pc op zolder. Op de laptop zelf staat de software waar ik mee werk en een aantal games. Verder (tijdelijke) downloads en wat muziek. Op dit moment gebruik ik nog geen 150 GB op de laptop zelf.
Wat is je budget?
Budget ligt zo rond de 1.000 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik gebruik de laptop voornamelijk thuis op de bank op schoot. Koeling is dus belangrijker dan accuduur of gewicht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf nog maar 1 laptop gehad, dus heb weinig ervaring met verschillende merken. Betrouwbaarheid op langere termijn en een stevige behuizing vind ik wel belangrijk.
Hieronder de systemen die ik heb gevonden voor ca. 1.000 euro. Mijn uitgangspunten waren 15,6" scherm, 16 GB werkgeheugen en minimaal 512 GB SSD en een dedicated grafische kaart.
Lenovo Legion 5 15ARH05 - 82B500NWMH
AMD Ryzen 7 4800H
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti - 4 GB
HP Pavilion Gaming 15-ec2530nd
AMD Ryzen 7 5800H
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti - 4 GB
Acer Aspire 7 a715-42G-R15T
AMD Ryzen 7 5700U
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
Asus TUF Dash F15 - FX516PC-HN016T
Intel Core i7-11370H
16 GB werkgeheugen
1 TB SSD
NVIDIA GeForce RTX 3050 - 4 GB
Alvast dank. Alle input en suggesties zijn zeer welkom!
Ik heb me weer wat ingelezen en heb hieronder een aantal laptops bij elkaar gezet die voor zover ik kan zien nagenoeg identieke hardware bevatten.
Mijn vraag aan jullie is: Zijn er nog belangrijke verschillen die ik niet zie? En kan ik voor hetzelfde geld nog een betere/snellere configuratie krijgen?
Wat ga je met je laptop doen?
Ik werk veel met Adobe programma's als Photoshop, Illustrator en InDesign. Daarnaast ook 3D in SketchUp waarbij ik soms ook renderings maak. Verder werk ik vanuit huis via VPN en doe ik de gebruikelijke mail- en browserzaken. Ik ben geen diehard gamer, maar ik zou graag Age of Empires 4 kunnen spelen op fatsoenlijke instellingen.
Hoeveel opslag nodig?
Bijna al mijn data staat op een desktop pc op zolder. Op de laptop zelf staat de software waar ik mee werk en een aantal games. Verder (tijdelijke) downloads en wat muziek. Op dit moment gebruik ik nog geen 150 GB op de laptop zelf.
Wat is je budget?
Budget ligt zo rond de 1.000 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik gebruik de laptop voornamelijk thuis op de bank op schoot. Koeling is dus belangrijker dan accuduur of gewicht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf nog maar 1 laptop gehad, dus heb weinig ervaring met verschillende merken. Betrouwbaarheid op langere termijn en een stevige behuizing vind ik wel belangrijk.
Hieronder de systemen die ik heb gevonden voor ca. 1.000 euro. Mijn uitgangspunten waren 15,6" scherm, 16 GB werkgeheugen en minimaal 512 GB SSD en een dedicated grafische kaart.
Lenovo Legion 5 15ARH05 - 82B500NWMH
AMD Ryzen 7 4800H
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti - 4 GB
HP Pavilion Gaming 15-ec2530nd
AMD Ryzen 7 5800H
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
Acer Aspire 7 a715-42G-R15T
AMD Ryzen 7 5700U
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD
Asus TUF Dash F15 - FX516PC-HN016T
Intel Core i7-11370H
16 GB werkgeheugen
1 TB SSD
NVIDIA GeForce RTX 3050 - 4 GB
Alvast dank. Alle input en suggesties zijn zeer welkom!